Wprowadzenie Instrukcji gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej oraz w Kancelarii PAN.

Akty korporacyjne

PAN.2019.1.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 stycznia 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4 /2019
KANCLERZA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 4 stycznia 2019 r.
w sprawie wprowadzenia Instrukcji gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej oraz w Kancelarii PAN

Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2018 poz. 1475 ze zm.) postanawia się, co następuje.
§  1. 
Wprowadza się Instrukcję gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej oraz Kancelarii PAN, stanowiącą załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Jednocześnie traci moc dotychczasowe Zarządzenie nr 16/2011 Kanclerza Polskiej Akademii Nauk z dnia 25 października 2011 r.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA

gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii

sporządzona na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2018 r. poz. 1475 z późn. zm.), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2018 r. poz. 395 z późn. zm.), ustawy z dnia 16 grudnia2 0l6 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1182 z późn. zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), decyzji nr 48/17 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z 10 października 2017 r. w sprawie wprowadzenia "Polityki (zasad) rachunkowości w Polskiej Akademii Nauk".

ZASADY OGÓLNE

§  1. 
1. 
Niniejsze zasady stosuje się do gospodarowania mieniem Polskiej Akademii Nauk obejmującym majątek ruchomy znajdujący się w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii.
2. 
Do składników majątku ruchomego należą:

a) środki trwałe,

b) środki trwałe niskocenne,

c) pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych,

d) wartości niematerialne i prawne, stanowiące w szczególności licencje i prawa do programów komputerowych.

3. 
Gospodarowanie zbiorami bibliotecznymi i muzealnymi odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
4. 
Dla jednostek Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i Kancelarii PAN ustala się, że:

a) środkiem trwałym, ewidencjonowanym ilościowo-wartościowo w księdze głównej, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej powyżej 10.000 złotych,

b) środkiem trwałym niskocennym, ewidencjonowanym ilościowo-wartościowo w księdze pomocniczej, niewchodzącym do sumy bilansowej, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej od 3.500 złotych do 10.000 złotych,

c) pozostałym wyposażeniem niezaliczonym do środków trwałych, ewidencjonowanym wyłącznie ilościowo, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej do 3.500 złotych.

Podane powyżej kwoty są w zależności od źródła finansowania, kwotami brutto - finansowanie z dotacji, kwotami netto - finansowanie z poza budżetu.
5. 
Majątek ruchomy mający charakter zabytkowy lub będący dziełem sztuki, a także sprzęt komputerowy oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane ilościowo-wartościowo, niezależnie od jednostkowej wartości ewidencyjnej.
6. 
Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
1)
jednostce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Polskiej Akademii Nauk nieposiadające osobowości prawnej oraz Kancelarię PAN;
2)
kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć osobę, która na podstawie odrębnych przepisów jest odpowiedzialna za gospodarowanie mieniem jednostki;
3)
zbędnych składnikach rzeczowych majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego, które:
a)
nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub
b)
nie nadają się do użytkowania ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione, lub
c)
nie nadają się do dalszego użytku, a ich naprawa lub dostosowanie byłyby ekonomicznie nieuzasadnione;
4)
zbędnych prawach na dobrach niematerialnych - należy przez to rozumieć składniki majątku, które:
a)
nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub
b)
nie nadają się do wykorzystania na sprzęcie używanym w jednostce, a ich dostosowanie byłoby ekonomicznie nieuzasadnione;
5)
zużytych składnikach rzeczowych majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego:
a)
posiadające wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby ekonomicznie nieuzasadniona, lub
b)
zagrażające bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia, lub
c)
które całkowicie utraciły wartość użytkową, lub
d)
które są technicznie przestarzałe, a ich remont byłby ekonomicznie nieuzasadniony;
6)
jednostkowej wartości ewidencyjnej składnika majątku ruchomego - ustalona przez jednostkę wartość poszczególnych składników i praw według ich wartości rynkowej, na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz popytu na nie, chyba że z przepisów szczególnych wynika inaczej.
§  2. 
1. 
Instrukcja określa zasady gospodarowania majątkiem ruchomym Polskiej Akademii Nauk przez jednostki, obejmujące jego sprzedaż, wydzierżawienie, wynajęcie, nieodpłatne przekazanie i likwidację.
2. 
Zakup nowego majątku ruchomego następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.) oraz w Regulaminie udzielania zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane przez Kancelarię Akademii, pomocnicze jednostki naukowe, placówki naukowe nieposiadające osobowości prawnej oraz inne jednostki organizacyjne Polskiej Akademii Nauk (załącznik do decyzji nr 48/2016 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 10 listopada 2016 r.). O dokonanej transakcji kierownik jednostki zobowiązany jest poinformować Zespół Gospodarczy Kancelarii PAN.
3. 
O przyjęciu darowizny jednostka informuje Kanclerza PAN za pośrednictwem Zespołu Gospodarczego poprzez złożenie informacji o przyjętej darowiźnie, zawierającej w szczególności następujące dane:
1)
opis przedmiotu darowizny,
2)
celowość przyjęcia darowizny,
3)
podstawowe dane o darczyńcy,
4)
wartość przedmiotu darowizny,
5)
cenę i datę nabycia darowizny,
6)
kopię umowy darowizny.

