Zmiana uchwały w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku.

Akty korporacyjne

Rewid.2023.3.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 marca 2023 r.

UCHWAŁA Nr 2664/48A/2023
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 9 marca 2023 r.
w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 30 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1302 z późn. zm.) Krajowa Rada Biegłych Rewidentów uchwala, co następuje:
§  1. 
W Wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku, stanowiących załącznik do uchwały Nr 2348/42a/2022 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 20 września 2022 r. w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku, wprowadza się następujące zmiany:
1.
w Spisie treści tytuł Modułu 19 "Identyfikacja oszacowania ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Z 2019)." zastępuje się tytułem "Identyfikacja i oszacowanie ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Zmienionego w 2022 r.).";
2.
w rozdziale I. "Przepisy prawa i regulacje dotyczące obligatoryjnego doskonalenia zawodowego" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejsze wytyczne organizacyjno-metodyczne na rok 2023 (dalej "Wytyczne") zostały opracowane w oparciu o następujące regulacje według stanu prawnego na dzień przyjęcia Wytycznych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (dalej KRBR):

* ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1302 z późn. zm.), dalej "Ustawa",

* rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów (Dz. U. poz. 2391), dalej "Rozporządzenie",

* uchwała Nr 2223/37a/2022 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie zakresu tematycznego - obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 r., dalej "uchwała Nr 2223/37a/2022",

* uchwała Nr 1915/31a/2021 z dnia 3 grudnia 2021 r. Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w sprawie wytycznych w zakresie wizytacji.";

3.
w rozdziale I. "Przepisy prawa i regulacje dotyczące obligatoryjnego doskonalenia zawodowego" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Niniejsze Wytyczne dotyczą wyłącznie obligatoryjnych szkoleń, które mogą być przeprowadzane przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów (PIBR) lub jednostki uprawnione, zgodnie z uchwałą Nr 2223/37a/2022.";

4.
w rozdziale II. "Tematyka obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku" w pkt 9 w tabeli temat poz. 19 otrzymuje brzmienie:

"Identyfikacja i oszacowanie ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Zmienionego w 2022 r.)";

5.
w rozdziale IV. "Wymogi dotyczące wykładowców" pkt 37 otrzymuje brzmienie:

"37. W sytuacjach szczególnych (takich jak zdarzenia losowe, np. choroba wykładowcy) dopuszczalna jest zmiana wykładowcy bez uprzedniej aktualizacji wniosku pod warunkiem, że wykładowca zastępujący spełnia wymagania określone w pkt. 34.";

6.
w rozdziale VI. "Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzenia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów" pkt 50 otrzymuje brzmienie:

"50. Aktualizacja może mieć miejsce na skutek następujących zdarzeń:

* jednostka zrezygnowała z organizowania szkolenia dla określonego tematu bądź z określonej formy kształcenia, lub

* jednostka dokonała innych zmian niż określone w pkt powyżej, które powodują, że informacje podane we wniosku lub zgłoszeniu są nieaktualne, za wyjątkiem przypadku przewidzianego w pkt 37, co może skutkować wykreśleniem z wykazu.";

7.
w rozdziale VI. "Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzenia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów" pkt 53 otrzymuje brzemiennie:

"53. Przykłady zmian, które powodują konieczność aktualizacji pierwotnego wniosku o wpis do wykazu jednostek uprawnionych:

*
zmiana wykładowcy (za wyjątkiem przypadku opisanego w pkt 37 dot. zdarzenia losowego),
*
zmiana formy kształcenia ze stacjonarnej na zdalne lub odwrotnie,
*
zmiany materiałów szkoleniowych.";
8.
w rozdziale VII. "Kształcenie na odległość z wykorzystaniem sieci Internet: on-line" pkt 56 otrzymuje brzmienie:

"56. Jednostka, która chciałaby oferować szkolenia w formie e-learningu powinna przygotować i dołączyć do wniosku o wpis do wykazu jednostek uprawnionych lub odpowiednio do jego aktualizacji:

* wykaz materiałów merytorycznych, które będą stanowiły materiał źródłowy dla potrzeb stworzenia szkolenia zdalnego,

* jeżeli materiały źródłowe obejmują autorskie materiały opracowane przez jednostkę - te materiały autorskie,

* jednostka zobowiązana jest do przedłożenie do działającej w imieniu KRBR Komisji ds. szkoleń wniosków o recenzję materiałów wraz z materiałem nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem udostępnienia danego szkolenia e-learningowego zgodnie z pkt 38 Wytycznych,

* szczegółowy opis metodologii uczenia przyjętej na potrzeby e-learning, w tym: oczekiwana ilość ekranów merytorycznych (tekstowych i sytuacyjnych), szacowany czas niezbędny do ukończenia szkolenia, ilość i rodzaj ćwiczeń, zasady zaliczenia ćwiczeń i sprawdzianu wiadomości oraz całego szkolenia, elementy wzbogacające, np. elementy multimedialne i ich udział procentowy w szkoleniu, ewentualne udostępniane uczestnikom szkolenia materiały do pobrania, możliwość kontaktu z opiekunem merytorycznym szkolenia itp.,

