Decyzja 2014/827/WPZiB zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.335.19

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 listopada 2014 r.

DECYZJA RADY 2014/827/WPZiB
z dnia 21 listopada 2014 r.
zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 listopada 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/851/WPZiB 1 , które zostało ostatnio zmienione decyzją Rady 2012/174/WPZiB 2 .

(2) W dniu 22 lipca 2013 r. Rada uzgodniła, że UE nadal będzie w pełni zaangażowana w zwalczanie aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii. Z zadowoleniem przyjęła dotychczasowe pozytywne wyniki swojej operacji morskiej Atalanta. Rada podkreśliła, że pomimo ogromnych postępów obserwowanych w zakresie zwalczania piractwa na morzu, zagrożenie wciąż istnieje, a osiągnięte postępy mogą zostać zaprzepaszczone.

(3) W dniu 18 listopada 2013 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję nr 2125 (2013) w sprawie odnowienia ram działań międzynarodowych ukierunkowanych na zwalczanie piractwa i jego podstawowych przyczyn.

(4) Operację wojskową UE, o której mowa we wspólnym działaniu 2008/851/WPZiB (Atalanta), należy przedłużyć do dnia 12 grudnia 2016 r.

(5) W dniu 22 lipca 2013 r. Rada uzgodniła również, że UE będzie nadal stosować swoje zintegrowane podejście do poprawy bezpieczeństwa i praworządności w Somalii zakładające odpowiedzialność Somalijczyków za własny kraj, ścisłą koordynację działań z innymi podmiotami, a także spójność i synergie między unijnymi instrumentami, w szczególności między unijnymi misjami i operacjami w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obronnej.

(6) Zintegrowane podejście, oparte na nowym pakcie dla Somalii, powinno również przyczynić się do wzmocnienia zdolności morskich w Somalii i całym regionie, zwalczania podstawowych przyczyn piractwa i zmniejszania bezkarności sieci piratów prowadzących na morzu inne działania kryminalne, a przez to do stworzenia warunków sprzyjających wypełnieniu celów operacji Atalanta.

(7) W tym kontekście wkład operacji Atalanta, poprzez zadania dodatkowe, w ramach istniejących środków i zdolności oraz na żądanie, do zintegrowanego podejścia UE wobec Somalii i odnośnych działań społeczności międzynarodowej, pomógłby w likwidacji podstawowych przyczyn piractwa i jego sieci. Te zadania dodatkowe byłyby wykonywane w celu wsparcia strategii wyjścia operacji Atalanta.

(8) Należy ułatwić współpracę operacji Atalanta z organami ścigania, aby przyczynić się do egzekwowania przepisów skierowanych przeciwko piratom, równocześnie zwiększając skuteczność operacji Atalanta w prowadzeniu działań wywiadowczych służących zwalczaniu piractwa.

(9) Postanowienia niniejszej decyzji ani wspólnego działania 2008/851/WPZiB nie uniemożliwiają personelowi państw uczestniczących w operacji Atalanta wypełniania jego obowiązków wynikających z mającego zastosowanie prawa krajowego.

(10) Konieczne jest ustalenie finansowej kwoty odniesienia przeznaczonej na pokrycie wspólnych kosztów operacji Atalanta przez okres od dnia 13 grudnia 2014 r. do dnia 12 grudnia 2016 r.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić wspólne działanie 2008/851/WPZiB,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

We wspólnym działaniu 2008/851/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Ponadto Atalanta może przyczyniać się w ramach nie wykonawczego zadania dodatkowego - w zakresie istniejących środków i zdolności oraz na żądanie - do realizacji unijnego zintegrowanego podejścia wobec Somalii i odnośnych działań społeczności międzynarodowej, pomagając dzięki temu likwidować podstawowe przyczyny piractwa i jego sieci.";

2)
w art. 2 lit. g)-i) zastępuje się następującymi literami:

