Zmiana uchwały w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku.
Rewid.2023.3.9
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 2664/48A/2023
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 9 marca 2023 r.
w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 roku
"1. Niniejsze wytyczne organizacyjno-metodyczne na rok 2023 (dalej "Wytyczne") zostały opracowane w oparciu o następujące regulacje według stanu prawnego na dzień przyjęcia Wytycznych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (dalej KRBR):
* ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1302 z późn. zm.), dalej "Ustawa",
* rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów (Dz. U. poz. 2391), dalej "Rozporządzenie",
* uchwała Nr 2223/37a/2022 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie zakresu tematycznego - obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2023 r., dalej "uchwała Nr 2223/37a/2022",
* uchwała Nr 1915/31a/2021 z dnia 3 grudnia 2021 r. Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w sprawie wytycznych w zakresie wizytacji.";
"4. Niniejsze Wytyczne dotyczą wyłącznie obligatoryjnych szkoleń, które mogą być przeprowadzane przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów (PIBR) lub jednostki uprawnione, zgodnie z uchwałą Nr 2223/37a/2022.";
"Identyfikacja i oszacowanie ryzyk istotnego zniekształcenia w świetle KSB 315 (Zmienionego w 2022 r.)";
"37. W sytuacjach szczególnych (takich jak zdarzenia losowe, np. choroba wykładowcy) dopuszczalna jest zmiana wykładowcy bez uprzedniej aktualizacji wniosku pod warunkiem, że wykładowca zastępujący spełnia wymagania określone w pkt. 34.";
"50. Aktualizacja może mieć miejsce na skutek następujących zdarzeń:
* jednostka zrezygnowała z organizowania szkolenia dla określonego tematu bądź z określonej formy kształcenia, lub
* jednostka dokonała innych zmian niż określone w pkt powyżej, które powodują, że informacje podane we wniosku lub zgłoszeniu są nieaktualne, za wyjątkiem przypadku przewidzianego w pkt 37, co może skutkować wykreśleniem z wykazu.";
"53. Przykłady zmian, które powodują konieczność aktualizacji pierwotnego wniosku o wpis do wykazu jednostek uprawnionych:
"56. Jednostka, która chciałaby oferować szkolenia w formie e-learningu powinna przygotować i dołączyć do wniosku o wpis do wykazu jednostek uprawnionych lub odpowiednio do jego aktualizacji:
* wykaz materiałów merytorycznych, które będą stanowiły materiał źródłowy dla potrzeb stworzenia szkolenia zdalnego,
* jeżeli materiały źródłowe obejmują autorskie materiały opracowane przez jednostkę - te materiały autorskie,
* jednostka zobowiązana jest do przedłożenie do działającej w imieniu KRBR Komisji ds. szkoleń wniosków o recenzję materiałów wraz z materiałem nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem udostępnienia danego szkolenia e-learningowego zgodnie z pkt 38 Wytycznych,
* szczegółowy opis metodologii uczenia przyjętej na potrzeby e-learning, w tym: oczekiwana ilość ekranów merytorycznych (tekstowych i sytuacyjnych), szacowany czas niezbędny do ukończenia szkolenia, ilość i rodzaj ćwiczeń, zasady zaliczenia ćwiczeń i sprawdzianu wiadomości oraz całego szkolenia, elementy wzbogacające, np. elementy multimedialne i ich udział procentowy w szkoleniu, ewentualne udostępniane uczestnikom szkolenia materiały do pobrania, możliwość kontaktu z opiekunem merytorycznym szkolenia itp.,
* jeżeli został opracowany scenariusz techniczny szkolenia uwzględniający treści merytoryczne oraz ilustrujący przyjętą metodologię uczenia - ten scenariusz,
* jeżeli istnieje wersja demo (testowa) - dane dostępowe (wyłącznie na potrzeby recenzenta) do tej wersji,
* alternatywnie do punktów powyżej - dane dostępowe (wyłącznie na potrzeby recenzenta) do pełnego gotowego szkolenia e-learning, jeżeli zostało już opracowane.";
"68. Na zakończenie szkolenia uczestnicy otrzymują certyfikaty. Warunkiem otrzymania certyfikatu jest potwierdzony udział w całości szkolenia.";
"69. W trosce o stworzenie odpowiednich warunków do nauki oraz ze względu na efektywność szkolenia zaleca się, aby liczebność grup w szkoleniach on-line odpowiadała liczebności przewidzianej dla danej formy szkolenia stacjonarnego wskazanej w pkt 17 Wytycznych.";
"* Uchwała nr 1107/15a/2020 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 września 2020 r. w przedmiocie przyjęcia Krajowego Standardu Badania 540 (Zmienionego) oraz przyjęcia zmian w uchwale w sprawie krajowych standardów kontroli jakości, uchwale w sprawie krajowych standardów badania oraz innych dokumentów, a także uchwale w sprawie krajowych standardów przeglądu, krajowych standardów usług atestacyjnych innych niż badanie i przegląd oraz krajowych standardów usług pokrewnych.";
"* Uchwała Nr 1760/27a/2021 z dnia 6 sierpnia 2021 r. w sprawie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów, która została zatwierdzona przez Rade Agencji w dniu 13 października 2021 r.";
"* Wydawca: CE PIBR.";
"* Autorskie materiały przygotowane przez jednostkę uprawnioną.";
"* Zapoznanie uczestników z istotą ESG i zrównoważonego raportowania oraz pokazanie roli biegłych rewidentów w tym procesie.
