Usługa poświadczająca prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.

Akty korporacyjne

Rewid.2015.11.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 listopada 2015 r.

KOMUNIKAT Nr 2/2015
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 18 listopada 2015 r.
w sprawie usługi poświadczającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej

W związku z przepisami Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478) zwanej dalej "ustawą OZE" dotyczącymi wydania przez biegłego rewidenta opinii potwierdzającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przypomina o kluczowych elementach związanych z realizacją takiej usługi poświadczającej, zgodnie z Krajowym Standardem Rewizji Finansowej nr 3. Przystępując do realizacji ww. usługi poświadczającej należy mieć na uwadze fakt, że opinie biegłych rewidentów będą stanowić potwierdzenie prawidłowego wyliczenia współczynnika, którego wysokość będzie decydować o uzyskaniu prawa do ulgi polegającej na zwolnieniu z obowiązku uczestniczenia w systemie wsparcia OZE.
Zgodnie z przepisem art. 52 ust. 3 pkt 3 ustawy OZE odbiorca przemysłowy w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1 ustawy OZE, składa prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) oświadczenie potwierdzające:
1)
wykonywanie działalności gospodarczej oznaczonej kodami PKD, określonej w art. 52 ust.6 ustawy OZE,
2)
ilość zużytej energii elektrycznej oraz ilość energii elektrycznej zakupionej na własny użytek,
3)
wartość współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej,
4)
ilość energii elektrycznej objętej obowiązkiem z art. 52 ust. 1, oraz stanowiącej podstawę do wyliczenia opłaty OZE

wraz z opinią biegłego rewidenta potwierdzającą prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.

Przypominamy, że wydanie opinii na temat prawidłowości wyliczenia wyżej wspomnianego współczynnika stanowi rezultat wykonania przez biegłego rewidenta innej usługi poświadczającej, w rozumieniu ustępu 24 Krajowego standardu rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/skróconych sprawozdań finansowych oraz wykonywania innych usług poświadczających", dostarczającej wystarczającej pewności. Do realizacji tej usługi mają zastosowanie przepisy IV Rozdziału ww. Standardu. Właściwe jest również kierowanie się postanowieniami Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 " Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych".

Wytyczne dla biegły rewidentów dotyczące wykonania usługi poświadczającej OZE stanowią załącznik nr 1 do niniejszego Komunikatu.

Zgodnie z ustawą OZE w przypadku obowiązku, którym mowa powyżej, za rok trzeci wyliczenie podlegające badaniu biegłego rewidenta będzie oparte o dane finansowe za 2 poprzednie lata, a opinia będzie musiała być wydana do dnia 30 listopada roku trzeciego.

Oznacza to, że wyliczenie będzie musiało być oparte o dane rzeczywiste za 2 poprzednie lata i 10 miesięcy roku trzeciego oraz dane szacunkowe za 2 ostatnie miesiące roku trzeciego.

Przykładowy wzór opinii stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Komunikatu.

Odnośnie ustalenia danych szacunkowych, od dnia 1 stycznia 2016 r. zastosowanie będą miały przepisy Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie sposobu obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej przez odbiorcę przemysłowego, zwanego dalej "rozporządzeniem" zgodnie z którymi: "§ 1 ust. 5 - Do obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej stosuje się dane rzeczywiste oraz dla okresu od dnia 1 listopada do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok realizacji obowiązku, w zakresie w jakim danych tych nie da się jeszcze ustalić, dane oszacowane na podstawie dostępnych wielkości z analogicznego okresu dwóch lat poprzedzających ten rok, przy uwzględnieniu okoliczności mających wpływ na zmianę warunków prowadzenia działalności przez odbiorcę przemysłowego."

Oznacza to brak w 2015 r. obowiązujących przepisów dotyczących oceny danych szacunkowych (sprawdzenie spójność podejścia badanej jednostki do ustalenia wielkości prognozowanych z tymi przepisami), bowiem przepisy ustawy określające wzór do wyliczenia wskaźnika odnoszą się wyłącznie do lat 2012, 2013, 2014 (zmianie od 2015 r. uległ licznik wzoru).

