Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2019 rok.

Akty korporacyjne

Aptek.2018.12.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 grudnia 2018 r.

UCHWAŁA Nr VII/15/2018
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 4 grudnia 2018 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2019 rok

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz. U. z 2016 r" poz. 1496 z późn. zm.) oraz § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr VII/24/2016 z dnia 31 stycznia 2016 r. VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy, Naczelna Rada Aptekarska uchwala, co następuje:
§  1. 
Uchwala się plan pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na rok 2019, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały stanowi realizację obowiązku Naczelnej Rady Aptekarskiej, określonego w § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr VII/24/2016 z dnia 31 stycznia 2016 r. VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy.

ZAŁĄCZNIK

PLAN PRACY NRA NA ROK 2019

z podziałem na poszczególne komisje

KOMISJAUWAGI
Komisja ds. aptek ogólnodostępnych - mgr farm. Bożena Śliwa1. Opiniowanie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem aptek i wykonywaniem zawodu farmaceuty.

2. Przygotowywanie odpowiedzi na kierowaną do NIA korespondencję od farmaceutów i pacjentów dotyczącą realizacji recept.

3. Współpraca z NFZ:

-udział przedstawiciela NRA w posiedzeniach Rady Funduszu, -udział w pracach zespołów problemowych powoływanych przez NFZ.

4. Udział w kampanii promującej pracę farmaceutów w społeczeństwie.

5. Przygotowanie analizy zmian na rynku aptek po wprowadzeniu "Ad A".

6. Przygotowywanie zapytań do MZ i przekazywanie wiążących interpretacji prawa.

7. Przygotowanie w II połowie roku 2019 konferencji NRA z GIF i WIF.

Komisja ds. farmacji szpitalnej - mgr farm. Ewa Stecki ewicz - Bartnicka1. Ustalenia norm zatrudnienia farmaceutów pracujących

w aptece szpitalnej, dziale farmacji szpitalnej w stosunku do liczby łóżek szpitalnych oraz wykonywanych procedur.

2. Wprowadzenie zmian w ustawie Prawo Farmaceutyczne dotyczących:

-określenia wymogów jakim powinien odpowiadać dział farmacji szpitalnej w szczególności określających jego organizację (w tym czas pracy oraz ilość zatrudnionych farmaceutów) i wyposażenie, -określenia szczegółowych wymogów jakim powinno odpowiadać pomieszczenie pracowni do przygotowania leków cytotoksycznych w szczególności określających jego organizację i wyposażenie (na podstawie standardów farmaceutycznych),

- określenia szczegółowych wymogów jakim powinno odpowiadać pomieszczenie pracowni do sporządzania leków do żywienia pozajelitowego i dojelitowego w szczególności określających jego organizację i wyposażenie (na podstawie standardów farmaceutycznych),

- doprecyzowania składu zespołu badaczy tj. zapewnienie obecności kierownika apteki szpitalnej lub farmaceuty szpitalnego wskazanego przez kierownika apteki.

3. Współpraca z Zespołem roboczym do spraw opieki farmaceutycznej w celu wypracowania projektu opieki farmaceutycznej w szpitalu, finansowanej ze środków publicznych.

4. Dążenie do finansowania procedury żywienia pozajelitowego w warunkach domowych w oparciu o diety dożylne przygotowane przez farmaceutę (przy zachowaniu obowiązującego prawa oraz wymagań stawianych przez producentów).

5. Kontynuacja działań mających na celu rewaloryzację wynagrodzeń dla farmaceutów zatrudnionych w szpitalu ze środków publicznych wyasygnowanych przez Ministerstwo Zdrowia.

6. Kontynuacja działań mających na celu finansowanie kosztów specjalizacji dla farmaceutów ze środków publicznych.

7. Podjęcie działań mających na celu ujednolicenie zasad:

- udzielania rękojmi należytego prowadzenia apteki szpitalnej oraz działu farmacji.

8. Zorganizowanie spotkania roboczego członków Komisji ds. Farmacji Szpitalnej NRA z przewodniczącymi Komisji Aptek Szpitalnych poszczególnych izb (styczeń, kwiecień, październik).

9. Zorganizowanie konferencji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, NFZ, dyrektorów szpitali, farmaceutów szpitalnych - październik 2019.

Komisja ds. hurtowni farmaceutycznych - mgr farm. Jakub Dorociak1. Monitorowanie zmian w prawie farmaceutycznym dotyczącym hurtu ze szczególnym uwzględnieniem zmian w nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne wprowadzanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

2. Analiza wytycznych Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej i jej wpływu na funkcjonowanie hurtowni.

3. Monitorowanie funkcjonowania modeli biznesowych realizowanych przez hurtownie farmaceutyczne i ich wpływ na apteki.

4. Podjęcie jednolitych działań w całym kraju mających na celu wyegzekwowanie przez nadzór farmaceutyczny tzw. zapisów antykoncentracyjnych oraz rzeczywistego oddzielenia hurtu od detalu.

5. Zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie wydawania zezwoleń na obrót hurtowy środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi lub prekursorami kategorii 1 - w zakresie zmian określających jakie preparaty mają być zamawiane pisemnie, a jakie tego nie wymagają.

6. Zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 marca 2012 r. w sprawie sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta dopuszczonych do obrotu bez konieczności uzyskania pozwolenia - w zakresie zmiany obowiązku sprowadzania jedynie produktów leczniczych z kraju pochodzenia.

7. Współpraca z GIF w celu wypracowania jednolitego systemu przeprowadzania inspekcji DPD.

8. Współpraca z GIF w celu eliminacji istotnych błędów w rejestrach hurtowni, ze szczególnym uwzględnieniem zasad zamieszczania informacji o cofnięciach zezwolenia jak i błędach w informacjach o zakresie zezwolenia.

9. Cykliczne robocze spotkania z GIF w celu wymiany informacji i wypracowywania metod działań w celu jak najlepszego wdrażania DPD i zabezpieczenia pracujących w hurtowniach farmaceutów.

10. Kontynuowanie prac na rzec powoływania komisji hurtowni farmaceutycznych przy wszystkich Okręgowych Izbach Aptekarskich w celu podnoszenia prestiżu i wiedzy farmaceutów pracujących w hurtowniach.

11. Przeprowadzenie wyjazdowych spotkań/szkoleń dla farmaceutów pracujących w hurtowniach w porozumieniu z OIA w zakresie ZSMOPL i NMVO a także bieżącej sytuacji na rynku hurtowym.

misje ds. opieki farmaceutycznej - dr Piotr Brukiewicz1. Kontynuacja wdrażania pilotażu opieki farmaceutycznej.

2. Współpraca i udział w spotkaniach zespołu MZ ds. wdrożenia opieki farmaceutycznej.

3. Opracowanie rozporządzenia w sprawie pilotażu opieki farmaceutycznej.

4. Opracowanie rozwiązań IT we współpracy z MZ i CSIOZ wspomagających przeprowadzenie pilotażu Opieki Farmaceutycznej.

5. Opracowanie zasad finansowania pilotażu Opieki Farmaceutycznej we współpracy z NFZ.

Komisja ds. informatyzacji, CSIOZ, CRF - mgr farm. Marian Witkowski1. Analiza zagrożeń oraz kontrola wdrażania elementów e-Zdrowia na rynku farmaceutycznym:

- e-Recepta,

-ZSMOPL,

- serializacja,

- e-Zapotrzebowanie.

2. Współpraca z MZ i CSIOZ w zakresie nowych wdrożeń i projektów.

3. Kontynuacją prac nad projektem CRF na icloud.

4. Udział w pracach Zespołu strategii i rozwoju e-Zdrowia powołanego przy Ministerstwie Cyfryzacji.

5. Udział w pracach Rady Interoperacyjności w Służbie Zdrowia powołanej przy CSIOZ.

6. Bieżące zadania w zakresie poprawy infrastruktury IT w NIA.

Komisja ds. legislacji - mgr farm. Elżbieta Piotrowska- Rutkowska1. Sprawowanie nadzoru nad przepływem informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami a także przekazywanie jednolitego stanowiska (interpretacji) w sytuacji nowelizacji ustaw i nowych rozporządzeń obwiązującego dla wszystkich OIA.

2. Wprowadzenie instytucji prawnych ograniczających sprzedaż bezpośrednią w sposób zapewniający ciągłość dostępności leków na rynku wewnętrznym.

3. Kontynuacja działań zmierzających do zmiany obecnie obowiązującej wysokości marży aptecznej.

4. Kontynuacja prac legislacyjnych w zakresie uszczelnienia 1%.

5. Przygotowanie przeglądu obowiązujących aktów prawnych. Koordynacja procesu przygotowania uwag i propozycji.

6. Monitorowanie prowadzonych prac legislacyjnych.

7. Udział w pracach nad przekazaniem projektu ustawy o zawodzie farmaceuty do konsultacji publicznych oraz monitorowania prac nad uchwaleniem ustawy.

