Zmiany w Rozdziale 1 a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Dziale VI Ustawy z dnia 11 marca 2004 г. o podatku od towarów i usług.

Akty korporacyjne

KAAUM.2020.2.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 lutego 2020 r.

UCHWAŁA Nr 95/2020
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie: zmian w Rozdziale 1 a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Dziale VI Ustawy z dnia 11 marca 2004 г. o podatku od towarów i usług

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1) w związku z § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Wnosi o podjęcie działań legislacyjnych mających na celu wyłączenie spod regulacji o cenach transferowych wszystkich transakcji pomiędzy uczelnią medyczną a utworzonym przez nią podmiotem leczniczym w następujący sposób:
1)
w ustawie z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych:
-
dodanie w art. 11 a ust 1 kolejnych punktów zawierających określenie "uczelnia medyczna" oraz "podmiot leczniczy" poprzez odesłanie do definicji tych pojęć zawartych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 г. o działalności leczniczej,
-
dodanie w art. 11 b ustawy kolejnego punktu, tj. pkt 3 stanowiącego o tym, że: "przepisów rozdziału "Ceny transferowe" nie stosuje się do transakcji między uczelnię medyczną a utworzonym przez niq podmiotem leczniczym ".
2)
w ustawie z dnia 11 marca 2004 г. o podatku od towarów i usług:
-
dodanie w art. 32 kolejnego ustępu tj. ust. 6, który stanowić będzie, iż "przepis art. 32 nie będzie miał zastosowania do transakcji, o których mowa w art. 11b pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 г o podatku dochodowym od osób prawnych".
2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do Uchwały.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego KRAUM do przekazania Uchwały Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Uzasadnieie

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, działając w imieniu środowiska akademickiego uczelni medycznych, zwraca się z prośbą o podjęcie działań legislacyjnych mających na celu dokonanie zmian w Rozdziale 1a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Dziale VI Ustawy z dnia 11 marca 2004 г. o podatku od towarów i usług.

Z dniem 01.01.2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2018 г o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób Fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2018 poz.2193). Ustawa ta zmieniła przepisy dotyczące podmiotów powiązanych. Do końca 2018 roku definiował je art. 11 ust. 4 ustawy o CIT, a od stycznia 2019 roku - art. 11 a ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Poprzez podmioty powiązane rozumie się obecnie:

1.
podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
2.
podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
-
ten sam inny podmiot lub
-
małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
3.
spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
4.
podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodząca w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W konsekwencji nowelizacji ustawy CIT wprowadzono nieco odmienną definicję podmiotu powiązanego, która zwraca uwagę na występowanie znaczącego wpływu jednego podmiotu na drugi. Ustawa CIT definiuje pojęcie wpływu i rozumie przez to:

1.
posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
-
udziałów w kapitale lub,
-
praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub,
-
udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
2.
faktyczną zdolność osoby Fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3.
pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Uczelnie medyczne zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej mogą tworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej lub spółki kapitałowej. Zgodnie z art. 89 ust. 2 i art. 90 w/w ustawy Szpital jest obowiązany do udostępnienia uczelni medycznej jednostek organizacyjnych niezbędnych do prowadzenia kształcenia przedi podyplomowego w zawodach medycznych, natomiast uczelnia medyczna jest obowiązana do przekazywania udostępniającemu środków finansowych na realizację zadań dydaktycznych i badawczych. Podstawową formą współpracy pomiędzy uczelnią a szpitalami są zawarte umowy udostępnienia.

Szpital jako jednostka sektora finansów publicznych prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym ponosi kierownik wybierany w drodze otwartego konkursu, który ogłasza podmiot tworzący (uczelnia). Podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę.

Podmiotowi tworzącemu (uczelni) przysługują uprawienia nadzorcze określone w art. 121 ustawy o działalności leczniczej tj. w szczególności w zakresie realizacji zadań określonych w regulaminie organizacyjnym i statucie, dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem oraz środkami publicznymi i gospodarką finansową.

Drugim organem wchodzącym w struktury Szpitala jest rada społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym kierownika.

