Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2024 rok.
Aptek.2024.2.21
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr IX/15/2024
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 21 lutego 2024 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2024 rok
Uzasadnienie
Uzasadnienie
PLAN PRACY NRA NA ROK 2024 z podziałem na poszczególne komisje
KOMISJA | UWAGI | |
Komisja ds. aptek ogólnodostępnych | 1) podjęcia działań zmierzających do likwidacji lub usunięcia większości kar umownych w umowach z NFZ; 2) podjęcia działań zmierzających do zmiany przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych polegającej na wzmocnieniu pozycji apteki i rozszerzeniu jej uprawnień w trakcie czynności kontrolnych lub sprawdzających; 3) podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które w adekwatny sposób będą charakteryzować działalność aptek ogólnodostępnych oraz wykonywanie czynności zawodowych przez farmaceutów, ze szczególnym uwzględnieniem opieki farmaceutycznej jako świadczenia opieki zdrowotnej; 4) podjęcia działań zmierzających do określenia w prawie jednoznacznych zasad i warunków informowania pacjentów o zakresie usług świadczonych w aptece; 5) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania nowych zasad kontroli aptek i nakładania sankcji, uwzględniających elektroniczne wystawianie i realizowanie recept, korzystanie z różnych dostawców oprogramowania aptecznego oraz możliwości działania odwoławczego; 6) zobowiązuje się NRA do rozpoczęcia prac i rozmów z przedstawicielami resortów i płatnikiem w celu wypracowania modelu rozliczenia refundacji należnej aptekom w trybie jednodniowym; 7) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu radykalnego ograniczenia biurokracji w aptekach oraz hurtowniach farmaceutycznych; 8) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących: - aptek a) umożliwienia aptekom ogólnodostępnym zlecania usługi farmaceutycznej wykonania leków recepturowych i aptecznych w innych aptekach (prowadzonych przez inne podmioty) - na podstawie umowy; | |
b) zwolnienia aptek z obowiązku posiadania izby recepturowej oraz urządzeń umożliwiających sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych; c) umożliwienia aptekom przeznaczenia izby recepturowej na potrzeby przeprowadzania w aptece ogólnodostępnej szczepień ochronnych lub świadczenia opieki farmaceutycznej; - w szczególności poprzez zmianę/nowelizację rozporządzeń wydawanych przez Ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie art. 97 ust. 5 oraz art. 98 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r Prawo farmaceutyczne. | ||
Komisja ds. farmacji szpitalnej i klinicznej | 1) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2002 r. w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki, w szczególności regulacji dotyczących aptek szpitalnych, zakładowych i działów farmacji szpitalnej; 2) zobowiązuje się NRA do kontynuowania programu staży zagranicznych dla farmaceutów i zwiększenie finansowania tego programu; 3) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu zwiększenia liczby miejsc specjalizacyjnych w zakresie farmacji szpitalnej i klinicznej dla farmaceutów; 4) działania na rzecz wdrożenia rekomendacji z Raportu Ministra Zdrowia dotyczącego rozwiązań w zakresie farmacji klinicznej oraz działalności farmaceutów w podmiotach leczniczych. | |
Komisja ds. hurtowni farmaceutycznych | 1) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania zmian w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie wydawania zezwoleń na obrót hurtowy środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami kategorii 1, w szczególności poprzez zniesienie obowiązku sporządzania zapotrzebowań w wersji papierowej; 2) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu radykalnego ograniczenia biurokracji w aptekach oraz hurtowniach farmaceutycznych. | |
Komisje ds. opieki farmaceutycznej | 1) podjęcia działań zmierzających do zapewnienia efektywnego, elektronicznego kanału komunikacji pomiędzy lekarzem a farmaceutą w celu optymalizacji sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych przez farmaceutę; 2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia świadczeń, usług | |
lub zadań farmaceutycznych finansowanych ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. | ||
