Decyzja 2023/990 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami w odniesieniu do niektórych zmian do konwencji i jej załącznika III
Dz.U.UE.L.2023.135.111
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2023/990
z dnia 25 kwietnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami w odniesieniu do niektórych zmian do konwencji i jej załącznika III
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 i art. 207, w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja rotterdamska w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 1 (zwana dalej "konwencją") weszła w życie 24 lutego 2004 r. i została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady 2006/730/WE 2 .
(2) Zgodnie z art. 7 konwencji Konferencja Stron konwencji może podejmować decyzje o umieszczeniu danych substancji chemicznych w załączniku III do konwencji.
(3) Na swoim jedenastym posiedzeniu Konferencja Stron ma przyjąć decyzje o umieszczeniu kolejnych substancji chemicznych w załączniku III do konwencji.
(4) Aby wspierać wspólną odpowiedzialność i współpracę Stron w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w celu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego od potencjalnej szkody oraz w celu przyczyniania się do racjonalnego ekologicznie wykorzystywania tych substancji chemicznych, konieczne i właściwe jest wymienienie kolejnych substancji chemicznych, w przypadku których stwierdzono, że spełniają wszystkie odpowiednie kryteria określone w załączniku II do konwencji.
(5) Ponadto Konferencja Stron rozważy wniosek dotyczący zmian do konwencji złożony przez Szwajcarię, Australię, Burkina Faso, Ghanę i Mali. Wniosek ten ma na celu zaradzenie trudnościom z umieszczaniem nowych substancji chemicznych w załączniku III do konwencji, wynikającym z potrzeby osiągnięcia konsensusu w sprawie decyzji dotyczącej zmiany załącznika III zgodnie z konwencją. Konieczne i właściwe jest poparcie przyjęcia wniosku lub, jeśli nie ma poparcia innych Stron, opowiedzenie się za poprawką dotyczącą podejmowania decyzji o umieszczeniu w wykazie chemikaliów.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Konferencji Stron, gdyż decyzje będą wią- żące dla Unii lub będą mogły w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 3 .
(7) Jednakże zgodnie z art. 21 konwencji wszelkie poprawki do konwencji wymagają, do wejścia w życie, złożenia dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia przez przynajmniej trzy czwarte Stron. Ponadto art. 22 ust. 6 konwencji stanowi, że dodatkowy załącznik wiążący się z poprawką do konwencji nie może wejść w życie, zanim nie wejdzie w życie poprawka do konwencji.
Rada ustala aktualnie stanowisko, które ma być zajęte w organie utworzonym na mocy konwencji, jednak późniejsze jego zatwierdzenie może, w zależności od wyniku dyskusji, wymagać decyzji w sprawie zawarcia takiej umowy zmieniającej zgodnie z procedurą określoną w art. 218 ust. 6 TFUE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: