Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 lipca 2014 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.

Akty korporacyjne

Prok.2014.9.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 września 2014 r.

UCHWAŁA NT 461/2014
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 4 września 2014 roku
w sprawie uwag do projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 lipca 2014 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury

Odnosząc się do opracowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (w redakcji z dnia 29 lipca 2014 r.), zwanego dalej "projektem", Krajowa Rada Prokuratury stwierdza, co następuje.
Projekt sporządzony został bez wystarczającej wiedzy o funkcjonowaniu prokuratury, znajomości zasad prowadzenia przez prokuratorów postępowań oraz roli prokuratora w postępowaniu przed sądami, reguł rządzących tworzeniem prawa, a także nierozumienia istoty reformy postępowania karnego i nieprzewidywalna jej skutków.

Zawartość merytoryczna projektu, jego poziom prawny oraz techniczno-legislacyjny dają podstawę do jednoznacznie negatywnej oceny.

Propozycje projektu nie realizują delegacji zawartej w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o prokuraturze i nie mogą być uznane za określające wewnętrzną strukturę organizacyjną i zadania Prokuratury Generalnej, prokuratur apelacyjnych oraz pozostałych powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury. Ponadto, przyświecająca im koncepcja uelastycznienia struktury organizacyjnej prokuratury wyrażona w § 8 ust. 2 i 3 projektu, jest sprzeczna z zakazem subdelegacji ustanowionym w art. 92 ust. 2 Konstytucji.

Wbrew zapewnieniom wyrażonym w uzasadnieniu projektu, jego wejście w życie i stosowanie skutkować będzie oczywistym oraz znacznym wzrostem kosztów funkcjonowania Prokuratury i to zarówno w zakresie kosztów postępowania, przygotowawczego, jak i wydatków bieżących związanych z właściwą organizacją pracy oraz kosztami osobowymi. Wynikać to będzie zwłaszcza z realizacji projektowanych przepisów dotyczących sztywnego określenia "właściwości rzeczowej" jednostek organizacyjnych prokuratury szczebla okręgowego i apelacyjnego, a nadto wprowadzonej projektem konieczności udziału tego samego prokuratora we wszystkich etapach postępowania karnego.

Dodatkowo, tak określona "właściwość rzeczowa" doprowadzi do paraliżu organizacyjnego jednostek prokuratury szczebla okręgowego i apelacyjnego, a nadto nie zapewni oczekiwanego zmniejszenia wolumenu spraw pozostawianych w kognicji jednostek prokuratury najniższego szczeblu.

Zestaw propozycji uderzających wprost w niezależność prokuratorską, w tym wymienionych w § 13 pkt 1 i 2, §§ 17-21 oraz § 26 ust. 1 projektu, dyskwalifikuje zarówno fakt wyjścia poza granice delegacji z art. 18 ust. 1 ustawy o prokuraturze, jak i ewidentna sprzeczność z art. 8 w zw. z art. 8a i 8b ustawy o prokuraturze. Pierwszy z tych przepisów statuuje zasadę, w myśl której - poza wyjątkami określonymi w dwóch pozostałych - prokuratorzy są niezależni, podlegają jedynie prokuratorom przełożonym, a do tego nawet ci drudzy nie mają prawa kierować do podległych prokuratorów zarządzeń, wytycznych i poleceń dotyczących treści czynności procesowych. Zatem wszystkie te propozycje są propozycjami contra legem.

Ponadto, szereg projektowanych uregulowań jest sprzecznych z przepisami obowiązujących ustaw, jak ustawy o prokuraturze m.in. w obszarze delegacji prokuratorów, wizytacji i ocen okresowych, czy nadzoru służbowego; ustawy Kodeks postępowania karnego w kwestii przesłuchiwania przez prokuratora pokrzywdzonych, czy możliwości składania przez pokrzywdzonych "wyjaśnień" na piśmie; ustawy Kodeks karny wykonawczy odnośnie do udziału prokuratora w posiedzeniach oraz odmowy udzielenia widzenia; ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, która jest włącznie właściwa do uregulowania norm odnoszących się do przebiegu aplikacji.

Przedstawiony projekt rozporządzenia nie reguluje kwestii związanych z dostosowaniem działania prokuratury do nowego modelu postępowania karnego, który ma obowiązywać od dnia 1 lipca 2015 r.

Z uwagi na niezgodność przepisów projektu z Konstytucją, innymi ustawami, naruszenie delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia i częściowo niewypełnienie tej delegacji niezbędnymi normami prawnymi, jak również niewątpliwy skutek w postaci znacznego wzrostu wydatków budżetowych, Krajowa Rada Prokuratury postuluje zaniechanie prac nad tym projektem i wdrożenie prac nad nowym po uchwaleniu ustawy Prawo o prokuraturze.