Zmiana zasad i warunków pełnienia przez apteki ogólnodostępne dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2.
Aptek.2020.5.5
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr VIII/28/2020
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 5 maja 2020 r.
w sprawie zmiany zasad i warunków pełnienia przez apteki ogólnodostępne dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2
W głosowaniu uczestniczyło 40 członków Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Wynik:
1) za - 40;
2) przeciw - 0;
3) wstrzymujących się - 0.
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną apteki nie mogą realizować uchwał rad powiatów w zakresie pełnienia dyżurów w porze nocnej. Zasadnym jest uchylenie przepisów art. 94 ust. 1 -2a ustawy - Prawo farmaceutyczne, a w konsekwencji zwolnienie rad powiatów z obowiązku, jaki zawarty jest w tym przepisie. Zmiana przepisów w tym zakresie jest tym bardziej uzasadniona, że organy samorządu terytorialnego nie określają godzin pracy innych placówek ochrony zdrowia, takich jak przychodnie czy szpitale.
Uchwały podjęte przed stanem epidemii są nieaktualne i nie uwzględniają obecnej sytuacji istnienia epidemii.
Zaznaczyć należy, że od momentu transformacji ustrojowej w 1989 r. nie zmieniono istoty przepisów Prawa farmaceutycznego dotyczących dyżurów aptek w nocy, niedziele, święta oraz inne dni wolne od pracy. Przed 1989 rokiem apteki były własnością Państwa, które finansowało ich funkcjonowanie, w tym wypłacało farmaceutom wynagrodzenia za dyżury, zaś po prywatyzacji dyżury stały się wyłącznym kosztem właścicieli aptek, czyli podmiotów je prowadzących.
Wzrost liczby aptek przy jednoczesnym spadku liczby uprawnionych farmaceutów przypadających na każdą z nich doprowadził do fizycznej niewykonalności oraz nieopłacalności dyżurów.
Rady powiatów, jako organy administracji publicznej ustalające rozkłady godzin pracy aptek (grafiki dyżurów), nie rezygnują z dyżurów, ponieważ z tego powodu nie ponoszą żadnych kosztów, a równocześnie nie ponoszą odpowiedzialności za skutki przemęczenia farmaceutów, w tym zagrożenie dla zdrowia i życia farmaceutów oraz ich pacjentów.
Istniejąca sytuacja doprowadziła do masowej rezygnacji z dyżurowania przez apteki, które swojej racji dowiodły w wygranych postępowaniach przed sądami administracyjnymi, Obowiązujące regulacje prawne w zakresie dyżurów aptek są powodem licznych i nikomu niepotrzebnych konfliktów pomiędzy aptekarzami a organami samorządu powiatowego.
Wprowadzony w Polsce stan epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 spowodował ogromne, bezprecedensowe obciążenie pracą aptek ogólnodostępnych i farmaceutów, którzy udzielają około dwóch milionów porad dziennie.
Farmaceuci stanowią w obecnej sytuacji jedno z najważniejszych ogniw w walce z epidemią, ponieważ są tą grupą medycznych profesjonalistów, do których w pierwszej kolejności zwracają się pacjenci z prośbą o poradę zdrowotną. Praca farmaceutów odciąża cały system opieki zdrowotnej, a w bardzo wielu przypadkach zastępuje podmioty lecznicze, które w bardzo istotnym zakresie ograniczyły lub w wielu przypadkach wstrzymały wykonywanie świadczeń zdrowotnych.
Farmaceuci z uwagi na charakter udzielanych usług farmaceutycznych należą do grupy medycznych profesjonalistów, którzy są najbardziej zagrożeni zakażaniem wirusem SARS-CoV-2. Bardzo wielu farmaceutów musi odbywać kwarantanny spowodowane kontaktem z osobami zarażonymi wirusem SARS-CoV-2.
Wszystkie rozkłady godzin pracy aptek ogólnodostępnych ustalane były w standardowych warunkach i nie zawierają postanowień dotyczących obecnej szczególnej i bezprecedensowej sytuacji spowodowanej epidemią wirusa SARS-COV-2, a więc są całkowicie nieadekwatne i niewykonalne w obecnym kontekście faktycznym i prawnym.
Obecnie istnieją bardzo poważne problemy w zakresie zabezpieczenia niezbędnej liczby pracowników spowodowane - poza wskazanymi powyżej okolicznościami - także korzystaniem przez nich z zasiłków opiekuńczych z tytułu opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 przedszkoli, szkół i placówek opiekuńczych.
Obciążanie obecnie podmiotów prowadzących apteki pełnymi kosztami związanymi z pełnieniem dyżurów, a także obligowanie farmaceutów do świadczenia usług w aptekach w porze nocnej i w niedziele powoduje, że pracownicy aptek przekraczają często dobowe normy czasu pracy.
Utrzymywanie obecnie, w czasie epidemii uchwały w sprawie pełnienia dyżurów w wymiarze, który ustalony był dla przeciętnych warunków nie jest racjonalne, ponieważ w bardzo wielu przypadkach decyzje organów samorządu terytorialnego wynikały z przesłanek pozamedycznych. Już przed epidemią uchwały w sprawie dyżurów w wielu przypadkach abstrahowały od rzeczywistych potrzeb ludności. Dane przedstawiane przez apteki wskazują, że w czasie dyżurów ustanawianych odgórnie przez rady powiatów zapotrzebowanie na leki jest znikome, a sytuacja, gdy w czasie całego dyżuru nie jest realizowana ani jedna recepta nie należy do wyjątkowych, a w wielu miejscach stanowi wręcz normę. Apteki zaspokajają potrzeby w zapewnienie dostępu do innych środków i produktów, które z pewnością nie zmierzają do ochrony zdrowia i życia ludności.