Komisja ds. cyfryzacji w ochronie zdrowia | 1) podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia elektronicznej postaci dokumentacji medycznej tworzonej przez farmaceutów w trakcie sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych, która stanowić będzie część elektronicznej dokumentacji medycznej i umożliwiać będzie farmaceutom wgląd w EDM pacjenta w zakresie niezbędnym do realizacji ww. opieki i usług; 2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do przyspieszenia prac w celu zapewnienia kompatybilności systemów informatycznych obsługujących gabinety lekarskie, apteki i pacjentów; 3) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do stworzenia ujednoliconego i bezpłatnego publicznego oprogramowania przekazującego pacjentom dane o dostępności leków; 4) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do umieszczenia uprawnień dożywotnich w IKP pacjenta, które będą podstawą do wystawienia recept z tymi uprawnieniami, bez konieczności weryfikacji tych uprawnień przez farmaceutę realizującego receptę. | |
Komisja ds. legislacji | 1) Podjęcie działań zmierzających do ustalania jednolitych procedur postępowania okręgowych izb aptekarskich wynikającą z potrzeb zgłaszanych przez izby (w szczególności stosowania jednolitych wzorów dokumentów); 2) podjęcie działań zmierzających do określenia jednolitej opłaty pobieranej przez okręgowe izby aptekarskie w związku z wydawaniem duplikatu dokumentu PWZ, w szczególności w przypadkach zmiany nazwiska, zagubienia lub zniszczenia PWZ oraz przypadkach niezależnych od farmaceuty; 3) podjęcie działań zmierzających do umożliwienia farmaceutom udziału (finansowanego ze środków publicznych) w zapewnianiu pacjentom koncyliacji lekowej w centrach zdrowia 75+, o których mowa w ustawie z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej (Dz.U. z 2023r. poz. 1831); 4) w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawa przez farmaceutów oraz wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania jasnych unormowań prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań, w szczególności uproszczenia | |
zasad określonych w art. 96 oraz art. 96a ustawy - Prawo farmaceutyczne; 5) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do dalszego, ciągłego monitorowania aktywności powiatów oraz ustawodawcy, w kwestii potencjalnej zmiany przepisów o dyżurach i godzinach czynności aptek; a) zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku: b) modyfikacji katalogu kar dyscyplinarnych, poprzez wprowadzenie kary okresowego zakazu pełnienia funkcji kierownika apteki (i ich odpowiedników w punktach aptecznych i hurtowniach farmaceutycznych), c) ustanowienia regulacji, zgodnie z którą termin rozpoczęcia biegu kary dyscyplinarnej zawieszenia prawa wykonywania zawodu, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy o izbach aptekarskich, rozpoczynałby się z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu aptekarskiego, d) wprowadzenia fikcji prawnej doręczenia postanowienia o przedstawieniu zarzutów w drodze poleconej przesyłki pocztowej, e) ujednolicenie nomenklatury ustawy o izbach aptekarskich oraz rozporządzenia w sprawie postępowania w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów w odniesieniu do pojęcia "obwiniony", f) rozstrzygnięcia, czy orzeczony przez sąd środek karny, o którym mowa w art. 39 pkt 2 w zw. z art. 41 § 1 Kodeksu karnego (zakaz wykonywania zawodu farmaceuty) jest równoznaczny z (czasowym) pozbawieniem prawa wykonywania zawodu, g) wprowadzenia przepisu przewidującego brak możliwości skreślenia farmaceuty z rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową izbę aptekarską, w przypadku złożenia przez niego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa wykonywania zawodu, jeśli toczy się wobec niego postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej; h) umożliwienia okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich swobodnego i gwarantowanego dostępu do pomocy prawnej w trakcie przeprowadzania czynności w toku toczących się postępowań dyscyplinarnych; i) umożliwienia wykonywania wybranych czynność okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich w trybie niestacjonarnym przy użyciu środków porozumiewania się na odległość; j) stworzenie jednolitych dla wszystkich okręgowych izb | ||
aptekarskich wzorów wezwań, pism, protokołów, szablonów wniosków, pouczeń itp., które byłby wykorzystywane w pracy rzeczników i sądów; k) wprowadzenie możliwości skierowania - na bardzo wstępnym etapie postępowania - wezwania farmaceuty, którego dotyczy skarga, do pisemnego ustosunkowania się do niej (w określonym terminie); 1) zwiększenie rozpiętości kary zawieszenia prawa wykonywania zawodu; m) "przeniesienie" przepisów dot. postępowań w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej farmaceutów do aktu prawnego rangi ustawowej; 6) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu ograniczenia obrotu pozaaptecznego, który jest zjawiskiem zagrażającym zdrowiu pacjenta; 7) podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia do ustawy o działalności leczniczej przepisów umożliwiających farmaceutom wykonywanie zawodu w ramach praktyk zawodowych, analogicznie do uprawnień lekarzy, pielęgniarek, fizjoterapeutów lub diagnostów laboratoryjnych. | ||
