Czternaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.386.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 grudnia 2012 r.

CZTERNASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2012/C 386/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie dotyczy działań podjętych przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB(1) w latach 2011 i 2012. Jeśli chodzi o dane dotyczące wywozu broni konwencjonalnej, sprawozdanie obejmuje rok kalendarzowy 2011.

W latach 2011 i 2012 UE i jej państwa członkowskie kontynuowały wdrażanie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastąpiło w 2008 r. Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r. Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Grupa Robocza Rady UE ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) rozpoczęła w drugiej połowie 2011 roku prace przygotowawcze do przeglądu. W ostatnich miesiącach przeprowadzono pogłębioną analizę przepisów i realizacji wspólnego stanowiska i potwierdzono, że przepisy wspólnego stanowiska, a także instrumenty, które ono przewiduje, nadal są właściwe do osiągania celów wyznaczonych przez Radę w 2008 r. oraz że w dalszym ciągu stanowią solidną podstawę koordynowania polityk państw członkowskich w zakresie wywozu broni. Rada będzie w nadchodzących miesiącach nadal pracować nad sposobami lepszej realizacji wspólnego stanowiska. Wstępne wyniki przeglądu mają zostać przedstawione w konkluzjach Rady przed końcem 2012 r.

Następujące państwa trzecie oficjalnie spełniły kryteria określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB i dostosowały się do zawartych w nim zasad: Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra, Islandia, Kanada i Norwegia. W 2011 r. COARM przygotowała

specjalny system wymiany informacji między UE a niektórymi państwami trzecimi wdrażającymi wspólne stanowisko.

W kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB(2) w latach 2011 i 2012 przeprowadzono w wybranych państwach trzecich działania służące upowszechnieniu skutecznych krajowych systemów kontroli wywozu uzbrojenia.

UE i jej państwa członkowskie nadal odgrywały wiodącą rolę w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią, dokładnie przygotowując się do mającej miejsce w lipcu 2012 r. konferencji ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią i do wszystkich posiedzeń komitetu przygotowawczego, które odbyły się w latach 2011 i 2012, oraz aktywnie w tych posiedzeniach uczestnicząc. UE pozostaje zaangażowana w szybkie i skuteczne zakończenie procesu negocjacji traktatu o handlu bronią na początku 2013 roku. Wysiłki UE koncentrowały się również na działaniach informacyjnych w państwach trzecich, w formie konsultacji dwustronnych oraz regionalnych imprez informacyjnych organizowanych w ramach decyzji Rady 2010/336/WPZiB(3).

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB
1.
Włączenie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB do ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych

Państwa członkowskie powinny włączyć przepisy wspólnego stanowiska do swoich krajowych systemów kontroli wywozu.

Wspólne stanowisko jest przekształceniem Kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia, który zastąpiło w grudniu 2008 r.

Wspólne stanowisko obejmuje między innymi rozszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo, transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto wzmocnione procedury służące harmonizacji polityk wywozu stosowanych przez państwa członkowskie.

Na państwach członkowskich spoczywa wymóg pełnego włączenia przedmiotowego wspólnego stanowiska do ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych. Sytuację w zakresie krajowej transpozycji wspólnego stanowiska do systemów kontroli wywozu uzbrojenia istniejących w państwach członkowskich przedstawiono w załączonej tabeli C.

2.
Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym instrumentem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych. Mowa o nim w art. 13 wspólnego stanowiska.

Podręcznik został przygotowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) i jest aktualizowany, gdy zajdzie taka potrzeba. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się znacznie, w sposób praktyczny, do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Podręcznik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(4).

Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone między innymi następującym zagadnieniom:

a)
Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal mają miejsce niemal codziennie za pośrednictwem unijnego systemu elektronicznego COREU. Informacje są dystrybuowane bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityk w zakresie wywozu uzbrojenia prowadzonych przez państwa członkowskie wobec określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych, są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Europejska Służba Działań Zewnętrznych, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2011 r. decyzji odmownych w podziale na państwa przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia została wskazana w wierszu d) tabel znajdujących się w tabeli AI (załączonej do niniejszego sprawozdania); liczba konsultacji wysłanych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach BI oraz BII.

b)
Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie najlepszych praktyk krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od zainteresowanych stron.

Najlepsze praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu między innymi określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Najlepsze praktyki przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny powinien opierać się na wiedzy tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych (np. prawo dotyczące praw człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.