Stroną umowy darowizny jest Polska Akademia Nauk.

§  3. 
Czynności z zakresu gospodarowania majątkiem ruchomym, o których mowa w § 2 ust. 1, wykonują kierownicy jednostek.
§  4. 
1. 
Kierownicy jednostek, w stosunku do majątku ruchomego będącego w ich władaniu:
1)
prowadzą pełną ewidencję księgową majątku ruchomego, niezależnie od ewidencji centralnej,
2)
zapewniają wykorzystanie majątku ruchomego zgodnie z przeznaczeniem oraz zabezpieczają go przed zniszczeniem lub utratą,
3)
gospodarują majątkiem ruchomym stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c), z zastrzeżeniem ust. 3.
2. 
Gospodarowanie majątkiem ruchomym innym niż wskazany w ust. 1 pkt. 3, wymaga uzyskania pisemnej zgody Kanclerza PAN.
3. 
W przypadku Kancelarii PAN i Oddziałów wszystkie decyzje w sprawie całego majątku ruchomego podejmuje Kanclerz PAN.
4. 
Występując do Kanclerza PAN o zgodę, o której mowa w ust. 2, jednostka zobowiązana jest szczegółowo opisać składnik majątku ruchomego i przedstawić uzasadnienie wyboru sposobu jego zagospodarowania.
5. 
Zagospodarowanie składników majątku ruchomego, dokonywane jest w oparciu o ustalenia Komisji do spraw oceny przydatności majątku ruchomego w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii, powoływanej doraźnie przez kierownika jednostki spośród jej pracowników. W odniesieniu do Kancelarii PAN - przez Kanclerza PAN na wniosek Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN. Komisja działa na podstawie Regulaminu działania Komisji stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej Instrukcji. Komisja przedstawia propozycje dotyczące dalszego zagospodarowania majątku ruchomego albo jego zakwalifikowania do kategorii majątku zużytego lub zbędnego.
6. 
Zgodnie z art. 76 ustawy o Polskiej Akademii Nauk składniki aktywów trwałych mogą być odpłatnie zbywane lub odpłatnie oddawane do używania innym podmiotom, na podstawie umów prawa cywilnego, na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 42 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2204), tj. na zasadach określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1490), jeżeli składniki tych aktywów są zbędne do realizacji zadań Akademii oraz do utworzenia rezerwy, o której mowa w art. 71 ust. 3 ustawy o Polskiej Akademii Nauk.
7. 
Zbędne lub zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego mogą być przedmiotem nieodpłatnego przekazania, jeżeli ich sprzedaż nie dojdzie do skutku.
8. 
Przy gospodarowaniu zbędnymi składnikami rzeczowymi majątku ruchomego uwzględnia się, w pierwszej kolejności, potrzeby innych jednostek PAN.
9. 
Zbędne lub zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego, niezagospodarowane w żaden inny sposób (sprzedaż, oddanie w najem lub dzierżawę, nieodpłatne przekazanie) mogą być zlikwidowane.
§  5. 
1. 
Wydanie składnika majątku ruchomego odbywa się za pomocą protokołu zdawczo- odbiorczego zawierającego co najmniej:
1)
nazwę składnika majątku ruchomego,
2)
numer inwentarzowy i symbol klasyfikacji oraz krótką charakterystykę (rok produkcji, numer seryjny, wymiary itp.) składnika majątku ruchomego,
3)
wartość początkową i wysokość dotychczasowego umorzenia składnika majątku ruchomego,
4)
oznaczenie stron,
5)
miejsce i datę odbioru składnika majątku ruchomego,
6)
podpisy z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osób upoważnionych do podpisania protokołu.
2. 
Majątek ruchomy pochodzący z zakupu, przyjmowany jest na stan na podstawie faktur lub rachunków. Pracownik, któremu powierzono prowadzenie ewidencji majątku ruchomego ewidencjonuje składnik majątku ruchomego zaznaczając jego cechy charakterystyczne (np. numer fabryczny) oraz wskazuje jego miejsce użytkowania. Składnik majątku ruchomego, trwale oznakowany, przekazywany jest użytkownikowi (pracownikowi użytkującemu dany składnik majątku).
3. 