W tej sytuacji Krajowa Rada Biegłych Rewidentów stoi na stanowisku, że w 2015 r. racjonalnym rozwiązaniem byłoby odpowiednie zastosowanie przepisów ustawy OZE, obowiązujących do lat poprzednich oraz śledzenie bieżących informacji zamieszczanych na ten temat na stronie internetowej URE.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wytyczne dla biegłych rewidentów dotyczące wykonania usługi poświadczającej- OZE

Odpowiedzialność zarządu oraz biegłego rewidenta

Biegły rewident przeprowadzi niezależną usługę poświadczającą dającą wystarczającą pewność, której przedmiotem jest sprawdzenie poprawności wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej [za lata XYZ]. Usługa przeprowadzona jest zgodnie z postanowieniami Krajowego standardu rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/ skróconych sprawozdań finansowych oraz wykonywania innych usług poświadczających" wydanego przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów kierując się wytycznymi Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 "Usługi atestacyjne inne niż badanie lub przegląd historycznych informacji finansowych" wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych.

Za przygotowanie wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej [za lata XYZ] jest odpowiedzialny kierownik jednostki. Odpowiedzialność ta obejmuje również zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli wewnętrznej i prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowej umożliwiającej wyliczenie wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, które będzie wolne od istotnego zniekształcenia powstałego wskutek celowych działań lub błędów. Wyliczenie współczynnika przygotowane jest zgodnie z podstawą sporządzenia, która uwzględnia obowiązujące jednostkę przepisy prawa ("podstawa sporządzenia"). Za przyjęcie podstawy sporządzenia odpowiedzialny jest kierownik jednostki. Podstawa sporządzenia załączona jest do wyliczenia współczynnika i stanowi kryterium oceny biegłego rewidenta. W praktyce kierownik jednostki sporządzi sprawozdanie, które obejmować będzie zarówno wyliczenie współczynnika, jak i podstawę sporządzenia a także oświadczenie kierownika o prawidłowości wyliczenia współczynnika zgodnie z podstawą sporządzenia ("sprawozdanie"). Sprawozdanie to będzie dołączone do oświadczenia jednostki, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 3 kwietnia 2015 r. ("ustawa").

Aby biegły rewident mógł wyrazić wniosek w formie potwierdzenia (przez afirmacj ę), której wymaga usługa atestacyjna dająca wystarczaj ącą pewność, musi on uzyskać wystarczaj ące i odpowiednie dowody w drodze powtarzalnego, systematycznego procesu realizowania usługi obejmującego:

a) zapoznanie się z zagadnieniem będącym przedmiotem usługi oraz innymi okolicznościami towarzyszącymi usłudze, co - w zależności od danego zagadnienia - obejmuje zapoznanie się z kontrolą wewnętrzną,

b) oszacowanie - w oparciu o zdobytą wiedzę - ryzyka, że informacje na temat danego zagadnienia zawieraj ą istotne nieprawidłowości,

c) reakcję na oszacowane ryzyko, w tym opracowanie ogólnych reakcji oraz określenie rodzaju, czasu przeprowadzenia i zakresu dalszych procedur,

d) przeprowadzenie dalszych procedur wyraźnie odnoszących się do rozpoznanych rodzajów ryzyka przy wykorzystaniu połączenia następujących metod: inspekcji, obserwacji, uzyskiwania potwierdzeń, ponowne przeliczanie, ponowne wykonywanie określonych czynności, procedur analitycznych i kierowania zapytań.

Takie dalsze procedury obejmują badania wiarygodności, w tym tam gdzie ma to zastosowanie - uzyskanie informacji potwierdzających ze źródeł niezależnych od strony odpowiedzialnej, jak również w zależności od rodzaju danego zagadnienia - testy skuteczności działania kontroli oraz

e) ocenę wystarczalności i odpowiedniości dowodów.

