Upoważnienie Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych.

Akty korporacyjne

KAAUM.2012.12.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 1 grudnia 2012 r.

UCHWAŁA Nr 7/2012
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 1 grudnia 2012 r.
w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych

Na podstawie art. 55 ust. 1 pkt.l, art. 55 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych,
postanawia się co następuje:
§  1.
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych upoważnia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do wystąpienia w imieniu KRAUM do Prezesa Rady Ministrów o pilne podjęcia działań legislacyjnych zmierzających do zmiany zasad i trybu udzielania zamówień publicznych, które znacznie blokują efektywność prowadzonych badań naukowych przez uczelnie medyczne.
§  2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Jako członkowie Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych zgromadzeni na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2012 r. w Poznaniu wyrażamy swój zdecydowany protest przeciwko obecnemu traktowaniu nauki przez Prawo zamówień publicznych. Tym samym przyłączamy się do uchwały w tej sprawie wystosowanej przez Polską Akademię Umiejętności jak również podzielamy stanowisko prezydium PAN w tej sprawie.

Prawo zamówień publicznych nakłada na polskie uczelnie i inne instytucje naukowo- badawcze nieracjonalny z punktu widzenia specyfiki badań naukowych obowiązek kumulowania i długookresowego planowania zakupów w szczególności odczynników i materiałów na cele badawcze, co powoduje, iż praca odkrywcza staje się udręką, a biurokratyczne bariery faworyzują pracę rutynową i odtwórczą. Z drugiej strony Prawo zamówień publicznych zmusza do przestrzegania przepisów, które w efekcie znacznie blokują efektywność prowadzonych badań.

Nasze stanowisko nie oznacza braku chęci do stosowania jasnych procedur przetargowych. Wręcz przeciwnie, jesteśmy za jasnymi zasadami, które mogą i powinny wspomagać rozwój polskiej nauki. Aby jednak działalność naukowo-badawcza mogła się rozwijać i była innowacyjna, zasady jej organizowania muszą być oparte na zdrowym rozsądku, którego naszym zdaniem w obecnych regulacjach brakuje.

Nie możemy się zgodzić na to, aby prawo zamówień publicznych stało się barierą rozwoju nauki w Polsce. Obecne jego przepisy obniżają konkurencyjność rodzimej nauki. Najlepszym tego przykładem są kilkukrotnie wyższe kwoty progowe w krajach Europy Zachodniej, powyżej których należy wdrażać procedury przetargowe. Jeszcze bardziej liberalna niż rozwiązania poszczególnych państw europejskich w zakresie zamówień publicznych jest Dyrektywa Unijna, która będzie obowiązywać najprawdopodobniej od przyszłego roku i jest jeszcze bardziej przyjazna dla działalności naukowej i badawczej. Przyjęte w Polsce rozwiązania jaskrawo uwidaczniają nie tylko dystans, ale wręcz przepaść w zakresie warunków prowadzenia badań, jaka dzieli już na starcie polskich i zachodnioeuropejskich naukowców.

Jako konstruktywne wyjście z tego impasu proponujemy jak najszybszą nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych w części dotyczącej badań naukowych i rozwojowych.

Postulujemy radykalne podniesienie progów od których obowiązują procedury przetargowe lub jako rozwiązanie optymalne całkowite wyłączenie wydatków na działalność naukowo-badawczą z zapisów tej ustawy.