Zmiana uchwały w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii.
PAN.2022.3.15
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 9/2022
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 15 marca 2022 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii
"§ 8. W skład Kancelarii Polskiej Akademii Nauk wchodzą następujące komórki:
1) Gabinet Prezesa;
2) Biuro Finansów i Budżetu;
3) Biuro Organizacyjno-Majątkowe;
4) Biuro Upowszechniania i Promocji Nauki;
4a) Biuro Komunikacji
5) Biuro Współpracy z Zagranicą;
5a) Biuro do spraw Doskonałości Naukowej;
6) Zespół Spraw Pracowniczych;
6a) Zespół Zamówień Publicznych;
7) Zespół Gospodarczy;
8) Zespół Teleinformatyki;
9) Zespół Audytu Wewnętrznego;
10) Wieloosobowe stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji Niejawnych;
11) Samodzielne Stanowisko do spraw Antykorupcyjnych;
12) Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli Wewnętrznej;
13) Samodzielne Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
14) Zespół Prawny.";
"19) przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Akademii we współpracy z innymi komórkami Kancelarii Akademii i jednostkami organizacyjnymi Akademii;
20) nadzór i aktualizacja informacyjnej bazy danych o członkach korporacji uczonych.";
"§ 12. Do zakresu działania Biura Upowszechniania i Promocji Nauki należy w szczególności:
1) tworzenie, realizacja i koordynacja, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami Kancelarii Akademii, programu przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o osiągnięciach nauki w Polsce, a w szczególności o działalności badawczej Akademii i jej rezultatach;
2) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem zadań z zakresu upowszechniania i promocji działalności naukowej zgodnie z odrębnymi wewnętrznymi regulacjami, w tym opracowanie projektów procedur dotyczących trybu wnioskowania o środki z zakresu działalności upowszechniania i promocji działalności naukowej oraz sporządzania raportów, bieżące monitorowanie realizacji wydatków;
3) bieżąca współpraca w zakresie upowszechniania i promocji działalności naukowej ze strukturami korporacyjnymi Akademii, z jednostkami Akademii nieposiadającymi osobowości prawnej oraz komórkami organizacyjnymi Kancelarii Akademii;
4) obsługa administracyjna Komisji ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej;
5) prowadzenie spraw związanych z działalnością wydawniczą Akademii;
6) koordynacja prac redakcyjnych oraz redakcja merytoryczna, publikowanie i rozpowszechnianie publikacji zwartych, periodycznych, wydawnictw informacyjnych oraz materiałów promocyjnych, w zakresie działania Biura;
7) opracowanie i przygotowanie materiałów promocyjnych;
8) wsparcie organizacyjne wydarzeń naukowych i promujących Akademię;
9) prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z informatyzacją czasopism naukowych Akademii (platforma elektroniczna czasopism);
10) prowadzenie baz danych w zakresie zadań informacyjnoanalitycznych;
11) organizacja wykładów popularnonaukowych;
12) prowadzenie spraw związanych z formułowaniem celów i mierników obszarze budżetu zadaniowego określonego dla części 67 PAN oraz monitorowania i sprawozdawczości w zakresie wykonania mierników;
13) przygotowanie projektów uchwał Prezydium i Zgromadzenia Ogólnego Akademii oraz decyzji Prezesa Akademii wynikających z zakresu działania Biura;
14) uczestniczenie w przygotowaniu projektu oraz realizacji planu finansowego Akademii w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
15) prowadzenie procedury związanej z przyznawaniem Statuetki Akademii;
16) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej, w tym nadzór organizacyjny i koordynacja prac redaktorów.";
"§ 12. a
Do zakresu działania Biura Komunikacji należy w szczególności:
1) budowanie dobrego wizerunku Polskiej Akademii Nauk i kierownictwa Akademii w mediach oraz kształtowanie polityki informacyjnej Akademii;
2) reprezentowanie Polskiej Akademii Nauk i kierownictwa Akademii w środkach masowego przekazu;
3) przedstawianie opinii publicznej za pośrednictwem mediów, w tym mediów społecznościowych, oficjalnego stanowiska Akademii;
4) informowanie mediów o bieżącej działalności Akademii, udzielanie odpowiedzi na zapytania dziennikarzy, budowanie dobrych relacji z przedstawicielami mediów, tworzenie informacji prasowych;
5) dbanie o spójność komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Akademii, w tym opiniowanie działań podejmowanych przez jednostki Kancelarii Akademii w zakresie wpływu podejmowanych przez nie inicjatyw na wizerunek Akademii;
6) wsparcie komunikacji jednostek Akademii w zakresie ich aktywności naukowej i upowszechniającej naukę w ramach dostępnych narzędzi;
7) dbanie o relacje z szeroko rozumianym środowiskiem naukowym w Polsce oraz korporacją uczonych Akademii;
8) pośredniczenie w kontaktach dziennikarzy z naukowcami Akademii, organizacja konferencji prasowych i obsługa prasowa wydarzeń;
9) prowadzenie i rozwój serwisu internetowego Akademii;
10) nadzór merytoryczny nad treściami publikowanymi na stronach internetowych Akademii;
11) prowadzenie oficjalnych kont i profili Akademii w mediach społecznościowych;
12) tworzenie biuletynu informacyjnego (newsletteru) Akademii;
13) monitoring mediów, w tym mediów społecznościowych;
14) zarządzanie komunikacją Akademii w sytuacjach kryzysowych;
15) nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem znaku Akademii;
16) koordynacja patronatów medialnych i patronatów Akademii.";
"§ 18. Do zakresu działania Wieloosobowego stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja Planu Operacyjnego funkcjonowania Kancelarii Akademii;
2) przygotowanie i wdrażanie dokumentów związanych z działaniem obrony cywilnej w Kancelarii Akademii oraz w innych jednostkach organizacyjnych Akademii;
3) koordynowanie spraw związanych z ochroną zabytków w okresie zagrożeń, kryzysu, wojny będących w ewidencji jednostek organizacyjnych Akademii;
4) opracowywanie dokumentacji i utrzymywanie w ciągłej gotowości systemu stałego dyżuru w Akademii jako elementu gotowości obronnej państwa;
5) realizacja zadań ochrony przeciwpożarowej w Kancelarii Akademii i jednostkach organizacyjnych Akademii;
6) organizacja i prowadzenie szkoleń w zakresie zadań Zespołu;
7) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;
8) przeprowadzanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
9) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
10) okresowa kontrola ewidencji i obiegu dokumentów niejawnych;
11) przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających, na polecenie Prezesa Akademii;
12) opracowywanie stosownych dokumentów związanych z planem ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jej realizacji;
13) opracowywanie dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz nadzorowanie jej realizacji;
14) podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszeń przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;
15) prowadzenie Kancelarii Dokumentów Niejawnych;
16) współpraca z ABW w zakresie ochrony informacji niejawnych.";
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Proponowane rozwiązanie spowoduje rozdzielenie zadań i odpowiedzialności za sprawy Public Relations (PR) od zadań z zakresu upowszechniania nauki. Równocześnie przeniesiono także odpowiedzialność za przygotowanie sprawozdania z działalności Akademii oraz obsługę portalu informacyjnego o członkach korporacji uczonych.
Zmiana regulaminu przewiduje również utworzenie w miejsce Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji Wieloosobowego Stanowiska Pracy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji Niejawnych, co spowoduje bezpośrednie podporządkowanie Kanclerzowi wszystkich specjalistów zatrudnionych w tej komórce organizacyjnej."