Decyzja 2006/778/WE dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.314.39

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2013 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 listopada 2006 r.
dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5384)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/778/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/629/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony cieląt(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/630/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony świń(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącą ochrony zwierząt hodowlanych(3), w szczególności jej art. 6 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony kur niosek(4), w szczególności jej art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 91/629/EWG ustanawia minimalne normy ochrony cieląt, trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(2) Dyrektywa 91/630/EWG ustanawia minimalne normy ochrony świń trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(3) Dyrektywa 98/58/WE wyznacza minimalne standardy ochrony zwierząt hodowlanych lub gospodarskich. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane, oraz zobowiązuje państwa członkowskie do przesyłania Komisji sprawozdań z tych kontroli.

(4) Decyzja Komisji 2000/50/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. dotycząca minimalnych wymagań dotyczących kontroli gospodarstw rolnych, w których zwierzęta są trzymane w celach hodowlanych(5) stanowi, że sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na mocy dyrektywy 98/58/WE dotyczą cieląt, świń i kur niosek. Precyzuje również, jakiego rodzaju informacje państwa członkowskie są zobowiązane składać w odniesieniu do poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt.

(5) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich nie powinny dotyczyć wyłącznie wymogów nałożonych takimi szczegółowymi aktami prawnymi, jak te dotyczące cieląt, świń i kur niosek, ale powinny obejmować również wymogi ogólne w zakresie dobrostanu zwierząt ustanowione dyrektywą 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem uwzględniać zarówno ogólne, jak i szczegółowe wymagania, które nakłada na nie prawodawstwo Wspólnoty.

(6) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich powinny obejmować wszystkie pozostałe gatunki zwierząt hodowlanych objete zakresem zastosowania dyrektywy 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem zostać odpowiednio rozszerzone.

(7) Dyrektywa 1999/74/WE ustanawia minimalne normy ochrony kur niosek. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(8) Doświadczenia zgromadzone w czasie stosowania dyrektyw 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE wskazują na rozbieżności dzielące państwa członkowskie w dziedzinie planowania, realizacji, dokumentowania i sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli prowadzonych przez właściwe organy na mocy wymienionych dyrektyw.

(9) Gromadzenie danych dotyczących kontroli dobrostanu zwierząt jest niezbędne dla dokonywanej przez Wspólnotę oceny wpływu jej polityki w tym obszarze. Ważnym jest ponadto jednolite stosowanie reguł dobrostanu zwierząt, zwłaszcza z uwagi na ich możliwy wpływ na konkurencyjność pewnych form działalności hodowlanej. Stąd wypływa konieczność aktualizowania minimalnych wymagań w odniesieniu do kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzyma się pewne zwierzęta gospodarskie.

(10) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(6) w tytule V przewiduje plany kontroli, uwzględniając przy tym roczne sprawozdania. Zobowiązania sprawozdawcze spoczywające obecnie na państwach członkowskich na mocy decyzji 2000/50/WE powinny zostać dostosowane do wymogów tego rozporządzenia, zwłaszcza w odniesieniu do częstotliwości i terminów sprawozdań składanych przed Komisją.

(11) Metody chowu wywierają wpływ na dobrostan zwierząt. Z tego względu stanowią użyteczny materiał dla potrzeb gromadzenia danych. W przypadku kur niosek należy uwzględnić w szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 2295/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. wprowadzające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(7), określające dodatkowe wymagania w odniesieniu do systemów alternatywnych.

(12) Działanie obecnego systemu służącego zbieraniu i analizie danych z państw członkowskich nakłada obciążenia administracyjne zarówno na Komisję jak i na państwa członkowskie. Wiąże się ono ponadto z ryzykiem zniekształcenia danych. Z tego względu konieczne jest wykonanie studium wykonalności unowocześnionego systemu obiegu informacji na poziomie Wspólnoty celem usprawnienia i ułatwienia gromadzenia i analizy koniecznych danych w tej dziedzinie.

(13) Dlatego też decyzja 2000/50/WE powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą decyzją.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia zasady harmonizacji ustawodawstw w dziedzinie:

a)
gromadzenia informacji w trakcie kontroli prowadzonych przez właściwy organ zgodnie z dyrektywami 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE, oraz
b)
przedkładania takich informacji Komisji.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w dyrektywach, o których mowa w art. 1 lit. a).