* jeżeli został opracowany scenariusz techniczny szkolenia uwzględniający treści merytoryczne oraz ilustrujący przyjętą metodologię uczenia - ten scenariusz,

* jeżeli istnieje wersja demo (testowa) - dane dostępowe (wyłącznie na potrzeby recenzenta) do tej wersji,

* alternatywnie do punktów powyżej - dane dostępowe (wyłącznie na potrzeby recenzenta) do pełnego gotowego szkolenia e-learning, jeżeli zostało już opracowane.";

9.
w rozdziale VIIa. "Kształcenie na odległość z wykorzystaniem sieci Internet: on-line" pkt 68 otrzymuje brzmienie:

"68. Na zakończenie szkolenia uczestnicy otrzymują certyfikaty. Warunkiem otrzymania certyfikatu jest potwierdzony udział w całości szkolenia.";

10.
w rozdziale VIIa. "Kształcenie na odległość z wykorzystaniem sieci Internet: on-line" pkt 69 otrzymuje brzmienie:

"69. W trosce o stworzenie odpowiednich warunków do nauki oraz ze względu na efektywność szkolenia zaleca się, aby liczebność grup w szkoleniach on-line odpowiadała liczebności przewidzianej dla danej formy szkolenia stacjonarnego wskazanej w pkt 17 Wytycznych.";

11.
w Module 4 "Badanie szacunków księgowych i powiązanych ujawnień podczas badania sprawozdania finansowego (KSB 540 zmieniony) - praktyka zastosowania" w tytule "Przykładowa literatura, którą należy uaktualnić na dzień szkolenia" punktor drugi otrzymuje brzmienie:

"* Uchwała nr 1107/15a/2020 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 września 2020 r. w przedmiocie przyjęcia Krajowego Standardu Badania 540 (Zmienionego) oraz przyjęcia zmian w uchwale w sprawie krajowych standardów kontroli jakości, uchwale w sprawie krajowych standardów badania oraz innych dokumentów, a także uchwale w sprawie krajowych standardów przeglądu, krajowych standardów usług atestacyjnych innych niż badanie i przegląd oraz krajowych standardów usług pokrewnych.";

12.
tytuł Modułu 8 "Kryptoaktywa w sprawozdaniu finansowym" zastępuje się tytułem "Kryptowaluty w sprawozdaniu finansowym";
13.
tytuł Modułu 9 "Prace badawcze i rozwojowe w ujęciu bilansowym i podatkowym" zastępuje się tytułem "Prace badawcze i rozwojowe - aspekty bilansowe i podatkowe";
14.
tytuł Modułu 19 "Identyfikacja oszacowania ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Z 2019)" zastępuje się tytułem "Identyfikacja i oszacowanie ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Zmienionego w 2022 r.).";
15.
tytuł Modułu 24 "Rola środowiska IT w procesie badania sprawozdania finansowego" zastępuje się tytułem "Zasady etyki w praktyce - studium przypadku";
16.
w Module 24 "Zasady etyki w praktyce - studium przypadku", o którym mowa powyżej w pkt 12, w tytule "Przykładowa literatura, którą należy uaktualnić na dzień szkolenia" dodaje się punktor:

"* Uchwała Nr 1760/27a/2021 z dnia 6 sierpnia 2021 r. w sprawie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów, która została zatwierdzona przez Rade Agencji w dniu 13 października 2021 r.";

17.
w Module 26 "Zastosowanie nowych standardów zarządzania jakością" treść w tytule "Rekomendowane materiały szkoleniowe" otrzymuje brzmienie:

"* Wydawca: CE PIBR.";

18.
w Module 27 "Nowe standardy zarządzania jakością IAASB - praktyczne aspekty wdrożenia" po tytule "Czas trwania szkolenia" dodaje się tytuł "Rekomendowane materiały szkoleniowe" o następującej treści:

"* Autorskie materiały przygotowane przez jednostkę uprawnioną.";

19.
w Module 29 "Raportowanie niefinansowe ESG - czym jest i jak zacząć je analizować?" treść w tytule "Podstawowe cele szkolenia (w tym oczekiwane efekty kształcenia)" otrzymuje brzmienie:

"* Zapoznanie uczestników z istotą ESG i zrównoważonego raportowania oraz pokazanie roli biegłych rewidentów w tym procesie.

* Przedstawienie regulacji w obszarze zrównoważonego raportowania z uwzględnieniem bieżących zmian.

* Zaprezentowanie najważniejszych kwestii z obszarów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego.

* Pokazanie, jak w gąszczu danych niefinansowych znaleźć te istotne i wykorzystać je do analizy.";

20.
w Module 29 "Raportowanie niefinansowe ESG - czym jest i jak zacząć je analizować?"

treść w tytule "Konspekt zajęć do tematu" otrzymuje brzmienie:

"lp.TematZakres szczegółowy
1Wprowadzenie* Cel i zakres szkolenia.
2Wprowadzenie do ESG* Czym jest CSR, czym jest ESG?

