Decyzja 2023/2855 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji z Republiką Kolumbii w sprawie umowy o partnerstwie i współpracy
Dz.U.UE.L.2023.2855
Akt indywidualnyDECYZJA RADY (UE) 2023/2855
z dnia 21 listopada 2023 r.
w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji z Republiką Kolumbii w sprawie umowy o partnerstwie i współpracy
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 209 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
mając na uwadze, że należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy o partnerstwie i współpracy z Republiką Kolumbii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Komisja przewodniczy zespołowi negocjatorów Unii.
Negocjacje prowadzone są w porozumieniu z Grupą Roboczą ds. Ameryki Łacińskiej i Karaibów.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela.
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE NEGOCJACYJNE DOTYCZĄCE UMOWY O PARTNERSTWIE I WSPÓŁPRACY Z REPUBLIKĄ KOLUMBII
WYTYCZNE NEGOCJACYJNE DOTYCZĄCE UMOWY O PARTNERSTWIE I WSPÓŁPRACY Z REPUBLIKĄ KOLUMBII
Obie strony wyraziły zamiar pogłębienia i wzmocnienia swoich stosunków w Protokole ustaleń w sprawie programu wzmocnionego dialogu politycznego i sektorowego oraz współpracy na następne dziesięciolecie, podpisanym 21 września 2021 r. 2 Przewiduje on, że obie strony zamierzają "wykorzystać to zacieśnienie obustronnych więzi do stworzenia możliwości współpracy w celu opracowania kompleksowego dwustronnego porozumienia politycznego w przyszłości, które, wraz z umową handlową, zapewni ogólne ramy budowania stosunków".
Jest to inicjatywa, którą już dawno należało zrealizować, gdyż nie ma jeszcze ram dwustronnych, które regulowałyby stosunki między stronami, natomiast istnieje już bardzo duża liczba umów i instrumentów niewiążących w szeregu obszarów i przewiduje się wprowadzanie kolejnych w różnych sektorach.
Inicjatywa ta stanowi integralną część działań UE zmierzających do ponownego ożywienia jej stosunków z Ameryką Łacińską i Karaibami (LAC) ze względu na potencjał regionu i jego znaczenie geopolityczne. W konkluzjach Rady z 13 maja 2019 r. 3 dotyczących stosunków UE z Ameryką Łacińską i Karaibami podkreślono, że LAC i UE są kluczowymi partnerami wyznającymi wspólne wartości i posiadającymi wspólne interesy, którzy powinni jeszcze ściślej współpracować na podstawie wielostronnych ram, w szczególności w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) i Światowej Organizacji Handlu (WTO), aby promować demokrację, praworządność, poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, wzrost gospodarczy, zatrudnienie, inwestycje, możliwości gospodarcze i zrównoważony rozwój, aby budować bardziej odporne społeczeństwa, chronić i propagować pokój i bezpieczeństwo, multilateralizm oraz międzynarodowy ład oparty na zasadach. Na spotkaniu przywódców UE-lAc z 2 grudnia 2021 r. przywódcy ogłosili swój zamiar rozwinięcia partnerstwa - zarówno na poziomie regionalnym, jak i dwustronnym - oraz dążenia do trwałego, cyfrowego ożywienia gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu w ramach strategii Global Gateway oraz powiązanych inicjatyw przewodnich i inicjatyw w ramach Drużyny Europy. Kierując się tymi priorytetami, planowana umowa z Kolumbią przyczyni się do realizacji interesów strategicznych UE w regionie, co będzie początkowym krokiem na drodze do wzmocnienia sieci umów handlowych i układów o stowarzyszeniu w regionie.
Przez proponowaną umowę UE dąży do pogłębienia i poszerzenia swoich stosunków z Kolumbią w celu: zacieśnienia stosunków politycznych z tym krajem; zwiększenia wpływu UE w regionie; promowania pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego dzięki konkretnym środkom ukierunkowanym na wzmacnianie stabilności w regionie; wspierania ochrony środowiska, bioróżnorodności i przystosowania się do zmiany klimatu oraz zwiększania spójności społecznej.
