Wybór sposobu określenia proporcji do rozliczania się przez KIDP z podatku od towarów i usług.

Akty korporacyjne

Podat.2015.12.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 grudnia 2015 r.

UCHWAŁA Nr 766/2015
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 15 grudnia 2015 r.
w sprawie wyboru sposobu określenia proporcji do rozliczania się przez KIDP z podatku od towarów i usług *

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz.U z 2011 Nr 177, poz. 1054, ze zm.; dalej: ustawa VAT): "Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności". Przy czym, działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, "...obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych". Przyjmuje się, że do zakresu działalności gospodarczej zaliczane są przychody związane z tą działalnością nawet wtedy, gdy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę szeroki zakres zadań statutowych KIDP - dla celów rozliczania się z podatku od towarów i usług w oparciu o ww. definicję "działalności gospodarczej" - zasadnym jest dokonanie podziału zadań statutowych KIDP na te, które są działalnością gospodarczą, jak i te, które w rozumieniu ustawy o VAT, nią nie są.
Od dnia 1 stycznia 2016 r. będą obowiązywać regulacje (art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT) mające na celu ustalenie zasad, na podstawie których obniżenie podatku VAT wynikającego z nabycia towarów i usług poniesionych zarówno dla celów działalności gospodarczej, jak i celów innych niż działalność gospodarcza wymagać będzie zastosowania tzw. proporcji.

W skutek powyższego, na mocy art. 86 ust. 2c pkt 2 ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji, KIDP wykorzysta średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością. Biorąc pod uwagę charakter działalności prowadzonej przez KIDP - najbardziej właściwy dla Izby - jest wspomniany powyżej sposób oparty o tzw. roboczogodziny. Jest możliwe ustalenie w jakim zakresie praca pracownika służy działalności gospodarczej, a w jakim zakresie jest związana z działalnością KIDP nie będącą działalnością gospodarczą.

Za wyborem metody powyższej przemawia między innymi:

1)
prostota,
2)
ściśle określony zakres obowiązków i harmonogramy pracy pracowników,
3)
możliwość przyporządkowania pracownika do zleconego mu zadania,
4)
możliwość przyporządkowania pracownika do poświęconego czasu na wykonanie określonego zadania.

Odnosząc wybrane kryterium do specyfiki działalności KIDP, wydzielono szacunkową liczbę godzin w podziale na każdy rodzaj działalności.

Na podstawie § 21 ust. 13 Statutu Krajowej Izby Doradców, uchwala się, co następuje:

§  1.
1.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych podjęła decyzję o sposobie rozliczania się z podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2016 r. przy użyciu średniorocznej liczby godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością (roboczogodziny), określonych w art. 86 ust. 2c pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz.U. z 2011 Nr 177, poz. 1054, ze zm.; dalej ustawa o VAT), jako najbardziej odpowiadających specyfice wykonywanej przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych działalności i dokonywanych przez nią nabyć.
2.
Wartość wskaźnika ustala się w wysokości określonej w załączniku nr 1 do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
1.
Dla nabyć towarów i usług poniesionych zarówno dla celów działalności gospodarczej, jak i celów innych niż działalność gospodarcza.
2.
Wprowadzona na podstawie art. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 605).

ZAŁĄCZNIK

L.p.Nazwiskołączna liczba roboczogodzin roczniełączna liczba roboczogodzin rocznie dla działalności poza VATliczba roboczogodzin rocznie dla działalności VATWskaźnik
1Region Dolnośląski5 7606965 064
2Region Kujawsko-Pomorski19204921428
3Region Lubelski1920961824
4Region Lubuski19201201800
5Region Łódzki3 84011522 688
6Region Mazowiecki7 68012006 480
7Region Małopolski3 8409242 916
8Region Opolski3 8402403 600
9Region Podkarpacki19201201800
10Region Pomorski3 840963 744
11Region Podlaski2 8809601920
12Region Śląski7 68019205 760
13Region Świętokrzyski1920241896
14Region Wielkopolski3 8403843 456
15Region Warmińsko-Mazurski3 84012002 640
16Region Zachodniopomorski3 8402403 600
17Biuro28 0004 82423 176
Razem:88 48014 68873 79284%
* 1 Dla nabyć towarów i usług poniesionych zarówno dla celów działalności gospodarczej, jak i celów innych niż działalność gospodarcza.

2 Wprowadzona na podstawie art. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 605).