3.
Przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Grupa Robocza Rady UE ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) rozpoczęła w drugiej połowie 2011 r. prace przygotowawcze do przeglądu, a w 2012 r. przeprowadzono pogłębioną analizę przepisów wspólnego stanowiska. Dzięki zorganizowaniu serii spotkań na ten temat zapewniono zaangażowanie w proces właściwych stron, takich jak Parlament Europejski i społeczeństwo obywatelskie.

Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że wspólne stanowisko i instrumenty, które ono przewiduje, nadal są właściwe do osiągania celów wyznaczonych przez Radę w 2008 r. oraz że w dalszym ciągu stanowią solidną podstawę koordynowania polityk państw członkowskich w zakresie wywozu uzbrojenia. Wstępne wyniki procesu przeglądu mają zostać przedstawione w konkluzjach Rady przed końcem 2012 r.

Jednocześnie okazało się, że można osiągnąć dalsze postępy w realizacji wspólnego stanowiska i w zapewnianiu maksymalnej spójności między państwami członkowskimi w zakresie wywozu broni konwencjonalnej. W tym celu Rada będzie nadal w nadchodzących miesiącach pracować nad sposobami lepszej realizacji wspólnego stanowiska.

4.
Współpraca zewnętrzna

Artykuł 11 wspólnego stanowiska wzywa państwa członkowskie, aby "dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska". Skoordynowana współpraca zewnętrzna państw członkowskich i UE kontynuowana była w 2011 i 2012 r. do chwili obecnej (zob. tabela D załączona do niniejszego dokumentu).

Na mocy decyzji 2009/1012/WPZiB przydzielono środki finansowe na zorganizowanie pięciu regionalnych seminariów informacyjnych i czterech wymian personelu, skierowanych do państw trzecich, które ściśle współpracują z UE. Za stronę techniczną wdrażania odpowiada niemiecki Federalny Urząd ds. Ekonomii i Kontroli Wywozu (BAFA).

W roku 2011 zorganizowano czwarte i piąte seminarium przewidziane w decyzji 2009/1012/WPZiB; odbyły się one odpowiednio w Podgoricy (Czarnogóra) w maju 2011 r. dla państw Bałkanów Zachodnich (Albanii, Bośni i Hercegowiny, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji, Czarnogóry i Serbii) i w Kijowie (Ukraina) w listopadzie 2011 r. dla państw z Europy Wschodniej i Kaukazu będących partnerami w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy).

Jeśli chodzi o wymiany personelu przewidziane w przedmiotowej decyzji Rady, w czerwcu 2011 r. Węgry gościły chorwackich urzędników zajmujących się kontrolą wywozu uzbrojenia, a w październiku 2011 r. Portugalia zorganizowała wizytę studyjną dla urzędników z byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i z Czarnogóry. W listopadzie 2011 r. Polska była gospodarzem wizyt studyjnych dla personelu zajmującego się kontrolą wywozu uzbrojenia z byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji i Czarnogóry. Ponadto w styczniu 2012 r. Republika Czeska zorganizowała wizyty studyjne dla urzędników z Chorwacji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i Czarnogóry. Dzięki tym wymianom personelu urzędnicy z krajów kandydujących do UE mogli skorzystać z doświadczeń państw członkowskich w zakresie bieżącego zajmowania się kwestiami celnymi dotyczącymi wywozu uzbrojenia, kontrolą pośrednictwa i tranzytu, sprawozdawczością oraz przejrzystością, a także wewnętrznymi programami przestrzegania przepisów przez eksporterów i wdrażaniem w kraju sankcji międzynarodowych i unijnych.

W drugiej połowie 2012 r. rozpoczęto prace nad przygotowaniem do przyjęcia nowej decyzji Rady w sprawie działań informacyjnych propagujących kontrolę wywozu uzbrojenia oraz zasady i kryteria wspólnego stanowiska wśród państw trzecich.

5.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W ramach dialogu politycznego po dwa razy w latach 2011 i 2012 zorganizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli wywozu uzbrojenia z Norwegią, Kanadą, Ukrainą, Stanami Zjednoczonymi i Federacją Rosyjską, a w 2012 r. - po raz pierwszy - z Serbią.

Taki dialog polityczny zapewnił forum owocnych dyskusji na temat kwestii leżących we wspólnym interesie, takich jak polityki wywozu wobec określonych miejsc przeznaczenia, kwestie zgodności i kontroli oraz proces przygotowywania traktatu o handlu bronią.

6.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej ma status zobowiązania w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jest on także załączony do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie(5), gdzie określa zakres produktów związanych z obronnością.

W dniu 27 lutego 2012 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie uzbrojenia zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2011 r. Zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 85 z dnia 22 marca 2012 r., s. 1.