Planowana umowa powinna pobudzić dialog polityczny i współpracę w kwestiach polityki zagranicznej między UE a Kolumbią. Umożliwi UE utrwalenie jej pozycji jako wiodącego partnera w kontekście dwustronnym i wielostronnym oraz zapewni narzędzie do promowania bezpieczeństwa regionalnego i stabilności w regionie, w którym UE tradycyjnie odgrywała istotną rolę, a gdzie obecnie inne podmioty zwiększają swoją obecność. Umowa powinna służyć dalszemu wspieraniu integralnego wdrażania porozumienia pokojowego.
W negocjacjach należy uwzględnić regionalne wyzwania w zakresie polityki, bezpieczeństwa i gospodarki, gotowość stron do reagowania na nowe wspólne problemy, a także ich ambicje, jeżeli chodzi o wzmocnienie stosunków między UE a Republiką Kolumbii.
W odniesieniu do polityki zagranicznej i bezpieczeństwa umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące dialogu politycznego i pokojowego rozwiązywania konfliktów oraz klauzule polityczne dotyczące praw człowieka, podstawowych wolności, praworządności i sprawowania rządów, przeciwdziałania rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz broni strzeleckiej i lekkiej. Postanowienia te powinny być opracowane w taki sposób, aby zwiększyć skuteczność współpracy politycznej i zbieżność w kwestiach zagranicznych i bezpieczeństwa oraz aby promować stabilność i bezpieczeństwo międzynarodowe, regionalne i wewnętrzne. Zawarta w umowie klauzula dotycząca dialogu politycznego powinna umożliwiać stronom omawianie przedmiotów wspólnego zainteresowania oraz wzmacnianie ich wspólnego podejścia do kwestii międzynarodowych. Aby stawić czoła globalnym i regionalnym wyzwaniom, które stanowią znaczące zagrożenie dla stabilności i bezpieczeństwa regionu, w umowie należy w miarę możliwości uwzględnić postanowienia umożliwiające współpracę w obszarze polityki zagranicznej, w tym mechanizmy określania i wdrażania konkretnych środków. Współpraca w kwestiach polityki zagranicznej i bezpieczeństwa powinna również przyczynić się do zapewnienia Unii możliwości realizowania jej interesów i wartości w ramach partnerstwa z Republiką Kolumbii.
Postanowienia dotyczące współpracy w obszarach innych niż polityka zagraniczna powinny uwzględniać zmiany w polityce UE, jak również zakres i poziom ambicji stosunków UE-Kolumbia. Umowa powinna sprzyjać współpracy w możliwie jak największym zakresie, z której co do zasady nie należy wyłączać żadnego obszaru działania. Powinna obejmować zobowiązania obu stron do pogłębienia ich współpracy przez wymianę wiedzy i najlepszych praktyk w obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, biorąc przy tym pod uwagę, że Kolumbia jest krajem o wyższym średnim dochodzie i członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Powinna odzwierciedlać znaczenie wzmacniania działań w zakresie współpracy sektorowej, które powinny być w szczególności ukierunkowane na opracowanie konkretnych wniosków i środków oraz celów strategicznych, jak również na promowanie dynamicznej kultury konsultacji i koordynacji.
Umowa powinna umożliwiać stronom określanie sposobów opracowywania i stosowania nowoczesnych, skutecznych i dynamicznych metod pracy (kontaktów, wymian, konsultacji, partnerstw itp.), które pozwolą uniknąć przeciążenia programów działań lub powielania na poziomie instytucjonalnym oraz umożliwią wspólne oceny wyników na podstawie celów strategicznych. Umowa powinna sprzyjać tworzeniu sieci kontaktów (np. między przedsiębiorcami, pracownikami akademickimi, naukowcami, badaczami i studentami) oraz wzmacniać zdolności niezbędne do planowania, wdrażania, pomiaru, oceny i rozpowszechniania wyników tych kontaktów.
Umowa powinna obejmować postanowienia dotyczące struktury instytucjonalnej oraz postanowienia ogólne i końcowe.