* Przedstawienie regulacji w obszarze zrównoważonego raportowania z uwzględnieniem bieżących zmian.
* Zaprezentowanie najważniejszych kwestii z obszarów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego.
* Pokazanie, jak w gąszczu danych niefinansowych znaleźć te istotne i wykorzystać je do analizy.";
treść w tytule "Konspekt zajęć do tematu" otrzymuje brzmienie:
"lp. | Temat | Zakres szczegółowy |
1 | Wprowadzenie | * Cel i zakres szkolenia. |
2 | Wprowadzenie do ESG | * Czym jest CSR, czym jest ESG? * Cele zrównoważonego rozwoju ONZ, porozumienie praskie i europejski zielony ład. * Dlaczego coraz częściej słyszymy te terminy zarówno w życiu codziennym, korporacyjnym i na rynkach finansowych? * Kim są interesariusze, na jakie grupy można ich podzielić, sposoby kontaktu i dialogu? * Informacj a niefinansowa - jakie są jej cechy, czym różni się od informacji finansowej, jaka jest jej istotność? * Co to jest greenwashing, greenwishing i green misselling? |
3 | Regulacje prawne | * Regulacje prawne w zakresie raportowania zrównoważonego (NFRD, CSRD). * Zmiany w przepisach w zakresie wykonywania zawodu biegłego rewidenta. * Taksonomia i rozporządzenia techniczne. |
4 | Standardy raportowania | * Architektura j ednolitych standardów europejskich. * Jakie informacje podlegają a jakie będą podlegać ujawnieniu? * Jednolite Standardy Europejskie a GRI i inne standardy wykorzystywane do raportowania. |
5 | E - environment - kwestie środowiskowe i klimatyczne | * Jak spółki wpływają na środowisko i klimat oraz jak środowisko i klimat wpływają na nie? * Zrównoważony rozwój czyli jaki? * Czym jest ślad węglowy, gazy cieplarniane, GHG Protocol, Scope 1, 2 i 3? * Scenariusze i ryzyka klimatyczne - czym są, jakie są ich rodzaje, na jakie zjawiska i tendencje |
wskazują? * Jakie są kluczowe wskaźniki, którymi można zilustrować kwestie środowiskowe i klimatyczne? * Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze środowiskowym? | ||
6 | S - social - kwestie społeczne | * Kluczowe wskaźniki dotyczące kwestii społecznych, jakie ryzyka mogą nam pokazać? * Prawa człowieka a Kodeksy Etyki i Kodeks dla Dostawców. * Kwestie społeczne w łańcuchu dostaw. * Kwestie związane z działaniami antykorupcyjnymi. * Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze społecznym? |
7 | G- governance - ład korporacyjny | * Jakie są uprawnienia zarządu, rady nadzorczej, walnego zgromadzenia akcjonariuszy. * Dlaczego ład korporacyjny jest kluczowy dla ESG? * Międzynarodowe regulacje, np. wytyczne OECD, Komisji Europejskiej. * Krajowe regulacje - Dobre Praktyki Spółek Giełdowych 2016 i 2021. * Dyrektywa SRD II oraz polska ustawa o ofercie - polityka wynagrodzenia zarządu i rady nadzorczej. * Regulacje dot. sygnalistów i ich rola w raportowaniu kwestii zrównoważonego rozwoju. * Na co zwrócić uwagę przy analizie danych w obszarze ładu organizacyjnego? |
8 | Sprawdzian wiadomości | * Test wyboru i/ lub zadania sytuacyjne."; |
"lp. | Temat | Zakres szczegółowy |
1 | Organizacja bezpiecznego systemu informatycznego w firmie audytorskiej. | 1. Identyfikacja i szacowanie ryzyka w firmie audytorskiej a) szacowanie ryzyka dla bezpieczeństwa informacji: * identyfikacja ryzyka, * ocena dotkliwości skutków oraz prawdopodobieństwa ryzyka, * ocena ryzyka i postępowanie z ryzykiem, |
* monitorowanie ryzyka, b) wykorzystanie szacowania ryzyka do kontroli procesów wewnętrznych i jakości. 2. Rekomendacje dotyczące polityki bezpieczeństwa FA w obszarze IT: a) "drogowskaz bezpieczeństwa informacji" - norma ISO/IEC 27001, COBIT, NIST, regulacje prawne, b) dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa informacji: * zapewnienie ciągłości dostępu do danych - kopie zapasowe, automatyzacja procesów, * zarządzanie hasłami, bezpieczne przechowywanie haseł do zaszyfrowanych zasobów, * polityka czystego biurka i czystego monitora, * zarządzanie uprawnieniami, w tym możliwością instalacji aplikacji przez pracowników, * szyfrowanie zasobów i sprzętu. 3. (CYBER) Bezpieczeństwo firmy audytorskiej w sieci Internet - zagrożenia pochodzące z Internetu: ataki skierowane na pracowników i kierownictwo organizacji. | ||
2 | Bezpieczne pozyskiwanie i przechowywanie dowodów badania w postaci elektronicznej. | 1. Zasady bezpiecznego pozyskiwania dowodów badania w postaci elektronicznej: a) poczta e-mail - ograniczenia i ryzyka wykorzystywania (szyfrowanie, wielkość plików, uzyskiwanie potwierdzenia dostarczenia/ przeczytania), b) sieciowe usługi przekazywania danych (np. [S]FTP), c) dyski wirtualne i chmury obliczeniowe. 2. Wykorzystanie bezpiecznych miejsc przechowywania danych (zasoby sieciowe).". |