Decyzja 2010/2/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.1.10

Akt utracił moc
Wersja od: 14 stycznia 2014 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 grudnia 2009 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 10251)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/2/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 stycznia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 2 stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych jest sprzedaż aukcyjna.

(2) Unia popiera ambitne porozumienie międzynarodowe w dziedzinie zmian klimatu, mające na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C. W przypadku gdy inne kraje rozwinięte i najwięksi emitenci gazów cieplarnianych nie uczestniczą w porozumieniu międzynarodowym, może to prowadzić do wzrostu emisji gazów cieplarnianych w krajach trzecich, w których przemysł nie podlega ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do "ucieczki emisji"), tym samym wpływając negatywnie na integralność środowiska i działania prowadzone przez Unię. W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Unia powinna przydzielać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej zgodnie ze środkami, o których mowa w art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, w sektorach lub w podsektorach uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(3) Do dnia 31 grudnia 2009 r. i co pięć lat po tej dacie Komisja, na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE, ustala wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zwany dalej "wykazem sektorów i podsektorów".

(4) Zgodnie z art. 10a ust. 14 dyrektywy 2003/87/WE w celu określenia sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji Komisja ocenia na poziomie Unii możliwości przeniesienia przez dany sektor lub podsektor, na odpowiednim poziomie podziału, kosztów bezpośrednich wymaganych uprawnień oraz kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami cen energii elektrycznej wynikających z wprowadzenia w życie dyrektywy 2003/87/WE do cen produktów bez znaczącej utraty udziału rynkowego na korzyść instalacji poza Unią, które cechuje większa emisyjność CO2. Oceny te opierają się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2, zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 oraz, o ile są one dostępne, na danych dotyczących handlu, produkcji i wartości dodanej z trzech ostatnich lat dla każdego sektora lub podsektora.

(5) Zgodnie z art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE sektor lub podsektor jest uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, jeżeli suma bezpośrednich i pośrednich kosztów dodatkowych spowodowanych wprowadzeniem w życie tej dyrektywy prowadziłaby do znacznego wzrostu kosztów produkcji obliczonych jako stosunek do wartości dodanej brutto, w wysokości co najmniej 5 %; oraz intensywność handlu z krajami trzecimi określona jako stosunek między całkowitą wartością eksportu do krajów trzecich powiększona o wartość importu z krajów trzecich, a całkowitą wielkością rynku Unii (roczny obrót i całkowita wartość importu z krajów trzecich) wynosi powyżej 10 %. Zgodnie z art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE sektor lub podsektor jest uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji także wówczas, jeżeli suma dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE prowadziłaby do szczególnie wysokiego wzrostu kosztów produkcji obliczonych jako stosunek do wartości dodanej brutto, w wysokości co najmniej 30 %, lub intensywność handlu z krajami trzecimi określona jako stosunek między całkowitą wartością eksportu do krajów trzecich powiększona o wartość importu z krajów trzecich, a całkowitą wielkością rynku Unii (roczny obrót i całkowita wartość importu z krajów trzecich) wynosi powyżej 30 %.

(6) W celu ustalenia wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji należy najpierw ocenić ryzyko ucieczki emisji na poziomie trzycyfrowym (poziom NACE-3) lub, w stosownych przypadkach i gdy dane są dostępne, na poziomie czterocyfrowym (poziom NACE-4). Sektory i podsektory należy umieszczać w wykazie sektorów i podsektorów z zastosowaniem najbardziej precyzyjnego opisu NACE. Niektóre sektory, których nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4 zostały podzielone, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż pozostała część sektora.

(7) Informacje niezbędne do dokonania ustaleń na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE zebrano do grudnia 2008 r. od państw członkowskich, Eurostatu, ze źródeł dostępnych publicznie i na rynku oraz od stowarzyszeń branżowych. Sprawdzono informacje, które nie pochodziły od państw członkowskich lub z innych oficjalnych źródeł. Korzystano również z danych poufnych przetwarzanych przez Eurostat.

(8) Dane dostępne w niezależnym dzienniku transakcji Wspólnoty (CITL) uznaje się za najdokładniejszy, najbardziej wiarygodny i przejrzysty szacunek emisji CO2 w sektorach, których działalność została zamieszczona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, zanim została zmieniona dyrektywą 2009/29/WE, i w związku z tym zostały wykorzystane jako główne źródło obliczeń kosztów bezpośrednich uprawnień w tych sektorach.