W stosownych przypadkach postanowienia powinny być wzorowane na postanowieniach zawartych w innych niedawnych umowach UE tego rodzaju i powinny być dostosowane do konkretnej sytuacji Republiki Kolumbii, w szczególności z uwzględnieniem istniejącej współpracy w odpowiednich obszarach. W ramach negocjacji należy dążyć do uzyskania - w miarę możliwości - komplementarności, spójności i jednolitości względem już obowiązujących umów lub umów stosowanych tymczasowo.
W stosownych przypadkach w umowie należy uwzględnić specjalne stanowisko Danii i Irlandii w odniesieniu do kwestii objętych częścią trzecią tytułem V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
PREAMBUŁA
CZĘŚĆ I
OGÓLNE ZASADY I CELE
OGÓLNE ZASADY I CELE
CZĘŚĆ II
DIALOG I WSPÓŁPRACA POLITYCZNA
DIALOG I WSPÓŁPRACA POLITYCZNA
Umowa powinna przewidywać wzmocnienie dialogu politycznego i współpracy na wszystkich szczeblach, przez wymianę opinii i konsultacje w kwestiach dwustronnych, regionalnych, międzynarodowych i wielostronnych.
Strony powinny dążyć do:
Umowa powinna poprawić współpracę na rzecz przeciwdziałania rozprzestrzenianiu BMR i środków jej przenoszenia, m.in. poprzez przystępowanie do odpowiednich porozumień i ich wdrażanie. Strony powinny uzgodnić, że niniejsze postanowienie stanowi zasadniczy element umowy.
Umowa powinna zawierać postanowienia mające poprawić dialog i współpracę w zakresie:
Na podstawie powyższego zobowiązania stron do multilateralizmu oraz przestrzegania zasad określonych w Karcie Narodów Zjednoczonych umowa powinna obejmować postanowienia dotyczące współpracy w celu poprawy skuteczności forów i organizacji regionalnych i międzynarodowych oraz promowania ściślejszej współpracy w zakresie określania i realizowania wspólnych inicjatyw.
Umowa powinna obejmować postanowienia dotyczące współpracy na rzecz promowania równouprawnienia płci, uwzględniania aspektu płci oraz pełnego korzystania ze wszystkich praw człowieka przez dziewczęta i kobiety, jak również wzmacniania ich pozycji.
Umowa powinna zawierać postanowienia zachęcające do wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego w Republice Kolumbii, w tym obrońców praw człowieka, oraz mieć na celu ochronę i rozszerzenie przestrzeni społeczeństwa obywatelskiego (online i offline). Powinna wspierać rolę społeczeństwa obywatelskiego w rozwoju gospodarczym, społecznym i politycznym kraju, między innymi poprzez i pogłębioną współpracę i kontakty z europejskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
Umowa powinna zawierać postanowienia mające na celu wzmocnienie współpracy, aby promować i chronić prawa społeczności rdzennych i afrokolumbijskich, w tym prawo do ziemi, oraz zrównoważony rozwój na ich terytoriach.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące rozwoju współpracy i wymiany poglądów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz w odniesieniu do wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w kontekście promowania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy na rzecz zwalczania terroryzmu, zapobiegania aktom terroryzmu i ich tłumienia zgodnie z prawem międzynarodowym, przepisami krajowymi i zasadami praworządności.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące wzmocnienia współpracy na rzecz bezpieczeństwa obywateli.
Umowa powinna służyć rozwojowi współpracy w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką, przypominając o znaczeniu solidnej krajowej całościowej kontroli broni palnej oraz krajowych systemów importu i eksportu broni strzeleckiej i lekkiej zgodnie z międzynarodowymi standardami i umowami.
Umowa powinna wzmocnić współpracę na rzecz promowania pokoju i międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości dzięki dalszemu wdrażaniu Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego oraz powiązanych instrumentów, należycie uwzględniając zachowanie integralności statutu rzymskiego.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące wzmocnienia współpracy w zakresie zapobiegania konfliktom, rozwiązywania przedłużających się konfliktów regionalnych oraz zarządzania kryzysowego.
