Decyzja 2022/667 w sprawie środka pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na lata 2022-2024

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.121.38

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/667
z dnia 21 kwietnia 2022 r.
w sprawie środka pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na lata 2022-2024

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (EPF) w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 akapit drugi ppkt (ii) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować środki pomocy służące wspieraniu wojskowych aspektów operacji pokojowych prowadzonych przez organizację regionalną lub międzynarodową.

(2) Środki pomocy w ramach EPF mogą przybierać postać konkretnego środka lub ogólnego programu udzielenia wsparcia o określonym ukierunkowaniu geograficznym lub tematycznym.

(3) Rada uznaje strategiczne znaczenie, jakie nadal ma afrykańsko-unijne partnerstwo na rzecz pokoju i bezpieczeństwa w ramach wspólnej strategii Afryka-UE, w szczególności ramy współpracy ustanowione na mocy Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce (APF) oraz wiodącą rolę Unii Afrykańskiej (UA) w utrzymaniu pokoju i bezpieczeństwa na kontynencie afrykańskim, jak stwierdzono w art. 16 Protokołu dotyczącego ustanowienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA. Rada jest nadal zdecydowana budować zdolności UA w tej dziedzinie, zapewniać wsparcie dla operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską oraz wzmacniać afrykańską architekturę pokoju i bezpieczeństwa w celu zapewnienia jej pełnej operacyjności, zgodnie z protokołem ustaleń między Unią Afrykańską a Unią Europejską w sprawie pokoju, bezpieczeństwa i sprawowania rządów z dnia 23 maja 2018 r., a także podtrzymywać ustanowione mechanizmy współpracy, w szczególności zintegrowane podejście oparte na partnerstwie, konsultacjach i wzmocnionej koordynacji strategicznej.

(4) Zapewniono płynne przejście wsparcia Unii z APF do EPF poprzez przyjęcie środka pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia UA obejmującego drugą połowę 2021 r. 2 . Po tym ogólnym programie udzielenia wsparcia UA obejmującego drugą połowę 2021 r. powinien zostać opracowany wieloletni ogólny program wsparcia dla UA na lata 2022-2024, umożliwiający kontynuowanie wiarygodnego i przewidywalnego finansowania operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności niezbędnej do skutecznego i efektywnego reagowania na rozwój konfliktów na kontynencie afrykańskim. Oczekuje się, że działania w ramach środka pomocy mogłyby być realizowane przez podmioty mające doświadczenie w realizacji działań w ramach APF oraz w ramach środka pomocy przybierającego postać ogólnego programu udzielenia wsparcia UA w ramach EPF obejmującego drugą połowę 2021 r.

(5) W swoim piśmie z dnia 1 lipca 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa UA zwróciła się do Unii o dalsze wspieranie operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską od dnia 1 lipca 2021 r. na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA.

(6) Środki pomocy mają być wdrażane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.

(7) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i realizować prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, a także umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy w postaci ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej (US), który ma być sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) (zwany dalej "środkiem pomocy"). W ramach środka pomocy finansuje się działania zatwierdzone przed Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) do dnia 31 grudnia 2024 r.
2. 
Cele ogólne środka pomocy polegają na zmniejszeniu częstotliwości, czasu trwania i intensywności konfliktów siłowych w Afryce oraz zwiększeniu roli UA, jeśli chodzi o pokój i bezpieczeństwo na kontynencie afrykańskim. Cel szczegółowy środka pomocy polega na poprawie zarządzania konfliktami poprzez rozmieszczenie wojskowych elementów operacji wspierania pokoju przez Komisję UA i afrykańskie organizacje regionalne.
3. 
Aby osiągnąć cele określone w ust. 2 niniejszego artykułu, środek pomocy finansuje wojskowe aspekty operacji pokojowych prowadzonych przez stronę afrykańską na zlecenie lub z upoważnienia Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA, w tym między innymi następujące działania:
a)
pokrycie kosztów związanych z personelem (na orientacyjnie 40 % całkowitej finansowej kwoty odniesienia), takich jak diety dzienne i dodatki dla personelu wojskowego, dieta na utrzymanie w trakcie misji dla oficerów wojskowych w dowództwie misji, operacje ewakuacji ofiar, odszkodowanie z tytułu śmierci i niepełnosprawności, racje, koszty transportu i podróży oraz szkolenia dla personelu wojskowego;
b)
dostawa i modernizacja sprzętu oraz świadczenie usług (na orientacyjnie 35 % całkowitej finansowej kwoty odniesienia), takich jak wyposażenie poszczególnych żołnierzy, środki medyczne, pojazdy, paliwo i konserwację pojazdów, urządzenia i usługi komunikacyjne, technologie i usługi informatyczne, infrastruktura i usługi dowodzenia i kontroli oraz inny sprzęt, z wyjątkiem sprzętu lub platform, o których mowa w art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2021/509;
c)
wykonanie prac (na orientacyjnie 25 % całkowitej finansowej kwoty odniesienia), takich jak budowa i remont koszar wojskowych, placówek szkoleniowych oraz placówek medycznych.
4. 
Czas trwania środka pomocy wynosi 72 miesiące od dnia 1 stycznia 2022 r.
Artykuł  2

