Utworzenie komitetów problemowych przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk na kadencję 2011-2014.
PAN.2011.3.22
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 17/2011.
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 22 marca 2011 r.
w sprawie utworzenia komitetów problemowych przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk na kadencję 2011-2014
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Komitet Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN
Komitet Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN
1) integrowanie i stymulowanie w Polsce badań i wykorzystania przestrzeni kosmicznej oraz współpraca z naukowymi organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi w tej dziedzinie i reprezentowanie w nich Polski;
2) wspieranie działań dotyczących uzyskania przez Polskę pełnego członkostwa w Europejskiej Agencji Kosmicznej i utworzenia Polskiej Agencji Kosmicznej;
3) promowanie badań kosmicznych w radiu, telewizji oraz innych środkach masowego przekazu.
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium. Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) nie więcej niż pięciu członków komitetu;
4) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Komitet Badań Polarnych PAN
Komitet Badań Polarnych PAN
1) stymulacja pełnego opracowania przez polskie zespoły naukowe wyników badań z okresu IV Międzynarodowego Roku Polarnego;
2) przygotowanie i zorganizowanie tygodnia szczytu nauk arktycznych - Arctic Science Summit Week 2013 w Krakowie (marzec 2013).
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) honorowy przewodniczący;
3) zastępca przewodniczącego;
4) nie więcej niż pięciu członków komitetu;
5) sekretarz;
6) zastępca sekretarza.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Komitet Badań nad Zagrożeniami Związanymi z Wodą PAN
Komitet Badań nad Zagrożeniami Związanymi z Wodą PAN
1) kompleksowa ocena zagrożeń związanych z wodą oraz zarysowanie zintegrowanej strategii gospodarowania wodą, wykorzystującej środki techniczne oraz naturalne możliwości środowiska przyrodniczego;
2) przygotowanie ekspertyzy do publikacji (zawierającej także tzw. executive summary),
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) nie więcej niż pięciu członków Komitetu;
4) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
Komitet Bioetyki PAN
Komitet Bioetyki PAN
1) inicjowanie, organizowanie debat i publikowanie zwięzłych raportów lub stanowisk wobec istotnych moralnie, społecznie i politycznie kwestiach nauki, a zwłaszcza w naukach biomedycznych;
2) przygotowanie założeń do wystąpienia o powołanie Narodowego Komitetu Bioetycznego.
3) przygotowanie projektu zawierającego listę podstawowych problemów etycznych, zrodzonych przez rozwój nauki wraz z ukazaniem ich implikacji w sferze społecznej, politycznej i prawnej ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla rozwoju kraju i naszych zaniedbań w praktyce życia naukowego i społecznego;
4) udział w konsultacjach i przygotowywanie opinii dotyczących istotnych spraw z zakresu etyki w nauce oraz bioetyki na użytek instytucji rządowych i naukowych;
5) przygotowywanie rekomendacji i zaleceń dotyczących rozwiązania konkretnych problemów moralnych w praktyce klinicznej bądź planowanych działaniach legislacyjnych.
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) nie więcej niż pięciu członków Komitetu;
4) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" PAN
Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" PAN
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) honorowy przewodniczący;
3) zastępca przewodniczącego;
4) nie więcej niż pięciu członków Komitetu;
5) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 6
Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN
Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN
2. Organami Komitetu są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Komitetu.
3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący;
2) honorowy przewodniczący;
3) zastępca przewodniczącego;
4) nie więcej niż pięciu członków komitetu;
5) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
Rada Języka Polskiego PAN
Rada Języka Polskiego PAN
2. Do zadań Rady w szczególności należy:
1) opracowywanie i przedstawianie Sejmowi RP i Senatowi RP sprawozdań o stanie ochrony języka polskiego;
2) wyrażanie w drodze uchwały na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezesa Polskiej Akademii Nauk lub z własnej inicjatywy opinii o używaniu języka polskiego w działalności publicznej oraz w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z udziałem konsumentów i przy wykonywaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisów ż zakresu prawa pracy;
3) wyrażanie opinii na prośbę organów określonych w art. 4 ustawy w dnia 7 października 1999 o języku polskim w razie wystąpienia w toku ich czynności urzędowych istotnych wątpliwości dotyczących użycia języka polskiego;
4) upowszechnianie wiedzy o języku polskim i jego regionalnych, społecznych i funkcjonalnych odmianach.