Dokumentowanie gospodarowania majątkiem ruchomym dokonywane jest dokumentami wymienionymi w Instrukcji obiegu dokumentów finansowo-księgowych dla Kancelarii Polskiej Akademii Nauk, pomocniczych jednostek naukowych, placówek naukowych nieposiadających osobowości prawnej oraz innych jednostek organizacyjnych Polskiej Akademii Nauk (załącznik do decyzji nr 27/2018 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 sierpnia 2018 r.).
4. 
Złomowanie środków trwałych takich jak: urządzenia elektroniczne, sprzęt AGD oraz urządzenia mechaniczne powinno być poprzedzone uzyskaniem opinii specjalisty z danej dziedziny z PAN lub z zewnątrz, jeśli koszt opinii specjalisty nie będzie przekraczał wartości środka trwałego.
§  6. 
Odpowiedzialność za gospodarowanie mieniem ruchomym:
1.
Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji gospodarowania składnikami majątku ruchomego odpowiadają pracownicy, którym powierzono czynności związane z nadzorem i ewidencją majątku ruchomego, a w szczególności:
a)
prowadzenie kart środków trwałych,
b)
prowadzenie księgi inwentarzowej,
c)
zorganizowanie należytego oznakowania składników majątku ruchomego,
d)
wywieszenie w poszczególnych pomieszczeniach spisu inwentarza
2.
Wszelkie zmiany w stanie majątku ruchomego muszą nastąpić za wiedzą kierownika jednostki oraz pracowników, którym powierzono nadzór i ewidencję majątku ruchomego.
3.
Odpowiedzialność za powierzony majątek ruchomy w godzinach pracy, w zakresie właściwego użytkowania, a także zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem, zepsuciem i kradzieżą spoczywa na bezpośrednich ich użytkownikach (pracownikach).
4.
Raz w roku, na dzień 31 grudnia (jeśli w danym roku nie jest prowadzony spis z natury w ramach planowej inwentaryzacji), pracownicy odpowiedzialni za nadzór i ewidencję majątku ruchomego dokonują sprawdzenia stanu zgodności z prowadzoną ewidencją posiadanego majątku ruchomego i wyjaśniają przyczyny ewentualnie powstałych różnic. Dokonanie kontroli stanu majątku ruchomego potwierdza pisemna notatka do kierownika jednostki, kopię notatki należy przesłać do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.
5.
Pracownik, któremu powierzono majątek ruchomy z odpowiedzialnością materialną, ma obowiązek jego zwrotu lub rozliczenia się w inny sposób wskazany przez kierownika jednostki. W przypadku niepowierzenia odpowiedzialności materialnej pracownikom, odpowiedzialność taka obciąża kierownika jednostki.
§  7. 
1. 
Jednostka może dokonać nieodpłatnego przekazania składnika rzeczowego majątku ruchomego na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji kultury, publicznych szkół wyższych, jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), niebędących państwowymi jednostkami budżetowymi, a także fundacji i organizacji pożytku publicznego, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, z przeznaczeniem na realizację ich celów statutowych.
2. 
Wniosek o dokonanie nieodpłatnego przekazania powinien zawierać w szczególności pisemne uzasadnienie potrzeb, wskazanie sposobu wykorzystania składnika rzeczowego majątku ruchomego oraz zobowiązanie do pokrycia kosztów odbioru przedmiotu przekazania.
§  8. 
1. 
Likwidacji zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego dokonuje się w trybie sprzedaży na surowce wtórne albo przez zniszczenie, w przypadku gdy ich sprzedaż na surowce wtórne nie doszła do skutku lub była bezzasadna.
2. 
Zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r. poz. 992 ze zm.), są unieszkodliwiane.
3. 
Likwidacja składników rzeczowych majątku ruchomego przez fizyczne zniszczenie odbywa się zgodnie z Regulaminem Komisji Likwidacyjnej składników rzeczowych majątku ruchomego w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii (załącznik nr 2 do niniejszej Instrukcji) powoływanej przez kierownika jednostki spośród jej pracowników, w odniesieniu do Kancelarii PAN - przez Kanclerza PAN na wniosek Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.
§  9. 
Niniejsze zasady stosuje się z uwzględnieniem przepisów aktualnie obowiązującego prawa lub umów określających szczegółowe zasady gospodarowania mieniem ruchomym, w szczególności mieniem zakupionym i współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej.

