Zaliczanie funduszów inwestycyjnych do kategorii jednostek zainteresowania publicznego.

Akty korporacyjne

Rewid.2014.9.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 września 2014 r.

KOMUNIKAT Nr 41/2014
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 25 września 2014 r.
w sprawie zaliczania funduszów inwestycyjnych do kategorii jednostek zainteresowania publicznego

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, iż zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. g ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.; dalej: "ustawa o biegłych rewidentach") jednostkami zainteresowania publicznego są fundusze inwestycyjne otwarte, specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte oraz fundusze inwestycyjne zamknięte, których publiczne certyfikaty inwestycyjne nie zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym - w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2014 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157; dalej: "ustawa o funduszach inwestycyjnych").

W oparciu o przywołany przepis należy stwierdzić, iż jednostką zainteresowania publicznego jest każdy fundusz inwestycyjny otwarty oraz każdy specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych. Natomiast w przypadku funduszy inwestycyjnych zamkniętych, mając również na uwadze przepisy art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o biegłych rewidentach, za jednostkę zainteresowania publicznego uznaje się wyłącznie fundusze inwestycyjne zamknięte, których:

1)
certyfikaty inwestycyjne zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym Unii Europejskiej - fundusz taki jest mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej emitentem papierów wartościowych (patrz art. 5 w związku z art. 38 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi <Dz. U. z 2014 r., poz. 94, z późn zm>);
2)
publiczne certyfikaty inwestycyjne nie zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym - w tym przypadku za jednostkę zainteresowania publicznego uznaje się wyłącznie zamknięte fundusze inwestycyjne emitujące certyfikaty inwestycyjne:
a)
niedopuszczone do publicznego obrotu, a których emisja jest związana z obowiązkiem:
-
uzyskania zatwierdzenia prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1382; dalej: "ustawa o ofercie publicznej") albo
-
udostępnienia memorandum informacyjnego do wiadomości w trybie art. 39 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej, albo
b)
wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.

A contrario, za fundusze inwestycyjne zamknięte, które nie są jednostkami zainteresowania publicznego należy uznać te z nich, których emisja nie jest związana z obowiązkiem sporządzenia lub zatwierdzenia prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej albo udostępnienia memorandum informacyjnego do wiadomości w trybie art. 39 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej i które nie podlegają dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzeniu do alternatywnego systemu obrotu.

Mając na względzie powyższe, w przypadku niewłaściwej klasyfikacji przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych ich klientów, będących funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi, do kategorii jednostek zainteresowania publicznego, wzywa się podmioty uprawnione o niezwłoczną korektę sprawozdań przekazywanych do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, o których mowa w art. 49 ust. 3 (sprawozdanie z działalności - druk P11) oraz art. 87 ust. 1 (druk P10) ustawy o biegłych rewidentach.