Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2024 rok.

Akty korporacyjne

Aptek.2024.2.21

Akt nieoceniany
Wersja od: 21 lutego 2024 r.

UCHWAŁA Nr IX/15/2024
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 21 lutego 2024 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2024 rok

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1850) oraz § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, stanowiącego załącznik do uchwały Nr VII/24/2016 VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy z dnia 31 stycznia 2016 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, Naczelna Rada Aptekarska uchwala, co następuje:
§  1. 
Uchwala się plan pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na rok 2024, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały stanowi realizację obowiązku Naczelnej Rady Aptekarskiej, określonego w § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr VII/24/2016 z dnia 31 stycznia 2016 r. VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy.

PLAN PRACY NRA NA ROK 2024 z podziałem na poszczególne komisje

KOMISJAUWAGI
Komisja ds. aptek ogólnodostępnych1) podjęcia działań zmierzających do likwidacji lub usunięcia większości kar umownych w umowach z NFZ;

2) podjęcia działań zmierzających do zmiany przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych polegającej na wzmocnieniu pozycji apteki i rozszerzeniu jej uprawnień w trakcie czynności kontrolnych lub sprawdzających;

3) podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które w adekwatny sposób będą charakteryzować działalność aptek ogólnodostępnych oraz wykonywanie czynności zawodowych przez farmaceutów, ze szczególnym uwzględnieniem opieki farmaceutycznej jako świadczenia opieki zdrowotnej;

4) podjęcia działań zmierzających do określenia w prawie jednoznacznych zasad i warunków informowania pacjentów o zakresie usług świadczonych w aptece;

5) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania nowych zasad kontroli aptek i nakładania sankcji, uwzględniających elektroniczne wystawianie i realizowanie recept, korzystanie z różnych dostawców oprogramowania aptecznego oraz możliwości działania odwoławczego;

6) zobowiązuje się NRA do rozpoczęcia prac i rozmów z przedstawicielami resortów i płatnikiem w celu wypracowania modelu rozliczenia refundacji należnej aptekom w trybie jednodniowym;

7) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu radykalnego ograniczenia biurokracji w aptekach oraz hurtowniach farmaceutycznych;

8) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących: - aptek

a) umożliwienia aptekom ogólnodostępnym zlecania usługi farmaceutycznej wykonania leków recepturowych i aptecznych w innych aptekach (prowadzonych przez inne podmioty) - na podstawie umowy;

b) zwolnienia aptek z obowiązku posiadania izby recepturowej oraz urządzeń umożliwiających sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych;

c) umożliwienia aptekom przeznaczenia izby recepturowej na potrzeby przeprowadzania w aptece ogólnodostępnej szczepień ochronnych lub świadczenia opieki farmaceutycznej;

- w szczególności poprzez zmianę/nowelizację rozporządzeń wydawanych przez Ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie art. 97 ust. 5 oraz art. 98 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r Prawo farmaceutyczne.

Komisja ds. farmacji szpitalnej i klinicznej1) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2002 r. w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki, w szczególności regulacji dotyczących aptek szpitalnych, zakładowych i działów farmacji szpitalnej;

2) zobowiązuje się NRA do kontynuowania programu staży zagranicznych dla farmaceutów i zwiększenie finansowania tego programu;

3) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu zwiększenia liczby miejsc specjalizacyjnych w zakresie farmacji szpitalnej i klinicznej dla farmaceutów;

4) działania na rzecz wdrożenia rekomendacji z Raportu Ministra Zdrowia dotyczącego rozwiązań w zakresie farmacji klinicznej oraz działalności farmaceutów w podmiotach leczniczych.

Komisja ds. hurtowni farmaceutycznych1) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania zmian w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie wydawania zezwoleń na obrót hurtowy środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami kategorii 1, w szczególności poprzez zniesienie obowiązku sporządzania zapotrzebowań w wersji papierowej;

2) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu radykalnego ograniczenia biurokracji w aptekach oraz hurtowniach farmaceutycznych.

Komisje ds. opieki farmaceutycznej1) podjęcia działań zmierzających do zapewnienia efektywnego, elektronicznego kanału komunikacji pomiędzy lekarzem a farmaceutą w celu optymalizacji sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych przez farmaceutę;

2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia świadczeń, usług

lub zadań farmaceutycznych finansowanych ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Komisja ds. cyfryzacji w ochronie zdrowia1) podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia elektronicznej postaci dokumentacji medycznej tworzonej przez farmaceutów w trakcie sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych, która stanowić będzie część elektronicznej dokumentacji medycznej i umożliwiać będzie farmaceutom wgląd w EDM pacjenta w zakresie niezbędnym do realizacji ww. opieki i usług;

2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do przyspieszenia prac w celu zapewnienia kompatybilności systemów informatycznych obsługujących gabinety lekarskie, apteki i pacjentów;

3) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do stworzenia ujednoliconego i bezpłatnego publicznego oprogramowania przekazującego pacjentom dane o dostępności leków;

4) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do umieszczenia uprawnień dożywotnich w IKP pacjenta, które będą podstawą do wystawienia recept z tymi uprawnieniami, bez konieczności weryfikacji tych uprawnień przez farmaceutę realizującego receptę.

