Decyzja 2023/663 ustalająca stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych WTO w kwestii przystąpienia Republiki Macedonii Północnej do zmienionego Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.83.65

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 marca 2023 r.

DECYZJA RADY (UE) 2023/663
z dnia 20 marca 2023 r.
ustalająca stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych WTO w kwestii przystąpienia Republiki Macedonii Północnej do zmienionego Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 marca 2017 r. Republika Macedonii Północnej (zwana dalej "Macedonią Północną") złożyła wniosek o przystąpienie do zmienionego Porozumienia Światowej Organizacji Handlu (zwanej dalej "WTO") w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA"), które weszło w życiu w dniu 6 kwietnia 2014 r.

(2) Zobowiązania Macedonii Północnej dotyczące zakresu zastosowania zostały określone w jej ostatecznej ofercie przedstawionej stronom zmienionego GPA (zwanym dalej "Stronami") w dniu 13 września 2022 r. i skorygowanej w dniu 27 września 2022 r.

(3) Ostateczna oferta Macedonii Północnej jest zadowalająca i nie wymaga wprowadzenia szczególnych zastrzeżeń w odniesieniu do Macedonii Północnej. Warunki przystąpienia Macedonii Północnej do zmienionego GPA, określone w załączniku do niniejszej decyzji, zostaną uwzględnione w decyzji, która ma być przyjęta przez Komitet ds. Zamówień Rządowych WTO (zwany dalej "Komitetem GPA") w sprawie przystąpienia Macedonii Północnej.

(4) Zgodnie z art. XXII ust. 2 zmienionego GPA każdy członek WTO może przystąpić do zmienionego GPA na warunkach uzgodnionych między tym członkiem i stronami, przy czym warunki te są określane w decyzji Komitetu GPA.

(5) Oczekuje się, że przystąpienie Macedonii Północnej do zmienionego GPA przyczyni się do szerszego międzynarodowego otwarcia rynków zamówień publicznych.

(6) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii w ramach Komitetu GPA w sprawie przystąpienia Macedonii Północnej do zmienionego GPA,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu (zwanej dalej "WTO"), polega na wyrażeniu zgody na przystąpienie Republiki Macedonii Północnej (zwanej dalej "Macedonią Północną") do zmienionego Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA") z zastrzeżeniem modyfikacji listy Unii Europejskiej dotyczącej zakresu zastosowania w następstwie przystąpienia Macedonii Północnej do zmienionego GPA, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

MODYFIKACJE LISTY UE DOTYCZĄCEJ ZAKRESU ZASTOSOWANIA W NASTĘPSTWIE PRZYSTĄPIENIA REPUBLIKI MACEDONII PÓŁNOCNEJ DO ZREWIDOWANEGO POROZUMIENIA WTO W SPRAWIE ZAMÓWIEŃ RZĄDOWYCH

Po przystąpieniu Republiki Macedonii Północnej (zwanej dalej "Macedonią Północną") do Zrewidowanego porozumienia w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "Zrewidowanym GPA") pkt 1 sekcji 2 ("instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE") w załączniku 1 do dodatku I do Zrewidowanego GPA w odniesieniu do Unii Europejskiej otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku towarów, usług, dostawców i usługodawców z Liechtensteinu, Szwajcarii, Islandii, Norwegii, Niderlandów w odniesieniu do Aruby, Zjednoczonego Królestwa oraz Macedonii Północnej - zamówienia udzielane przez wszystkie instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE. Poniższy wykaz ma charakter orientacyjny.".

Po przystąpieniu Macedonii Północnej do Zrewidowanego GPA w sprawie zamówień rządowych sekcja 2 w załączniku 6 do dodatku I w odniesieniu do Unii Europejskiej otrzymuje brzmienie:

"2. Umowy koncesji na roboty budowlane, zawierane przez podmioty uwzględnione w załącznikach 1 i 2, są objęte zasadami traktowania narodowego w przypadku dostawców usług budowlanych z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Niderlandów w imieniu Aruby, Szwajcarii, Czarnogóry, Zjednoczonego Królestwa oraz Macedonii Północnej, pod warunkiem że ich wartość wynosi co najmniej 5 000 000 SDR, a w przypadku dostawców usług budowlanych z Korei - pod warunkiem że ich wartość wynosi co najmniej 15 000 000 SDR.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.