Usprawnienie i ujednolicenie przebiegu postępowań w sprawach powołań do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego.

Akty korporacyjne

Sędz.2012.6.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 czerwca 2012 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 15 czerwca 2012 r.
dotyczące usprawnienia i ujednolicenia przebiegu postępowań w sprawach powołań do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego.

Rozwiązania zawarte w ustawie z dnia 12 maja 2011 roku o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 roku o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw spowodowały wydłużenie i tak dotychczas zbyt długiego czasu trwania postępowania w sprawach związanych z ubieganiem się o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego. Dotyczy to zwłaszcza procedury powołań na pierwsze stanowiska sędziowskie w sądach powszechnych, o które ubiega się nierzadko nawet po kilkudziesięciu kandydatów. Z danych posiadanych przez Krajową Radę Sądownictwa za okres od 1 stycznia 2008 roku do 30 lipca 2011 roku wynika, że na ogólną liczbę 1155 stanowisk sędziowskich w sądach rejonowych obsadzonych w tym okresie czas jaki upłynął od dnia ich zwolnienia do dnia uzyskania powołań przez kolejne osoby wynosił:
-
do 6 miesięcy w odniesieniu do 348 (30%) stanowisk,
-
nie był dłuższy niż 12 miesięcy w odniesieniu do 593 (51%) stanowisk,
-
przekroczył 12 miesięcy w odniesieniu do 214 (19%) stanowisk.

W trosce o usprawnienie postępowań nominacyjnych Krajowa Rada Sądownictwa zwraca się do prezesów właściwych sądów o zobowiązywanie kandydatów zgłaszających się na stanowiska sędziowskie do składania dodatkowych oświadczeń wskazujących adresy ich poczty elektronicznej oraz zawierających zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną korespondencji związanej z tymi postępowaniami pochodzącej zarówno od prezesów sądów jak i od Rady. W tym ostatnim wypadku chodzi przede wszystkim o doręczanie podejmowanych uchwał. Jeśli znacząca część kandydatów złoży tego rodzaju oświadczenia Krajowa Rada Sądownictwa dokona stosownej zmiany Regulaminu szczegółowego trybu jej działania w zakresie przepisów regulujących sposoby doręczeń.

Po nowelizacji art. 58 § 3 i 4 ustawy - Prawo o ustroju sadów powszechnych w postępowaniach nominacyjnych, które rozpoczęły się po dniu 27 marca 2012 roku na Ministrze Sprawiedliwości nie spoczywa już obowiązek wyrażania opinii o każdym z kandydatów na sędziego. W tej sytuacji Krajowa Rada Sądownictwa zwraca się z prośbą do prezesów sądów apelacyjnych i okręgowych o przygotowywanie i przesyłanie Radzie, wraz ze zgłoszeniami kandydatów na sędziów oraz niezbędnymi dokumentami określonymi w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych, także syntetycznej informacji zbiorczej o każdym z kandydatów opracowanej na podstawie całej dokumentacji zawierającej:

-
podstawowe dane osobowe kandydata;
-
posiadane przez niego tytuły, stopnie naukowe, tytuły naukowe;
-
datę i wynik ukończenia studiów prawniczych;
-
datę i wynik egzaminu sędziowskiego oraz egzaminów składanych na zakończenie innych aplikacji prawniczych;
-
przebieg dotychczasowej pracy zawodowej z wymienieniem poszczególnych stanowisk na których praca umożliwia ubieganie się o stanowisko sędziego oraz okresów zajmowania każdego z tych stanowisk;
-
dane dotyczące odbycia studiów podyplomowych i doktoranckich;
-
dane opisowe dotyczące ogólnej oceny pracy z uwzględnieniem m.in. obciążenia pracą i efektywności jej wykonywania, stabilności orzecznictwa (w odniesieniu do sędziów i referendarzy sądowych), terminowości wykonywania obowiązków (w odniesieniu do sędziów i referendarzy sądowych - terminowości sporządzania uzasadnień orzeczeń);
-
dane dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej;
-
wytknięcia oczywistej obrazy przepisów dokonane w trybie art. 40 § 1 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz stwierdzenia uchybień w zakresie sprawności
-
postępowania i zwrócenia na nie uwagi w trybie art. 37 ust. 4 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych;
-
stwierdzenia przewlekłości postępowań dokonane w następstwie skarg na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki;
-
opinia Kolegium sądu;
-
opinia zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji (okręgu).

Informacje o treści wskazanej powyżej bądź zbliżonej są od wielu lat przesyłane Krajowej Radzie Sądownictwa przez prezesów niektórych sądów (m.in. Sąd Apelacyjny w Poznaniu, Sądy Okręgowe w Gliwicach, Poznaniu, Siedlcach) i w sposób istotny usprawniają postępowanie w sprawach indywidualnych odbywających się przed Radą.