Decyzja 2015/1685 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.255.335

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 września 2015 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1685
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Eurojustowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 5 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0091/2015),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0091/2015),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2013 wyniósł 33 828 256 EUR;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Eurojustu na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 32 358 660 EUR, co stanowi spadek o 1,85 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że Eurojust powołano w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną oraz poprawy koordynacji w zakresie transgranicznych dochodzeń i postępowań między państwami członkowskimi, a także między państwami członkowskimi a krajami trzecimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w stosunku do dwóch uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału z roku 2011 i oznaczonych jako "w trakcie realizacji" lub "pozostające do realizacji" w sprawozdaniu Trybunału z 2012 r. podjęto działania naprawcze i jedna z tych kwestii została oznaczona w sprawozdaniu Trybunału za 2013 r. jako "zrealizowane", a druga jako "w trakcie realizacji"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z dwiema uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 również podjęto działania naprawcze i jedna uwaga oznaczona jest teraz jako "zrealizowane", a druga jako "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że wprowadził on szereg środków w celu ograniczenia liczby automatycznych przeniesień środków na zobowiązania, w tym nowe sprawozdanie prognostyczne oraz obowiązkowe szkolenia z zakresu cyklu życia wydatków dla wszystkich podmiotów zajmujących się wykonaniem budżetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału zwraca uwagę, że poziom środków, na które w ramach różnych tytułów zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 99 a 98 % całości środków, co świadczy o tym, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy;
4.
odnotowuje uwagi Trybunału wskazujące na konieczność poprawy sytuacji w zakresie planowania i wykonywania budżetu; jednocześnie zauważa, że termin zwrotu kosztów wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych dotowanych przez Eurojust zależy w większości przypadków od charakteru działań dochodzeniowo-śledczych, które nie zawsze można zaplanować z wyprzedzeniem i które w wielu przypadkach mogą trwać aż do końca roku;
5.
odnotowuje jednak w związku z tym uzasadnienia wskazane przez Trybunał, a także działania już podjęte w tym kontekście przez Eurojust, który zastosował już rady Trybunału i ograniczył liczbę linii budżetowych na rok budżetowy 2014 o 26,4 %;
6.
ogólnie uważa, że należy w większym stopniu skupić się na zasadzie należytego zarządzania finansami Eurojustu w poszanowaniu budżetowej zasady jednoroczności, tj. na gospodarności, efektywności i skuteczności przy wykorzystywaniu środków przyznanych na realizację zadań należących do zakresu kompetencji tej jednostki;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
z niepokojem zauważa, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule III (Wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 2 341 825 EUR (32 %); odnotowuje, że było to przede wszystkim następstwem przekazania wewnętrznego zarządzania oprogramowaniem nowemu podmiotowi pod koniec roku;

Przesunięcia

8.
wyraża poważne zaniepokojenie tym, że w 2013 r. Eurojust dokonał 49 przesunięć budżetowych, które dotyczyły 101 linii budżetowych, oraz że świadczy to o bardzo słabym planowaniu i wykonaniu budżetu i o złym zarządzaniu; zachęca Eurojust do zrealizowania celu, jakim jest ograniczenie liczby linii budżetowych, oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

9.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że zmienił on swoje procedury naboru pracowników w wyniku zaleceń Trybunału; zauważa, że procedury te przewidują teraz przygotowywanie pytań na testy i rozmowy kwalifikacyjne przed rozpatrzeniem wniosków przez komisję selekcyjną oraz że wartości wagowe dla testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych określa się przed przeglądem kandydatów;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
przyjmuje do wiadomości wyrażony przez Eurojust stanowczy zamiar dokonania przeglądu jego polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE;
11.
ubolewa jednak, że nie sfinalizowano przeglądu i wątpi w zobowiązanie Eurojustu do wdrożenia zdecydowanej polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; uważa, że nieprzyjęcie polityki przeciwdziałania konfliktom interesów uniemożliwia osiąganie jakichkolwiek konkretnych rezultatów w tym względzie;
12.
wzywa Eurojust do pilnego przyjęcia zmienionych ustaleń dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, do poinformowania organu udzielającego absolutorium i do podania do wiadomości publicznej konkretnych rezultatów do końca października 2015 r.;
13.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że życiorysy członków jego zarządu i dyrektora administracyjnego są publicznie dostępne na stronie internetowej Eurojustu; zwraca uwagę, że wzorce deklaracji o braku konfliktu interesów nie zostały jeszcze zatwierdzone przez zarząd i wzywa do ich przyjęcia do końca lipca 2015 r.; wzywa Eurojust do jak najszybszego poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie oraz nalega, aby Eurojust opublikował deklaracje o braku konfliktu interesów jego pracowników i ekspertów do końca października 2015 r.;
14.
stwierdza z żalem, że Eurojust nie podjął żadnych właściwych kroków na rzecz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi ani na rzecz zapewnienia przejrzystości;

Audyt wewnętrzny

15.
zauważa, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w Eurojuście, aby uzyskać gwarancję, że jego systemy kontroli są odpowiednie do zarządzania istotnym poziomem ryzyka;
16.
jest zaniepokojony, że w trakcie prowadzenia tej analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego zauważyła pewne procesy charakteryzujące się wysokim ryzykiem nieodłącznym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako niewystarczające lub stwierdzono ich brak; zauważa, że Eurojust przedstawił plan działania mający na celu usunięcie tych uchybień, który Służba Audytu Wewnętrznego uznała za odpowiedni i który zweryfikuje w ramach kolejnej dogłębnej oceny ryzyka;
17.
odnotowuje, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała również przeglądu dokumentacji w celu zweryfikowania wdrożenia swoich wcześniejszych zaleceń; zauważa, że z dwóch zaleceń oznaczonych jako "bardzo istotne", wdrożenie jednego z nich było opóźnione w stosunku do pierwotnego planu, natomiast drugie uznano za wdrożone, i że pod koniec roku nie było zaleceń o zasadniczym znaczeniu pozostawionych bez odpowiedzi;

Inne uwagi

18.
zwraca uwagę, że w 2011 r. Trybunał stwierdził problem dotyczący nakładania się kompetencji dyrektora administracyjnego i Kolegium Eurojustu; zwraca uwagę, że problem ten nadal nie został rozwiązany, ponieważ Kolegium nie podjęło działań naprawczych w celu ponownego zdefiniowania odnośnych zadań i kompetencji, aby uniknąć ich nakładania się; wzywa Eurojust do pilnego poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwiązaniu tej kwestii;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 282.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 282.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.