Wprowadzenie Instrukcji gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej oraz w Kancelarii PAN.
PAN.2019.1.4
Akt nieocenianyZARZĄDZENIE Nr 4 /2019
KANCLERZA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 4 stycznia 2019 r.
w sprawie wprowadzenia Instrukcji gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej oraz w Kancelarii PAN
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii
INSTRUKCJA
gospodarowania majątkiem ruchomym w jednostkach Polskiej Akademii Nauk nieposiadających osobowości prawnej i w Kancelarii Akademii
ZASADY OGÓLNE
a) środki trwałe,
b) środki trwałe niskocenne,
c) pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych,
d) wartości niematerialne i prawne, stanowiące w szczególności licencje i prawa do programów komputerowych.
a) środkiem trwałym, ewidencjonowanym ilościowo-wartościowo w księdze głównej, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej powyżej 10.000 złotych,
b) środkiem trwałym niskocennym, ewidencjonowanym ilościowo-wartościowo w księdze pomocniczej, niewchodzącym do sumy bilansowej, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej od 3.500 złotych do 10.000 złotych,
c) pozostałym wyposażeniem niezaliczonym do środków trwałych, ewidencjonowanym wyłącznie ilościowo, jest majątek ruchomy o jednostkowej wartości ewidencyjnej do 3.500 złotych.
Stroną umowy darowizny jest Polska Akademia Nauk.
KOMPETENCJE I OBOWIĄZKI W ZAKRESIE EWIDENCJI I GOSPODAROWANIA MIENIEM RUCHOMYM
KOMPETENCJE I OBOWIĄZKI W ZAKRESIE EWIDENCJI I GOSPODAROWANIA MIENIEM RUCHOMYM
Oddział PAN w Gdańsku,
Oddział PAN w Katowicach,
Oddział PAN w Łodzi,
Oddział PAN w Poznaniu,
Oddział PAN we Wrocławiu,
Oddział PAN w Krakowie,
Oddział PAN w Lublinie,
Oddział PAN w Olsztynie,
Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Rzymie,
Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Kijowie,
Biuro Promocji Nauki PolSCA w Brukseli,
Polski Instytut Studiów Zaawansowanych PIASt.
a) gospodarują majątkiem ruchomym stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 łit. c), z wyłączeniem Oddziałów zgodnie z § 4 ust. 3,
b) prowadzą ewidencję środków trwałych w formie papierowej lub elektronicznej niezależnie od ewidencji w księgowości Kancelarii PAN,
c) uwzględniają wszelkie zmiany ilościowe środków trwałych, będących na wyposażeniu jednostki w prowadzonej ewidencji, a kopię dokumentacji dotyczącej zmiany przesyłają do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN,
d) ewidencję pozostałego wyposażenia niezaliczonego do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c) prowadzą ilościowo, wyłącznie w ewidencji wewnętrznej,
e) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Protokół Komisji do spraw oceny przydatności dla całego majątku ruchomego zatwierdza Kanclerz PAN, po zaopiniowaniu przez Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.
2. Wskazane poniżej Stacje Naukowe:
Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Paryżu,
Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Wiedniu,
Centrum Badań Historycznych w Berlinie.
a) gospodarują majątkiem ruchomym, stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c),
b) prowadzą ewidencję środków trwałych w formie papierowej lub elektronicznej, niezależnie od ewidencji w księgowości Kancelarii PAN,
c) uwzględniają wszelkie zmiany ilościowe środków trwałych, będących na wyposażeniu jednostki w prowadzonej ewidencji, a kopię dokumentacji dotyczącej zmiany przesyłają do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN,
d) ewidencję pozostałego wyposażenia nie zaliczanego do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c) prowadzą ilościowo, wyłącznie w ewidencji wewnętrznej,
e) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Protokół Komisji do spraw oceny przydatności dotyczący majątku ewidencjonowanego iłościowo-wartościowo zatwierdza Kanclerz PAN, po zaopiniowaniu przez Naczelnika Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.
3. Wskazane poniżej pomocnicze jednostki naukowe i inne jednostki organizacyjne Akademii:
Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska,
Polska Akademia Nauk Biblioteka Kórnicka,
Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie,
Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie,
Archiwum Nauki PAN i PAU,
Polska Akademia Nauk Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej w Gołyszu,
Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie,
Polska Akademia Nauk Dom Seniora im. Witolda Orłowskiego w Konstancinie, Polska Akademia Nauk Dom Pracy Twórczej w Wierzbie,
Polska Akademia Nauk Dom Zjazdów i Konferencji w Jabłonnie,
Polska Akademia Nauk Zakład Działalności Pomocniczej w Warszawie,
Polska Akademia Nauk Zakład Doświadczalny w Kórniku.
a) gospodarują majątkiem ruchomym, stanowiącym pozostałe wyposażenie niezaliczone do środków trwałych (§ 1 ust. 4 lit. c),
b) prowadzą samodzielną ewidencję całego majątku ruchomego,
c) kierownik jednostki samodzielnie powołuje Komisję do spraw oceny przydatności majątku ruchomego i Komisję likwidacyjną spośród pracowników jednostki. Kopię protokołów Komisji do spraw oceny przydatności i Komisji likwidacyjnych kierownik jednostki przesyła do wiadomości Zespołu Gospodarczego Kancelarii PAN.
Załącznik Nr 1
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI DO SPRAW OCENY PRZYDATNOŚCI MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI DO SPRAW OCENY PRZYDATNOŚCI MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII
2. Do zadań Komisji należy analiza stanu majątku ruchomego, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania z podziałem na:
1) zbędne składniki rzeczowe majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego, które:
a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub
b) nie nadają się do użytkowania ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione, lub
c) nie nadają się do dalszego użytku, a ich naprawa lub dostosowanie byłyby ekonomicznie nieuzasadnione;
2) zbędne prawa na dobrach niematerialnych - należy przez to rozumieć składniki majątku, które:
a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub
b) nie nadają się do wykorzystania na sprzęcie używanym w jednostce, a ich dostosowanie byłoby ekonomicznie nieuzasadnione;
3) zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego - należy przez to rozumieć składniki rzeczowe majątku ruchomego:
a) posiadające wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby ekonomicznie nieuzasadniona, lub
b) zagrażające bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia, lub
c) które całkowicie utraciły wartość użytkową, lub
d) które są technicznie przestarzałe, a ich remont byłby ekonomicznie nieuzasadniony;
3. Komisja działa w składzie co najmniej dwuosobowym, przy czym w pracach Komisji obowiązkowo uczestniczy Przewodniczący Komisji.
4. Komisja po dokonanej analizie przedstawia propozycje dotyczące zagospodarowania tych składników poprzez:
- sprzedaż,
- wynajęcie lub wydzierżawienie,
- nieodpłatne przekazanie,
- likwidację.
5. Przed wybraniem sposobu zagospodarowania składników majątku ruchomego kierownik jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnik kierujący Zespołem Gospodarczym ustala jednostkową wartość ewidencyjną poszczególnych składników.
6. Z przeprowadzonych czynności Komisja sporządza protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
7. Podpisany przez członków Komisji protokół przedkłada się kierownikowi jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnikowi kierującemu Zespołem Gospodarczym, celem dalszego postępowania. W odniesieniu do majątku ruchomego określonego w Instrukcji, którym gospodarowanie wykracza poza kompetencje kierownika jednostki, protokół wymaga zatwierdzenia przez Kanclerza PAN.
8. Po dokonanej ocenie przydatności majątku ruchomego sprzęt zbędny lub zużyty, do czasu zagospodarowania lub fizycznej likwidacji, przechowuje się w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki, a w Kancelarii PAN - Naczelnika kierującego Zespołem Gospodarczym.
Załącznik Nr 1
PROTOKÓŁ NR ..../20... z przeprowadzanej oceny przydatności składników majątku ruchomego w ...............................................