7.
Pośrednictwo w handlu bronią

Rada uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią(6) należy realizować za pomocą mechanizmu ustanowionego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto zgodnie z art. 4 i 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub prowadzą rejestr pośredników w handlu bronią, dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników. Informacje dotyczące zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli AIII.

Szczegółowe informacje dotyczące krajowego wdrażania wspólnego stanowiska w sprawie pośrednictwa lub szczegółowe informacje dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie tego wdrażania - w przypadku tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska, przedstawiono w załączonej tabeli C.

8.
Wewnątrzunijne transfery związane z obronnością

Dyrektywa 2009/43/WE upraszczająca wewnątrzunijne transfery związane z obronnością przewiduje, że państwa członkowskie przyjmują i publikują, nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do spełnienia jej wymogów. Państwa członkowskie muszą rozpocząć stosowanie przyjętych środków dnia 30 czerwca 2012 r. Od czasu przyjęcia dyrektywy w 2009 r. państwa członkowskie prowadzą - na forum komitetu, któremu przewodniczy Komisja - rozmowy o najlepszym sposobie rozwiązywania problemów dotyczących transpozycji dyrektywy do ich przepisów krajowych. W oparciu o wkład tego komitetu Komisja przyjęła dnia 11 stycznia 2011 r. zalecenie(7) w sprawie certyfikacji przedsiębiorstw sektora obronności na mocy art. 9 dyrektywy 2009/43/WE. Załącznik do tej dyrektywy, który określa zakres objętych nią produktów związanych z obronnością, został zmieniony zgodnie z uaktualnieniami wspólnego wykazu uzbrojenia UE przez dyrektywy Komisji 2010/80/UE(8) i 2012/10/UE(9), a kolejne uaktualnienie powinno mieć miejsce przed końcem 2012 r.

9.
Dialog z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi

Po czasowym zawieszeniu spotkań z Parlamentem Europejskim w oczekiwaniu na ustanowienie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych dialog między grupą roboczą COARM a Parlamentem Europejskim wznowiono dnia 5 grudnia 2011 r.; pierwszym wydarzeniem było wysłuchanie przewodniczącego COARM przed Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony.

Zgodnie ze stosowaną poprzednio praktyką posiedzenia COARM z organizacjami pozarządowymi były organizowane w okresie 2011-2012 co sześć miesięcy.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Wkład w sesje komitetu przygotowawczego

Uzyskanie prawnie wiążącego i mocnego traktatu o handlu bronią (ATT) jest jednym z najwyższych priorytetów polityki zagranicznej Unii Europejskiej. Traktat o handlu bronią może wnieść znaczny wkład w uregulowanie międzynarodowego handlu bronią, sprawiając, że stanie się on bardziej przejrzysty i bardziej odpowiedzialny przez ustalenie wspólnych, wysokich międzynarodowych standardów. Proces negocjacji traktatu osiągnął kluczowy etap wraz ze zwołaniem w lipcu 2012 r. konferencji ONZ upoważnionej do negocjowania traktatu.

W okresie 2011-2012 Unia Europejska i jej państwa członkowskie ściśle wspierały prowadzony przez ONZ proces negocjacji traktatu o handlu bronią i brały w nim udział. W ramach przygotowań do posiedzeń komitetu przygotowawczego ds. traktatu o handlu bronią (w lutym i lipcu 2011 r. oraz w lutym 2012 r.), a także do konferencji ONZ w lipcu 2012 r. utworzona w ramach grupy roboczej COARM specjalna podgrupa spotykała się regularnie, aby dzielić się opiniami i koordynować stanowiska, umożliwiając tym samym UE dalszy bardzo aktywny i widoczny udział w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią. Na podstawie skoordynowanych stanowisk UE Unia Europejska i jej państwa członkowskie prowadziły również szerokie konsultacje z państwami trzecimi, a w szczególności z głównymi państwami produkującymi broń, i z przewodniczącym konferencji ONZ, ambasadorem Robertem Garcíą Moritánem.

Uznając, że podczas konferencji ONZ osiągnięto znaczne postępy, UE wyraża jednak żal z powodu niemożliwości osiągnięcia porozumienia w sprawie ostatecznego tekstu traktatu. Prowadzone będą dalsze intensywne prace na rzecz szybkiego i skutecznego zakończenia procesu negocjacyjnego na końcowym posiedzeniu konferencji ONZ na początku 2013 r., na którym zamknięte zostaną negocjacje prowadzone na podstawie projektu traktatu z dnia 26 lipca 2012 r.

