Zarzuty dotyczące agresywnej optymalizacji podatkowej stawiane w postępowaniu karno-skarbowym.
Akty korporacyjne
Podat.2019.9.17
Akt nieoceniany Wersja od: 17 września 2019 r.
STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 17 września 2019 r.
w związku z zarzutami dotyczącymi agresywnej optymalizacji podatkowej stawianymi w postępowaniu karno-skarbowym
Krajowa Rada jako organ samorządu skupiającego przedstawicieli zawodu zaufania publicznego reprezentuje doradców podatkowych, a w niniejszej sprawie powzięła wątpliwości co do trybu i zastosowanej przez organy ścigania wykładni przepisów prawnych stanowiących podstawę stawianych zarzutów. Krajowa Rada nie podważa ani konstytucyjnego obowiązku każdego obywatela ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie, jak też legitymacji organów państwowych zmierzających do ustalenia podstaw odpowiedzialności karnej za przestępstwo skarbowe lub odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe określonej osoby i pociągnięcie jej do takiej odpowiedzialności.
Niniejsze stanowisko KRDP odnosi się przede wszystkim do kwestii rzekomej agresywnej optymalizacji podatkowej, która spowodować miała w ocenie organów postępowania przygotowawczego zaniżenie zobowiązań podatkowych i w ten sposób doprowadzić do wyczerpania znamion czynów penalizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1958, ze zm.; dalej: k.k.s.).
W związku z powyższym wyjaśniamy, co następuje:
1 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800, ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa).
2 Str. 81 uzasadnienia projektu ustawy (druk sejmowy 2860).
3 J.w.
4 W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z art. 16 a k.k.s. "Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie".
5 Zgodnie z art. 21 Ordynacji podatkowej istnieją dwa tryby powstawania zobowiązań podatkowych. Jeden z nich dotyczy sytuacji, kiedy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa, czyli z momentem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Drugi zaś dotyczy sytuacji, kiedy powstaje ono z momentem doręczenia decyzji ustalającej wysokość takiego zobowiązania. W pierwszym przypadku, jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, albo powstałego zobowiązania nie wykazano, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego (art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej).
6 Zob. wyroki: z dnia 9 stycznia 2012 r., V KK 327/11, OSNKW 2012, nr 3, poz. 30 i z dnia 7 listopada 2013 r., V KK 264/13, OSNKW 2014, nr 3, poz. 26).