Zaopiniowanie koncepcji zmian algorytmu podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich.

Akty korporacyjne

KAAUM.2016.10.5

Akt nieoceniany
Wersja od: 5 października 2016 r.

UCHWAŁA Nr 1/2016
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 5 października 2016 r.
w sprawie: zaopiniowania koncepcji zmian algorytmu podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Opiniuje negatywnie i wnosi o zmianę przedstawionej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego koncepcji algorytmu podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich w części dotyczącej składnika studencko-doktoranckiego w odniesieniu do zaproponowanej referencyjnej wartości wskaźnika SSR na poziomie równym 12.
2. 
Stanowisko KRAUM w sprawie objętej Uchwałą stanowi Załącznik Nr 1.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do przekazania Uchwały do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Zdrowia.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Stanowisko dotyczące negatywnej opinii KRAUM koncepcji zmian algorytmu podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich

KRAUM negatywnie opiniuje i wnosi o zmianę przedstawionej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego koncepcji algorytmu podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich w części dotyczącej składnika studencko-doktoranckiego w odniesieniu do zaproponowanej referencyjnej wartości wskaźnika SSR na poziomie równym 12.

Wskazana w Koncepcji referencyjna liczba studentów i doktorantów, przypadająca na nauczyciela akademickiego na poziomie 12 jest nie do zaakceptowania przez uczelnie medyczne.

Uczelnie medyczne zobowiązane są do nauczania studentów na kierunkach: lekarskim, lekarsko-dentystycznym, farmacji, pielęgniarstwie, położnictwie i analityce medycznej zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia, określonymi w rozporządzeniach Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. poz. 631 z późn. zm.) oraz z dnia 24 sierpnia 2016 r. w sprawie standardów kształcenia na kierunku analityka medyczna/medycyna laboratoryjna (Dz. U. poz.1434).

Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie wysoką jakość kształcenia, uczelnie medyczne realizują zajęcia dydaktyczne w podmiotach leczniczych w grupach 4-6 osobowych. Prowadzenie zajęć we wskazanych powyżej wielkościach grup powoduje konieczność zatrudnienia większej liczby nauczycieli akademickich, co z kolei ma wpływ na obniżenie wartości wskaźnika liczby studentów i doktorantów przypadających na jednego nauczyciela akademickiego.

Należy wskazać zatem na błąd w przedstawionej Koncepcji metodologii zaproponowanego algorytmu obliczania wskaźnika korygującego dla składnika studencko-doktoranckiego. Tak ukształtowany algorytm uniemożliwi bowiem uczelniom medycznym zrealizowanie standardów kształcenia zapewniających praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu lekarza, lekarza-dentysty, pielęgniarki, położnej czy farmaceuty. Wobec powyższego przyjęcie do obliczeń wskaźnika jakości dydaktycznej referencyjnej liczby studentów i doktorantów przypadającej na jednego nauczyciela akademickiego na poziomie 12 jest niedopuszczalne.

Niezbędna jest zatem zmiana wskazanego w Koncepcji referencyjnego wskaźnika SSR, który dla uczelni medycznych powinien być ustalony odrębnie przy uwzględnieniu wymaganych standardów kształcenia.