Decyzja 2006/255/WE w sprawie przepisów krajowych nakładających na supermarkety obowiązek umieszczania środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, zgłoszonych przez Cypr na mocy art. 95 ust. 5 traktatu WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.92.12

Akt indywidualny
Wersja od: 30 marca 2006 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 marca 2006 r.
w sprawie przepisów krajowych nakładających na supermarkety obowiązek umieszczania środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, zgłoszonych przez Cypr na mocy art. 95 ust. 5 traktatu WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 797)

(Jedynie tekst w języku greckím jest autentyczny)

(2006/255/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

I. USTALENIE STANU FAKTYCZNEGO

(1) W piśmie z dnia 15 września 2005 r. przewodnicząca Komisji Środowiska w Izbie Reprezentantów Cypru zgłosiła Unii Europejskiej, zgodnie z art. 95 ust. 2 Traktatu WE, projekt ustawy z 2005 r. zmieniający ustawy o środkach spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (dalej zwane "ustawodawstwem podstawowym"), nakazujący umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie (dalej zwany "projektem ustawy") w drodze odstępstwa od przepisów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1829/2003(1) i (WE) nr 1830/2003(2).

1. Artykuł 95 ust. 5 i 6 traktatu WE

(2) Artykuł 95 ust. 5 i 6 traktatu WE stanowi:

"5. ...Jeżeli po przyjęciu przez Radę lub Komisję środka harmonizującego państwo członkowskie uzna za niezbędne wprowadzenie przepisów krajowych opartych na nowych dowodach naukowych dotyczących ochrony środowiska naturalnego lub środowiska pracy ze względu na specyficzny problem tego państwa, który pojawił się po przyjęciu środka harmonizującego, zgłasza ono Komisji proponowane przepisy oraz przyczyny ich przyjęcia.

6. W terminie sześciu miesięcy od notyfikacji, o których mowa w ust. (...) 5, Komisja przyjmuje decyzję zatwierdzającą lub odrzucającą przepisy krajowe, o których mowa, po sprawdzeniu, czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji czy ukrytym ograniczeniem w handlu między państwami członkowskimi i czy nie stanowią one przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

W przypadku braku decyzji Komisji w tym terminie przepisy krajowe, o których mowa w ust. (...) 5, uważa się za zatwierdzone.".

2. Zgłoszone przepisy krajowe

(3) Projekt ustawy powinien nosić nazwę "ustawa (nowelizująca) w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) (art. 2) z 2005 r." i powinien być czytany w powiązaniu z ustawami w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (dalej zwanymi "ustawodawstwem podstawowym"). Dorobek prawny, na który składa się ustawodawstwo podstawowe oraz projekt ustawy, powinien być określony jako "ustawa w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (art. 2)".

(4) Celem tego projektu ustawy jest zmiana "ustawodawstwa podstawowego" poprzez dodanie nowego art. 22 ust. 1 o następującej treści: "w każdym supermarkecie środki spożywcze zmodyfikowane genetycznie są umieszczane w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie".

(5) "Sprzedawca detaliczny" naruszający wyżej wymienione przepisy lub unikający ich przestrzegania jest uznany winnym popełnienia czynu karalnego i podlega karze grzywny nieprzekraczającej 3.000 funtów cypryjskich lub, w przypadku recydywy, grzywny nieprzekraczającej 6.000 funtów cypryjskich, bądź karze więzienia nieprzekraczającej okresu sześciu miesięcy, lub też obu tym karom.

(6) Według projektu ustawy "sprzedawca detaliczny" oznacza "każdą osobę fizyczną lub prawną lub każdy podmiot prawa publicznego bądź prywatnego odpowiedzialny za supermarket lub będący jego właścicielem", łącznie z właścicielem lub głównym udziałowcem, zarządcą, dyrektorem generalnym i wszystkimi innymi osobami zapewniającymi kontrolę lub zarządzanie wspomnianym supermarketem i władnymi podejmować decyzje dotyczące funkcjonowania supermarketu.

(7) Projekt ustawy stanowi również, że określenie "genetycznie zmodyfikowany środek spożywczy" powinno posiadać znaczenie nadane mu rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003.