Umowa powinna wzmacniać wspólne wysiłki stron na rzecz promowania stabilności, bezpieczeństwa i demokratyzacji w regionie, jak również zachęcania do dalszej współpracy regionalnej państw Ameryki Łacińskiej.
W związku z wieloletnim poparciem UE dla wdrożenia porozumienia pokojowego z 2016 r. umowa powinna służyć dalszemu wsparciu całościowego wdrożenia porozumienia pokojowego. Powinna zawierać postanowienia służące temu celowi, np. przewidujące zasadniczy wkład w pokojowe rozwiązanie toczących się konfliktów wewnętrznych w Kolumbii wynikających z walki między wieloma nielegalnymi ugrupowaniami zbrojnymi o bezprawne zyski oraz z braku instytucji państwowych na terytoriach objętych konfliktami.
SPRAWIEDLIWOŚĆ, WOLNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące:
Strony powinny współpracować na rzecz zapewnienia multidyscyplinarnego, zrównoważonego, opartego na dowodach i zintegrowanego podejścia do postępowania z niedozwolonymi środkami odurzającymi i nowymi substancjami psychoaktywnymi, przy pełnym poszanowaniu międzynarodowych zobowiązań w zakresie praw człowieka, w tym praw ludności rdzennej. Opierając się na istniejącym dialogu i współpracy, umowa powinna promować współpracę i wymianę informacji na podstawie obowiązujących konwencji ONZ o środkach odurzających, aby ograniczyć podaż i przemyt niedozwolonych środków odurzających i popyt na nie poprzez promowanie profilaktyki, leczenia i opieki, aby rozwiązać problem szkód związanych z narkotykami poprzez promowanie interwencji ograniczających ryzyko i szkody, aby zapewnić udział społeczeństwa obywatelskiego, zapewnić alternatywy dla sankcji karnych, przy wsparciu jakie dają badania naukowe, innowacje i prognozowanie, oraz aby wprowadzić skuteczną kontrolę prekursorów i radzić sobie z konsekwencjami nadużywania środków odurzających i wpływem narkotyków na środowisko, a także aby zobowiązać się do rozwoju alternatywnego.
Umowa powinna uwzględniać wszystkie aspekty migracji i zawierać szczegółowe postanowienia dotyczące wzajemnych zobowiązań stron do readmisji ich obywateli nielegalnie przebywających na terytorium drugiej strony, jak również postanowienia dotyczące dialogu oraz dalsze praktyczne ustalenia lub porozumienia w sprawie odpowiednich kwestii związanych z migracją, w tym legalnej migracji i migracji nieuregulowanej, powrotów, wniosków o udzielenie azylu, przemytu migrantów oraz handlu ludźmi, jak również bezpieczeństwa dokumentów.
Umowa powinna również zawierać postanowienia dotyczące zarządzania granicami i zarządzania skutkami napływu uchodźców i przepływów migracyjnych, jak również włączenia społecznego i reakcji na przesiedlenia wewnętrzne, jak przewidziano w Protokole ustaleń w sprawie programu wzmocnionego dialogu politycznego i sektorowego oraz współpracy na następne dziesięciolecie.
