Zmiana uchwały w sprawie zasad gospodarki finansowej samorządu lekarzy.

Akty korporacyjne

Lekarz.2020.6.19

Akt nieoceniany
Wersja od: 19 czerwca 2020 r.

UCHWAŁA Nr 7/20/P-VIII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 19 czerwca 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie zasad gospodarki finansowej samorządu lekarzy

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 965) uchwala się, co następuje:
§  1. 
W uchwale nr 44-03-IV Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 24 lutego 2003 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej samorządu lekarzy wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 uchwały otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Działalność samorządu lekarzy jest finansowana ze składek członków samorządu oraz z innych źródeł, o których mowa w art. 114 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz.U. z 2019 r. poz. 965)";

2)
w § 2 ust. 2 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Preliminarz budżetowy Naczelnej Izby Lekarskiej sporządza się z podziałem na: 1/ plan działalności finansowanej ze składek członkowskich, opłat i innych wpłat dokonywanych przez lekarzy i lekarzy dentystów;

2) plan działalności finansowanej ze środków finansowych otrzymywanych z budżetu państwa na pokrycie kosztów czynności administracyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 5 pkt 3-6, 11 i 11a ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, oraz czynności, których wykonywanie na podstawie odrębnych przepisów zostało przekazane izbom lekarskim;

3) plan działalności gospodarczej;

4) plan działalności Gazety Lekarskiej;

5) plan przychodów i kosztów".

"4. Preliminarz budżetowy okręgowej izby lekarskiej sporządza się z podziałem na:

1) plan działalności finansowanej ze składek członkowskich, opłat i innych wpłat dokonywanych przez lekarzy i lekarzy dentystów;

2) plan działalności finansowanej ze środków finansowych otrzymywanych z budżetu państwa na pokrycie kosztów czynności administracyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 5 pkt 3-6, 11 i 11a ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, oraz czynności, których wykonywanie na podstawie odrębnych przepisów zostało przekazane izbom lekarskim;

3) plan działalności gospodarczej;

4) plan działalności biuletynu okręgowej izby lekarskiej;

5) plan przychodów i kosztów".

3)
W § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nadzór nad prawidłowością wydatkowania środków finansowych sprawują odpowiednio Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej i prezesi okręgowych rad lekarskich".

4)
W § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dokumenty dotyczące zobowiązań majątkowych okręgowej rady lekarskiej podpisują prezes lub wiceprezes oraz skarbnik".

5)
W § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Środkami pieniężnymi na rachunkach bankowych dysponują:

1) w Naczelnej Izbie Lekarskiej skarbnik lub sekretarz oraz prezes lub wiceprezesi Naczelnej Rady Lekarskiej,

2) w okręgowej izbie lekarskiej skarbnik lub sekretarz oraz prezes lub wiceprezesi okręgowej rady lekarskiej".

6)
W § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Za realizację budżetu Naczelnej Izby Lekarskiej lub okręgowej izby lekarskiej odpowiedzialność ponoszą:

1) skarbnik;

2) Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej lub odpowiednio prezes okręgowej rady lekarskiej;

3) dyrektor (kierownik) biura i główny księgowy; 4/ prezydium właściwej rady lekarskiej".

7)
W § 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prezes lub Skarbnik Naczelnej Rady Lekarskiej może zwrócić się do prezesa okręgowej rady lekarskiej o przekazanie Naczelnej Radzie Lekarskiej sprawozdania, o którym mowa w ust. 1. W takim wypadku prezes okręgowej rady lekarskiej przekazuje sprawozdanie w terminie 3 tygodni od dnia otrzymania wniosku".

8)
§ 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. 1. Sprawozdanie finansowe izby lekarskiej sporządza się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351).

2. Okręgowe izby lekarskie oraz Naczelna Izba Lekarska zobowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.

3. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy.

4. Sprawozdanie finansowe składa się z:

1) bilansu;

2) rachunku zysków i strat; 3/ informacji dodatkowej.

5. Jeżeli izba lekarska spełnia warunki, o których mowa w art. 64 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, sprawozdanie finansowe obejmuje ponadto zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych.

6. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

7. Roczne sprawozdanie finansowe sporządza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.

8. Sprawozdanie finansowe jest zatwierdzane przez właściwą radę lekarską lub działające z jej upoważniania prezydium rady i podpisywane z podaniem daty podpisu przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz Prezesa lub prezesa okręgowej rady lekarskiej. Odmowa podpisania sprawozdania finansowego wymaga pisemnego uzasadnienia, dołączonego do sprawozdania finansowego.

9. Jeżeli izba lekarska spełnia warunki, o których mowa w art. 64 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, przed zatwierdzeniem roczne sprawozdanie finansowe podlega badaniu zgodnie z wymogami przeprowadzania badań określonymi w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1421)".

9)
§ 19 otrzymuje brzmienie:

"§ 19. W przypadku stwierdzenia zaległości w opłacaniu składek członkowskich przez okres przekraczający 6 miesięcy należy:

1) skierować do członka samorządu upomnienie z wyznaczeniem terminu do uregulowania należności,

2) po bezskutecznym upływie terminu wymienionego w pkt. 1 należy dodatkowo przeprowadzić z członkiem samorządu zalegającym z opłatą składki członkowskiej rozmowę ostrzegawczą lub wysłać ponowne upomnienie z wyznaczeniem dodatkowego terminu do zapłaty oraz ostrzeżeniem o grożącej odpowiedzialności majątkowej,

3) po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu zapłaty zastosować przewidziany w ustawie o izbach lekarskich tryb ściągnięcia należności w drodze postępowania egzekucyjnego w administracji".

10)
W § 22 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W przypadku stwierdzenia zaległości w przekazywaniu przez okręgowe izby lekarskie należnej części składki do Naczelnej Izby Lekarskiej przez okres przekraczający 2 miesiące Skarbnik NRL zobowiązany jest:

1) skierować do prezesa okręgowej rady lekarskiej upomnienie z wyznaczeniem terminu do uregulowania należności,

2) zawiadomić właściwą okręgową komisję rewizyjną i Naczelną Komisję Rewizyjną.

2. Po bezskutecznym upływie terminu wymienionego w ust. 1 pkt 1 Prezydium NRL przeprowadza z prezesem okręgowej rady lekarskiej zalegającej z wpłatą należnej NIL części składki bezpośrednią rozmowę z wyznaczeniem ostatecznego terminu zapłaty oraz określeniem wysokości należności wraz z odsetkami".

10)
W § 23 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Sprawdzenia dowodów księgowych pod względem merytorycznym dokonuje odpowiednio Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej i prezes okręgowej rady lekarskiej lub skarbnik tych rad.

3. Sprawdzenie dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym dokonuje główny księgowy lub osoba wyznaczona przez Prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej lub prezesa okręgowej rady lekarskiej".

11)
§ 24 otrzymuje brzmienie:

"§ 24. Naczelna Rada Lekarska i okręgowe rady lekarskie prowadzą rachunkowość na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351)".

§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r.