Ponadto zastosowanie mają niżej wymienione definicje:

a)
"kontrola" oznacza kontrolę prowadzoną przez właściwy organ w zakładzie produkcyjnym, w którym w tym czasie trzymane są zwierzęta, zgodnie z przepisami jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a);
b)
"nieprawidłowość" oznacza brak zgodności z wymaganiami zawartymi w jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a), który został:
i)
wykryty przez właściwy organ w trakcie kontroli;
ii)
zgłoszony oficjalnym pismem przez ten organ właścicielowi lub posiadaczowi zwierząt trzymanych w danym zakładzie produkcyjnym.
Artykuł  3

Informacje gromadzone i dokumentowane w trakcie każdej kontroli

W trakcie każdej kontroli właściwy organ gromadzi i dokumentuje na piśmie lub w postaci elektronicznej następujące dane:

a)
data kontroli i dane identyfikacyjne kontrolowanego zakładu produkcyjnego;
b)
kategorie metod chowu z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku I;
c)
kategorie nieprawidłowości z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku II;
d)
kategorie administracyjne nieprawidłowości oraz podjęte przez właściwy organ działania zgodnie z załącznikiem III.
Artykuł  4

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/629/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/629/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/629/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  5

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/630/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/630/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej cztery kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/630/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  6

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 98/58/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 98/58/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale III załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 98/58/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  7

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 1999/74/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 1999/74/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej trzy kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale IV załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł  8

Sprawozdawczość

1. 1
W ostatecznym terminie do 30 czerwca 2009 r., a następnie nie później niż 30 czerwca każdego roku, państwa członkowskie przedkładają Komisji drogą elektroniczną sprawozdania dotyczące informacji zgromadzonych i udokumentowanych zgodnie z niniejszą decyzją w trakcie kontroli przeprowadzonych w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego. Chorwacja przedkłada swoje sprawozdanie po raz pierwszy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2014 r.
2.
Sprawozdania, o których mowa ust. 1 muszą:
a)
zawierać informacje określone w załączniku IV;
b)
być uzupełnione załączoną analizą najpoważniejszych wykrytych nieprawidłowości oraz krajowy plan działania na rzecz zapobieżenia lub zmniejszenia częstotliwości ich występowania w nadchodzących latach.
Artykuł  9

Uchylenie

Uchyla się decyzję 2000/50/WE.

Artykuł  10

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.

Artykuł  11

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji

Markos KYPRIANOU

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(3) Dz.U. L 221 z 8.8.1998, str. 23. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(5) Dz.U. L 19 z 25.1.2000, str. 51. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. ze sprostowaniem w (Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 776/2006 (Dz.U. L 136 z 24.5.2006, str. 3).

(7) Dz.U. L 340 z 24.12.2003, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 89/2006 (Dz.U. L 15 z 20.1.2006, str. 30).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 o którym mowa w art. 3 lit. b)

KATEGORIE METOD CHOWU

Kategorie metod chowu kur niosek wraz ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE i rozporządzenia (WE) nr 2295/2003

Kategorie metod chowuStosowne prawodawstwo wspólnotowe
Chów z wolnym wybiegiemZałącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003
Chów wolierowyZałącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003
System klatek ulepszonychArtykuł 6 dyrektywy 1999/74/WE.
System klatek nieulepszonychArtykuł 5 dyrektywy 1999/74/WE.

ZAŁĄCZNIK  II

 o którym mowa w art. 3 lit. c) oraz w art. 4, 5 i 6

ROZDZIAŁ  I

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/629/EWG

Kategoria nieprawidłowościOdpowiednie przepisy dyrektywy 91/629/EWG
KontrolaZałącznik, pkt 6.
Swoboda ruchówZałącznik, pkt 7 i 8.
Wystarczająca przestrzeńArtykuł 3
Budynki i pomieszczeniaZałącznik, pkt 1, 2, 3, 9, 14 i 10.
Minimalne oświetlenieZałącznik, pkt 5.
Sprzęt automatyczny lub mechanicznyZałącznik, pkt 4.
Pasza, woda i inne substancjeZałącznik, pkt 12, 13 i 15.
Poziom hemoglobinyZałącznik, pkt 11.
Pasza włóknistaZałącznik, pkt 11.