Komisja ds. legislacji1) Podjęcie działań zmierzających do ustalania jednolitych procedur postępowania okręgowych izb aptekarskich wynikającą z potrzeb zgłaszanych przez izby (w szczególności stosowania jednolitych wzorów dokumentów);

2) podjęcie działań zmierzających do określenia jednolitej opłaty pobieranej przez okręgowe izby aptekarskie w związku z wydawaniem duplikatu dokumentu PWZ, w szczególności w przypadkach zmiany nazwiska, zagubienia lub zniszczenia PWZ oraz przypadkach niezależnych od farmaceuty;

3) podjęcie działań zmierzających do umożliwienia

farmaceutom udziału (finansowanego ze środków

publicznych) w zapewnianiu pacjentom koncyliacji lekowej w centrach zdrowia 75+, o których mowa w ustawie z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej (Dz.U. z 2023r. poz. 1831);

4) w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawa przez farmaceutów oraz wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania jasnych unormowań prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań, w szczególności uproszczenia

zasad określonych w art. 96 oraz art. 96a ustawy - Prawo farmaceutyczne;

5) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do dalszego, ciągłego monitorowania aktywności powiatów

oraz ustawodawcy, w kwestii potencjalnej zmiany przepisów o dyżurach i godzinach czynności aptek;

a) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku:

b) modyfikacji katalogu kar dyscyplinarnych, poprzez wprowadzenie kary okresowego zakazu pełnienia funkcji kierownika apteki (i ich odpowiedników w punktach aptecznych i hurtowniach farmaceutycznych),

c) ustanowienia regulacji, zgodnie z którą termin rozpoczęcia biegu kary dyscyplinarnej zawieszenia prawa wykonywania zawodu, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy o izbach aptekarskich, rozpoczynałby się z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu aptekarskiego,

d) wprowadzenia fikcji prawnej doręczenia postanowienia o przedstawieniu zarzutów w drodze poleconej przesyłki pocztowej,

e) ujednolicenie nomenklatury ustawy o izbach aptekarskich oraz rozporządzenia w sprawie postępowania w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów w odniesieniu do pojęcia "obwiniony",

f) rozstrzygnięcia, czy orzeczony przez sąd środek karny, o którym mowa w art. 39 pkt 2 w zw. z art. 41 § 1 Kodeksu karnego (zakaz wykonywania zawodu farmaceuty) jest równoznaczny z (czasowym) pozbawieniem prawa wykonywania zawodu,

g) wprowadzenia przepisu przewidującego brak możliwości skreślenia farmaceuty z rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową izbę aptekarską, w przypadku złożenia przez niego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa wykonywania zawodu, jeśli toczy się wobec niego postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej;

h) umożliwienia okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich swobodnego i gwarantowanego dostępu do pomocy prawnej w trakcie przeprowadzania czynności w toku toczących się postępowań dyscyplinarnych;

i) umożliwienia wykonywania wybranych czynność okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich w trybie niestacjonarnym przy użyciu środków porozumiewania się na odległość;

j) stworzenie jednolitych dla wszystkich okręgowych izb

aptekarskich wzorów wezwań, pism, protokołów, szablonów wniosków, pouczeń itp., które byłby wykorzystywane w pracy rzeczników i sądów;

k) wprowadzenie możliwości skierowania - na bardzo wstępnym etapie postępowania - wezwania farmaceuty, którego dotyczy skarga, do pisemnego ustosunkowania się do niej (w określonym terminie);

1) zwiększenie rozpiętości kary zawieszenia prawa wykonywania zawodu;

m) "przeniesienie" przepisów dot. postępowań w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej farmaceutów do aktu prawnego rangi ustawowej;

6) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu ograniczenia obrotu pozaaptecznego, który jest zjawiskiem zagrażającym zdrowiu pacjenta;

7) podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia do ustawy o działalności leczniczej przepisów umożliwiających farmaceutom wykonywanie zawodu w ramach praktyk zawodowych, analogicznie do uprawnień lekarzy, pielęgniarek, fizjoterapeutów lub diagnostów

laboratoryjnych.

