Udzielenie instrukcji przedstawicielom reprezentującym Naczelną Radę Lekarską podczas konferencji uzgadniającej projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych.
Lekarz.2009.4.24
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 7/09/V
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 24 kwietnia 2009 r.
w sprawie udzielenia instrukcji przedstawicielom reprezentującym Naczelną Radę Lekarską podczas konferencji uzgadniającej projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych
ZAŁĄCZNIK
Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych:
Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych:
2) do § 4 - kryterium dopuszczenia do szkolenia oprócz posiadania prawa wykonywania zawodu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinno być jedynie wykonywanie zawodu lekarza lub lekarza dentysty przez minimum 3 lata; konsekwencją przyjęcia tej propozycji jest skreślenie w § 4 pkt 2 w ust. 1 i ust. 2, odpowiednia zmiana § 5 w oraz skreślenie załącznika nr 2 do rozporządzenia. Umiejętności są nie tylko rozszerzeniem dziedzin interdyscyplinarnych w medycynie, ale również alternatywą dla lekarzy, którzy nie mogą podjąć specjalizacji z uwagi na brak miejsc. Zatem warunek posiadania specjalizacji przy kwalifikacji do odbycia szkolenia w umiejętnościach z zakresu węższych dziedzin medycyny nie powinien mieć miejsca.
3) do §5:
a) ust. 2
– we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazie "komisji" należy dodać wyrazy "złożonej z lekarzy"; celem propozycji jest zaznaczenie, że w skład komisji mogą wchodzić wyłącznie lekarze,
– w pkt 1 - przepis ten wymaga doprecyzowania, jakie towarzystwa naukowe należy uznać za właściwe oraz czy wymóg posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego dotyczy wszystkich członków komisji, czy tylko przedstawicieli towarzystw naukowych,
– w porównaniu do poprzedniego rozporządzenia wprowadzono możliwość udziału kilku konsultantów krajowych (lub ich przedstawicieli). Przyjęcie takiego rozwiązania wymaga konsekwentnej zmiany również w innych miejscach rozporządzenia (np. w §9 ust.2, §14 ust.1), poprzez wprowadzenie liczby mnogiej wyrazów "konsultant krajowy",
b) ust. 3 - po wyrazie "CMKP" należy dodać wyrazy "a w przypadku umiejętności wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia oznaczonych nr 33a oraz 40 Dyrektor Wojskowego Instytutu Medycznego.",
c) ust. 4 - po wyrazie "zdrowia" należy dodać wyrazy "a w przypadku umiejętności wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia oznaczonych nr 33a oraz 40, Minister Obrony Narodowej.";
4) do § 6 - program szkolenia, przed jego zatwierdzeniem przez ministra właściwego do spraw zdrowia, powinien zostać zaopiniowany przez Naczelną Radę Lekarską (tak, jak to jest w przypadku programów specjalizacji);
5) do § 9 - 11 - wynikające z projektu rozporządzenia zadania CMKP związane z procedurą wpisywania podmiotów na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych prowadzoną przez ministra właściwego do spraw zdrowia powinny być powierzone samorządowi lekarskiemu;
6) do §9:
a) ust. 1 - po wyrazie "17" należy dodać wyraz "ust. 4", celem doprecyzowania przywołania,
b) ust. 2 - w przypadku nieuwzględnienia uwagi nr 5, swojego przedstawiciela w zespole ekspertów, o którym mowa w tym przepisie powinna wyznaczać również Naczelna Rada Lekarska;
7) do § 11 - wpis na ww. listę powinien obejmować m.in. określenie liczby lekarzy, którzy mogą kształcić się w akredytowanej jednostce; w obecnym brzmieniu projektu brak jest jakiejkolwiek informacji co obejmuje wpis na listę;