Zatwierdzenie wsparcia na działania w ramach środka pomocy

1. 
Zgodnie z art. 59 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2021/509 udzielenie wsparcia na wszelkie działania w ramach środka pomocy musi zostać poprzedzone wnioskiem ze strony Komisji UA jako beneficjenta środka pomocy (zwanego dalej "beneficjentem").
2. 
W odpowiedzi na wniosek, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem"), po konsultacji z administratorem ds. środków pomocy mianowanym na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 (zwanym dalej "administratorem ds. środków pomocy") co do kwestii związanych z realizacją finansową, przedstawia do analizy i zatwierdzenia przez KPiB zalecenie opisujące proponowane wsparcie, w tym jego budżet oraz podmiot lub podmioty wybrane spośród podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 2 niniejszej decyzji, które mają realizować proponowane wsparcie, oraz ustalenia dotyczące uwrażliwienia na konflikty i analizy ryzyka, a także środki monitorowania i kontroli, o których mowa w art. 6 niniejszej decyzji, stosownie do potrzeb.
Artykuł  3

Uzgodnienia finansowe

1. 
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 600 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
Artykuł  4

Ustalenia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych ustaleń, aby zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustanowionych na mocy niniejszej decyzji i przez KPiB w kontekście zatwierdzenia wsparcia na działania w ramach środka pomocy, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują przepisy zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a)
zgodności z odpowiednimi postanowieniami prawa międzynarodowego, w szczególności przestrzegania międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;
b)
właściwego i efektywnego wykorzystania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;
c)
wystarczającego konserwowania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej przez cały cykl ich życia;
d)
aby jakiekolwiek aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu ustanowionego na mocy decyzji (WPZiB) 2021/509 na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w tych ustaleniach, po zakończeniu cyklu życia aktywów.
3. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
Artykuł  5

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Działania w ramach środka pomocy, o których mowa w art. 2, mogą być w pełni lub częściowo realizowane przez którykolwiek z poniższych podmiotów w charakterze organów wykonawczych lub poprzez dotacje przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków:
a)
Komisja UA;
b)
Unia Maghrebu Arabskiego;
c)
Wspólnota Państw Sahelu i Sahary;
d)
Wspólny Rynek Wschodniej i Południowej Afryki;
e)
Wspólnota Wschodnioafrykańska;
f)
wschodnioafrykańskie siły szybkiego reagowania;
g)
Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Środkowej;
h)
Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej;
i)
Międzyrządowy Organ ds. Rozwoju;
j)
Północnoafrykańskie Zdolności Regionalne;
k)
Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju;
l)
Grupa Pięciu na rzecz Sahelu;
m)
Komisja Kotliny Czadu;
n)
Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych (ONZ) ds. Praw Człowieka;
o)
Sekretariat ONZ;
p)
Biuro ONZ ds. Realizacji Projektów;
q)
Biuro Wsparcia ONZ w Somalii;
r)
takie ministerstwa, departamenty rządowe państw członkowskich lub inne podmioty i agencje prawa publicznego lub podmioty prawa prywatnego realizujące misję publiczną, jak określono w załączniku, o ile te ostatnie otrzymają odpowiednie gwarancje finansowe;
s) 3
 podmioty nienastawione na zysk określone w załączniku.
3. 
Administrator ds. środków pomocy potwierdza zdolność konkretnego podmiotu do realizacji działania lub jego części przed zatwierdzeniem udzielenia wsparcia na rzecz tego działania przez KPiB.
Artykuł  6