(9) W odniesieniu do emisji procesowych z nowej działalności oraz gazów cieplarnianych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE zmienionej dyrektywą 2009/29/WE, w niektórych sektorach o znacznej liczbie małych instalacji lub instalacji wyłączonych w latach 2005-2007 i 2008-2012 z systemu handlu uprawnieniami do emisji lub dla których nie istnieją dane CITL, lub których emisje nie mogły zostać określone na poziomie NACE-4, dane pozyskano od państw członkowskich oraz z wykazu gazów cieplarnianych w Unii dla stosownych lat. Eurostat nie posiada danych dotyczących oceny zużycia energii elektrycznej stosowanej do obliczania kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami cen energii elektrycznej, w związku z czym za najbardziej wiarygodne dane uznaje się dane pozyskane bezpośrednio od państw członkowskich. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto wykorzystano dane pochodzące ze strukturalnej statystyki przedsiębiorstw Eurostatu, jako że jest ona uznawana za najdokładniejsze źródło. Dane na temat handlu między państwami członkowskimi i handlu z państwami trzecimi zgłoszone przez Eurostat w bazie danych Comext są uważane za najbardziej wiarygodne w odniesieniu do całkowitej wartości eksportu do krajów trzecich i importu z krajów trzecich, jak również całkowitego rocznego obrotu w Unii.

(10) Oceny opierały się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2 zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 3 . Cena obliczona na podstawie najbardziej stosownego scenariusza, z uwzględnieniem kredytów na wspólne wdrożenia i mechanizm czystego rozwoju, wynosi 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2.

(11) W celu dokonania oceny bezpośrednich dodatkowych kosztów spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE niezbędne jest uwzględnienie ilości uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Zgodnie z art. 10a ust. 11 tej dyrektywy liczba bezpłatnych uprawnień przyznanych tym sektorom w 2013 r. wynosi 80 % liczby uprawnień określonej zgodnie z art. 10a ust. 1, a następnie liczba ta jest corocznie zmniejszana o taką samą wielkość aż do osiągnięcia poziomu 30 % bezpłatnych uprawnień w roku 2020, w celu osiągnięcia całkowitej likwidacji przydziałów bezpłatnych uprawnień w roku 2027. Punktem wyjścia dla wskaźników ustalanych na mocy art. 10a ust. 1 są średnie parametry 10 % najbardziej wydajnych instalacji w danym sektorze lub podsektorze w Unii w latach 2007-2008, z uwzględnieniem najbardziej wydajnych technologii, substytutów i alternatywnych procesów produkcyjnych.

(12) Wskaźniki ustalone zgodnie z art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE przyjmuje się pod koniec 2010 r. Ocenę kosztów bezpośrednich powstałą w oparciu o te wskaźniki można zatem uwzględniać tylko w momencie przeglądu wykazu sektorów i podsektorów. Konieczna jest zatem ocena ilości uprawnień, które należy przydzielić bezpłatnie w celu określenia wykazu sektorów i podsektorów. Takiego oszacowania należy dokonać na szczeblu Unii na lata 2013 i 2014. Według najlepszych szacunków dla celów niniejszej decyzji, z uwzględnieniem surowych wymagań dotyczących wskaźników i przy zastosowaniu liniowego współczynnika redukcji, w 2013 i 2014 r. zajdzie konieczność zakupu 75 % uprawnień w sektorach nienarażonych.

(13) Ocenę kosztów pośrednich oparto o współczynnik średnich emisji w odniesieniu do energii elektrycznej w Unii wynoszący 0,465 ton CO2 na MWh, zgodnie z opartą na modelu analizą unijnego pakietu politycznego dotyczącego zmian klimatu i odnawialnych źródeł energii w 2008 r. 4 , zastosowaną w ocenie skutków dołączonej do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmian klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020. Zastosowanie średniej wartości unijnej jest stosowne, jako że jest zgodne z wymogiem dokonania oceny na szczeblu Unii, odzwierciedlając jednocześnie rzeczywiste emisje związane z produkcją energii elektrycznej w Unii.