3. Organami Rady są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Rady.
4. W skład Prezydium Rady wchodzą:
1) przewodniczący;
2) honorowy przewodniczący;
3) zastępca przewodniczącego;
4) nie więcej niż pięciu członków Rady;
5) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
Rada Towarzystw Naukowych PAN
Rada Towarzystw Naukowych PAN
1) przygotowanie ekspertyzy dotyczącej społecznego ruchu naukowego oraz jego udziału w ogólnej polityce naukowej i edukacyjnej państwa;
2) współdziałanie z ministrem właściwym do spraw nauki w sprawach finansowania i rozwoju społecznego ruchu naukowego;
3) określanie kryteriów uznawania towarzystw za naukowe.
2. W skład Rady wchodzi nie więcej niż 30 członków, w tym:
1) dwóch przedstawicieli Prezesa Akademii;
2) pięciu przedstawicieli towarzystw ogólnych i regionalnych;
3) pięciu przedstawicieli towarzystw nauk humanistycznych i społecznych;
4) dwóch przedstawicieli towarzystw nauk biologicznych i rolniczych;
5) dwóch przedstawicieli towarzystw nauk ścisłych i nauk o ziemi;
6) dwóch przedstawicieli nauk technicznych;
7) pięciu przedstawicieli nauk medycznych;
8) przedstawiciel federacji towarzystw medycznych;
9) trzech przedstawicieli stowarzyszeń naukowo-technicznych NOT;
10) przedstawiciel Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
11) przedstawiciel Polskiej Akademii Umiejętności;
12) przedstawiciel Towarzystwa Naukowego Warszawskiego.
3. Do ogólnej liczby członków Rady, o której mowa w ust. 2 nie wlicza się członków Akademii i Akademii Młodych Uczonych.
4. Organami Rady są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Rady.
5. W skład Prezydium Rady wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) nie więcej niż pięciu członków Rady;
4) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
Rada Upowszechniania Nauki PAN
Rada Upowszechniania Nauki PAN
2. W skład Rady wchodzą:
1) co najmniej po dwóch przedstawicieli każdego wydziału Akademii;
2) przedstawiciele środków masowego przekazu wskazani przez Prezesa Akademii, Wiceprezesów Akademii i przewodniczącego Rady;
3) inne osoby reprezentujące środowisko naukowe i akademickie w Polsce, wskazane przez Prezesa Akademii, Wiceprezesów Akademii i przewodniczącego Rady.
3. Organami Rady są:
1) Przewodniczący;
2) Prezydium Rady.
4. W skład Prezydium Rady wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępca przewodniczącego;
3) nie więcej niż pięciu członków Rady;
4) sekretarz.
ZAŁĄCZNIK Nr 10
Zasady wyboru kandydatów na członków komitetów problemowych oraz ich organów
Zasady wyboru kandydatów na członków komitetów problemowych oraz ich organów
I.
Tryb wyboru kandydatów na członków Komitetu
Tryb wyboru kandydatów na członków Komitetu
II.
Tryb wyboru przewodniczącego Komitetu
Tryb wyboru przewodniczącego Komitetu
III.
Tryb wyboru zastępcy przewodniczącego i sekretarza Komitetu
Tryb wyboru zastępcy przewodniczącego i sekretarza Komitetu
Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96 poz. 619) komitety problemowe i rady, które mają status komitetów problemowych tworzone są przez Prezydium PAN na wniosek Prezesa Akademii. W uchwale określono okres działalności komitetów i rad, ich strukturę, zakres działania oraz zadania, których rozwiązanie uzasadnia powołanie tych komitetów i rad.
W związku z wejściem w życie ustawy o PAN oraz nowego statutu Akademii zmieniają się także Zasady powoływania członków komitetów problemowych i rad oraz ich organów. Traci moc uchwała nr 22/2007 ż dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie "Zasad powoływania członków komitetów problemowych i ich organów".
Zmiana struktury i zakresu działalności komitetów PAN, w tym komitetów problemowych wpisana jest w proces głębokiej restrukturyzacji Akademii spowodowanej wejściem w życie pakietu ustaw reformujących system nauk, w tym ustawy o PAN. Proponowana sieć komitetów problemowych została przygotowana na podstawie oceny działalności komitetów problemowych dokonanej przez Prezydium PAN w 2010 r., sprawozdań z dotychczasowej działalności komitetów, planów dalszej działalności przedstawionych przez przewodniczących komitetów. Niektóre z komitetów problemowych działających dotychczas przy Prezydium Akademii mogłyby zmienić swój status i dlatego decyzje w sprawie ich dalszej działalności oraz usytuowania przy Prezydium lub przy wydziałach, zostaną podjęte po zakończeniu dyskusji nad strukturą komitetów naukowych.