2.
Współpraca zewnętrzna w kontekście decyzji Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r. w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią

Od roku 2009 UE jest szczególnie aktywna we wspieraniu procesu przygotowania traktatu o handlu bronią wśród państw trzecich, aby zwiększyć udział w konsultacjach w ramach ONZ i polepszyć rozumienie różnych aspektów przyszłego traktatu przez wszystkie państwa członkowskie ONZ.

Na podstawie wyników osiągniętych podczas pierwszego cyklu działań z zakresu współpracy zewnętrznej, podjętych na mocy decyzji Rady 2009/42/WPZiB(10), UE postanowiła wzmóc wysiłki na rzecz zwiększenia udziału w procesie przygotowywania traktatu o handlu bronią oraz jego lepszego zrozumienia i przyjęła w tym celu decyzję 2010/336/WPZiB.

W latach 2011 i 2012 zorganizowano seminaria z zakresu współpracy zewnętrznej w ramach decyzji Rady z 2010 r.: w Casablance w Maroku (luty 2011 r.) dla państw Afryki Północnej, Zachodniej i Środkowej, w Montevideo w Urugwaju (kwiecień 2011 r.) dla państw Ameryki Południowej i Karaibów, na Bali w Indonezji (czerwiec 2011 r.) dla państw Azji Wschodniej i Pacyfiku, w Nairobi w Kenii (luty 2012 r.) dla państw Afryki Południowej i Wschodniej, w Bejrucie w Libanie (marzec 2012 r.) dla państw Bliskiego Wschodu oraz w Belgradzie w Serbii (kwiecień 2012 r.) dla państw Europy i Kaukazu.

Zorganizowano również imprezy towarzyszące przy okazji posiedzeń komitetu przygotowawczego traktatu o handlu bronią, które odbyły się w Nowym Jorku w lutym i lipcu 2011 r., a także przy okazji 66. posiedzenia Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w październiku 2011 r. Ostatnia impreza miała miejsce w Nowym Jorku w lipcu 2012 r. przy okazji konferencji ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Wraz z przyjęciem prawnie wiążącego wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określono podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej. Pomimo postępu polegającego na przyjęciu wspólnego stanowiska nadal pozostaje wiele do zrobienia, w szczególności w dziedzinach, którymi nie zajmowano się w przeszłości lub które wymagają dalszych prac w celu skonsolidowania i rozwijania dotychczasowych osiągnięć. Przegląd wspólnego stanowiska, na mocy jego art. 15, umożliwił dotychczas określenie obszarów, w których pełen potencjał tekstu wspólnego stanowiska mógłby być lepiej wykorzystywany na szczeblu realizacji.

Priorytetowe wytyczne na najbliższą przyszłość są następujące:

1.
zakończyć przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i zająć się obszarami, w których - zgodnie z wynikami analizy - można dokonać ulepszeń, tak by realizacja wspólnego stanowiska była skuteczniejsza;
2.
odpowiednio zaktualizować podręcznik użytkownika i wspólny wykaz uzbrojenia UE, w tym w świetle wyników przeglądu wspólnego stanowiska;
3.
dopilnować, by te państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, przyjęły odpowiednie krajowe przepisy wykonawcze lub administracyjne w celu pełnego wdrożenia:
wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią,
wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady regulujące kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego;
4.
kontynuować koordynację na szczeblu UE oraz zapewnić wkład w proces negocjacyjny traktatu o handlu bronią, tak by szybko i skutecznie zakończyć negocjacje w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych;
5.
nadal prowadzić w ramach COARM działania z zakresu współpracy zewnętrznej, aby propagować zasady i kryteria zawarte we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB, uwzględniając wyniki oceny realizacji decyzji 2009/1012/WPZiB;
6.
kontynuować rozwijanie wymiany informacji i najlepszych praktyk z państwami trzecimi dostosowującymi się do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, konsultując się z właściwymi podmiotami;
7.
kontynuować dialog z Parlamentem Europejskim oraz dalej rozwijać stosunki ze społeczeństwem obywatelskim i z przemysłem;
8.
zapewnić szybkie sfinalizowanie i opublikowanie 15. rocznego sprawozdania UE dotyczącego wywozu uzbrojenia.
______

(1) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.

(2) Dz.U. L 348 z 29.12.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 152 z 18.6.2010, s. 14.

(4) http://www.eeas.europa.eu/non-proliferatio-nand-disarmament/arms-expor-tcontrol/index_en.htm

(5) Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.

(7) Dz.U. L 11 z 15.1.2011, s. 62.

(8) Dz.U. L 308 z 24.11.2010, s. 11.

(9) Dz.U. L 85 z 24.3.2012, s. 3.

(10) Dz.U. L 17 z 22.1.2009, s. 39.

ZAŁĄCZNIK 

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.