KOMPETENCJE I OBOWIĄZKI W ZAKRESIE EWIDENCJI I GOSPODAROWANIA MIENIEM RUCHOMYM

1. Oddziały PAN oraz wskazane poniżej Stacje Naukowe i jednostki PAN:

Oddział PAN w Gdańsku,

Oddział PAN w Katowicach,

Oddział PAN w Łodzi,

Oddział PAN w Poznaniu,

Oddział PAN we Wrocławiu,

Oddział PAN w Krakowie,

Oddział PAN w Lublinie,

Oddział PAN w Olsztynie,

Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Rzymie,

Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Kijowie,

Biuro Promocji Nauki PolSCA w Brukseli,

Polski Instytut Studiów Zaawansowanych PIASt.

a) gospodarują majątkiem ruchomym stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 łit. c), z wyłączeniem Oddziałów zgodnie z § 4 ust. 3,

b) prowadzą ewidencję środków trwałych w formie papierowej lub elektronicznej niezależnie od ewidencji w księgowości Kancelarii PAN,

c) uwzględniają wszelkie zmiany ilościowe środków trwałych, będących na wyposażeniu jednostki w prowadzonej ewidencji, a kopię dokumentacji dotyczącej zmiany przesyłają do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN,

d) ewidencję pozostałego wyposażenia niezaliczonego do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c) prowadzą ilościowo, wyłącznie w ewidencji wewnętrznej,

e) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Protokół Komisji do spraw oceny przydatności dla całego majątku ruchomego zatwierdza Kanclerz PAN, po zaopiniowaniu przez Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.

2. Wskazane poniżej Stacje Naukowe:

Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Paryżu,

Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Wiedniu,

Centrum Badań Historycznych w Berlinie.

a) gospodarują majątkiem ruchomym, stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c),

b) prowadzą ewidencję środków trwałych w formie papierowej lub elektronicznej, niezależnie od ewidencji w księgowości Kancelarii PAN,

c) uwzględniają wszelkie zmiany ilościowe środków trwałych, będących na wyposażeniu jednostki w prowadzonej ewidencji, a kopię dokumentacji dotyczącej zmiany przesyłają do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN,

d) ewidencję pozostałego wyposażenia nie zaliczanego do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c) prowadzą ilościowo, wyłącznie w ewidencji wewnętrznej,

e) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Protokół Komisji do spraw oceny przydatności dotyczący majątku ewidencjonowanego iłościowo-wartościowo zatwierdza Kanclerz PAN, po zaopiniowaniu przez Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.