"g) gromadzi, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, dane osobowe dotyczące osób, o których mowa w lit. e) związane z cechami charakterystycznymi, które prawdopodobnie mogą przyczynić się do ich identyfikacji, w tym odciski palców, jak również poniższe dane, z wykluczeniem innych danych osobowych: nazwisko, nazwisko rodowe, imiona oraz wszelkie pseudonimy lub nazwisko przybrane; data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, płeć; miejsce stałego pobytu, zawód i aktualne miejsce pobytu; prawa jazdy, dokumenty tożsamości i dane zawarte w paszporcie;

h) do celów obrotu danymi za pośrednictwem kanałów Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (INTERPOL) i porównywania ich z bazami danych INTERPOLU oraz w oczekiwaniu na zawarcie umowy między Unią a INTERPOLEM, przekazuje krajowym biurom centralnym INTERPOLU państw członkowskich, w myśl uzgodnień, które mając zostać zawarte między dowódcą operacji UE a szefem odnośnego krajowego biura centralnego, następujące dane:

- dane osobowe, o których mowa w lit. g),

- dane dotyczące wyposażenia wykorzystywanego przez osoby, o których mowa w lit. e).

Dane osobowe nie są przechowywane po ich przekazaniu INTERPOLOWI;

i) przekazuje dane, o których mowa w lit. h), EUROPOLOWI zgodnie z postanowieniami uzgodnienia, które ma zostać zawarte między Wysokim Przedstawicielem Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa a EUROPOLEM. Dane osobowe nie są przechowywane po ich przekazaniu INTERPOLOWI;

j) przyczynia się - w ramach istniejących środków i zdolności - do monitorowania działalności połowowej u wybrzeży Somalii oraz wspiera program udzielania licencji i rejestracji dotyczący tradycyjnego łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego i połowów na skalę przemysłową na wodach pod jurysdykcją Somalii, opracowany przez Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), o ile taka działalność ma miejsce, z wykluczeniem stosowania przymusu;

k) współpracuje, w ścisłej koordynacji z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych, z somalijskimi podmiotami i prywatnymi przedsiębiorstwami działającymi w ich imieniu, aktywnymi u wybrzeży Somalii w szerszej dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, aby lepiej zrozumieć ich działania i potencjał oraz unikać konfliktów związanych z operacjami na morzu;

l) wspomaga - w szczególności oferując wsparcie logistyczne, wiedzę fachową i szkolenia na morzu, na żądanie oraz w ramach istniejących środków i zdolności - misje EUCAP NESTOR i EUTM Somalia, Specjalnego Przedstawiciela UE w Rogu Afryki, misję UE w Somalii w odniesieniu do ich mandatów i obszaru objętego operacją Atalanta, jak również przyczynia się do realizacji odnośnych unijnych programów, w szczególności regionalnego programu bezpieczeństwa morskiego (MASE) w ramach 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju;

m) za pośrednictwem odnośnej służby Komisji udostępnia Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim, jej państwom członkowskim i FAO dane dotyczące działalności połowowej zebrane przez jednostki EUNAVFOR u wybrzeży Somalii - a po osiągnięciu wystarczających postępów na lądzie w dziedzinie tworzenia zdolności morskich, w tym środków bezpieczeństwa do wymiany informacji - wspomaga władze somalijskie w udostępnianiu danych związanych z działalnością połowową zebranych w trakcie operacji;

n) wspiera - w sposób spójny z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza oraz w ramach istniejących środków i zdolności - działalność grupy monitorującej ds. Somalii i Erytrei (SEMG), zgodnie z rezolucjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 2060 (2012), 2093 (2013) i 2111 (2013), monitorując budzące zainteresowanie statki podejrzane o wspieranie sieci piratów oraz składając SEMG sprawozdanie na ten temat.";

3)
w art. 14 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Finansowa kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji wojskowej UE na okres od dnia 13 grudnia 2014 r. do dnia 12 grudnia 2016 r. wynosi 14 775 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji 2011/871/WPZiB wynosi 0 %";

4)
art. 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Operacja wojskowa UE zostaje zakończona dnia 12 grudnia 2016 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli 21 listopada 2014 r.

W imieniu Rady

C. CALENDA

Przewodniczący

1 Wspólne działanie Rady 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33).
2 Decyzja Rady 2012/174/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 89 z 27.3.2012, s. 69).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.