Zasady opiniowania przez zgromadzenia ogólne wojewódzkich sądów administracyjnych kandydatów na stanowiska asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Akty korporacyjne

Sędz.2016.11.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 listopada 2016 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z 17 listopada 2016 r.
w przedmiocie zasad opiniowania przez zgromadzenia ogólne wojewódzkich sądów administracyjnych kandydatów na stanowiska asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego

Krajowa Rada Sądownictwa negatywnie ocenia niejednolitość praktyki prowadzenia postępowań konkursowych na stanowiska asesorskie przez organy wojewódzkich sądów administracyjnych. Rada stwierdziła, że niektóre ze zgromadzeń wojewódzkich sądów administracyjnych, po przedstawieniu kandydatur i wcześniejszej oceny kolegium, nie wyrażają własnej oceny, nie wydają opinii i nie przeprowadzają głosowania lub wyrażają swoje stanowisko tylko odnośnie do jednego, wybranego kandydata.

Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Rady Sądownictwa z 29 lipca 2016 r. w przedmiocie trybu postępowania w sprawie zgłaszania się kandydatów na stanowiska asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego, zgromadzenie ogólne właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego powinno stosować zasady obowiązujące w procedurze obsady stanowisk sędziowskich w sądach powszechnych.

Zgromadzenie ogólne właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego, stosownie do art. 58 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 133 ze zm., dalej: pusp) w zw. z art. 29 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2014 poz. 1647 ze zm., dalej: pusadm), w sytuacji zgłoszenia na wolne stanowisko asesora sądowego więcej niż jednej kandydatury, powinno rozpatrywać wszystkie z nich na tym samym posiedzeniu. Zgromadzenie powinno także opiniować wszystkie zgłoszone kandydatury, ze wskazaniem liczby uzyskanych głosów (art. 58. § 2 pusp. w zw. z art. 29 § 1 pusadm). Dopiero tak zaopiniowane kandydatury mogą być przez prezesa właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego przekazane Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodnie z art. 6a § 4 pusadm, który przedstawia kandydatury Krajowej Radzie Sądownictwa.

W związku z powyższym należy stosować tryb art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Rady Sądownictwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 976) w zw. z § 18 ust. 2 Regulaminu szczegółowego trybu działania Krajowej Rady Sądownictwa, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 125/2015 Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 6 lutego 2015 r. (M.P. poz. 304 ze zm.), zmierzając do uzupełnienia materiałów sprawy o stosowne dokumenty umożliwiające rozpatrzenie sprawy.