Umowa powinna zawierać postanowienia przewidujące, że Kolumbia zgadza się, aby państwa członkowskie posiadające placówkę dyplomatyczną w Kolumbii mogły zapewniać ochronę konsularną obywatelom państw UE, jeżeli państwo, którego są obywatelami, nie posiada swojego przedstawicielstwa na terytorium Kolumbii, dzięki czemu zostanie nadana pełna moc prawu przysługującemu obywatelom Unii, których państwo nie posiada przedstawicielstwa w Kolumbii, do niedyskryminującej ochrony konsularnej na podstawie art. 20 ust. 2 lit. c) TFUE.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w zakresie zwalczania prania pieniędzy i przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu oraz odnoszące się do likwidacji nielegalnych przepływów finansowych, zgodnie z międzynarodowymi standardami praw człowieka.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w zakresie przeciwdziałania nielegalnej działalności, takiej jak handel ludźmi, handel bronią palną i narkotykami, korupcja, przestępstwa gospodarcze, przeciwko środowisku i finansowe, w tym oszustwa, fałszowanie środków płatniczych, używanie kryptowalut, przestępczość zorganizowana, jak również w zakresie poprawy egzekwowania prawa i współpracy sądowej, na przykład poprzez usprawnienie wymiany danych i udział w odpowiednich programach współpracy (także na szczeblu regionalnym), zgodnie z odpowiednimi konwencjami ONZ i innymi właściwymi konwencjami oraz międzynarodowymi standardami praw człowieka.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w celu zapobiegania cyberprzestępczości i jej zwalczania. Powinno to obejmować wymianę informacji i praktyk oraz wsparcie opracowywania odpowiednich aktów prawnych, polityk, praktyk i szkoleń zgodnych z Konwencją o cyberprzestępczości.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w zakresie ochrony danych osobowych, które to postanowienia powinny mieć na celu promowanie wysokiego poziomu prywatności i ochrony zgodnie z normami UE i najwyższymi normami międzynarodowymi.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Umowa powinna zawierać postanowienia o promowaniu i współpracy w zakresie zrównoważonego rozwoju w jego trzech wymiarach - gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
Umowa powinna zawierać postanowienia podkreślające obopólne korzyści płynące ze współpracy międzynarodowej w celu promowania zrównoważonego rozwoju i znaczenia współpracy między dwoma regionami oraz poprawy współpracy, w tym współpracy trójstronnej służącej integracji regionalnej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.
Umowa powinna zawierać postanowienia przewidujące prowadzenie działań w ramach Drużyny Europy w Kolumbii, w szczególności jeżeli chodzi o inicjatywy Drużyny Europy "Pokój" i "Środowisko". Inicjatywy te są wspólnie uzgadniane i koordynowane przez członków Drużyny Europy, aby ich oddziaływanie było większe i skuteczniejsze.
Umowa powinna przewidywać współpracę w kwestiach dotyczących środowiska, aby przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju i dobrego rządzenia w zakresie ochrony środowiska, jak również wsparcie inicjatyw Drużyny Europy dotyczących środowiska, aby zapewnić osiągnięcie strategicznego celu, jakim jest przejście Kolumbii w kierunku zielonego rozwoju. Opierając się na zobowiązaniach międzynarodowych, w tym zobowiązaniach zapisanych w globalnych ramach różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu, oraz na istniejącej współpracy, a w szczególności na Wspólnym oświadczeniu w sprawie dialogu na temat środowiska, działania na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju prowadzonego przez Unię Europejską z Republiką Kolumbii, podpisanym 14 lutego 2022 r., umowa powinna wspierać i promować bardziej intensywną wymianę doświadczeń i dobrych praktyk odnoszących się do odpowiednich polityk dotyczących między innymi zmiany klimatu, zachowania różnorodności biologicznej i ekosystemów, zmniejszania ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi, gospodarki wodnej, zrównoważonych miast, zrównoważonego gospodarowania gruntami, przeciwdziałania wylesianiu, gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważonych modeli konsumpcji i produkcji, w tym gospodarowania odpadami i zapobiegania zaśmiecaniu, zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby, degradacji gruntów, zrównoważonego zarządzania ekosystemami przybrzeżnymi i oceanami oraz promowania biogospodarki, w tym zielonych i zrównoważonych partnerstw biznesowych.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące promowania współpracy na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym, w tym - w obszarach łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej - w zakresie handlu emisjami dwutlenku węgla, promowania technologii przyczyniających się do neutralności klimatycznej, wdrożenia porozumienia paryskiego oraz włączenia kwestii związanych ze zmianą klimatu do polityk sektorowych (w oparciu o wspomniane Wspólne oświadczenie).
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy mającej na celu promowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej, oszczędności energii oraz przechodzenia z zasobów węglowodorów na zasoby bezemisyjne. Powinna również dążyć do promowania współpracy regionalnej i łączności w obszarze energii.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy i wymiany informacji w odniesieniu do zarządzania rybołówstwem i zarządzania morskiego oraz uwzględniać znaczenie zrównoważonego zarządzania oceanami i morzami. Celem jest dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami dotyczącymi polityki rybołówstwa i polityki morskiej, modernizacji i zrównoważonego charakteru rybołówstwa oraz sposobów zwiększenia konkurencyjności produktów rybołówstwa.