(14) Zgodnie z art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE wykaz może zostać uzupełniony po dokonaniu oceny jakościowej, w przypadku gdy dostępne są odpowiednie dane, z uwzględnieniem zakresu, w jakim dla poszczególnych instalacji w danym sektorze lub podsektorze możliwe jest zmniejszenie poziomów emisji lub zużycia energii elektrycznej, w tym, w stosownych przypadkach, zwiększenia kosztów produkcji, jakie może spowodować powiązana inwestycja, na przykład przez zastosowanie najbardziej wydajnych technik; obecnej i przewidywanej charakterystyki rynku, w tym w przypadku gdy intensywność handlu lub współczynniki wzrostu kosztów bezpośrednich i pośrednich są bliskie jednej z wartości progowych; oraz marży zysku jako potencjalnego wskaźnika inwestycji długoterminowej lub decyzji o przeniesieniu produkcji.

(15) Ocenę jakościową przeprowadzono w szeregu sektorów i podsektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE. Ocenę jakościową przeprowadzono głównie dla sektorów, które nie zostały wystarczająco uwzględnione w ocenie ilościowej oraz sektorów uważanych za przypadki graniczne, lub w przypadku których nie istniały dane statystyczne lub były one złej jakości, oraz w odniesieniu do których państwa członkowskie lub przedstawiciele przemysłu zwrócili się o dokonanie analizy jakościowej, w oparciu o wiarygodne wyjaśnienie i uzasadnione wnioski. W wyniku tej oceny niektóre sektory poddane analizie należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Dodatkowe sektory i podsektory dodane do wykazu określono osobno w trzeciej sekcji załącznika do niniejszej decyzji.

(16) Inne sektory i podsektory, które - ze względu na ograniczenia czasowe - nie zostały w tej chwili poddane pełnej analizie, lub w przypadku których jakość bądź dostępność danych były ograniczone, takie jak sektor produkcji cegieł i dachówek, zostaną tak szybko, jak to możliwe, poddane ponownie ocenie zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy oraz - w zależności od wyniku analizy - dodane do wykazu.

(17) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Wykańczanie materiałów włókienniczych" (kod NACE 1730), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu oraz fakt, że intensywność handlu we wszystkich pozostałych sektorach włókienniczych jest bardzo wysoka. Ocena wykazała wzrost presji konkurencji międzynarodowej, znaczny spadek produkcji w Unii w ostatnich latach oraz ujemne lub niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(18) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Produkcja arkuszy fornirowych; produkcja sklejek, płyt laminowanych, płyt wiórowych, płyt pilśniowych i innych płyt oraz desek" (kod NACE 2020). Ocena wykazała ograniczone możliwości redukcji emisji bez znacznego wzrostu kosztów oraz skomplikowaną charakterystykę rynkową, np. wysoka zmienność cen, rosnący import z krajów, w których produkcja jest tania lub znaczny wpływ dodatkowych kosztów spowodowanych wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE na marże zysku, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(19) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Produkcja tworzyw sztucznych w postaci surowej" (kod NACE 2416). W odniesieniu do obecnej charakterystyki rynku ocena wykazała wysoki poziom integracji z innymi sektorami przemysłu chemicznego uważanymi za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji; ceny ustalane na rynku światowym hamujące jednostronne podwyżki cen oraz zakłócenia na rynku światowym lub unijnym spowodowane nieuczciwymi praktykami handlowymi producentów w niektórych krajach trzecich. Jeśli chodzi o przewidywaną charakterystykę rynku, pomimo zbliżania się do trzydziestoprocentowego progu intensywności handlu sektor odnotował znaczący wzrost importu, który będzie kontynuowany głównie ze względu na nowe duże inwestycje na Bliskim Wschodzie. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(20) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Odlewnictwo żeliwa" (kod NACE 2751), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu, jako że główne produkty odlewnictwa należą do różnych grup w bazie danych Comext Eurostatu. Ocena wykazała ograniczony potencjał redukcji emisji ze względu na częściowo nieuniknione emisje procesowe oraz z uwagi na ograniczoną zdolność inwestycji w technologie redukcji emisji, wynikającą ze znaczących kosztów dodatkowych związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE mających wpływ na marże zysku. Jeśli chodzi o charakterystykę rynku, jego koncentracja jest niewielka, zaś w sektorach będących jego klientami koncentracja jest znaczna. W związku z powyższym sektor ma ograniczone możliwości przeniesienia dodatkowych kosztów. Istniejące dane dotyczące handlu, pochodzące z innych źródeł, wskazują również, że produkcja odlewnicza w coraz większym stopniu podlega handlowi międzynarodowemu. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(21) Ocenę jakościową przeprowadzono dla sektora "Odlewnictwo metali lekkich" (kod NACE 2753), głównie ze względu na fakt, że na szczeblu Unii nie istnieją oficjalne dane dotyczące handlu, pozwalające na ocenę intensywności handlu, jako że główne produkty odlewnictwa należą do różnych grup w bazie danych Comext Eurostatu. W odniesieniu do charakterystyki rynku ocena wykazała niewielką koncentrację rynku oraz wysoki stopień uzależnienia od popytu ze strony jednego skoncentrowanego sektora. W związku z powyższym sektor ma ograniczone możliwości przeniesienia dodatkowych kosztów. Ponadto sektor odnotował straty lub bardzo niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ma negatywny wpływ na możliwości inwestycji w technologie redukcji emisji, zaś dodatkowe koszty mogłyby jeszcze bardziej przyczynić się do tego stanu rzeczy. Istniejące dane dotyczące handlu, pochodzące z innych źródeł, wskazują również, że produkcja odlewnicza w coraz większym stopniu podlega handlowi międzynarodowemu. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(22) Przy ustalaniu wykazu sektorów i podsektorów należy uwzględnić, jeżeli istnieją odpowiednie dane, stopień, w jakim kraje trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach lub podsektorach uważanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach lub podsektorach w zakresie porównywalnym do zobowiązań Unii i w tym samym okresie, oraz stopień, w jakim niskoemisyjność instalacji w tych krajach jest porównywalna do instalacji w Unii. W chwili obecnej jedynie Norwegia, Islandia i Szwajcaria złożyły takie zobowiązania, jednak nie mają one decydującego udziału w światowej produkcji w sektorach lub podsektorach uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. W odniesieniu do niskoemisyjności nie istnieją stosowne dane niezbędne do dokonania oceny ze względu na nieporównywalne definicje statystyczne i ogólny brak danych światowych na wymaganym poziomie podziału i szczegółowych informacji dotyczących sektora. Dlatego kryteria określone w art. 10a ust. 18 dyrektywy 2003/87/WE nie mają wpływu na wykaz sektorów i podsektorów.