* Cele zrównoważonego rozwoju ONZ, porozumienie praskie i europejski zielony ład.

* Dlaczego coraz częściej słyszymy te terminy zarówno w życiu codziennym, korporacyjnym i na rynkach finansowych?

* Kim są interesariusze, na jakie grupy można ich podzielić, sposoby kontaktu i dialogu?

* Informacj a niefinansowa - jakie są jej cechy, czym różni się od informacji finansowej, jaka jest jej istotność?

* Co to jest greenwashing, greenwishing i green misselling?

3Regulacje prawne* Regulacje prawne w zakresie raportowania zrównoważonego (NFRD, CSRD).

* Zmiany w przepisach w zakresie wykonywania zawodu biegłego rewidenta.

* Taksonomia i rozporządzenia techniczne.

4Standardy raportowania* Architektura j ednolitych standardów europejskich.

* Jakie informacje podlegają a jakie będą podlegać ujawnieniu?

* Jednolite Standardy Europejskie a GRI i inne standardy wykorzystywane do raportowania.

5E - environment - kwestie środowiskowe i klimatyczne* Jak spółki wpływają na środowisko i klimat oraz jak środowisko i klimat wpływają na nie?

* Zrównoważony rozwój czyli jaki?

* Czym jest ślad węglowy, gazy cieplarniane, GHG Protocol, Scope 1, 2 i 3?

* Scenariusze i ryzyka klimatyczne - czym są, jakie

są ich rodzaje, na jakie zjawiska i tendencje

wskazują?

* Jakie są kluczowe wskaźniki, którymi można zilustrować kwestie środowiskowe i klimatyczne?

* Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze środowiskowym?

6S - social - kwestie społeczne* Kluczowe wskaźniki dotyczące kwestii społecznych, jakie ryzyka mogą nam pokazać?

* Prawa człowieka a Kodeksy Etyki i Kodeks dla Dostawców.

* Kwestie społeczne w łańcuchu dostaw.

* Kwestie związane z działaniami antykorupcyjnymi.

* Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze społecznym?

7G- governance - ład korporacyjny* Jakie są uprawnienia zarządu, rady nadzorczej, walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

* Dlaczego ład korporacyjny jest kluczowy dla ESG?

* Międzynarodowe regulacje, np. wytyczne OECD, Komisji Europejskiej.

* Krajowe regulacje - Dobre Praktyki Spółek Giełdowych 2016 i 2021.

* Dyrektywa SRD II oraz polska ustawa o ofercie - polityka wynagrodzenia zarządu i rady nadzorczej.

* Regulacje dot. sygnalistów i ich rola w raportowaniu kwestii zrównoważonego rozwoju.

* Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze ładu organizacyjnego?

8Sprawdzian wiadomości* Test wyboru i/ lub zadania sytuacyjne.";
21.
w Module 32 "Cyberbezpieczeństwo firmy audytorskiej" treść w tytule "Konspekt zajęć do tematu" otrzymuje brzmienie:
"lp.TematZakres szczegółowy
1Organizacja bezpiecznego systemu informatycznego w firmie audytorskiej.1. Identyfikacja i szacowanie ryzyka w firmie audytorskiej a) szacowanie ryzyka dla bezpieczeństwa informacji:

* identyfikacja ryzyka,

* ocena dotkliwości skutków oraz prawdopodobieństwa ryzyka, * ocena ryzyka i postępowanie z ryzykiem,

* monitorowanie ryzyka,

b) wykorzystanie szacowania ryzyka do kontroli procesów wewnętrznych i jakości.

2. Rekomendacje dotyczące polityki bezpieczeństwa FA w obszarze IT:

a) "drogowskaz bezpieczeństwa informacji" - norma ISO/IEC 27001, COBIT, NIST, regulacje prawne,

b) dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa informacji:

* zapewnienie ciągłości dostępu do danych - kopie zapasowe, automatyzacja procesów,

* zarządzanie hasłami, bezpieczne przechowywanie haseł do zaszyfrowanych zasobów,

* polityka czystego biurka i czystego monitora,

* zarządzanie uprawnieniami, w tym możliwością instalacji aplikacji przez pracowników,

* szyfrowanie zasobów i sprzętu.

3. (CYBER) Bezpieczeństwo firmy audytorskiej w sieci Internet - zagrożenia pochodzące z Internetu: ataki skierowane na pracowników i kierownictwo organizacji.

2Bezpieczne pozyskiwanie i przechowywanie dowodów badania w postaci elektronicznej.1. Zasady bezpiecznego pozyskiwania dowodów badania w postaci elektronicznej:

a) poczta e-mail - ograniczenia i ryzyka wykorzystywania (szyfrowanie, wielkość plików, uzyskiwanie potwierdzenia dostarczenia/ przeczytania),

b) sieciowe usługi przekazywania danych (np. [S]FTP),

c) dyski wirtualne i chmury obliczeniowe.

2. Wykorzystanie bezpiecznych miejsc przechowywania danych (zasoby sieciowe).".

§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.