PROTOKÓŁ NR ..../20... z przeprowadzanej oceny przydatności składników majątku ruchomego w ...............................................
z przeprowadzonej oceny przydatności składników majątku ruchomego w L.p. | nazwa przedmiotu | Nr inwentarzowy i ewentualnie kodu paskowego | Data zakupu/przychodu | Cena | Ilość | Ocena zużycia | Proponowany sposób zagospodarowania |
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
..........................., dnia .............................
Podpisy członków Komisji | Akceptacja Kanclerze/kierownika jednostki | |
1/ .................................................... | ||
2/ .................................................... | ||
2/ .................................................... | ..................................... |
..........................., dnia .............................
załącznik Nr 2
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI LIKWIDACYJNEJ SKŁADNIKÓW RZECZOWYCH MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI LIKWIDACYJNEJ SKŁADNIKÓW RZECZOWYCH MAJĄTKU RUCHOMEGO W JEDNOSTKACH POLSKIEJ AKADEMII NAUK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI I W KANCELARII AKADEMII
2. Komisja działa w składzie co najmniej dwuosobowym, przy czym w pracach komisji obowiązkowo uczestniczy Przewodniczący Komisji.
3. Przewodniczący Komisji ustala sposób likwidacji zgłoszonych do wycofania z dalszego użytkowania rzeczowych składników majątku ruchomego poprzez:
- sprzedaż na surowce wtórne,
- zniszczenie,
- złomowanie.
4. W przypadku, gdy przedmiotem fizycznej likwidacji jest sprzęt komputerowy, urządzenia elektroniczne itp" które podlegają utylizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, Komisja decyduje o udzieleniu zlecenia specjalistycznemu podmiotowi, celem dokonania utylizacji. Dokumentacja, dotycząca przyjęcia do utylizacji, stanowi załącznik do protokołu likwidacyjnego.
5. Po przeprowadzeniu fizycznej likwidacji Komisja likwidacyjna sporządza protokół likwidacyjny wraz z drukiem LT (w przypadku środków trwałych) i przedkłada do zatwierdzenia kierownikowi jednostki, a w Kancelarii PAN - Kanclerzowi PAN. W odniesieniu do majątku ruchomego określonego w Instrukcji, którego gospodarowanie wykracza poza kompetencje kierownika jednostki, protokół wymaga zatwierdzenia przez Kanclerza PAN. Zatwierdzony protokół Komisja Likwidacyjna przekazuje do komórki organizacyjnej, która wystąpiła z wnioskiem o likwidację - wzór protokołu stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
6. Druk LT - dokument likwidacji środka trwałego oraz protokół likwidacyjny podpisany przez członków komisji sporządza się w dwóch egzemplarzach, jeden egzemplarz dla księgowości jednostki lub Kancelarii, drugi dla komórki wnioskującej o likwidację. Dokumenty te są podstawą do wyksięgowania zlikwidowanych składników majątkowych z ewidencji.
Załącznik Nr 1
Protokół Nr ........./20.........
Protokół Nr ........./20.........
Komisji Likwidacyjnej przy ....................
Zgodnie z Zarządzeniem Nr .........../.................. Kierownika jednostki/Kanclerza PAN* z dnia ................ w sprawie powołania Komisji Likwidacyjnej rzeczowych składników majątku
ruchomego w ........................................ oraz zgodnie z zasadami jej działania,
komisja w składzie:
1/ .......................... - Przewodniczący Komisji
2/ ......................... - Członek Komisji
3/ ......................... - Członek Komisji
rozpatrzyła wniosek w sprawie likwidacji z dnia postanowiła co następuję:
L.p. | Nazwa majatku/sprzętu | Nr inwentarzowy i ewentualnie kodu paskowego | Ilość | Jednostkowa wartość | Uwagi (sposób likwidacji) |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 | |||||
Razem |
Dodatkowe wyjaśnienia:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Na tym protokół zakończono i podpisano
Podpisy Komisji:
1/ .........................
2/ .........................
3/ .........................
............................................................ | |
(podpis dokonującego utylizacji złomowania) |
...................................................., dnia ........................................
* niepotrzebne skreślić
............................................................ | |
Akceptacja Kanclerza/kierownika jednostki |