Decyzja 2023/2116 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
Dz.U.UE.L.2023.2116
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2023/2116
z dnia 22 maja 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF), w drodze Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. 1 .
(2) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).
(3) Zgodnie z art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 przepisów ujednoliconych o zatwierdzaniu norm technicznych oraz przyjmowaniu ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego (APTU), stanowiących załącznik F do Konwencji, CTE jest uprawniona do przyjmowania lub zmiany ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących m.in.: kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E), wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-E) oraz aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF).
(4) Zgodnie z art. 16 § 10 COTIF CTE jest uprawniona do przyjęcia swojego regulaminu wewnętrznego.
(5) CTE włączyła do porządku obrad swojego 15. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 13-14 czerwca 2023 r., wniosek dotyczący decyzji w sprawie pełnego przeglądu UTP GEN-E, przeglądu UTP GEN-G, modyfikacji swojego regulaminu wewnętrznego oraz aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych technicznej specyfikacji intero- peracyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF.
(6) Celem proponowanych decyzji CTE jest dostosowanie UTP GEN-E do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , przegląd UTP GEN-G, modyfikacja regulaminu wewnętrznego CTE oraz dostosowanie UTP TAF do przepisów UE, a mianowicie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/541 3 .
(7) Należy określić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii.
(8) Proponowane decyzje OTIF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: