Decyzja 2023/2440 w sprawie łącznej liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2440

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 października 2023 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/2440
z dnia 27 października 2023 r.
w sprawie łącznej liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3c ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 3c dyrektywy 2003/87/WE określono metodę obliczania łącznej liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. w odniesieniu do lotów w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz lotów do Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, uzupełniającą pulę 1 386 051 745 uprawnień określoną w decyzji Komisji (UE) 2023/1575 2 .

(2) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3  zmieniono dyrektywę 2003/87/WE, aby łączną liczbę uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r., ustalić na podstawie łącznego przydziału uprawnień w odniesieniu do operatorów statków powietrznych, którzy w 2023 r. wykonywali działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, pomniejszonej o współczynnik liniowy redukcji, o którym mowa w art. 9 tej dyrektywy. W pierwszej kolejności Komisja określiła łączną liczbę uprawnień w odniesieniu do operatorów statków powietrznych, którzy w 2023 r. wykonywali działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, na którą to liczbę składało się 85 % bezpłatnych uprawnień i 15 % uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji. Operatorzy statków powietrznych, którzy w dniu 1 września 2023 r. byli wyłączeni w odniesieniu do 2023 r., nie zostali uwzględnieni, ponieważ w 2023 r. operatorzy ci nie wykonywali działań lotniczych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE. Zgodnie z art. 3c ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE liczbę tę należy zwiększyć o poziom przydziałów w odniesieniu do lotów, które są objęte EU ETS dopiero od dnia 1 stycznia 2024 r., dla lotów między lotniskiem znajdującym się w regionie najbardziej oddalonym danego państwa członkowskiego a lotniskiem znajdującym się w innym państwie członkowskim, oraz zmniejszyć o poziom przydziałów w odniesieniu do lotów nieobjętych już EU ETS od dnia 1 stycznia 2024 r., dla lotów w tym samym regionie najbardziej oddalonym. Liczba ta wynosi 30 259 690 uprawnień.

(3) Dyrektywą (UE) 2023/958 zmieniono dyrektywę 2003/87/WE, aby w latach 2024-2027 zwiększyć współczynnik liniowy redukcji z 2,2 % do 4,3 %, a począwszy od 2028 r. stosować współczynnik liniowy redukcji wynoszący 4,4 %. Aby zastosować redukcję o 4,3 % w 2024 r. w porównaniu z poziomami z 2023 r., współczynnik liniowy redukcji obliczono na podstawie przydziału w 2020 r. i wynosi on 1 393 112 uprawnień na każdy rok w latach 2024-2026. Zastosowanie tego współczynnika liniowego redukcji skutkuje przydzieleniem 28 866 578 uprawnień na rok 2024.

(4) Aby przydział bezpłatnych uprawnień dla operatorów statków powietrznych został obliczony zgodnie z art. 3d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, w art. 3c ust. 5 tej dyrektywy zobowiązuje się Komisję do opublikowania również liczby przydzielonych bezpłatnych uprawnień, które zostałyby przyznane w 2024 r. zgodnie z przepisami dotyczącymi przydziału bezpłatnych uprawnień obowiązującymi przed zmianami wprowadzonymi dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958. Liczba ta stanowi 85 % łącznej liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych, lub w celu uzupełnienia wsparcia dla innowacji w ramach funduszu innowacyjnego ustanowionego na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE.

(5) Łączna liczba uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r. oraz roczna redukcja puli uprawnień, które mają zostać wydane, mają zastosowanie do państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Łączna liczba uprawnień, które mają zostać przydzielone operatorom statków powietrznych na 2024 r., o której mowa w art. 3c ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 28 866 578.

Artykuł  2

Liczba bezpłatnych uprawnień, które zostałyby przydzielone w 2024 r. zgodnie z przepisami dotyczącymi przydziału bezpłatnych uprawnień obowiązującymi przed zmianami wprowadzonymi dyrektywą (UE) 2023/958, wynosi 24 536 591.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2023 r.
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.