ROZDZIAŁ  II

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/630/WE

Kategoria nieprawidłowościOdpowiednie przepisy dyrektywy 91/630/EWG
PersonelArtykuł 5a
KontroleArt. 3 ust. 8
Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 2
Załącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3
Załącznik, rozdział II, sekcja D
Swoboda ruchówArtykuł 3 ust. 3
Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 1, 4 i 5
Załącznik, rozdział II: sekcja C, pkt 1 i 2
Wystarczająca przestrzeńArtykuł 3 ust. 1 i 4
Budynki i pomieszczeniaZałącznik, rozdział I, pkt 1, 2 i 3
Minimalne oświetlenieZałącznik, rozdział I, pkt 2
Powierzchnie podłożaArt. 3 ust. 2;
Załącznik, rozdział I, pkt 5
Załącznik, rozdział II, sekcja A
Materiał manipulacyjnyArt. 3 ust. 5
Załącznik, rozdział I, pkt 4
Załącznik, rozdział II, sekcja B, pkt 3
Pasza, woda i inne substancjeArt. 3 ust. 6
Załącznik, rozdział I, pkt 6 i 7
Pasza włóknistaArt. 3 ust. 7
OkaleczeniaZałącznik, rozdział I, pkt 8
Procedury dotyczące hodowliZałącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3

ROZDZIAŁ  III

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do wszelkich zakładów produkcyjnych wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 98/58/WE

Kategoria nieprawidłowościOdpowiednie punkty w Załączniku do dyrektywy 98/58/WE.
PersonelPkt 1
KontrolePkt 2, 3 i 4
Prowadzenie rejestrówPkt 5 i 6
Swoboda ruchówPunkt 7
Budynki i pomieszczeniaPunkty 8-12
Sprzęt automatyczny lub mechanicznyPkt 13
Pasza, woda i inne substancjePunkty 14-18
OkaleczeniaPkt 19
Procedury dotyczące hodowliPkt 20 i 21

ROZDZIAŁ  IV

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do kur niosek wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 1999/74/WE

Kategoria nieprawidłowościOdpowiednie przepisy dyrektywy 1999/74/WE.
KontroleZałącznik, pkt 1 i 6.
Wystarczająca przestrzeńArt. 4 ust. 1 i 4
Art. 5 ust. 1 pkt 1
Art. 6 ust. 1 lit. a)
Budynki i pomieszczeniaArtykuł 4, z wyjątkiem ust. 1 pkt 4)
Artykuł 5, z wyjątkiem ust. 1 pkt 1)
Artykuł 6, z wyjątkiem pkt 1 lit. a)
Załącznik, pkt 4, 5 i 7.
Minimalne oświetlenieZałącznik, pkt 3
Sprzęt automatyczny lub mechanicznyZałącznik, pkt 2
OkaleczeniaZałącznik, pkt 8

ZAŁĄCZNIK  III

 o którym mowa w art. 3 lit. d)

Kategorie administracyjne nieprawidłowości
Kategoria administracyjna nieprawidłowościDziałania podjęte przez właściwe organy
AŻądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie krótszym niż trzy miesiące
Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego
BŻądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie dłuższym niż trzy miesiące
Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego
CNatychmiastowe wszczęcie postępowania administracyjnego lub karnego

ZAŁĄCZNIK  IV

 Informacje, które mają zostać przedłożone Komisji zgodnie z art. 8

Informacje przedkładane Komisji zgodnie z art. 8 powinny być zgodne z tabelami 1 i 2 niniejszego Załącznika.

Muszą one zawierać liczbę:

– zakładów produkcyjnych podlegających kontroli - w wierszu 1 tabeli 1 i 2;

– zakładów produkcyjnych poddanych kontroli - w wierszu 2 tabeli 1 i 2, na podstawie liczby kontroli zgodnych z wymaganiami określonymi w art. 4-7;

– zakładów produkcyjnych, w których nie stwierdzono nieprawidłowości - w wierszu 3 tabeli 1 i 2, na podstawie wyników kontroli ujętych odpowiednio w wierszu 2 tabeli 1 i w wierszu 2 tabeli 2;

– nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku II - w wierszach 4-18 tabeli 1 oraz w wierszach 4-12 tabeli 2 niniejszego załącznika;

– nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku III - w wierszach 19-21 tabeli 1 oraz w wierszach 13-15 tabeli 2 niniejszego załącznika.

Tabela 1

grafika

Tabela 2

grafika

1 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.