(23) Ocena, na której oparto wykaz sektorów i podsektorów, obejmuje wszystkie kody NACE od 1010 do 3720 włącznie, czyli sektor górniczy, kamieniarski i sektory związane z produkcją. W 2010 r. Komisja podda analizie niektóre z pozostałych sektorów przemysłowych nieobjęte tym zakresem kodów NACE, ale których stacjonarne instalacje mogą potencjalnie być objęte przepisami unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dotyczącymi ucieczki emisji. Jeżeli któryś z tych sektorów spełni kryteria określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE, zostanie on dodany do wykazu w momencie corocznego przeglądu.

(24) Niniejszy wykaz ma zastosowanie dla lat 2013/2014 z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji.

(25) W kwestii wykazu sektorów i podsektorów skonsultowano się z szeregiem zainteresowanych stron, w tym z państwami członkowskimi, stowarzyszeniami branżowymi, organizacjami pozarządowymi związanymi z ochroną środowiska oraz środowiskiem naukowym, zaś informacje o tym procesie zamieszczono na stronie internetowej Komisji 5 .

(26) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 6

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 grudnia 2009 r.

W imieniu Komisji

Stavros DIMAS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  7

Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

1. NA POZIOMIE NACE-4

1.1. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 15 I 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
1010Górnictwo i wzbogacanie węgla kamiennego
1430Kopalnictwo minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów
1597Produkcja słodów
1711Przygotowanie i przędzenie włókien bawełnianych
1810Produkcja odzieży skórzanej
2310Wytwarzanie produktów koksowania węgla
2413Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych
2414Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych
2415Produkcja nawozów i związków azotowych
2417Produkcja kauczuku syntetycznego w postaci surowej
2710Produkcja żeliwa i stali oraz stopów żelaza
2731Ciągnienie na zimno
2742Produkcja aluminium
2744Produkcja miedzi
2745Produkcja pozostałych metali nieżelaznych
2931Produkcja ciągników rolniczych

1.2. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 15 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
1440Produkcja soli
1562Wytwarzanie skrobi i produktów skrobiowych
1583Produkcja cukru
1595Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów powstających w wyniku fermentacji surowców
1592Produkcja alkoholu etylowego w wyniku fermentacji surowców
2112Produkcja papieru i tektury
2320Wytwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej
2611Produkcja szkła płaskiego
2613Produkcja szkła gospodarczego
2614Produkcja włókien szklanych
2630Produkcja ceramicznych kafli i płytek
2721Produkcja odlewanych rur żeliwnych
2743Produkcja ołowiu, cynku i cyny

