Decyzja 2022/438 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Administracyjnej Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.89.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 marca 2022 r.

DECYZJA RADY (UE) 2022/438
z dnia 14 marca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Administracyjnej Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Administracyjna Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID) będzie głosować w drodze procedury pisemnej nad proponowanymi zmianami zasad ICSID. Procedura pisemna została zapoczątkowana w dniu 20 stycznia 2022 r., a jej zakończenie zaplanowano na dzień 21 marca 2022 r.

(2) Unia nie jest członkiem ICSID. Unia włączała jednak poprzez odesłania zasady ICSID do swoich umów handlowych i inwestycyjnych, które przewidują ochronę inwestycji i rozstrzyganie sporów inwestycyjnych.

(3) W opinii 2/15 z dnia 16 maja 2017 r. 1  Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że bezpośrednie inwestycje zagraniczne

objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii i że mechanizmów rozstrzygania sporów inwestycyjnych nie można ustanowić bez zgody państw członkowskich.

(4) Dzięki reformie zasad ICSID zasady dotyczące dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID potencjalnie będą miały zastosowanie do sporów wszczynanych przeciwko regionalnym organizacjom integracji gospodarczej, takim jak Unia. Unia stosuje również zasady ICSID w zawieranych przez siebie umowach inwestycyjnych i zasady te mogą być wykorzystywane przez inwestorów z Unii w sprawach wniesionych przeciwko państwom trzecim, przez inwestorów spoza Unii przeciwko państwom członkowskim Unii lub przez inwestorów spoza Unii przeciwko samej Unii, jeżeli spełnione są odpowiednie wymogi przewidziane w konwencji ICSID. Zmiany zasad ICSID będą zatem miały skutki prawne dla funkcjonowania i stosowania umów międzynarodowych zawartych przez Unię oraz dla przebiegu postępowań sądowych, w których Unia może być stroną. Unia jest zatem szczególnie zainteresowana reformą zasad ICSID.

(5) 26 państw członkowskich Unii jest członkami ICSID. Te państwa członkowskie mogą uczestniczyć w posiedzeniach

Rady Administracyjnej i głosować nad zmienionymi zasadami w drodze procedury pisemnej.

(6) W związku z tym Rada powinna określić stanowisko Unii w odniesieniu do planowanych zmian zasad ICSID, tak aby umożliwić państwom członkowskim będącym umawiającymi się stronami konwencji ICSID, działającym wspólnie w interesie Unii, wyrażenie stanowiska Unii na forum Rady Administracyjnej ICSID.

(7) W kontekście postępowań przewidzianych w konwencji ICSID zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu regulaminu administracyjnego i finansowego ICSID, zasad dotyczących instytucji ICSID, zasad arbitrażu ICSID oraz zasad postępowania pojednawczego ICSID. Zmiany doprowadzą między innymi do zwiększenia przejrzystości postępowań, doprecyzowania przepisów dotyczących wcześniejszego oddalania bezzasadnych roszczeń i zabezpieczenia kosztów oraz wdrożenia obowiązków w zakresie ujawniania informacji o finansowaniu przez osoby trzecie.

(8) W kontekście postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID proponowane zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu regulaminu administracyjnego i finansowego w zakresie dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID, zasad arbitrażu dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID oraz zasad postępowania pojednawczego dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID. Większość zmian w postępowaniach przewidzianych w konwencji ICSID zostanie odzwierciedlona również w zasadach dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID. Ponadto zakres postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania zostanie rozszerzony, tak aby obejmował między innymi spory z udziałem regionalnych organizacji integracji gospodarczej.

(9) W kontekście postępowań ICSID w sprawie ustalania faktów proponowane zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu odrębnych zasad ICSID dotyczących ustalania faktów oraz regulaminu administracyjnego i finansowego ICSID w zakresie ustalania faktów.

(10) W kontekście mediacji ICSID we wniosku dotyczącym reformy ustanawia się nowy zestaw zasad mediacji ICSID oraz regulamin administracyjny i finansowy w zakresie mediacji ICSID.

(11) Zmiany uwzględniają aktualne obawy wyrażane w odniesieniu do obowiązującego systemu rozstrzygania sporów między inwestorami a państwami oraz w znacznym stopniu udoskonalają zasady ICSID.

(12) Stanowisko, które ma zostać przyjęte w imieniu Unii na podstawie niniejszej decyzji, pozostaje bez uszczerbku dla głównego celu Unii i jej państw członkowskich w tym obszarze, jakim jest dążenie do utworzenia stałego wielostronnego sądu rozstrzygającego spory inwestycyjne, który zastąpiłby obecny system arbitrażu inwestycyjnego stałym mechanizmem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Działając wspólnie w interesie Unii, państwa członkowskie będące umawiającymi się stronami konwencji ICSID wyrażą zgodę na wprowadzenie proponowanych zmian w zasadach ICSID w ramach pisemnej procedury głosowania wszczętej przez przewodniczącego Rady Administracyjnej ICSID w dniu 20 stycznia 2022 r., której zakończenie zaplanowano na dzień 21 marca 2022 r., poprzez zatwierdzenie czterech projektów rezolucji mających na celu:

zmianę regulaminu i zasad dotyczących postępowań przewidzianych w konwencji ICSID (AC(C)/RES/1/2022);
zmianę regulaminu i zasad dotyczących postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID (AC(C)/ RES/2/2022);
przyjęcie regulaminu i zasad mediacji ICSID (AC(C)/RES/3/2022); oraz
przejęcie regulaminu i zasad dotyczących postępowań w sprawie ustalania faktów w ramach ICSID (AC(C)/RES/4/ 2022).
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
E. BORNE
1 Opinia 2/15 Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 maja 2017 r., ECLI:EU:C:2017:376.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.