Siedem komitetów i rad działających przy Prezydium PAN w kadencji 2007-2010: Komitet Badań Kosmicznych i Satelitarnych, Komitet Badań Polarnych, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus", Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Rada Jeżyka Polskiego, Rada Towarzystw Naukowych, Rada Upowszechniania Nauki mają charakter pozawydziałowy, a znaczenie wykonywanych przez nie prac wykracza poza rozwój konkretnej dyscypliny. Dlatego wprowadzanie jakichkolwiek zmian w ich strukturze nie wydaje się racjonalnie uzasadnione i zachowują one dotychczasowy status komitetów problemowych działających przy Prezydium PAN.
Szczegółowego uzasadnienia wymaga propozycja powołania dwóch nowych komitetów: Komitetu Bioetyki PAN, który przejmie częściowo zadania kończącego działalność Komitetu Etyki w Nauce PAN oraz Komitetu Badań nad Zagrożeniami Związanymi z Wodą PAN, którego zakres działania obejmuje część zadań kończącego działalność Komitetu Badań nad Zagrożeniami.
Uzasadnienie merytoryczne powołania komitetu Bioetyki:
Ponieważ rozwój nauki nieustannie ingeruje w naszą tradycję oraz życie społeczne, konieczne jest istnienie instytucji niezależnej od wszelkich uwikłań politycznych i światopoglądowych, która będzie stanowić naturalne forum dla ekspresji różnego rodzaju poglądów i opinii w kontrowersyjnych sprawach moralnych, jakie rodzi rozwój nauki. Forum to mogłoby pełnić istotną rolę doradczą dla rządu i parlamentu oraz odpowiednich gremiów korporacyjnych w sprawach dotyczących etycznej i prawnej regulacji nauki, a także byłoby naturalnym zapleczem teoretycznym dla istniejących komisji d/s nauki. Odgrywałoby ono również ogromną rolę edukacyjną zarówno w stosunku do ludzi nauki, jak również wobec całego społeczeństwa.
Narodowe Komitety Bioetyczne funkcjonują w większości krajów europejskich, i mają zazwyczaj wysokie umocowanie prawne (np. w Stanach Zjednoczonych President's Council on Bioethics jest - jak sama nazwa wskazuje - umocowany przy prezydencie). Polska do tej pory nie ratyfikowała Konwencji Bioetycznej z Oviedo1, a wraz z Chorwacją należy do jedynych dwu krajów europejskich, w których do tej pory nie powołano Narodowego Komitetu Bioetycznego. W istniejącej obecnie strukturze zarządzania etyką w nauce nie rozwiązane są dwa istotne dla funkcjonowania nauki polskiej problemy: (a) nie wiadomo, kto miałyby wyrażać etyczną aprobatę dla badań prowadzonych w ramach projektów europejskich, w sytuacji gdy nie są to badania medyczne; (b) nie wiadomo, kto zgodnie z artykułem 28 Konwencji z Oviedo2 miały stworzyć i utrzymywać instytucjonalne forum dyskusji i komunikacji ze społeczeństwem w sprawie etyki w nauce.
Komisja ministerialna d/s etyki w nauce i analogiczna komisja PAN zajmują się tzw. moralnością wewnętrzną nauki, czyli sprawami patologii - konkretnych, indywidualnych naruszeń zasad etyki w nauce i ferują odpowiednie zalecenia dyscyplinarne. KB PAN byłby w tej sytuacji odpowiedzialny za sprawy "zewnętrznej moralności nauki", czyli ogół problemów moralnych, jakie rodzi rozwój nauki. Z doświadczeń innych krajów wynika, że problemy moralne, jakie rodzi współczesna nauka są uniwersalne, a co za tym idzie, nie mogą być przez ignorowane przez główne instytucje zajmujące się nauką w Polsce. Oto główne zagadnienia, które wchodzą w zakres zainteresowań komitetu i które domagają się publicznej dyskusji:
a. Etyka badań naukowych w naukach biomedycznych;
b. Etyczne problemy dotyczące śmierci i umierania (m.in. the living will);
c. Etyczne implikacje genetyki;
d. Etyczne implikacje rozwoju nauk neurologicznych (neurosciences, neuroenhancing technologies);
e. Etyka i zdrowie publiczne;
f. Sprawiedliwość i granice medycyny;
g. Demencja jako problem moralny;
h. Etyka reprodukcyjna;
i. Nanotechnologia: implikacje etyczne;
j. Biologia syntetyczna: implikacje moralne;
k. Problem zaufania do ludzi nauki: etyka eksperta.
