Decyzja 2010/578/UE w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Japonii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych
Dz.U.UE.L.2010.254.46
Akt utracił mocDECYZJA KOMISJI
z dnia 28 września 2010 r.
w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Japonii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/578/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 września 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 12 czerwca 2009 r. Komisja upoważniła Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR) do wydania opinii technicznej dotyczącej ram prawnych i nadzorczych Japonii w odniesieniu do agencji ratingowych.
(2) W swojej opinii z dnia 21 maja 2010 r. CESR stwierdził, że japońskie ramy prawne i nadzorcze odnoszące się do agencji ratingowych mogą być uznane za równoważne z rozporządzeniem.
(3) Na mocy art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 spełnienie trzech warunków jest niezbędne, aby móc uznać ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego za równoważne z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.
(4) Zgodnie z pierwszym warunkiem agencje ratingowe w państwie trzecim wymagają zezwolenia lub rejestracji i podlegają skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów. Japońskie ramy prawne i nadzorcze dotyczące agencji ratingowych składają się z: ustawy o instrumentach finansowych i giełdzie (ustawa nr 25 z 1948 r.) dotyczącej rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych; rozporządzenia kancelarii rządu w sprawie działalności związanej z instrumentami finansowymi (rozporządzenie nr 52 z 2007 r.) dotyczącego rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych; rozporządzenia kancelarii rządu w sprawie definicji zawartych w art. 2 ustawy o giełdzie (rozporządzenie ministerstwa finansów nr 14 z 1993 r.) dotyczącej rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych, jak również kompleksowych wytycznych w sprawie nadzoru nad podmiotami działającymi na rynku instrumentów finansowych (dodatek) oraz wytycznych w sprawie nadzoru nad agencjami ratingowymi. W czerwcu 2009 r. parlament japoński (Diet) przegłosował ustawę wprowadzającą nowe ramy prawne dotyczące agencji ratingowych, następnie w grudniu 2009 r. opublikowano rozporządzenia rządu i kancelarii rządu określające szczegółowe warunki tych ram. Ramy prawne, które zaczęły obowiązywać od kwietnia 2010 r., zawierają w odniesieniu do agencji ratingowych wymóg ich rejestracji w japońskiej agencji ds. usług finansowych (JFSA), tak by ratingi kredytowe tych agencji były wykorzystywane w Japonii do celów regulacyjnych, oraz nakładają na nie prawnie wiążące zobowiązania i bieżący nadzór. JFSA posiada szeroki i kompleksowy wachlarz uprawnień oraz może podjąć szereg środków, włącznie z sankcjami, wobec agencji ratingowych naruszających przepisy ustawy o instrumentach finansowych i giełdzie związanej z rozporządzeniem w sprawie agencji ratingowych.
(5) Zgodnie z drugim z wymienionych warunków agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać prawnie wiążącym przepisom równoważnym z przepisami art. 6-12 i załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. System japoński opiera się na: zobowiązaniu do działania w dobrej wierze; obowiązku agencji ratingowych polegającym na ustanowieniu prawidłowo funkcjonujących systemów kontroli w celu zapewnienia rzetelnych i właściwych wyników działalności ratingowej, dzięki istnieniu licznych i szczegółowych wymogów normatywnych; obszernych przepisach dotyczących unikania konfliktów interesów, ujawniania ich i zarządzania nimi, obowiązku rejestrowania i ujawniania informacji, zarówno JFSA, jak i opinii publicznej. Japońskie ramy spełniają cele rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów, procesów organizacyjnych oraz procedur, którymi musi dysponować agencja ratingowa, jakości ratingów kredytowych i metod ich tworzenia, ujawniania ratingów kredytowych oraz powszechnego i okresowego ujawniania informacji na temat działalności w zakresie ratingu kredytowego. Japońskie ramy prawne i nadzorcze stwarzają zatem równoważne zabezpieczenia, jeśli chodzi o rzetelność, przejrzystość, prawidłowe zarządzanie agencjami ratingowymi oraz wiarygodność ich działalności w zakresie ratingu kredytowego.
(6) Zgodnie z trzecim warunkiem system regulacyjny państwa trzeciego zapobiega ingerencji organów nadzoru i innych organów publicznych w tym państwie w zawartość ratingów kredytowych i w metody ich tworzenia. W tym względzie prawo zakazuje JFSA ingerowania w zawartość ratingów kredytowych i w metody ich tworzenia.
(7) W świetle przeanalizowanych czynników można uznać, że japońskie ramy prawne i nadzorcze w odniesieniu do agencji ratingowych spełniają warunki ustanowione w art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Japońskie ramy prawne i nadzorcze dla agencji ratingowych należy zatem uznać za równoważne z ramami prawnymi i nadzorczymi ustanowionymi rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2010 r.
W imieniu Komisji | |
Michel BARNIER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.