3. Uzasadnienia przytoczone przez Cypr

(8) Według władz Cypru celem projektu jest ochrona konsumenta. Ich zdaniem umieszczenie środków spożywczych zawierających GMO na oddzielnych półkach umożliwi wszystkim konsumentom łatwe rozpoznanie i oddzielenie różnych typów produktów oraz wybranie tych towarów, które faktycznie chcą kupić.

II. PROCEDURA

(9) W piśmie z dnia 15 września 2005 r. Izba Reprezentantów Cypru poinformowała Komisję, zgodnie z art. 95 ust. 5 traktatu, o istnieniu projektu ustawy nakazującej umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, w drodze odstępstwa od przepisów rozporządzeń (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1830/2003 i w świetle art. 37, 95 i 152 ust. 4 lit. b) traktatu WE, który stanowi podstawę prawną wcześniej cytowanych rozporządzeń.

(10) W piśmie z dnia 11 listopada 2005 r. Komisja poinformowała władze Cypru, że otrzymała notyfikację z tytułu art. 95 ust. 5 traktatu WE, i że okres sześciu miesięcy przewidziany na jej zbadanie zgodnie z art. 95 ust. 6 zacznie biec dnia 16 września 2005 r., to znaczy dnia następującego po otrzymaniu notyfikacji.

(11) W piśmie z dnia 20 grudnia 2005 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku przekazanym przez Republikę Cypryjską. Komisja opublikowała również notyfikację odnoszącą się do wniosku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w celu poinformowania zainteresowanych stron o projekcie środków krajowych, jakie Republika Cypryjska zamierza przyjąć.

III. OCENA PRAWNA

(12) Procedura odstępstwa przewidziana w art. 95 ust. 5 traktatu jest przeznaczona jedynie w odniesieniu do przyjęcia przepisów krajowych, mających na celu realizację wymienionych w nich celów. Zatem notyfikacja przedstawiona przez dane państwo członkowskie, która nie zawiera odesłania do jednego z tych celów, musi zostać uznana za niedopuszczalną zgodnie z tym postanowieniem traktatu WE.

(13) Projekt ustawy wymaga umieszczania w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanym miejscu, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie. W uzasadnieniu towarzyszącym projektowi ustawy władze Cypru uznały, że treść projektu mogłaby ingerować w przepisy w sprawie etykietowania zawarte w rozporządzeniach (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1830/2003. Wskazały one również jasno, że celem tego działania było umożliwienie konsumentom łatwiejszego rozróżnienia między środkami spożywczymi zmodyfikowanymi genetycznie a innymi środkami spożywczymi, dając im możliwość świadomego wyboru.

(14) Notyfikacja z Cypru nie zawiera żadnego odesłania do jednego z dwóch celów wymienionych w art. 95 ust. 5 traktatu WE. W tych okolicznościach Komisja nie jest w stanie przeprowadzić weryfikacji przewidzianej w ust. 6 tego postanowienia. Komisja nie wypowiada się na temat tego, czy notyfikacja dotyczy dziedziny zharmonizowanej przez prawodawstwo wspólnotowe, ani też na temat zgodności środka z prawem wspólnotowym bądź z zasadami WTO.

IV. WNIOSKI

(15) Komisja uznaje więc, że notyfikacja przekazana przez władze Cypru nie zawiera elementów, które pozwalałyby na ocenę środka zgodnie z art. 95 ust. 5 i 6 traktatu WE. W związku z tym Komisja uznaje, że notyfikacja jest niedopuszczalna.

(16) W świetle powyższych ustaleń i bez uszczerbku dla dalszych badań, które Komisja może przeprowadzić w odniesieniu do zgodności notyfikowanych działań krajowych z prawem wspólnotowym, zdaniem Komisji notyfikacja Republiki Cypryjskiej dotycząca obowiązku umieszczania w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, złożona w dniu 15 września 2005 r. zgodnie z art. 95 ust. 5 traktatu, jest niedopuszczalna,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Notyfikację dotyczącą projektu ustawy nakazującej umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, którą Republika Cypryjska przedłożyła Komisji dnia 15 września 2005 r. na podstawie art. 95 ust. 5 traktatu WE, uznaje się za niedopuszczalną.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.