Decyzja 2022/1852 w sprawie zmiany decyzji (WPZiB) 2020/1656 w sprawie wspierania przez Unię działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego oraz w ramach wdrażania strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.257.10

Akt jednorazowy
Wersja od: 4 października 2022 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/1852
z dnia 4 października 2022 r.
w sprawie zmiany decyzji (WPZiB) 2020/1656 w sprawie wspierania przez Unię działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego oraz w ramach wdrażania strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 6 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1656 1 .

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1656 decyzja ta wygasa 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 3 ust. 3 tej decyzji.

(3) Zgodnie z art. 3 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1656 Komisja zawarła umowę o finansowaniu z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (MAEA) w dniu 14 grudnia 2020 r.

(4) W dniu 27 czerwca 2022 r. MAEA zwróciła się o zmianę opisu działania, o którym mowa w decyzji (WPZiB) 2020/1656, w związku z trwającą wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie i nową pilną potrzebą udzielenia Ukrainie pomocy w utrzymywaniu jej krajowego systemu jądrowego bezpieczeństwa fizycznego. MAEA zwróciła się również o przedłużenie okresu realizacji do dnia 31 marca 2024 r. ze względu na opóźnienia wynikające z pandemii COVID-19 i w celu zapewnienia wystarczającego czasu na wdrożenie nowych działań wspierających Ukrainę.

(5) Działania, o których mowa w art. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1656, mogą być prowadzone do dnia 31 marca 2024 r. bez żadnych skutków dla zasobów finansowych.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2020/1656,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (WPZiB) 2020/1656 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:

"g) pomocy dla Ukrainy w zapewnianiu utrzymywania jej systemu jądrowego bezpieczeństwa fizycznego.";

2)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Niniejsza decyzja wygasa w dniu 31 marca 2024 r.";

3)
w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pozycji 3 tytuł projektu 2 otrzymuje brzmienie:

"Projekt 2: Dokument koncepcyjny dotyczący stosowania środków ochrony fizycznej w dobie COVID-19";

b)
dodaje się pozycję w brzmieniu:

"7. Pozycja 7: Pomoc dla Ukrainy w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego

Kontekst

Jak stwierdził dyrektor generalny MAEA w swoich dwóch sprawozdaniach podsumowujących z dnia 28 kwietnia i 6 września 2022 r. dotyczących bezpieczeństwa jądrowego, jądrowego bezpieczeństwa fizycznego i środków bezpieczeństwa w Ukrainie, sytuacja na Ukrainie jest bezprecedensowa: po raz pierwszy do konfliktu zbrojnego doszło w obiektach działających w ramach dużego, ugruntowanego programu energii jądrowej, obejmujących w tym przypadku również miejsce katastrofy, do której doszło w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej w 1986 r. Od samego początku konfliktu MAEA monitoruje bezpieczeństwo i ochronę obiektów jądrowych i źródeł promieniotwórczych w Ukrainie. Działania wojskowe naraziły na szwank bezpieczeństwo źródeł promieniowania; zniszczyły infrastrukturę w obiekcie "Źródło Neutronów" i w innych obiektach jądrowych w Ukrainie; uszkodziły składowiska odpadów; zagroziły stratami wśród ludności cywilnej przebywającej na terenie elektrowni jądrowych oraz w negatywny i różnoraki sposób wpłynęły na Czarnobylską Elektrownię Jądrową i otaczającą ją Strefę Wykluczenia, a także na Zaporoską Elektrownię Jądrową i jej personel.

MAEA, w ścisłej współpracy z Ukrainą, stopniowo ustala, co należy zrobić, aby utrzymać najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa i ochrony w obiektach jądrowych w Ukrainie, oraz stopniowo podejmuje działania w tym zakresie. W marcu 2022 r. MAEA i jej ukraińscy partnerzy porozumieli się do co zakresu wsparcia technicznego i pomocy technicznej dla Ukrainy w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony, jak również co do faktu, że MAEA, współpracując z państwami członkowskimi, będzie pojedynczym punktem kontaktowym dla tej pomocy technicznej. Kompleksowy program pomocy będzie obejmował: zdalną pomoc techniczną; pomoc techniczną na miejscu; dostawy sprzętu; oraz gotowość do szybkiego udzielenia pomocy w razie potrzeby. Obecnie przeprowadzane są szczegółowe oceny potrzeb Ukrainy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, w tym dostaw sprzętu. Potrzebne są środki finansowe na dalsze udzielanie takiej pomocy.

W odniesieniu do jądrowego bezpieczeństwa fizycznego, zaistniała sytuacja stworzyła bezprecedensowe wyzwania w odniesieniu do integralności fizycznej obiektów jądrowych oraz w odniesieniu do struktur, systemów i komponentów stanowiących podstawę systemu jądrowego bezpieczeństwa fizycznego w istniejących obiektach jądrowych w Ukrainie. Należy również wziąć pod uwagę integralność fizyczną obiektów i operacyjność systemów istotnych dla bezpieczeństwa w innych obiektach i dla działań wykorzystujących materiały jądrowe lub promieniotwórcze do celów badawczych, medycznych, przemysłowych i do innych podobnych celów. Konieczne będzie organizowanie kolejnych misji w celu przeprowadzania kompleksowych ocen potrzeb w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego.

Cele

Celem niniejszego projektu jest pomoc dla Ukrainy w zapewnieniu utrzymywania jej systemu jądrowego bezpieczeństwa fizycznego.

Planowane efekty

1. Określenie i ocena potrzeb Ukrainy w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego, w tym w stosownych przypadkach w ramach misji ekspertów.

2. Zakup sprzętu potrzebnego do zapewnienia bezpieczeństwa materiałów i obiektów jądrowych, materiałów promieniotwórczych będących w użyciu, obiektów wykorzystywanych do składowania i obiektów z nimi powiązanych - uzupełniony w razie potrzeby o powiązane szkolenia. Obejmuje to naprawy, wzmocnienie i modernizację istniejących systemów ochrony fizycznej.

3. Udzielenie przez MAEA pomocy właściwemu organowi Ukrainy, tak by mógł on odzyskać kontrolę regulacyjną nad źródłami promieniotwórczymi pozostającymi poza tą kontrolą.

Rezultaty

Poprawienie wdrażania systemu jądrowego bezpieczeństwa fizycznego w obiektach jądrowych w Ukrainie oraz w odniesieniu do materiałów jądrowych i promieniotwórczych, powiązanych obiektów i powiązanych działań.

We współpracy z Ukrainą - dalsze przeprowadzanie zaktualizowanej i dokładnej oceny krajowych potrzeb w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego, zaspokajanych przez MAEA.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 4 października 2022 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/1656 z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie wspierania przez Unię działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w zakresie jądrowego bezpieczeństwa fizycznego oraz w ramach wdrażania strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 372I z 9.11.2020, s. 4).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.