Decyzja 205/2020 (2023/2007) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG
Dz.U.UE.L.2023.240.60
Akt jednorazowyDECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 205/2020
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2023/2007]
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,
(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych 1 .
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie ma zastosowania do systemów przesyłowych na wyspach, które nie są połączone z innymi systemami przesyłowymi za pomocą połączeń wzajemnych.
(3) Ponieważ system przesyłowy Islandii nie jest połączony z innym systemem przesyłowym, rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno mieć zastosowania do Islandii.
(4) Ze względu na jego niewielki rozmiar i ograniczoną liczbę odbiorców energii elektrycznej Liechtenstein nie posiada własnej sieci przesyłowej energii elektrycznej. Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno zatem mieć zastosowania do Liechtensteinu.
(5) Należy rozumieć, że odniesienia do operatorów systemów przesyłowych ("OSP"), organów regulacyjnych i zainteresowanych stron obejmują również OSP, organy regulacyjne i zainteresowane strony reprezentujące Norwegię.
(6) Przy wspólnym opracowywaniu warunków i metod zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1719 istotne jest niezwłoczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji. W czasie trwania tych prac OSP i organy regulacyjne powinny ściśle współpracować, by zapewnić skuteczną ochronę informacji szczególnie chronionych, takich jak szczegółowe informacje o podstacjach, dokładna lokalizacja urządzeń przesyłu podziemnego, informacje na temat systemów kontroli oraz szczegółowe analizy podatności, które mogłyby zostać wykorzystane do sabotażu. Aby zapewnić skuteczne wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719, do celów współpracy z Norwegią należy określić taki sam poziom współpracy w zakresie wymiany informacji i ochrony informacji szczególnie chronionych.
(7) Zasadnicze znaczenie dla ustanowienia skutecznych transgranicznych ram regulacyjnych ma zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron w opracowywanie regionalnych lub obejmujących cały EOG warunków i metod, które mogą stać się wiążące w drodze zatwierdzenia przez organy regulacyjne. OSP i inne zainteresowane strony powinny zatem uczestniczyć w procesach opracowywania wniosków dotyczących ustanowienia warunków i metod, jak wskazano w różnych przepisach rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719. Norwescy OSP powinni w szczególności uczestniczyć w procesie decyzyjnym zainteresowanych stron w podobny sposób jak OSP reprezentujący państwa członkowskie UE.
(8) W przypadku wniosków regionalnych lub ogólnounijnych, gdy zatwierdzenie wniosków OSP wymaga decyzji więcej niż jednego organu regulacyjnego, organy regulacyjne powinny konsultować się ze sobą i ściśle współpracować w celu osiągnięcia porozumienia, zanim przyjmą decyzję. W taką współpracę należy włączyć norweski organ regulacyjny.
(9) Ponieważ rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 przyjęto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 2 , dostosowania opracowane i przyjęte na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 93/2017 z dnia 5 maja 2017 r. zmieniającej załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG 3 w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w szczególności określone w art. 1 pkt 1 i 5 tej decyzji, dotyczące roli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w kontekście EOG, mają znaczenie dla stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719 w EOG, w szczególności dla stosowania jego art. 4 ust. 8 i 10.
(10) W związku z tym załącznik IV do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: