Zasady podejmowania uchwał przez organy samorządu aptekarskiego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Aptek.2020.4.3
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr VIII/ 23/2020
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 3 kwietnia 2020 r.
w sprawie zasad podejmowania uchwał przez organy samorządu aptekarskiego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
W głosowaniu uczestniczyło 47 członków Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Wynik:
1) za - 47;
2) przeciw - 0;
3) wstrzymujących się - 0.
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14h ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, kolegialne organy samorządów zawodowych, a także ich organy wykonawcze oraz inne organy wewnętrzne mogą podejmować uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym.
Zgodnie z art. 14h ust. 2 ww. uchwała podjęta w ww. trybie jest ważna, gdy wszyscy członkowie danego organu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i terminie oddania głosu oraz w głosowaniu wzięła udział co najmniej połowa członków tego organu.
Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o izbach aptekarskich, samorząd zawodu farmaceuty jest niezależny i podlega tylko ustawom. Wyrażona w tym przepisie zasada autonomii samorządu skonkretyzowana jest w odniesieniu do podejmowania uchwał w art. 39 ust. 1 pkt 7 ustawy o izbach aptekarskich, stanowiącym, że Naczelna Rada Aptekarska określa zasady podejmowania uchwał przez organy samorządu aptekarskiego. Autonomia ta nie jest nieograniczona, uchwała musi być zgodna z przepisami ustawy o izbach aptekarskich. Ustawa o izbach aptekarskich stanowi w art. 12, że uchwały organów samorządu aptekarskiego podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków danego organu.
Projekt przewiduje, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii Naczelna Rada Aptekarska, Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej, okręgowa rada aptekarska lub prezydium okręgowej rad aptekarskiej uprawnione będą do podejmowania uchwał w głosowaniu przeprowadzanym przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym.
Decyzję o przeprowadzeniu głosowania w ww. trybach podejmować będzie w przypadku NRA oraz jej Prezydium - prezes NRA albo upoważniony przez niego wiceprezes NRA, zaś w przypadku ora oraz jej prezydium - prezes ora albo upoważniony przez niego wiceprezes ora.
Projekt przewiduje wymagania wobec środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość wykorzystywanych przy głosowaniu (możliwość identyfikacji osoby, która z nich korzysta, komunikacja w czasie wyznaczonym na głosowanie, bezpieczeństwo systemu teleinformatycznego).
Projekt określa procedurę podjęcia uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, która obejmuje: przygotowanie projektu uchwały, przekazanie członkom organu informacji o terminie głosowania, udostępnienie członkom organu projektu uchwały, spełnienie wymogu udziału w głosowaniu co najmniej połowy członków danego organu, zagłosowanie za uchwałą co najmniej większości członków głosujących, chyba, że odpowiedni regulamin wymaga innej większości, umieszczenie na uchwale numeru uchwały, liczby członków organu biorących udział w głosowaniu oraz wyniku głosowania poprzez wskazanie liczby głosów "za", "przeciw" oraz "wstrzymujących się" oraz podpisania przez prezesa albo upoważnionego wiceprezesa oraz sekretarza odpowiednio Naczelnej Rady Aptekarskiej albo okręgowej rady aptekarskiej.
Przyjęto zasadę, że uchwała przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość podjęta jest w dniu, w którym upłynął termin wyznaczony na głosowanie.
Podjęcie uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość dokumentuje się w protokole, który podpisuje odpowiedni sekretarz i zarządzający głosowanie.
Projekt przewiduje, że podejmowanie uchwał w trybie głosowania obiegowego może się odbyć wyłącznie obiegiem przy wykorzystaniu osób dostarczających gotową treść uchwały. Podjęcie uchwały w trybie głosowania obiegowego wymaga: 1) przygotowania projektu uchwały, 2) przekazania członkom organu informacji o terminie głosowania; 3) udostępnienia członkom organu projektu uchwały; 4) doręczenia każdemu członkowi organu uchwały na piśmie; 5) oddania głosu w formie pisemnej poprzez złożenie podpisu w odpowiednim miejscu oznaczonym "za", "przeciw" albo "wstrzymuję się", umieszczonym na liście obok imienia i nazwiska głosującego, przy czym dopuszcza się inne formy gwarantujące możliwości jednoznacznego ustalenia znaczenia oddanego głosu; 6) udziału w głosowaniu co najmniej połowy członków danego organu; 7) zwykłej większości głosów, chyba, że odpowiedni regulamin wymaga innej większości; 8) umieszczenia na uchwale przez prezesa, upoważnionego wiceprezesa albo sekretarza odpowiednio Naczelnej Rady Aptekarskiej albo okręgowej rady aptekarskiej numeru uchwały, liczby członków organu biorących udział w głosowaniu oraz wyniku głosowania poprzez wskazanie liczby głosów "za", "przeciw" oraz "wstrzymujących się".