Zajęcia z zakresu gender studies.

Akty korporacyjne

KRASP.2017.2.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

STANOWISKO
PREZYDIUM KRASP
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zajęć z zakresu gender studies

W związku z prośbami Fundacji Życie i Rodzina kierowanymi do uczelni publicznych o przekazanie szczegółowych danych na temat zajęć z zakresu gender studies oraz nazwisk osób prowadzących te zajęcia, Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich stwierdza, że:
1.
Informacje na temat wszystkich zajęć prowadzonych przez uczelnie członkowskie Konferencji są udostępnione na stronach internetowych uczelni i w ten sposób dostęp do nich jest otwarty dla wszystkich.
2.
Zagadnienia należące do obszaru gender studies - interdyscyplinarnego obszaru badawczego zajmującego się płcią kulturową - poruszane są nie tylko na zajęciach ograniczonych do tej tematyki, ale omawiane są też na różnych innych wykładach i zajęciach seminaryjnych z obszaru nauk społecznych i humanistycznych (m.in. filozofii, psychologii, pedagogiki, socjologii, kulturoznawstwa, językoznawstwa, literaturoznawstwa, prawa, historii, religioznawstwa, teorii sztuki). Oczekiwania Fundacji, że uda się ustalić listę wszystkich pracowników prowadzących zajęcia nawiązujące do tej problematyki, a tym bardziej określić łączny koszt prowadzenia tych zajęć, są zatem nierealne.
3.
Uczelnie akademickie zatrudniają pracowników na podstawie ogłaszanych otwartych konkursów. Przydzielanie zajęć, kontrola ich jakości oraz kosztów leży w kompetencjach poszczególnych jednostek organizacyjnych uczelni. Kierowanie pracowników do zajęć odbywa się w oparciu o przesłanki merytoryczne - na podstawie ich kompetencji, potwierdzonych dorobkiem naukowym.
4.
Żądania Fundacji Życie i Rodzina, dotyczące udostępnienia szczegółowych informacji o zajęciach z zakresu gender studies wywołały w środowisku uczelni akademickich i Polskiej Akademii Nauk zaniepokojenie i zrodziły pytania dotyczące celu gromadzenia i wykorzystywania tych danych przez Fundację, w kontekście wolności badań naukowych i autonomii uczelni, gwarantowanych konstytucyjnie i ustawowo. Pracownicy uczelni mają autonomię w zakresie doboru treści zajęć dydaktycznych, ale też są odpowiedzialni za ich prowadzenie zgodnie ze współczesną wiedzą. Każdy fragment rzeczywistości społecznej, w tym dotyczący obszaru badań genderowych, może i powinien być badany. Także aktualna wiedza, zgodna ze światowymi standardami, odnosząca się do badanych problemów, powinna być przekazywana studentom.
5.
Uczelnie, wypełniając swoją fundamentalną misję dążenia do odkrywania prawdy, muszą kierować się wyłącznie przesłankami naukowymi w prowadzeniu badań i zajęć dydaktycznych. Wątpliwości różnych grup społecznych dotyczących określonego zagadnienia nie są wystarczającym powodem do rezygnacji z jego badania i nauczania. Tematem wzbudzającym podobne wątpliwości co gender studies są - przykładowo - szczepienia. Rosnąca liczba osób w Polsce, które kwestionują skuteczność szczepień, a nawet wskazują na ich niebezpieczeństwo, nie jest wystarczającym powodem do rezygnacji z używania szczepionek oraz prowadzenia badań i kształcenia w tym zakresie - oczywiście z uwzględnieniem potrzeby kontroli skuteczności szczepień i ewentualnych zagrożeń. Badania z tego zakresu nie pozostawiają bowiem najmniejszych wątpliwości, że aktualna wiedza medyczna uzasadnia ich stosowanie.