Zatwierdzenie Instrukcji postępowania w sprawach wniosków o przekształcenie wpisu warunkowego we wpis.
Podat.2002.4.17
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 18/2002
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 17 kwietnia 2002 r.
w sprawie zatwierdzenia Instrukcji postępowania w sprawach wniosków o przekształcenie wpisu warunkowego we wpis
ZAŁĄCZNIK
Instrukcja postępowania w sprawie wniosków o przekształcenie wpisu warunkowego na listę doradców podatkowych we wpis na podstawie art. 86 ustawy o doradztwie podatkowym
Instrukcja postępowania w sprawie wniosków o przekształcenie wpisu warunkowego na listę doradców podatkowych we wpis na podstawie art. 86 ustawy o doradztwie podatkowym
Do postępowania w sprawie wpisów na listę doradców podatkowych stosuje się przepisy:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz.U.00.98.1071 ogłoszony 17.11.2000 r.),
2. Ustawa z dnia 5 lipca o doradztwie podatkowym (Dz.U.96.102.475, Dz.U.97.88.554, Dz.U.00.94.1037, Dz.U.01.42.474).
I.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
2. Wniosek wraz z załącznikami należy wpisać do "Rejestru Wniosków w Sprawie Przekształcenia Wpisu" w porządku chronologicznym i założyć akta wnioskodawcy.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
Rejestr Wniosków... zawiera następujące dane:
* liczbę porządkową,
* datę wpływu wniosku,
* nazwisko i imiona doradcy podatkowego,
* numer wpisu warunkowego doradcy,
* datę przekazania akt Wnioskodawcy członkowi zespołu roboczego Komisji,
* imię i nazwisko oraz podpis członka zespołu roboczego Komisji przejmującego wniosek do rozpatrzenia,
* datę zwrotu akt do Biura KIDP przez członka zespołu roboczego Komisji
* imię i nazwisko członka zespołu roboczego Komisji zwracającego akta,
* uwagi.
Liczba porządkowa "Rejestru ..." danego wniosku winna być odnotowana w odpowiedniej pozycji alfabetycznej listy doradców podatkowych archiwizowanej w oddzielnym segregatorze.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
3. Każdy wniosek wraz z załącznikami winien być archiwizowany w oddzielnej, opatrzonej właściwymi numerami teczce (liczba porządkowa "Rejestru" i numer wpisu na listę doradców podatkowych wnioskodawcy) - aktach osobowych doradcy.
Akta składają się z 3 części:
Część A: dokumenty rejestracyjne - wniosek oraz załączniki,
Część B: dokumentacja postępowania w sprawie wniosku, prowadzonego przez Biuro KIDP i Komisję Wewnątrz-Korporacyjną.
Część C: dokumentacja kończąca postępowanie - decyzja KRDP
Dokumentację, o której mowa w niniejszej instrukcji należy przechowywać w siedzibie Biura KIDP zgodnie z odrębnie ustalonymi zasadami. Rozporządzenie dokumentacją, bądź jakąkolwiek jej częścią przez pracowników Biura w sposób naruszający zasady jej przechowywania, o których mowa powyżej, oraz zasady pracy z dokumentami opisane w niniejszej instrukcji jest niedozwolone.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
II.
Postępowanie w sprawie wniosków o przekształcenie wpisu tymczasowego we wpis na listę doradców podatkowych winno przebiegać z zachowaniem następujących zasad:
Postępowanie w sprawie wniosków o przekształcenie wpisu tymczasowego we wpis na listę doradców podatkowych winno przebiegać z zachowaniem następujących zasad:
Wniosek o przekształcenie wpisu winien zawierać co najmniej:
* nazwisko i imiona doradcy podatkowego,
* numer identyfikacji podatkowej,
* numer wpisu warunkowego,
* adres dla doręczeń,
* aktualny adres miejsca (miejsc) wykonywania czynności doradztwa podatkowego; (w przypadku kilku miejsc adresy z kodami pocztowymi należy podać w kolejności jak na liście doradców podatkowych prowadzonej dotąd przez MF),
* miejscowość i datę sporządzenia wniosku,
* wyszczególnienie załączonych do wniosku dokumentów, w tym dowodów wykonania czynności doradztwa podatkowego przez okres co najmniej 8 lat poprzedzających złożenie wniosku,
Do wniosku należy dołączyć kopię przelewu potwierdzającą dokonanie opłaty manipulacyjnej za przekształcenie wpisu,
Ze względów organizacyjnych pożądanym jest podanie również przez wnioskodawcę numerów telefonów kontaktowych i numeru faksu (z numerami kierunkowymi) oraz adresu email.
Wniosek nie ma charakteru obowiązującego i sformalizowanego druku; dla ułatwienia i przyspieszenia procedury prowadzonej przez Krajową Radę korzystnym jest zaproponowanie wnioskodawcom wzoru wniosku stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji, poprzez udostępnienie go również na stronie internetowej www.krdp.pl.
2. Prowadząc postępowanie administracyjne w sprawie przekształcenia wpisu należy stosować zasadę analizy wszystkich załączonych do wniosku dowodów, które nie są sprzeczne z obowiązującym prawem (art. 75 KPA).
Nie wymaga się notarialnego potwierdzenia składanych kopii dokumentów.
Przedstawione dowody powinny jednak w sposób niepodważalny potwierdzać wykonywanie przez wnioskodawcę czynności doradztwa podatkowego przez co najmniej 8 lat poprzedzających datę złożenia wniosku.
3. W razie stwierdzenia, ze wniosek jest niekompletny lub nie spełnia wymogów, Biuro KRDP przygotowuje odpowiednie pismo i wysyła je listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
W przypadku wątpliwości, co do prawidłowości i pełnego udokumentowania wniosku, pracownicy Biura zobowiązani są uzyskać opinię prawną oraz dołączyć ją do akt. Fakt ten należy odnotować w aktach osobowych.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
W przypadku otrzymania korespondencji będącej rezultatem działań opisanych w pkt II.3 "Instrukcji ..." Dyrektor Biura postępuje zgodnie z opisanymi powyżej zasadami.
Odpowiedzialny: Dyrektor Biura KIDP.
III.
2. Komplet dokumentacji związanej z planowanymi do rozpatrzenia wnioskami pobiera z Biura KIDP przewodniczący Komisji, jeden z jego zastępców, lub upoważniony członek Komisji Wewnątrz-Korporacyjnej dokonując stosownej adnotacji w "Rejestrze".
3. W trakcie postępowania Komisja Wewnątrz-Korporacyjna analizuje otrzymany wniosek i sporządza ze swych czynności odpowiedni protokół, który podpisuje przewodniczący Komisji lub jeden z jego zastępców.
4. Po zakończeniu postępowania dowodowego przewodniczący Komisji lub jeden z jego zastępców podpisują wniosek do Krajowej Rady Doradców Podatkowych w sprawie przekształcenia wpisu, z załączonym stosownym projektem uchwały Krajowej Rady Doradców Podatkowych w tej sprawie.
5. Akta Wnioskodawcy zwracane są do Biura KIDP każdorazowo po zakończeniu pracy zespołów roboczych i Komisji w danym dniu, a w przypadku zakończenia prac w godzinach uniemożliwiających zwrot akt do Biura w w/w terminie, niezwłocznie następnego dnia. Do chwili zwrotu akt, odpowiedzialną za ich zabezpieczenie jest osoba, która akta z Biura KIDP pobrała. Jakiekolwiek dysponowanie przez członków Komisji Wewnątrz-Korporacyjnej aktami Wnioskodawców poza godzinami pracy zespołów roboczych i Komisji z wyjątkiem przypadku opisanego powyżej, jest niedozwolone. Do akt zdawanych do Biura KIDP po zakończeniu postępowania dowodowego przez Komisję dołączyć należy protokół oraz wniosek do Krajowej Rady Doradców Podatkowych, tj. dokumenty, o których mowa odpowiednio w punkcie III 3. i III 4. "Instrukcji".
6. Na najbliższym po zakończeniu postępowania Komisji posiedzeniu Krajowej Rady Doradców Podatkowych przewodniczący Komisji W-K lub wskazany przez niego zastępca przedstawiają projekt uchwały Rady w sprawie rozpatrzonych na ostatnim posiedzeniu Komisji wniosków.
7. Uchwała KRDP w sprawie wniosków o przekształcenie wpisu warunkowego na listę doradców podatkowych we wpis przekazywana jest niezwłocznie po zakończeniu posiedzenia KRDP do Biura KIDP, które przygotowuje decyzję w sprawie w 3 egzemplarzach, do podpisania przez przewodniczącego Rady lub przewodniczącego właściwemu posiedzeniu Rady.
8. Biuro KIDP przesyła jeden egzemplarz decyzji Wnioskodawcy, drugi egzemplarz załącza do jego akt ze stosownym wpisem zaś trzeci egzemplarz składa w aktach Krajowej Rady DP.