Umowa powinna zawierać postanowienia promujące współpracę w zakresie zarządzania klęskami żywiołowymi i wzmacniania gotowości na wypadek klęsk żywiołowych.
Umowa powinna zawierać postanowienia promujące współpracę i partnerstwo angażujące wszystkie kluczowe podmioty w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich.
Opierając się na obecnej współpracy, w szczególności w kontekście poparcia UE dla wdrożenia porozumienia pokojowego z 2016 r., umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy i wymiany informacji w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w tym rejestracji gruntów. Celem jest dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami dotyczącymi polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz modernizacji i zrównoważonego charakteru produkcji rolnej w odniesieniu do wykorzystania oznaczeń geograficznych jako sposobu poprawy aktywności gospodarczej społeczności wiejskich i warunków społecznych na obszarach wiejskich.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy promującej przejście na zrównoważone systemy żywnościowe w celu poprawy zrównoważonego charakteru systemów żywnościowych stron. Celem będzie współpraca na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko i klimat, jaki wywierają niektóre istniejące systemy żywnościowe, oraz wzmocnienie odporności systemu żywnościowego. Umowa powinna zawierać postanowienia przewidujące współpracę w zakresie przeciwdziałania fałszowaniu żywności oraz zmniejszania strat żywności i odpadów żywnościowych, ograniczania wykorzystania pestycydów i nawozów oraz związanego z nimi ryzyka, jak również ograniczania wykorzystania środków przeciwdrobnoustrojowych.
PARTNERSTWO GOSPODARCZE, SPOŁECZNE I KULTURALNE
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy na rzecz zrównoważonej polityki w zakresie przemysłu i przedsiębiorstw, w szczególności na rzecz wsparcia rozwoju MŚP.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w obszarze górnictwa przez wymianę informacji i wiedzy na podstawie norm UE w odniesieniu do przejrzystego i odpowiedzialnego wydobycia, zgodnie z normami Inicjatywy przejrzystości w branżach wydobywczych (EITI), stosowania technologii w procesie wydobywczym, poprawy zdrowia i zwiększenia bezpieczeństwa w przemyśle wydobywczym, rozwoju wspólnych inicjatyw naukowych i technologicznych oraz włączania społeczności lokalnych.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące promowania i współpracy w zakresie ochrony praw człowieka, w tym praw pracowniczych, zachowania lasów w związku z działalnością gospodarczą zgodnie z normami międzynarodowymi lub współpracy w zakresie wdrażania prawodawstwa UE w tych obszarach.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w kwestiach zatrudnienia, godnej pracy i płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie, polityki społecznej, równości szans, polityki równouprawnienia płci oraz promowania skutecznego wdrażania międzynarodowych norm pracy.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy promującej uczestnictwo osób starszych i osób z nie- pełnosprawnościami w społeczeństwie na równych warunkach z innymi, w tym postanowienia dotyczące dostępności, dostępu do edukacji i opieki zdrowotnej, możliwości na rynku pracy oraz włączenia społecznego.
Umowa powinna zawierać postanowienia uznające znaczenie osób młodych jako czynnika pobudzającego wzrost gospodarczy i dobrobyt, promować wymiany młodzieży i uczestnictwo osób młodych w społeczeństwie obywatelskim oraz promować współpracę oraz wymianę informacji i dobrych praktyk w dziedzinie polityki młodzieżowej i kształcenia pozaformalnego.
Umowa powinna zawierać postanowienia promujące współpracę kulturalną z poszanowaniem różnorodności kulturowej. Umowa powinna promować konsultacje i koordynację w ramach odpowiednich forów międzynarodowych.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w obszarze wiedzy, badań i nauki wspierające politykę i innowacje, które należy wzmocnić na podstawie wspólnych interesów i wzajemnych korzyści, opierając się na istniejących instrumentach, jeżeli są dostępne, i skupiając się na przezwyciężaniu globalnych wyzwań społecznych oraz wspieraniu polityk zewnętrznych Unii. Może to obejmować promowanie wymiany wiedzy i dobrych praktyk w odniesieniu do określania i wdrażania krajowych i zdecentralizowanych polityk innowacyjności.