W świetle powyższego uczelnie nie biorą udziału w zarządzaniu bądź kontroli w stosunku do szpitali w rozumieniu ustawy o CIT, a tym samym nie mają istotnego wpływu na kierunek działania i poziom cen usług udzielanych oraz świadczonych przez szpitale. Dlatego niezależnie od szczególnych uprawnień podmiotu tworzącego w naszej ocenie nie sposób uznać, iż podmiot tworzący ma "udział w zarządzaniu" bądź "udział w kontroli" w takim stopniu, który umożliwi jemu wpływ na warunki transakcji zawieranej ze szpitalami. Rektor uczelni (organ ustawowy) nie ma faktycznego i decydującego wpływu na warunki transakcji zawieranej ze Szpitalami (w tym przede wszystkim na ceny) oraz nie może wpływać na zachowanie tego podmiotu w tym zakresie. Takie działania podlegają ograniczeniu z punktu widzenia przepisów powszechnie obowiązujących, jak ustawa o finansach publicznych oraz ustawa Prawo zamówień publicznych. Podobne zasady stosuje się odpowiednio do uczelni publicznych co oznacza, że w zakresie zamówień udzielanych przez te podmioty będą miały zastosowania procedury konkurencyjne, co wyklucza możliwość faktycznego i decydującego wpływu na warunki transakcji zawieranej umowy.

W związku z powyższym uczelnie medyczne nie są podmiotami powiązanymi ze szpitalami w rozumieniu art. 11 a ust. 1 pkt.4 ustawy o CIT.

Jednakże zgodnie z interpretacją dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jeżeli uczelnia medyczna wpływa na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez szpital, to są to podmioty powiązane w rozumieniu przepisów podatkowych poprzez "faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej". Interpretacja ta przesądza zatem o obowiązkach związanych z dokumentacją cen transferowych.

W celu zagwarantowania spójnego stosowania kompleksowo przepisów do relacji pomiędzy uczelnią a utworzonym przez nią podmiotem leczniczym, KRAUM proponuje uwzględnienie poniżej zaprezentowanych zmian:

I.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych
1)
W art. 11a ust. 1 ustawy proponuje się dodać kolejny punkt zawierający określenie: "uczelnia medyczna", poprzez odesłanie do definicji tego pojęcia zawartego w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 г. o działalności leczniczej.

Wprowadzając powyższą zmianę, w jednoznaczny sposób, wyłączenie z jednostek powiązanych obejmie publiczną uczelnię medyczną, publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych oraz Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.

2)
W art. 11a ust. 1 ustawy proponuje się dodać kolejny punkt, zawierający określenie: "podmiot leczniczy", poprzez odesłanie do definicji tego pojęcia zawartego w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 г. o działalności leczniczej.

Wprowadzając powyższą zmianę zapewniamy wyłączenie wszystkich, dopuszczalnych ustawą o działalności leczniczej form podmiotu leczniczego, jakie może utworzyć i prowadzić uczelnia medyczna.

3)
W art. 11 b ustawy proponuje się dodać kolejny punkt, tj. punkt 3 stanowiący o tym, że: "przepisów rozdziału "Ceny transferowe" nie stosuje się do transakcji między uczelnią medyczną a utworzonym przez nią podmiotem leczniczym".

Wprowadzając powyższą zmianę zapewnia się wyłączenie spod regulacji o cenach transferowych wszystkich transakcji między uczelnią medyczną a utworzonym przez nią podmiotom leczniczym. W rzeczywistości podlegają ścisłej reglamentacji, wynikającej z innych ustaw, tj. m.in. z ustawy o działalności leczniczej, ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czy też z ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 г. o finansach publicznych, a także ustawy z dnia z dnia 16 grudnia 2016 г. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

II.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 г. o podatku od towarów i usług
1)
W art. 32 ustawy proponuje się dodać kolejny ustęp, tj. ustęp 6, który stanowić będzie, iż "przepis art. 32 nie będzie miał zastosowania do transakcji, o których mowa w art. 11 b pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 г. o podatku dochodowym od osób prawnych".

Wprowadzając powyższą zmianę jednoznacznie wskazuje się, iż uczelnie medyczne oraz utworzone przez nie podmioty lecznicze nie będą traktowane, jako podmioty powiązane także na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz szacowania obrotu w przypadku ich wzajemnych relacji.