ZADANIA: publikowanie zwięzłych raportów lub stanowisk wobec istotnych moralnie, społecznie i politycznie kwestii nauki, zwłaszcza w naukach biomedycznych
Uzasadnienie merytoryczne powołania Komitetu Badań nad Zagrożeniami Związanymi z Wodą:
W porównaniu z innymi krajami Europy, Polska ma niewielkie zasoby wody, więc trzeba nią gospodarować bardzo rozważnie. W naszym kraju występują wszystkie trzy kategorie zagrożeń związanych z wodą: problemy z niszczącym nadmiarem wody zdarzają się czasem (szczególnie dotkliwe w 1997 i 2010), problemy związane z niedoborem wody - często, a z niedostateczną jakością - powszechnie, pomimo tego, że w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci jakość wód w Polsce uległa wyraźnej poprawie. Od ilości i jakości zasobów wodnych zależy m.in.: zdrowie ludzkie (poprzez dostęp do wody o zadowalającej jakości); bezpieczeństwo ludności (np. na obszarach zagrożonych powodzią); rozwój gospodarczy, w tym poziom produkcji roślinnej i zwierzęcej; stan środowiska przyrodniczego i jego rozwój; oraz rozwój sektorów pozaprodukcyjnych (np. rekreacja, turystyka). Produkcja energii wymaga znacznych ilości wody w procesie chłodzenia. Projekcje na przyszłość wskazują, że ekstrema Wodne (susze i powodzie) mogą stać się bardziej ekstremalne w zmieniającym się klimacie, ą rośnie potencjał strat. Jednocześnie, zużywa się i starzeje kosztowna infrastruktura techniczna.
Potrzebna jest szeroka dyskusja nad ustaleniem priorytetów w gospodarowaniu wodą w Polsce, oraz przyjęcie hierarchii rozwiązywania problemów. Rozwiązanie problemów wodnych wymaga wyasygnowania znacznych środków oraz wprowadzenia zmian w zagospodarowaniu przestrzennym kraju. Ponieważ problemy wodne obejmują obszary dorzecza, należy szukać rozwiązań systemowych dla całej zlewni, a nie tylko dla samych rzek. Strategia gospodarowania wodą wymaga podjęcia działań, które powinny zwiększyć ilość zmagazynowanej wody, wydłużyć czas jej przebywania na terenie kraju, i zwiększyć efektywność jej wykorzystania. Nie da się zapewnić absolutnego zabezpieczenia przed niszczącym nadmiarem czy niedoborem wody, ale celowe jest z jednej strony zarządzanie ryzykiem powodziowym, a z drugiej - sterowanie popytem, umożliwiające oszczędność wody. Należy poprawić świadomość zagrożeń związanych z wodą. Potrzebne jest opracowanie zintegrowanej strategii gospodarowania wodą wykorzystującej środki techniczne oraz naturalne możliwości środowiska przyrodniczego. Integracja obejmować winna współpracę z sektorami planowania przestrzennego, ochrony przyrody itd. W Polsce odczuwa się dotkliwy brak harmonizacji przepisów powstających w różnych resortach.
Istnieje szereg istotnych zobowiązań związanych z wodą, które Polska musi spełniać jako członek Unii Europejskiej. Są też inne zobowiązania międzynarodowe, np. dotyczące czystości wód Bałtyku, do którego polskie rzeki doprowadzają znaczny ładunek zanieczyszczeń.
Zagadnienia związane z wodą można i trzeba rozważać w kontekście interdyscyplinarnym. Różne aspekty tych zagadnień znajdują się w kręgu zainteresowania każdego z pięciu wydziałów PAN. Proponowana grupa ekspertów z różnych dziedzin mogłaby dokonać identyfikacji zagrożeń (wraz z ich priorytyzacją) związanych z wodą oraz środków zaradczych. Obok osób, które już zasiadają lub zasiadały w różnych krajowych gremiach (i - teoretycznie - już mają lub miały znaczny wpływ na politykę i decyzje), proponuje się nowe nazwiska, co umożliwi starcie się Wielości poglądów.
Komitet Badań nad Zagrożeniami Związanym z Wodą PAN, zgodnie z wnioskiem inicjatora jego powołania - prof. dr. hab. Zbigniewa Kundzewicza, będzie działał tylko przez dwa lata.
ZADANIE: przygotowanie ekspertyzy do publikacji (zawierającej także tzw. executive summary).
______
1 Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w odniesieniu do zastosowań biologii i medycyny. Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie. Oviedo 1997.
2 Artykuł 28. Debata publiczna. "Strony uznają, że podstawowe problemy związane z rozwojem biologii i medycyny mogą być przedmiotem debaty publicznej, uwzględniającej zwłaszcza istotne implikacje medyczne, społeczne, ekonomiczne, etyczne i prawne tych problemów, oraz uznają, że możliwe zastosowania osiągnięć biologii i medycyny podlegają odpowiednim konsultacjom".