Umowa powinna promować udział w stosownych programach UE.
Umowa powinna zawierać postanowienia w celu ustanowienia współpracy w zakresie transformacji cyfrowej, na podstawie wartości podzielanych przez strony jako sygnatariuszy Deklaracji dotyczącej przyszłości internetu oraz przyszłego sojuszu cyfrowego UE-LAC. Współpraca skupi się w szczególności na dialogu merytorycznym na temat wszystkich czterech filarów cyfrowego kompasu UE (rząd, infrastruktura, umiejętności i przedsiębiorstwa) i kolumbijskiego paktu na rzecz transformacji cyfrowej, jak również ram regulacyjnych dla strategicznych obszarów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, takich jak cyberbezpieczeństwo lub 5G.
Umowa powinna promować współpracę między instytucjami edukacyjnymi, szkolnictwa wyższego i kształcenia zawodowego oraz zacieśniać kontakty międzyludzkie przez udział w odpowiednich programach UE.
W oparciu o "Ustalenia dotyczące współpracy między Komisją Europejską a Instytutem Hydrologii, Meteorologii i Badań Środowiskowych Kolumbii (IDEAM) w sprawie współpracy w obszarze dostępu do danych i wykorzystania danych z satelitów Sentinel programu Copernicus" z 8 marca 2018 r. i "Ustalenie między Komisją Europejską a Ministerstwem Nauki, Technologii i Innowacji Kolumbii w sprawie współpracy w dziedzinie globalnego systemu nawigacji satelitarnej i powiązanych zastosowań przemysłowych", umowa powinna zawierać postanowienia promujące współpracę w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w obszarze cywilnych działań w przestrzeni kosmicznej.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy promującej rozwój zrównoważonej turystyki, aby zwiększyć przepływy turystyczne i pobudzić kontakty między przedsiębiorstwami oraz rozwinąć szkolenia i edukację w sektorze turystyki.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w obszarze statystyki w celu opracowania nowoczesnego systemu statystycznego, zgodnego z określonymi przez ONZ Podstawowymi zasadami statystyki oficjalnej/Euro- pejskim kodeksem praktyk statystycznych, służącego wymianie informacji statystycznych i wiedzy oraz promowaniu dobrych praktyk.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy w obszarze transportu, aby promować komplementarność sektorów transportu i stopniową integrację sieci transportowych, w celu zapewnienia wydajnego, rentownego, dostępnego i niezawodnego systemu transportu, zarówno dla użytkowników, jak i pracowników w tym sektorze. Współpraca powinna promować stosunki w takich obszarach jak usuwanie przeszkód technicznych i administracyjnych, interoperacyjność infrastruktury transportowej oraz poprawa bezpieczeństwa, warunków pracy i ochrony środowiska zgodnie z odpowiednimi normami i zasadami międzynarodowymi, przy poszanowaniu zasad uczciwej konkurencji.
Inne obszary
Umowa powinna zawierać postanowienie promujące wymianę informacji i poglądów na temat polityk i trendów makroekonomicznych.
Umowa powinna zawierać standardowe postanowienia UE dotyczące dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych 7 , odnoszące się do międzynarodowych standardów dotyczących przejrzystości i wymiany informacji, uczciwego opodatkowania, oraz minimalne standardy przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków (BEPS).
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące współpracy na rzecz ochrony konsumentów. Ma dążyć do coraz większego zbliżenia prawodawstw Republiki Kolumbii i UE w zakresie ochrony konsumentów w celu ustanowienia mechanizmów nadzoru rynku i wymiany informacji w Republice Kolumbii oraz rozwoju organizacji konsumenckich.
Umowa powinna zawierać postanowienia mające na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa zdrowia publicznego i ochrony zdrowia ludzi w Republice Kolumbii.
Umowa powinna zawierać postanowienia promujące współpracę w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej, także w obszarze edukacji, w szczególności przez wymianę informacji i dobrych praktyk.
