Upoważnienie Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych do rekomendowania Ministrowi Finansów zakresu zmian ustrojowych do ustawy o doradztwie podatkowym.

Akty korporacyjne

Podat.2008.7.29

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 lipca 2008 r.

UCHWAŁA Nr 1565/2008
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 29 lipca 2008 r.
w sprawie upoważnienia Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych do rekomendowania Ministrowi Finansów zakresu zmian ustrojowych do ustawy o doradztwie podatkowym

Na podstawie art. 56 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. (Dz. U. z 2008 r., Nr 73, poz. 443) Krajowa Rada Doradców Podatkowych upoważnia Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych do przygotowania i rekomendowania Ministrowi Finansów rozwiązań w zakresie zmian w ustawie o doradztwie podatkowym.
Samorząd zawodowy, w którym Oddziały Regionalne reprezentowane przez pozbawione jakichkolwiek cech podmiotowości Zarządy Oddziałów, nie funkcjonuje optymalnie, jednak na obecnym etapie rozwoju Izby utworzenie Izb Regionalnych jako osób prawnych nie może być uznane za uzasadnione. Aby sformułować taką tezę konieczne było udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: - Czy do prawidłowego funkcjonowania Regionalnych Oddziałów Izby osobowość prawna jest niezbędna? - Czy poprawy funkcjonowania samorządu nie da się zrealizować w inny sposób? W wyniku dyskusji środowiskowej, podsumowanej w trakcie konferencji ogólnokrajowej w Nałęczowie, zdefiniowano dwie możliwe ścieżki postępowania: a) rewolucyjna - polegająca na takich zmianach ustrojowych, które prowadzić będą do powstania Izb Regionalnych jako osób prawnych i z tym związanej istotnej zmiany ustawy o doradztwie podatkowym, b) ewolucyjna - prowadząca do zmiany kompetencji, uprawnień i odpowiedzialności, szczególnie Zarządów Regionalnych Oddziałów Izby, poprzez przyznanie Zgromadzeniom Regionalnym i Zarządom Oddziałów, kompetencji organów Izby wykonywanych na terenie działania Oddziału Regionalnego, wiążącej się ze zmianami w ustawie, jednakże nie prowadzącej bezpośrednio do utworzenia Izb Regionalnych jako osób prawnych. W trakcie dyskusji model ewolucyjny uznany został za rozwiązanie optymalne dla samorządu na tym etapie rozwoju Izby.
§  1.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych upoważnia Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych do przygotowania i rekomendowania Ministrowi Finansów rozwiązania, w którym:
1.
Za organy Izby o regionalnym zasięgu działania uznane zostałyby Zgromadzenia Regionalne i Zarządy Regionalnych Oddziałów Izby.
2.
Sądownictwo dyscyplinarne w pierwszej instancji miałoby również zasięg regionalny, zaś na szczeblu krajowym działałby jedynie sąd drugiej instancji (wyższy sąd dyscyplinarny).
3.
Zarządy Regionalne, przejęłyby na obszarze działania regionu część kompetencji Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w związku z tym ustawa winna określać zadania Rady, które na zasadach określonych statutem przejęłyby do realizacji Zarządy Regionalnych Oddziałów Izby, a do zadań tych należałoby:
1)
reprezentowanie samorządu doradców podatkowych na obszarze działania Regionalnego Oddziału,
2)
prowadzenie kontroli spełnienia przez doradców podatkowych w regionie obowiązku zawarcia umowy OC,
3)
prowadzenie dla doradców podatkowych i praktykantów ubiegających się o wpis na listę działalności szkoleniowej, doskonalenie zawodowe doradców podatkowych i kształcenie praktykantów ubiegających się o wpis na listę,
4)
tworzenie warunków do wykonywania ustawowych zadań doradców podatkowych,
5)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o wykonywaniu doradztwa podatkowego,
6)
krzewienie zasad etyki zawodowej oraz dbałość o ich przestrzeganie.
4.
Do kompetencji Regionalnych Oddziałów Izby przeszłoby sprawowanie, na zasadach określonych przez Zjazd:
1)
zarządu majątkiem samorządu i
2)
rozporządzanie nim.
§  2.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych podkreśla, że:
1.
Doskonalenie zawodowe doradców podatkowych i praktykantów ubiegających się o wpis na listę, a także krzewienie zasad etyki zawodowej oraz dbałość o ich przestrzeganie powinno być priorytetem samorządu, tak więc prowadzenie działalności szkoleniowej powinno być nie tylko prawem, ale i obowiązkiem Izby.
2.
Zróżnicowanie zasad wykonywania nadzoru nie służy jednolitości warunków tego nadzoru, tylko w przypadku doradców podatkowych minister nadzorujący wydaje decyzje administracyjne - stąd tryb sądowej kontroli przed sądem administracyjnym, zasadnym wydaje zmiana dotychczasowych zasad i przekazanie kontroli rozstrzygnięć nadzorczych Ministra Finansów przez sąd powszechny - Sąd Najwyższy.
3.
Rozwój technologiczny służyć powinien również zmniejszeniu kosztów funkcjonowania samorządu, stąd celowe jest wypracowanie mechanizmów podejmowania decyzji kolegialnych przez organy Izby z wykorzystaniem technik elektronicznych, bez konieczności wymaganej obecności wszystkich podejmujących decyzję fizycznie w jednym miejscu.
4.
Wadliwością ustawy w jej dotychczasowym kształcie jest brak zapisów o źródłach finansowania majątku Izby i refundacji kosztów ponoszonych przez doradców podatkowych pełniących w samorządzie funkcje z wyboru.
§  3.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych rekomenduje Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych roboczy projekt zmian rozdziału 8 ustawy o doradztwie podatkowym (Samorząd doradców podatkowych), uwzględniający zmiany do ustawy wynikające z zakresu upoważnienia, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

ROBOCZY PROJEKT ZMIAN ROZDZIAŁU 8 USTAWY O DORADZTWIE PODATKOWYM