8) do § 13 - należy zastrzec, że egzamin praktyczny nie może obejmować procedur inwazyjnych w stosunku do pacjenta;
9) do § 16 ust. 4 pkt 3 - należy skreślić wyrazy "lub Okręgowej Rady Lekarskiej";
10) do § 17 - po kropce proponuje się dodanie zdania: "Zespoły powołuje przewodniczący PKE.";
11) do § 18 pkt 1 - czynność ta powinna być wykonywana przez Dyrektora CEM; ponadto budzi wątpliwości charakter prawny decyzji, o której mowa w tym przepisie, tj. czy jest to decyzja administracyjna;
12) do § 19 - przepis ten jest mało klarowny i w większej części zbędny, proponuje się skreślenie go i dodanie w § 15 ustępu 4 w brzmieniu:
"4. W przypadku nieprzystąpienia przez lekarza do egzaminu praktycznego, może on przystąpić do tej części egzaminu w następnym terminie wnosząc 50% opłaty za PEU.";
13) do § 20 - przepis ten przekracza zakres upoważnienia ustawowego, a ponadto stanowi on materię ustawową;
14) do § 24 - wyraz "rady" należy zastąpić wyrazem "izby", bowiem egzaminowany lekarz jest zawsze członkiem okręgowej izby lekarskiej, nie zawsze natomiast należy do jej organu, którym jest rada;
15) do § 26:
a) wynikające z tego przepisu zadania CMKP, związane z uznaniem programu szkolenia za równoważny z programem szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny, powinny być powierzone Naczelnej Radzie Lekarskiej,
b) w ust. 2:
– pkt 1 - wyrazy "odpis prawa wykonywania zawodu" należy zastąpić wyrazami "kserokopię prawa wykonywania zawodu poświadczoną za zgodność z oryginałem", tak jak w §12 ust.1 pkt 3,
– pkt 2 - wyrazy "dokument zawierający" należy użyć w liczbie mnogiej,
– pkt 3 - należy skreślić jako wykraczający poza delegację ustawową;
16) do załącznika nr 1:
a) w pozycji l.p. 9 należy skreślić wyrazy "Cytologia ginekologiczna i",
b) należy skreślić pozycje o l.p. 6, 31, 33, 39, 51, 54 i 56,
c) pozycja l.p. 22 powinna otrzymać brzmienie: "Kardiologia interwencyjna i inwazyjna" i konsekwentnie należy skreślić pozycję l.p. 23,
d) po pozycji 33 należy dodać pozycję 33a w brzmieniu:
e) "33a.medycyna pola walki i zabezpieczenia wojskowych misji pokojowych";
17) do załącznika nr 2 (w przypadku nieuwzględnienia uwagi nr 2):
a) w pozycji l.p. 1 - niezrozumiałe jest ograniczenie dostępu do umiejętności anatomia kliniczna lekarzom bez specjalizacji,
b) w pozycji l.p. 9 w drugiej kolumnie należy skreślić wyrazy "Cytologia ginekologiczna i",
c) w pozycji l.p. 12 w trzeciej kolumnie należy skreślić wyrazy "kardiologia" "kardiologia dziecięca" i dodać wyrazy "pediatria", ."choroby wewnętrzne", "anestezjologia i intensywna terapia",
d) należy skreślić pozycje o l.p. 6, 31, 33, 39, 51, 54 i 56,
e) w pozycjach l.p. 2, 14, 16, 44, 45 i 52 w trzeciej kolumnie należy dodać medycynę ogólną i medycynę rodzinną,
f) w pozycji l.p. 19 proponuje się wyrazy "wszystkie specjalności" zastąpić wyrazami "gastroenterologia, choroby wewnętrzne, pediatria, choroby zakaźne, chirurgia ogólna",
g) w pozycji Ip. 22 wyrazy w drugiej kolumnie powinny otrzymać brzmienie: "Kardiologia interwencyjna i inwazyjna" i konsekwentnie należy skreślić pozycję Ip. 23,
h) w pozycji l.p. 28 wyraz "laryngologia" należy zastąpić wyrazem "otorynolaryngologia",
i) należy skreślić pozycje o l.p. 31 i 33, jako odpowiadające jednoimiennym specjalizacjom,
j) po pozycji 33 należy dodać pozycję 33a w brzmieniu:
33a. | medycyna pola walki i zabezpieczenia wojskowych misji pokojowych | wszystkie specjalności lekarskie | TAK |
k) w pozycji l.p. 36 wyraz "otolaryngologia" należy zastąpić wyrazem "otorynolaryngologia",
l) w pozycji l.p. 41 należałoby rozważyć możliwość dodania w trzeciej kolumnie specjalizacji z zakresu rehabilitacji i ortopedii