Poniżej zaprezentowano przykładowe procedury biegłego rewidenta związane z wykonaniem usługi poświadczającej, której przedmiotem jest sprawdzenie poprawności wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Na zakres i rodzaj procedur wykonywanych przez biegłego rewidenta mogą mieć wpływ wiedza, doświadczenie oraz procedury przeprowadzane przez biegłego rewidenta w związku z badaniem sprawozdania finansowego jednostki.

Poniższe procedury nie stanowią zamkniętego katalogu procedur, których wykonanie powinien rozważyć i przeprowadzić biegły rewident w związku z wykonywaną usługą.

Przykładowe procedury

* Uzyskanie zrozumienia procesu związanego z przygotowaniem wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, wraz ze zrozumieniem systemu kontroli wewnętrznej, który jednostka zaprojektowała i wdrożyła, aby wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej było wolne od istotnego zniekształcenia powstałego wskutek celowych działań lub błędów;

* Ocena wiarygodności źródeł informacji wykorzystanych do wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej;

* Uzyskanie wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej wraz z uzgodnieniem danych służących do wyliczenia współczynnika z danymi wynikającymi ze sprawozdań finansowych / zestawień obrotów i sald księgi głównej/kont analitycznych;

* Rozważenie czy ewentualne modyfikacje opinii wydanych na temat sprawozdań finansowych za lata objęte wyliczeniem wpływają na wyliczenie współczynnika a także ocena niezaksięgowanych korekt z badania sprawozdań finansowych za okresy objęte wyliczeniem pod kątem ich wpływu na wyliczenie współczynnika i kwalifikacji do przedziałów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy;

* Ocena ilościowa i jakościowa poziomu istotności, biorąc pod uwagę wpływ potencjalnego błędu na kwalifikację współczynnika do przedziałów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy;

* Sprawdzenie czy wyliczenie współczynnika zostało dokonane zgodnie z podstawą sporządzenia;

* Sprawdzenie matematycznej poprawności kalkulacji wyliczenia współczynnika.

* Sprawdzenie czy koszty energii elektrycznej znajdujące się w wyliczeniu współczynnika spełniają kryteria kwalifikowalności zgodnie z ustawą: koszty powinny być poniesione w odpowiednich okresach, kompletne (obejmować wszystkie składowe kosztu oraz opłaty) a także dotyczyć energii elektrycznej wykorzystanej na potrzeby własne.

Zakres procedur wykonanych w celu sprawdzenia kwalifikowalności kosztów będzie zależeć od dokonanej oceny procesu przygotowania wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, związanych z nim kontroli wewnętrznych (patrz poprzednie punkty) oraz przyjętego poziomu istotności. Przykładowe procedury mogą obejmować:

- Rozmowę z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie ujęcia transakcji związanych ze zużyciem energii elektrycznej w celu sprawdzenia czy odpowiednie pozycje kosztowe zostały wykorzystane do wyliczenia współczynnika, oraz czy zasady rachunkowości stosowane przez jednostkę dla ustalania tych kosztów nie zmieniły się w okresach objętych wyliczeniem; czy sposób ustalania kosztów jest taki sam jak przyjęty do wyliczenia współczynnika za poprzedni okres objęty usługą poświadczającą;

- Uzgodnienie kosztów do zestawień obrotów i sald księgi głównej/kont analitycznych/sprawozdania finansowego;

- Analizę zapisów na odpowiednich kontach pod kątem poprawności zaklasyfikowania i kompletności;

- Uzgodnienie zapisów księgowych do dokumentów źródłowych na wybranej próbie;

- Analizę kompletności zapisów (np. analiza miesięczna kosztów w podziale na okresy);

- Przeprowadzenie procedur typu cut-off (rozgraniczenie w czasie) na początek i koniec okresu objętego wyliczeniem współczynnika.