Komisja ds. spraw kontaktów zagranicznych | Kalendarz spotkań PGEU: 1) 14.03.2024 r. - Advisory Working Group 2) 16.04.2024 r. - Economics Working Group 3) 17.04.2024 r. - Advisory Working Group 4) 14.05.2024 r. - European Pharmacists Professional Forum 5) 15.05.2024 r. - Advisory Working Group 6) 10.06.2024 r. - Executive Committee 7) 10.06.2024 r. - General Assembly 8) 11.06.2024 r. - General Assembly 9) 03.07.2024 r. - Advisory Working Group 10) 10.09.2024 r. - Economics Working Group 11) 11.09.2024 r. - Advisory Working Group 12) 15.10.2024 r. - European Pharmacists Professional Forum 13) 16.10.2024 r. - Advisory Working Group 14) 04.12.2024 r. - Advisory Working Group Obszarami na których skupiać sie będą prace PGEU w roku 2024 | |
będą między innymi: 1. współpraca z Komisją Europejską w zakresie ograniczenia braków dostępności produktów leczniczych. 2. Prace dotyczące e-zdrowia: digitalizacja i apteki internetowe. 3. Wypracowanie nowych usług świadczonych przez farmaceutów, pozwalających na wsparcie systemu opieki zdrowotnej w całej Europie m.in. szczepienia, serwisy farmaceutyczne. | ||
4. Wpływ produktów leczniczych na środowisko. 5. Oporność antybiotykowa. 6. Szczepienia. 7. Analiza pionowej i poziomej integracji hurtowni i aptek. 8. Wpływ digitalizacji na modele biznesowe. 9. Zabezpieczenie i kształtowanie przyszłości aptek ogólnodostępnych. 10. Europejska przestrzeń danych dotyczących zdrowia (European Space Database) - prace wdrożeniowe. Reprezentacja w EAHP: - uczestnictwo w GA oraz spotkaniach organizowanych przez | ||
EAHP. | ||
Komisja ds. odwoławczych | 1) Współpraca z okręgowymi izbami aptekarskimi i szkolenie w zakresie stosowania Uchwały nr VII/18/2017 Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie trybu postępowania przy wydawaniu opinii w sprawach o udzielenie albo cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej oraz przy stwierdzaniu rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kandydata na stanowisko kierownika apteki. | |
Komisja ds. szkoleń i edukacji | 1) podjęcia działań zmierzających do zwiększenia merytorycznego wpływu samorządu zawodu farmaceuty na proces kształcenia techników farmaceutycznych; 2) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zwolnienia aptekarzy posiadających dyplom ukończenia studiów na kierunku analityka medyczna z obowiązku odbycia kursów wymaganych do przeprowadzania testów diagnostycznych; 3) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących zapewnienia opiekunowi praktyki zawodowej, wskazanemu w art. 12 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (t.j. Dz.U.2022.1873 z późn. zm.) dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie tej funkcji, które będzie otrzymywał od uczelni kierującej na praktykę zawodową; 4) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi-dodanie w art. 37 ust. 1 farmaceutów, dzięki czemu będą mogli objąć rolę badacza głównego; 5) zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty: wprowadzenie zapisów analogicznych do ustawy z dnia | |
5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, regulujących finansowanie kursów specjalizacyjnych oraz wynagrodzenie specjalizujących się farmaceutów i opiekuna stażu. | ||
Komisja ds. działalności gospodarczej | 1) zbiór danych i analiza rynkowa poziomu marż produktów refundowanych w aptekach otwartych na terenie kraju; 2) współpraca z przedstawicielami i firmami farmaceutycznymi w kontekście szkoleń ciągłych dla farmaceutów oraz Webinarów NIA; 3) utworzenie Rejestru Farmaceutów przy NRA wraz z rozbudową możliwości marketingowych. | |
Komisja ds. informacji | 1) zobowiązuje się NRA - w zakresie jej ustawowych zadań - do stałego monitorowania, w tym poprzez powołanie wyspecjalizowanego zespołu lub komisji, sygnałów z rynku farmaceutycznego, w szczególności wskazujących na istnienie problemów finansowych, analizowania ich oraz sporządzania lub zlecania analiz farmakoekonomicznych; 2) reagowanie na bieżące sytuacje, w tym sytuacje kryzysowe oraz prowadzenie bieżących działań w zakresie zagadnień medialnych, zarówno w obrębie członków samorządu aptekarskiego, jak i środowiska zewnętrznego. | |
Komisja ds. wystawiania i realizacji recept | 1) zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do poprawy przejrzystości wymogów prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań; 2) w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawa przez farmaceutów oraz wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania jasnych unormowań prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań, w szczególności uproszczenia zasad określonych w art. 96 oraz art. 96a ustawy - Prawo farmaceutyczne; 3) zobowiązuje się NRA do pilnego podjęcia rozmów z Ministerstwem Zdrowia oraz Narodowym Funduszem Zdrowia na temat możliwości otwierania okresów refundacyjnych celem zmiany statusu recept zamknięta/otwarta bez żadnych konsekwencji. |