Zaprzestanie od roku szkolnego 2018/2019 rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy), w której realizuje się kształcenie w zawodzie technik farmaceutyczny, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.

Akty korporacyjne

KAAUM.2017.4.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 11 kwietnia 2017 r.

UCHWAŁA Nr 22/2017
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 11 kwietnia 2017 r.
w sprawie: zaprzestania od roku szkolnego 2018/2019 rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy), w której realizuje się kształcenie w zawodzie technik farmaceutyczny, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Za niezbędne uznaje dochowanie zapisu określonego w § 2 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 1140), zgodnie z którym cyt.: "Od roku szkolnego 2018/2019 w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy), w której realizuje się kształcenie w zawodzie technik farmaceutyczny. Kształcenie w tym zawodzie prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia".
2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do Uchwały.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do przekazania Uchwały do Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Zdrowia.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Stanowisko KRAUM ws. zaprzestania od roku szkolnego 2018/2019 rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy), w której realizuje się kształcenie w zawodzie technik farmaceutyczny, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.

Kierując się dbałością o standardy zdrowotne w Polsce, KRAUM wyraża opinię, że decyzja o wygaszaniu kształcenia w zawodzie technika farmaceutycznego wyrażona w § 2 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 08.08.2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego 1  jest jak najbardziej uzasadniona.

Argumentując powyższe KRAUM podkreśla, że jedynie farmaceuta z mocy ustawy uprawniony jest do wykonywania wszystkich czynności przynależnych zawodowi farmaceuty, a polegających m.in. na sporządzaniu farmaceutycznej formy produktu leczniczego, wytwarzaniu i testowaniu produktów leczniczych, ocenie jakości, udzielaniu informacji i porad dotyczących działania oraz stosowania produktów leczniczych, sprawowaniu opieki farmaceutycznej, kierowaniu apteką, a nawet współuczestniczeniu w nadzorze nad gospodarką lekami, czy też współudziale w badaniach klinicznych prowadzonych w szpitalu.

Nadanie tak szerokich uprawnień ww. grupie zawodowej, związane jest z kwalifikacjami, które farmaceuta nabywa w drodze wymaganego kształcenia, które określa Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 07.09.2005 r. w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych 2 . Zgodnie z ww. minimalne wykształcenie uprawniające w krajach Unii Europejskiej do świadczenia usług farmaceutycznych wymaga odbycia kształcenia trwającego co najmniej 5 lat na uniwersytecie lub szkole wyższej o statusie uznanym za równorzędny i obejmującego co najmniej cztery lata kształcenia teoretycznego oraz praktycznego w pełnym wymiarze godzin w szkole wyższej oraz sześciomiesięczną praktykę w aptece. Nie wydaje się budzić żadnych wątpliwości, że kwalifikacje nabyte przez farmaceutę dają gwarancję świadczenia usług farmaceutycznych na najwyższym poziomie, co z kolei zapewnia bezpieczeństwo pacjentom na rzecz których usługi te są świadczone. Kwalifikacje te nie mogą być porównywalne z wykształceniem technika farmaceutycznego.

Decyzja o wygaszaniu kształcenia w zawodzie technika farmaceutycznego została podjęta po szczegółowej analizie obowiązujących przepisów prawa, m.in. w kontekście zachodzących zmian w obszarze regulacji dotyczących systemu kształcenia oraz sytuacji na rynku pracy. Pod uwagę wzięto m.in. rosnącą liczbę techników farmaceutycznych, co przekładało się na liczbę bezrobotnych z tym wykształceniem. W pierwszej połowie 2013 r. odnotowano 1617 bezrobotnych techników farmaceutycznych, w drugiej połowie 2013 r. - 2119. Tym samym zawód technika farmaceutycznego należał do tzw. zawodów nadwyżkowych.

Doceniając pracę technika farmaceutycznego oraz jego dotychczasowy wkład w pracę w aptece, KRAUM uważa za bezcelowe utrzymywanie kształcenia w zawodzie technik farmaceutyczny, skutkujące wprowadzaniem na rynek pracy osób, których wykształcenie z założenia jest niezgodne z wykształceniem predestynującym do świadczenia usług farmaceutycznych w aptece w świetle wymagań Unii Europejskiej. Tylko kwalifikacje nabyte przez farmaceutę zgodnie z wymogami prawa polskiego, dają gwarancje świadczenia usług farmaceutycznych na najwyższym poziomie, co z kolei zapewnia bezpieczeństwo pacjentom na rzecz których usługi te są świadczone. Równocześnie nie budzi wątpliwości, ze z uwagi na inny zakres kształcenia kwalifikacje posiadane przez farmaceutę nie mogą być porównywane z wykształceniem technika farmaceutycznego - absolwenta średniej szkoły policealnej.

Analogiczne stanowisko zaprezentowała w dniu 25.04.2013 r. Konferencja Dziekanów Wydziałów Farmaceutycznych Uniwersytetów Medycznych w Polsce, która wskazała na potrzebę zaprzestania kształcenia techników farmaceutycznych.

Podsumowując, KRAUM podkreśla, ze gwarantem bezpieczeństwa obrotu produktem leczniczym w aptece jest wiedza osób których wykształcenie zgodne jest z wykształceniem uznanym za niezbędne w krajach Unii Europejskiej. Przedstawiając powyższe wyjaśniamy, że podstawą prezentowanego przez KRAUM stanowiska jest dążenie do utrzymania w tym zakresie zgodności ze standardami unijnymi, dbałość o przestrzeganie obowiązujących w Polsce przepisów, dbałość o jakość udzielania świadczeń zdrowotnych, dbałość o pacjenta do którego usługi są kierowane oraz troska o godność i niezależność zawodu.

1 Dz. U. poz. 1140
2 Dz.U.UE.L.2005.255.22