3. Wskazane poniżej pomocnicze jednostki naukowe i inne jednostki organizacyjne Akademii:

Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska,

Polska Akademia Nauk Biblioteka Kórnicka,

Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie,

Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie,

Archiwum Nauki PAN i PAU,

Polska Akademia Nauk Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej w Gołyszu,

Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie,

Polska Akademia Nauk Dom Seniora im. Witolda Orłowskiego w Konstancinie, Polska Akademia Nauk Dom Pracy Twórczej w Wierzbie,

Polska Akademia Nauk Dom Zjazdów i Konferencji w Jabłonnie,

Polska Akademia Nauk Zakład Działalności Pomocniczej w Warszawie,

Polska Akademia Nauk Zakład Doświadczalny w Kórniku.

a) gospodarują majątkiem ruchomym, stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c),

b) prowadzą samodzielną ewidencję całego majątku ruchomego,

c) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Kopię protokołów Komisji do spraw oceny przydatności i Komisji likwidacyjnych kierownik jednostki przesyła do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.

Załącznik Nr  1

REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI DO SPRAW OCENY PRZYDATNOŚCI MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII

1. Komisja do spraw oceny przydatności składników majątku ruchomego (dalej "Komisja) powoływana jest przez kierownika jednostki spośród jej pracowników, a w Kancelarii PAN - przez Kanclerza PAN na wniosek Naczelnika kierującego Zespołem Gospodarczym Kancelarii PAN.

2. Do zadań Komisji należy analiza stanu majątku ruchomego, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania z podziałem na:

1) zbędne składniki rzeczowe majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego, które:

a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub

b) nie nadają się do użytkowania ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione, lub

c) nie nadają się do dalszego użytku, a ich naprawa lub dostosowanie byłyby ekonomicznie nieuzasadnione;

2) zbędne prawa na dobrach niematerialnych - należy przez to rozumieć składniki majątku, które:

a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub

b) nie nadają się do wykorzystania na sprzęcie używanym w jednostce, a ich dostosowanie byłoby ekonomicznie nieuzasadnione;

3) zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego:

a) posiadające wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby ekonomicznie nieuzasadniona, lub

b) zagrażające bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia, lub

c) które całkowicie utraciły wartość użytkową, lub

d) które są technicznie przestarzałe, a ich remont byłby ekonomicznie nieuzasadniony;

3. Komisja działa w składzie co najmniej dwuosobowym, przy czym w pracach Komisji obowiązkowo uczestniczy Przewodniczący Komisji.

4. Komisja po dokonanej analizie przedstawia propozycje dotyczące zagospodarowania tych składników poprzez:

- sprzedaż,

- wynajęcie lub wydzierżawienie,

- nieodpłatne przekazanie,

- likwidację.

5. Przed wybraniem sposobu zagospodarowania składników majątku ruchomego kierownik jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnik kierujący Zespołem Gospodarczym ustala jednostkową wartość ewidencyjną poszczególnych składników.

6. Z przeprowadzonych czynności Komisja sporządza protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

7. Podpisany przez członków Komisji protokół przedkłada się kierownikowi jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnikowi kierującemu Zespołem Gospodarczym, celem dalszego postępowania. W odniesieniu do majątku ruchomego określonego w Instrukcji, którym gospodarowanie wykracza poza kompetencje kierownika jednostki, protokół wymaga zatwierdzenia przez Kanclerza PAN.

8. Po dokonanej ocenie przydatności majątku ruchomego sprzęt zbędny lub zużyty, do czasu zagospodarowania lub fizycznej likwidacji, przechowuje się w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnika kierującego Zespołem Gospodarczym.