MODERNIZACJA PAŃSTWA I SŁUŻBY CYWILNEJ, DECENTRALIZACJA, POLITYKA REGIONALNA I WSPÓŁPRACA MIĘDZYINSTYTUCJONALNA
Umowa powinna zawierać postanowienia mające wzmocnić dialog i współpracę w kwestiach związanych z modernizacją i decentralizacją państwa i administracji publicznej.
Umowa powinna opierać się na "Liście intencyjnym dotyczącym dialogu w sprawie polityki regionalnej i integracji transgranicznej z 2015 r." oraz na planie działania dotyczącym polityki regionalnej. Powinna zawierać postanowienia zachęcające do zaangażowania władz lokalnych i regionalnych we współpracę transgraniczną. Umowa powinna również promować wzajemne zrozumienie, wymianę informacji i ustanowienie odpowiednich struktur dzięki sprzyjającym ramom legislacyjnym oraz dzięki transgranicznym sieciom gospodarczym i biznesowym.
Umowa powinna zawierać postanowienia promujące i ułatwiające bliższy dialog i współpracę między właściwymi instytucjami w obszarach objętych umową.
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I TECHNICZNA
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące pomocy finansowej i współpracy na rzecz rozwoju. Aby osiągnąć cele umowy, Republika Kolumbii może otrzymywać pomoc finansową z UE w formie dotacji i pożyczek zgodnie z wewnętrznymi regulacjami UE i w ramach środków dostępnych w budżecie UE. Umowa powinna odwoływać się do zasad należytego zarządzania finansami, zwalczania oszustw i korupcji oraz ochrony interesów finansowych UE i Republiki Kolumbii.
CZĘŚĆ III
POSTANOWIENIA INSTYTUCJONALNE, OGÓLNE I KOŃCOWE
POSTANOWIENIA INSTYTUCJONALNE, OGÓLNE I KOŃCOWE
Należy ustanowić podkomitety i grupy robocze, które będą zajmować się konkretnymi kwestiami, w szczególności w dziedzinie praw człowieka, bezpieczeństwa i obrony, zwalczania niedozwolonych środków odurzających oraz ochrony środowiska, w których to dziedzinach prowadzony jest już dialog. Umowa powinna również przewidywać nową platformę instytucjonalną (komitet lub grupę roboczą), aby wzmocnić współpracę ze społeczeństwem obywatelskim.
Podstawowym kryterium ram instytucjonalnych współpracy UE-Kolumbia powinna być skuteczność, a potencjalne ustanowienie nowych struktur powinno zawsze mieć uzasadnienie merytoryczne. Należy ściśle zachować autonomię podejmowania decyzji przez UE.
Umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące niewypełnienia wynikających z niej zobowiązań, w tym możliwości częściowego lub całkowitego zawieszenia umowy w przypadku naruszenia któregokolwiek z jej istotnych elementów.
W wyniku negocjacji należy jasno określić stosunek między umową a innymi obowiązującymi i przyszłymi umowami.
Umowa powinna zawierać postanowienia ogólne i końcowe dotyczące takich kwestii jak okres jej obowiązywania (zasadniczo nieokreślony) z możliwością jej wypowiedzenia po stosownym powiadomieniu, możliwość tymczasowego stosowania, terytorialny zakres stosowania, autentyczne wersje językowe umowy oraz jej wejście w życie.
Jeśli planowana umowa przewiduje wyznaczenie depozytariusza, negocjator UE powinien zapewnić, aby funkcje depozytariusza pełnił Sekretarz Generalny Rady Unii Europejskiej. Jeśli planowana umowa nie przewiduje wyznaczenia depozytariusza, negocjator UE powinien zapewnić, aby wynikające z umowy zadania polegające na przekazywaniu Kolumbii i otrzymywaniu od niej notyfikacji w imieniu Unii i jej państw członkowskich powierzone zostały Sekretarzowi Generalnemu Rady Unii Europejskiej.
Umowa, która powinna być w równym stopniu autentyczna we wszystkich językach urzędowych UE, powinna zawierać odnośną klauzulę dotyczącą wersji językowych.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.