* Sprawdzenie czy poszczególne pozycje przychodów i kosztów przyjęte przez jednostkę do wyliczenia wartości dodanej brutto (GVA) ujęte zgodnie ze wzorem odpowiednio do przyjętych przez jednostkę zasad rachunkowości (ustawa o rachunkowości, MSSF) oraz przyjętego wariantu rachunku zysków i strat;

* Biegły rewident powinien zwrócić uwagę na zasady klasyfikacji tych pozycji przychodów i kosztów, które mają wpływ na wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, a w szczególności takie, które zostają wyłączone z GVA, np. koszty amortyzacji, koszty wynagrodzeń oraz ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych;

* Od 1 stycznia do 31 października ostatniego roku objętego wyliczeniem, przeprowadzenie odpowiednich procedur dotyczących pozycji przychodów i kosztów.

Zakres procedur wykonanych w celu sprawdzenia tych pozycji będzie zależeć od dokonanej oceny procesu przygotowania wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, związanych z nim kontroli wewnętrznych (patrz poprzednie punkty) oraz przyjętego poziomu istotności. Przykładowe procedury mogą obejmować:

- Rozmowę z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie ujęcia przychodów i kosztów w celu sprawdzenia czy zostały one odpowiednio uwzględnione w wyliczeniu współczynnika, oraz czy zasady rachunkowości stosowane przez jednostkę dla ustalania tych przychodów i kosztów nie zmieniły się w stosunku do wykazanych w ostatnim rocznym sprawozdaniu finansowym;

- Uzgodnienie przychodów i kosztów ujętych w wyliczeniu współczynnika do zestawienia obrotów i sald na koniec października;

- Analityczne porównanie odpowiednich pozycji przychodów i kosztów za okres od stycznia do października do budżetu oraz do analogicznego okresu za poprzednie lata;

- Analizę zapisów na odpowiednich kontach pod kątem poprawności zaklasyfikowania;

- Uzgodnienie zapisów księgowych do dokumentów źródłowych na wybranych próbach;

- Analizę zapisów pod względem ich kompletności (np. analiza przychodów i kosztów za okres wg miesięcy w porównaniu do zestawienia za analogiczne okresy z lat poprzednich).

* Od 1 listopada do 31 grudnia ostatniego roku objętego wyliczeniem, przeprowadzenie procedur dotyczących oszacowanych przychodów, kosztów i zużycia energii, których zakres zależeć będzie od oceny procesu dokonywania szacunku oraz wpływu ewentualnego zniekształcenia na wyliczenie współczynnika:

- Uzyskanie zrozumienia procesu związanego z oszacowaniem danych za ten okres służących do wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, wraz ze zrozumieniem systemu kontroli wewnętrznej, który jednostka zaprojektowała i wdrożyła, aby oszacowanie było wolne od istotnych błędów;

- Uzyskanie zrozumienia założeń przyjętych do oszacowania danych, w szczególności okoliczności mogących mieć wpływ na zmiany warunków prowadzenia działalności;

- Dokonanie oceny racjonalności i spójności przyjętych założeń w świetle wiedzy biegłego rewidenta na temat jednostki/biznesu/budżetu; a także -jeśli biegły rewident uzna za niezbędne - sprawdzenie z dokumentami źródłowymi (budżet, uchwały itp.);

- Sprawdzenie czy szacunki zostały sporządzone na podstawie przyjętych założeń;

- Analityczne porównanie oszacowanych wielkości do analogicznego okresu za poprzednie dwa lata oraz lata wcześniejsze (jeśli biegły rewident uzna za zasadne);

- Ocena wystarczalności opisów dotyczących szacowanych danych w podstawie sporządzenia.

* Ocena wystarczalności informacji zawartych w sprawozdaniu przygotowanym przez kierownika jednostki w świetle celu jego przygotowania;

* W przypadku, jeśli data sporządzenia wyliczenia współczynnika jest wcześniejsza od dnia wydania opinii przez biegłego rewidenta, powinien on rozważyć wykonanie odpowiednich procedur; Zakres tych procedur będzie zależeć od dokonanej oceny procesu przygotowania wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, związanych z nim kontroli wewnętrznych (patrz poprzednie punkty), przyjętego poziomu istotności oraz możliwości zmiany kwalifikacji współczynnika do przedziałów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy. Procedury te mogą przykładowo obejmować:

- Rozmowę z osobami odpowiedzialnymi za wyliczenie współczynnika oraz ewidencję transakcji związanych ze zużyciem energii elektrycznej, ujęcia kosztów i przychodów, które zostały przyjęte do wyliczenia wskaźnika w celu upewnienia się czy pozycje te nie zmieniły się w sposób istotny;

- Otrzymanie zestawienia obrotów i sald sporządzonego na dzień wydania opinii i porównanie go z otrzymanym zestawieniem obrotów i sald sporządzonym na dzień sporządzenia wyliczenia współczynnika;

* Uzyskanie oświadczeń od kierownika jednostki, tzw. listu oświadczającego. List oświadczający powinien odnosić się do odpowiedzialności kierownika za m.in.:

- sporządzenie wyliczenia współczynnika zgodnie z podstawą sporządzenia i zgodnie z wymogami ustawy;

- wystarczalność informacji zaprezentowanych w sprawozdaniu, w tym dotyczących podstawy sporządzenia;

- zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli wewnętrznej, którą kierownik uznaje za niezbędną, aby sporządzone wyliczenie było wolne od istotnych zniekształceń powstałych wskutek celowych działań lub błędów;

- zgodność wyliczenia współczynnika w oparciu o dane finansowe pochodzące ze sprawozdań finansowych sporządzonych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości a w przypadku danych finansowych niewynikających wprost ze sprawozdania finansowego - z zestawienia obrotów i sald księgi głównej na dzień wyliczenia współczynnika;

- ujawnienie wszystkich zdarzeń następujących po dniu, na który wyliczono współczynnik, a które mogłyby mieć istotny wpływ na jego wartość i na klasyfikację do przedziałów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy;

- prawidłowe ujęcie korekt zaproponowanych przez biegłego rewidenta do wyliczenia współczynnika lub potwierdzenie, że są one nieistotne w ocenie kierownika jednostki;

- udostępnienie biegłemu rewidentowi wszystkich informacji, zapisów księgowych, dokumentacji i innych informacji, które w ocenie kierownika jednostki mają znaczenie dla sporządzenia wyliczenia współczynnika:

- udostępnienie biegłemu rewidentowi kompletnych ksiąg rachunkowych wraz z dokumentacją źródłową oraz dodatkowych informacji, o które poprosił biegły rewident w trakcie przeprowadzania usługi;

- zapewnienie dostępu do odpowiednich osób w jednostce;

- dane szacunkowe ujęte w wyliczeniu współczynnika i przyjęte do ich ustalenia założenia, a także ujęcie danych szacunkowych w wyliczeniu współczynnika na podstawie tych założeń;

- zapewnienie, iż koszty energii elektrycznej ujęte w wyliczeniu spełniają kryteria kwalifikowalności zgodnie z ustawą oraz, że są kompletne;

- udostępnienie informacji o wszystkich przypadkach nadużyć lub podejrzeń nadużyć dotyczących kierownictwa, pracowników pełniących istotną rolę w systemie kontroli wewnętrznej lub innych przypadków, w których nadużycia mogą mieć istotny wpływ na wyliczenie współczynnika lub oświadczenie, że nie wystąpiły;

- przedstawienie wszystkich informacji dotyczących zarzutów lub podejrzeń dopuszczenia się nadużyć wpływających na wyliczenie współczynnika przekazane przez pracowników, organy regulacyjne lub inne podmioty lub oświadczenie, że nie wystąpiły.

* Ocena wystarczalności i odpowiedniości uzyskanych dowodów do celów wydania opinii;

* Sporządzenie opinii biegłego rewidenta z wykonanej usługi zgodnie z wyżej wymienionymi standardami rewizji finansowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Opinia niezależnego biegłego rewidenta z wykonania usługi poświadczającej

Zakres usługi

Na zlecenie Zarządu [nazwa jednostki] ("Jednostka") przeprowadziliśmy usługę poświadczającą dającą wystarczającą pewność dotyczącą prawidłowości wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej za lata ("współczynnik intensywności zużycia energii elektrycznej") oraz załączonego sprawozdania, na które składa się wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej oraz podstawa jego wyliczenia opisana w nocie [X] ("Podstawa sporządzenia") (łącznie "Sprawozdanie"). Sprawozdanie zostało przygotowane przez Zarząd Jednostki w celu spełnienia wymogów art. 52 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478) ("Ustawa").