Załącznik Nr  1

PROTOKÓŁ NR ..../20... z przeprowadzanej oceny przydatności składników majątku ruchomego w ...............................................

z przeprowadzonej oceny przydatności składników majątku ruchomego w L.p.nazwa przedmiotuNr inwentarzowy i ewentualnie kodu paskowegoData

zakupu/przychodu

CenaIlośćOcena zużyciaProponowany sposób zagospodarowania
Uwagi Komisji:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

..........................., dnia .............................

Podpisy członków KomisjiAkceptacja Kanclerze/kierownika jednostki
1/ ....................................................
2/ ....................................................
2/ .........................................................................................

..........................., dnia .............................

załącznik Nr  2

REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI LIKWIDACYJNEJ SKŁADNIKÓW RZECZOWYCH MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII

1. Komisja likwidacyjna składników rzeczowych majątku ruchomego (dalej "Komisja") dokonuje procesu fizycznej likwidacji ruchomych składników majątkowych jednostki na pisemny wniosek kierownika jednostki.

2. Komisja działa w składzie co najmniej dwuosobowym, przy czym w pracach komisji obowiązkowo uczestniczy Przewodniczący Komisji.

3. Przewodniczący Komisji ustala sposób likwidacji zgłoszonych do wycofania z dalszego użytkowania rzeczowych składników majątku ruchomego poprzez:

- sprzedaż na surowce wtórne,

- zniszczenie,

- złomowanie.

4. W przypadku, gdy przedmiotem fizycznej likwidacji jest sprzęt komputerowy, urządzenia elektroniczne itp" które podlegają utylizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, Komisja decyduje o udzieleniu zlecenia specjalistycznemu podmiotowi, celem dokonania utylizacji. Dokumentacja, dotycząca przyjęcia do utylizacji, stanowi załącznik do protokołu likwidacyjnego.

5. Po przeprowadzeniu fizycznej likwidacji Komisja likwidacyjna sporządza protokół likwidacyjny wraz z drukiem LT (w przypadku środków trwałych) i przedkłada do zatwierdzenia kierownikowi jednostki, a w Kancelarii PAN - Kanclerzowi PAN. W odniesieniu do majątku ruchomego określonego w Instrukcji, którego gospodarowanie wykracza poza kompetencje kierownika jednostki, protokół wymaga zatwierdzenia przez Kanclerza PAN. Zatwierdzony protokół Komisja Likwidacyjna przekazuje do komórki organizacyjnej, która wystąpiła z wnioskiem o likwidację - wzór protokołu stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

6. Druk LT - dokument likwidacji środka trwałego oraz protokół likwidacyjny podpisany przez członków komisji sporządza się w dwóch egzemplarzach, jeden egzemplarz dla księgowości jednostki lub Kancelarii, drugi dla komórki wnioskującej o likwidację. Dokumenty te są podstawą do wyksięgowania zlikwidowanych składników majątkowych z ewidencji.

Załącznik Nr  1

Protokół Nr ........./20.........

z dnia .............

Komisji Likwidacyjnej przy ....................

Zgodnie z Zarządzeniem Nr .........../.................. Kierownika jednostki/Kanclerza PAN* z dnia ................ w sprawie powołania Komisji Likwidacyjnej rzeczowych składników majątku

ruchomego w ........................................ oraz zgodnie z zasadami jej działania,

komisja w składzie:

1/ .......................... - Przewodniczący Komisji

2/ ......................... - Członek Komisji

3/ ......................... - Członek Komisji

rozpatrzyła wniosek w sprawie likwidacji z dnia postanowiła co następuję:

L.p.Nazwa majatku/sprzętuNr inwentarzowy i ewentualnie kodu paskowegoIlośćJednostkowa

wartość

Uwagi (sposób likwidacji)
1
2
3
4
5
Razem

Dodatkowe wyjaśnienia:

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

Na tym protokół zakończono i podpisano

Podpisy Komisji:

1/ .........................

2/ .........................

3/ .........................

............................................................
(podpis dokonującego utylizacji złomowania)

...................................................., dnia ........................................

* niepotrzebne skreślić

............................................................
Akceptacja Kanclerza/kierownika jednostki