Komisja ds. spraw kontaktów zagranicznychKalendarz spotkań PGEU:

1) 14.03.2024 r. - Advisory Working Group

2) 16.04.2024 r. - Economics Working Group

3) 17.04.2024 r. - Advisory Working Group

4) 14.05.2024 r. - European Pharmacists Professional Forum

5) 15.05.2024 r. - Advisory Working Group

6) 10.06.2024 r. - Executive Committee

7) 10.06.2024 r. - General Assembly

8) 11.06.2024 r. - General Assembly

9) 03.07.2024 r. - Advisory Working Group

10) 10.09.2024 r. - Economics Working Group

11) 11.09.2024 r. - Advisory Working Group

12) 15.10.2024 r. - European Pharmacists Professional Forum

13) 16.10.2024 r. - Advisory Working Group

14) 04.12.2024 r. - Advisory Working Group

Obszarami na których skupiać sie będą prace PGEU w roku 2024

będą między innymi:

1. współpraca z Komisją Europejską w zakresie ograniczenia braków dostępności produktów leczniczych.

2. Prace dotyczące e-zdrowia: digitalizacja i apteki internetowe.

3. Wypracowanie nowych usług świadczonych przez farmaceutów, pozwalających na wsparcie systemu opieki zdrowotnej w całej Europie m.in. szczepienia, serwisy farmaceutyczne.

4. Wpływ produktów leczniczych na środowisko.

5. Oporność antybiotykowa.

6. Szczepienia.

7. Analiza pionowej i poziomej integracji hurtowni i aptek.

8. Wpływ digitalizacji na modele biznesowe.

9. Zabezpieczenie i kształtowanie przyszłości aptek ogólnodostępnych.

10. Europejska przestrzeń danych dotyczących zdrowia (European Space Database) - prace wdrożeniowe.

Reprezentacja w EAHP:

- uczestnictwo w GA oraz spotkaniach organizowanych przez

EAHP.
Komisja ds.

odwoławczych

1) Współpraca z okręgowymi izbami aptekarskimi i szkolenie w zakresie stosowania Uchwały nr VII/18/2017 Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie trybu postępowania przy wydawaniu opinii w sprawach o udzielenie albo cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej oraz przy stwierdzaniu rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kandydata na stanowisko kierownika apteki.
Komisja ds. szkoleń i edukacji1) podjęcia działań zmierzających do zwiększenia merytorycznego wpływu samorządu zawodu farmaceuty na proces kształcenia techników farmaceutycznych;

2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zwolnienia aptekarzy posiadających dyplom ukończenia studiów na kierunku analityka medyczna z obowiązku odbycia kursów wymaganych do przeprowadzania testów diagnostycznych;

3) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących zapewnienia opiekunowi praktyki zawodowej, wskazanemu w art. 12 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (t.j. Dz.U.2022.1873 z późn. zm.) dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie tej funkcji, które będzie otrzymywał od uczelni kierującej na praktykę zawodową;

4) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi-dodanie w art. 37 ust. 1 farmaceutów, dzięki czemu będą mogli objąć rolę badacza głównego;

5) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty: wprowadzenie zapisów analogicznych do ustawy z dnia

5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, regulujących finansowanie kursów specjalizacyjnych oraz wynagrodzenie specjalizujących się farmaceutów i opiekuna stażu.
Komisja ds. działalności gospodarczej1) zbiór danych i analiza rynkowa poziomu marż produktów refundowanych w aptekach otwartych na terenie kraju;

2) współpraca z przedstawicielami i firmami farmaceutycznymi w kontekście szkoleń ciągłych dla farmaceutów oraz Webinarów NIA;

3) utworzenie Rejestru Farmaceutów przy NRA wraz z rozbudową możliwości marketingowych.

Komisja ds. informacji1) zobowiązuje się NRA - w zakresie jej ustawowych zadań - do stałego monitorowania, w tym poprzez powołanie wyspecjalizowanego zespołu lub komisji, sygnałów z rynku farmaceutycznego, w szczególności wskazujących na istnienie problemów finansowych, analizowania ich oraz sporządzania lub zlecania analiz farmakoekonomicznych;

2) reagowanie na bieżące sytuacje, w tym sytuacje kryzysowe oraz prowadzenie bieżących działań w zakresie zagadnień medialnych, zarówno w obrębie członków samorządu aptekarskiego, jak i środowiska zewnętrznego.

Komisja ds. wystawiania i realizacji recept1) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do poprawy przejrzystości wymogów prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań;

2) w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawa przez farmaceutów oraz wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania jasnych unormowań prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań, w szczególności uproszczenia zasad określonych w art. 96 oraz art. 96a ustawy - Prawo farmaceutyczne;

3) zobowiązuje się NRA do pilnego podjęcia rozmów z Ministerstwem Zdrowia oraz Narodowym Funduszem Zdrowia na temat możliwości otwierania okresów refundacyjnych celem zmiany statusu recept zamknięta/otwarta bez żadnych konsekwencji.