Odpowiedzialność Zarządu

Zarząd Jednostki jest odpowiedzialny za wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej wykazanego w Sprawozdaniu w oparciu o Podstawę sporządzenia. Odpowiedzialność ta obejmuje również zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu kontroli wewnętrznej i prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowej umożliwiającej sporządzenie wyliczenia, które będzie wolne od istotnych zniekształceń powstałych wskutek celowych działań lub błędów.

Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta

Naszym zadaniem było sprawdzenie prawidłowości wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, wykazanego w Sprawozdaniu w oparciu o Podstawę sporządzenia i wydanie niezależnej opinii z wykonanej usługi poświadczającej dającej wystarczającą pewność, na podstawie uzyskanych dowodów. Usługę przeprowadziliśmy zgodnie z postanowieniami Krajowego standardu rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych / skróconych sprawozdań finansowych oraz wykonywania innych usług poświadczających" wydanego przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów kierując się wytycznymi Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 "Usługi atestacyjne inne niż badanie lub przegląd historycznych informacji finansowych" wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych.

Standard ten nakłada na nas obowiązek postępowania zgodnego z zasadami etyki, w tym wymogami niezależności oraz zaplanowania i wykonania procedur w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, iż wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej zostało przygotowane, we wszystkich istotnych aspektach, prawidłowo, zgodnie z Podstawą sporządzenia.

Wybór procedur zależy od naszego osądu, w tym od naszej oceny ryzyka wystąpienia w wyliczeniu współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej istotnych zniekształceń wskutek celowych działań bądź błędów. Przeprowadzając ocenę tego ryzyka bierzemy pod uwagę kontrolę wewnętrzną związaną z wyliczeniem współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej zgodnie z Podstawą sporządzenia, w celu zaplanowania stosownych do okoliczności procedur, nie zaś w celu wyrażenia wniosku na temat skuteczności jej działania.

W związku z wykonywaniem naszej usługi nie ponosimy odpowiedzialności za aktualizację lub ponowne wydanie opinii lub raportów na temat historycznych informacji finansowych, z których pochodzą informacje wykorzystane do sporządzenia Sprawozdania oraz wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Przeprowadzone przez nas procedury nie mają charakteru badania lub przeglądu informacji finansowych wykorzystanych do sporządzenia Sprawozdania oraz wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.

Dane wykorzystywane do wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej obejmują rzeczywiste dane za okres od 1 stycznia X roku do 31 października X roku oraz oszacowane dane za okres od 1 listopada do 31 grudnia X roku. Z uwagi na fakt, iż oszacowane dane oraz założenia stanowiące podstawę ich wyliczenia odnoszą się do przyszłych zdarzeń, i mogą na nie wpływać nieprzewidziane zdarzenia, nasza opinia nie stanowi poświadczenia czy rzeczywiste wartości będą odpowiadać oszacowanym wartościom, ponadto różnice pomiędzy rzeczywistymi wartościami a oszacowanymi wartościami mogą być istotne.

Określenie kryteriów

Kryteria, które powinna wypełniać Jednostka, przy wyliczeniu współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej wykazanego w Sprawozdaniu, zostały określone w Podstawie sporządzenia.

Opinia

Uważamy, że uzyskane przez nas dowody stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez nas opinii.

Na podstawie wykonanych procedur, naszym zdaniem, wyliczenie współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, wykazane w załączonym Sprawozdaniu zostało, we wszystkich istotnych aspektach, prawidłowo przygotowane, zgodnie z Podstawą sporządzenia.

Ograniczenie stosowania

Nasza opinia jest przeznaczona wyłącznie do użytku przez Zarząd Jednostki oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w celu spełnienia wymogów Ustawy i nie powinna być użyta w jakimkolwiek innym celu i przez jakąkolwiek inną stronę.