1.3. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 16 LIT. A) DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
2651Produkcja cementu
2652Produkcja wapna

1.4. W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 16 LIT. B) DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
1110Wydobywanie ropy naftowej i gazu ziemnego
1310Kopalnictwo rud żelaza
1320Kopalnictwo rud metali nieżelaznych, z wyjątkiem rud uranu i toru
1411Wydobywanie kamienia ozdobnego i budowlanego
1422Kopalnictwo gliny i kaolinu
1450Pozostałe górnictwo i kopalnictwo, gdzie indziej niesklasyfikowane
1520Przetwarzanie i konserwowanie ryb i produktów rybołówstwa
1541Produkcja nieoczyszczonych olejów i tłuszczów
1591Produkcja destylowanych napojów alkoholowych
1593Produkcja win
1712Przygotowanie i przędzenie włókien wełnianych
1713Przygotowanie i przędzenie włókien samodziałowych
1714Przygotowanie i przędzenie włókien lnianych
1715Rozwijanie i przygotowanie włókien jedwabnych, łącznie z włóknami wyczesywanymi oraz przygotowywanie i teksturowanie syntetycznych lub sztucznych włókien przędzy
1716Produkcja nici krawieckich
1717Przygotowywanie i przędzenie pozostałych włókien tekstylnych
1721Produkcja tkanin bawełnianych
1722Produkcja tkanin wełnianych zgrzebnych
1723Produkcja tkanin wełnianych czesankowych
1724Produkcja tkanin jedwabnych
1725Produkcja tkanin pozostałych
1740Produkcja gotowych artykułów włókienniczych, z wyłączeniem odzieży
1751Produkcja dywanów i chodników
1752Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych
1753Produkcja włóknin i wyrobów z nich, z wyłączeniem odzieży
1754Produkcja pozostałych wyrobów włókienniczych, gdzie indziej niesklasyfikowana
1760Produkcja wyrobów włókienniczych o splocie dzianinowym lub szydełkowym
1771Produkcja dzianych i szydełkowych trykotaży
1772Produkcja dzianych i szydełkowych pulowerów, swetrów rozpinanych i artykułów podobnych
1821Produkcja ubrań roboczych
1822Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej
1823Produkcja bielizny
1824Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży, gdzie indziej niesklasyfikowana
1830Wyprawianie i barwienie skór futerkowych; produkcja wyrobów futrzarskich
1910Garbowanie i wyprawianie skór
1920Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych, wyrobów rymarskich i uprzęży
1930Produkcja obuwia
2010Produkcja wyrobów tartacznych, impregnacja drewna
2052Produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania
2111Produkcja masy włóknistej
2124Produkcja tapet
2215Pozostała działalność wydawnicza
2330Przetwarzanie paliw jądrowych
2412Produkcja barwników i pigmentów
2420Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych
2441Produkcja podstawowych wyrobów farmaceutycznych
2442Produkcja preparatów farmaceutycznych
2452Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych
2463Produkcja olejków eterycznych
2464Produkcja chemikaliów fotograficznych
2465Produkcja gotowych niezapisanych nośników informacji
2466Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2470Produkcja włókien chemicznych
2511Produkcja opon i dętek gumowych
2615Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym
2621Produkcja ceramicznych wyrobów gospodarstwa domowego i ozdobnych
2622Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych
2623Produkcja izolatorów ceramicznych i ceramicznych osłon izolacyjnych
2624Produkcja pozostałych technicznych wyrobów ceramicznych
2625Produkcja pozostałych wyrobów ceramicznych
2626Produkcja ogniotrwałych wyrobów ceramicznych
2681Produkcja artykułów ściernych
2722Produkcja rur stalowych
2741Produkcja metali szlachetnych
2861Produkcja wyrobów nożowniczych
2862Produkcja narzędzi
2874Produkcja złączy, śrub, łańcuchów i sprężyn
2875Produkcja pozostałych metalowych wyrobów gotowych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2911Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych
2912Produkcja pomp i sprężarek
2913Produkcja kurków i zaworów
2914Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych
2921Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych
2923Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych
2924Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana
2932Produkcja pozostałych maszyn dla rolnictwa i leśnictwa
2941Produkcja przenośnych ręcznych narzędzi o napędzie mechanicznym
2942Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych do obróbki metalu
2943Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2951Produkcja maszyn dla metalurgii
2952Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwa
2953Produkcja maszyn dla przetwórstwa żywności, produkcji napojów i przetwórstwa tytoniu
2954Produkcja maszyn dla przemysłu włókienniczego, odzieżowego i skórzanego
2955Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego
2956Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana
2960Produkcja broni i amunicji
2971Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
3001Produkcja maszyn biurowych
3002Produkcja komputerów i pozostałych urządzeń do przetwarzania informacji
3110Produkcja silników elektrycznych, prądnic i transformatorów
3120Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
3130Produkcja izolowanych drutów i przewodów
3140Produkcja akumulatorów, ogniw galwanicznych i baterii galwanicznych
3150Produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych
3162Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego, gdzie indziej niesklasyfikowana
3210Produkcja diod, lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych
3220Produkcja nadajników telewizyjnych i radiowych oraz aparatów dla telefonii i telegrafii przewodowej
3230Produkcja odbiorników telewizyjnych i radiowych, urządzeń do nagrywania lub powielania dźwięku lub obrazu oraz związanych z nimi towarów
3310Produkcja sprzętu medycznego i chirurgicznego oraz przyrządów ortopedycznych
3320Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych i nawigacyjnych i innego przeznaczenia, z wyłączeniem sprzętu do sterowania procesami przemysłowymi
3340Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego
3350Produkcja zegarków i zegarów
3511Produkcja i naprawa statków
3512Produkcja i naprawa łodzi wycieczkowych i sportowych
3530Produkcja statków powietrznych i kosmicznych
3541Produkcja motocykli
3542Produkcja rowerów
3543Produkcja wózków inwalidzkich
3550Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana
3621Bicie monet
3622Produkcja artykułów jubilerskich i podobnych, gdzie indziej niesklasyfikowana
3630Produkcja instrumentów muzycznych
3640Produkcja sprzętu sportowego
3650Produkcja gier i zabawek
3661Produkcja imitacji biżuterii
3662Produkcja mioteł, szczotek i pędzli
3663Pozostała działalność produkcyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana

2. POZA POZIOMEM NACE-4 W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10 A UST. 15 LUB 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod ProdcomOpis
15311230Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek
15311250Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym
15331427Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone
155120Mleko i śmietana w postaci stałej
155153Kazeina
155154Laktoza i syrop z laktozy
15515533Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w postaci granulek lub innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub z dodanymi substancjami słodzącymi
15841100Miazga kakaowa (z wyłączeniem zawierającej dodatek cukru lub innego środka słodzącego)
15841200Masło, tłuszcz i olej, kakaowe
15841300Proszek kakaowy niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego
15891333Drożdże piekarnicze suszone
24111150Wodór (włącznie z produkcją wodoru w połączeniu z gazem syntezowym)
24111160Azot
24111170Tlen
243021Gotowe preparaty pigmentowe, środki matujące i farby, szkliste emalie i glazury, pobiałki, ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklana
24621030Żelatyna i jej pochodne, karuk (inne niż kleje kazeinowe)
26821400Sztuczny grafit, grafit koloidalny lub półkoloidalny oraz preparaty na bazie grafitu
26821610Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne oraz ich mieszanki luzem, w arkuszach lub w belach
26821620Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne włącznie z ich mieszaninami
28401133Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb

3. NA POZIOMIE NACE-4 W OPARCIU O KRYTERIA JAKOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10A UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
1730Wykańczanie materiałów włókienniczych
2020Produkcja arkuszy fornirowych; produkcja sklejek, płyt laminowanych, płyt wiórowych, płyt pilśniowych i innych płyt oraz desek
2416Produkcja tworzyw sztucznych w postaci surowej
2640Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
2653Produkcja gipsu
2662Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu
2751Odlewnictwo żeliwa
2753Odlewnictwo metali lekkich
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 63.
4 P. Capros i in., Model-based Analysis of the 2008 EU Policy Package on Climate Change and Renewables, Primes Model - E3MLab/NTUA, czerwiec 2008: http://ec.europa.eu/environment/climat/pdf/climat_action/analysis.pdf
6 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2011/745/UE z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.299.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2011/745/UE z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.299.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/498/UE z dnia 17 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.241.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/9/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2014.9.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.