Monitorowanie, ewaluacja i kontrola

1. 
Środki monitorowania, ewaluacji i kontroli działań w ramach środka pomocy ustanawia się zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, służą w szczególności zapewnieniu przestrzegania przez beneficjenta i wszelkie inne podmioty bezpośrednio korzystające ze wsparcia w ramach środka pomocy międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, a także przestrzegania przez beneficjenta wszelkich innych zobowiązań i obowiązków wynikających z ustaleń, o których mowa w art. 4.
3. 
W zależności od zatwierdzonego wsparcia dla działania w ramach środka pomocy, środki, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować monitorowanie postępów w odniesieniu do warunków i poziomów odniesienia uzgodnionych z beneficjentem, ustanowienie i monitorowanie ram zgodności z prawem międzynarodowym praw człowieka i międzynarodowym prawem humanitarnym oraz wymogów w zakresie należytej staranności, kontrolę aktywów po dostawie w celu zapewnienia właściwego wykorzystania i uniknięcia sprzeniewierzenia oraz określenie strategii wycofania się i wyjścia.
Artykuł  7

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. Administrator do spraw środków pomocy regularnie informuje Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.

Artykuł  8

Zawieszenie i zakończenie

1. 
Zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509, KPiB może postanowić o zawieszeniu lub zakończeniu wsparcia dla działań w ramach środka pomocy lub o zawieszeniu całego środka pomocy, na wniosek państwa członkowskiego lub Wysokiego Przedstawiciela, w następujących przypadkach:
a)
jeżeli beneficjent naruszył swoje obowiązki wynikające z prawa międzynarodowego, w szczególności prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, lub jeżeli nie wypełnia zobowiązań podjętych w uzgodnieniach, o których mowa w art. 4;
b)
jeżeli umowa z podmiotem realizującym została zawieszona lub zakończona na skutek naruszenia przez niego obowiązków z niej wynikających;
c)
jeżeli sytuacja na danym obszarze geograficznym nie pozwala już na realizację środka z jednoczesnym zapewnieniem wystarczających gwarancji;
d)
jeżeli kontynuowanie środka nie służy już jego celom lub nie leży już w interesie Unii.

W pilnych i wyjątkowych przypadkach Wysoki Przedstawiciel może tymczasowo zawiesić całkowicie lub częściowo realizację środka pomocy w oczekiwaniu na decyzję KPiB.

2. 
KPiB może zalecić Radzie zakończenie realizacji środka pomocy.
Artykuł  9

Spójność działań Unii

Zgodnie z art. 8 decyzji (WPZiB) 2021/509 zapewnia się spójność między działaniami w ramach niniejszego środka pomocy oraz innymi działaniami w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa a środkami w ramach instrumentów z innych dziedzin działań zewnętrznych Unii, a także innych polityk Unii, w tym zintegrowanego podejścia do konfliktów i kryzysów zewnętrznych.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN

ZAŁĄCZNIK 4  

Wykaz ministerstw, departamentów rządowych państw członkowskich oraz innych podmiotów i agencji prawa publicznego, oraz podmiotów prawa prywatnego realizujących misję publiczną, które otrzymały odpowiednie gwarancje finansowe, które mogą w całości lub częściowo realizować działania w ramach środka pomocy( * ):
Deutsche Gesellschaft für International Zusammenarbeit
Expertise France
Défense Conseil International (grupa DCI)

Wykaz podmiotów nienastawionych na zysk, które mogą w całości lub częściowo realizować działania w ramach środka pomocy:

COGINTA
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/1210 z dnia 22 lipca 2021 r. dotycząca środka pomocy mającego postać ogólnego programu udzielenia wsparcia Unii Afrykańskiej w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w 2021 r. (Dz.U. L 263 z 23.7.2021, s. 7).
3 Art. 5 ust. 2 lit. s) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/510 z dnia 7 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.70.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 marca 2023 r.
4 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/510 z dnia 7 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.70.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 marca 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2687 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2687) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.

* Niniejszy wykaz odnosi się jedynie do środka pomocy ustanowionego na mocy niniejszej decyzji i nie wyklucza możliwości wyznaczania innych podmiotów dla przyszłych środków pomocy, w tym środków w postaci programu ogólnego.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.