8. Przygotowanie propozycji rozwiązań marżowych oraz projektu wdrożenia opłaty ekspedycyjnej.

9. Przygotowanie propozycji nowelizacji przepisów mających na celu:

- wyeliminowanie wywozu produktów leczniczych,

- ograniczenia strat aptek w przypadku likwidacji działalności, -ograniczenia reklamy leków i suplementów diety skierowanej do pacjentów,

- umożliwienie wykreślenia z listy członków OIA osób nie wypełniających obowiązku opłacenia składek przez okres dłuższy niż 2 lata,

- rozszerzenie możliwości realizacji recept farmaceutycznych,

- zmniejszenie częstotliwości publikowania obwieszczeń refundacyjnych.

10. Podjęcie działań mających na celu wprowadzenie znacznego ograniczenia sprzedaży produktów mających status produktu leczniczego w placówkach obrotu pozaaptecznego.

11. Zapoczątkowanie procesu wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących zaostrzenia warunków wprowadzania do obrotu, sprawowania nadzoru nad obrotem i wycofywania suplementów diety, głownie pod katem ich bezpieczeństwa stosowania.

12. Podjęcie kroków w celu nadzoru nad wprowadzaniem zmian w postaci ogłaszania obwieszczenia zawierającego wykaz leków refundowanych w zakresie zmniejszenia częstotliwości wprowadzania zmian, odpowiedniego vacatio legis, możliwości rekompensaty strat przez producentów w celu zminimalizowania negatywnych skutków finansowych ponoszonych przez apteki.

13. Sprawowanie nadzoru nad wdrożeniem w Polsce uchwalonej przez Unię Europejską tzw. dyrektywy fałszywkowej oraz jej rozporządzenia wykonawczego.

Komisja ds. spraw kontaktów zagranicznych - mgr farm. Michał ByliniakPrzyjęto następujący podział prac i zakresu uczestnictwa członków komisji w posiedzeniach PGEU:

1. dr Mikołaj Konstanty - sprawy ekonomiczne - posiedzenia EWG (Economical Working Group)

2. dr Piotr Migas - sprawy zawodowe - posiedzenia EPPF (European Pharmacists Professional Forum)

3. mgr Michał Byliniak - sprawy polityczne - posiedzenia AWG (Advisory Working Group), ExCo (Executive Committee) i GA (General Assembly) oraz ze względu na pełnioną w 2019 r. funkcji Prezydenta PGEU reprezentacja organizacji w ramach spotkań organizowanych w EU.

W związku z objęciem przez Polskę i przewodniczącego Komisji Prezydencji plan pracy komisji przedstawia się następująco: Kalendarz spotkań PGEU:

15.01.2019 r. - Economical Working Group

16.01.2019 r. - Advisory Working Group + Executive Committee

12.02.2019 r. - European Pharmacists Professional Forum

13.02.2019 r. - Advisory Working Group

13.03.2019 r. - Advisory Working Group

02.04.2019 r. - Economical Working Group

03.04.2019 r. - Advisory Working Group + Executive Committee

14.05.2019 r. - European Pharmacists Professional Forum

15.05.2019 r. - Advisory Working Group + Executive Committee

10.06.2019 r. - Executive Committee (Kraków)

11.06.2019 r. - General Assembly (Kraków)

12.06.2019 r. - Sympozjum (Kraków)

10.07.2019 r. - Advisory Working Group + Executive Committee (w razie potrzeby)

10.09.2019 r. - Economical Working Group + Obchody 60-lecia PGEU

11.09.2019 r. - Advisory Working Group + Executive Committee

10.2019 - European Pharmacists Professional Forum + Advisory Working Group + Executive Committee

11.2019 - Executive Committee + General Assembly,

12.2019 - Advisory Working Group.

Powyższy kalendarz może ulec zmianie ze względu na aktywności związane z Prezydencją.

Harmonogram prac PGEU na 2019:

1. Monitorowanie, zbieranie i udostępnianie faktów oraz danych w odniesieniu do regulacji, legislacji, kwestii ekonomicznych oraz profesjonalnych związanych z rynkiem aptecznym.

2. Proaktywne monitorowanie oraz prowadzenie działań w ramach aktywności legislacyjnych, postępowań sądowych oraz porozumień handlowych mających bezpośredni wpływ na apteki ogólnodostępne prowadzonych w Komisji Europejskiej.

3. Inicjowanie, monitorowanie oraz wpływanie na procesy polityczne mające wpływ na praktykę apteczną.

4. Wsparcie w uzyskiwaniu zrównoważonego modelu wynagradzania aptek.

5. Wzmacnianie relacji z UE oraz innymi instytucjami międzynarodowymi i interesariuszami m.in. poprzez zawieranie stosownych porozumień.

6. Kształtowanie przyszłości kadr aptek oraz wsparcie EPSA (European Pharmaceutical Students' Association)

7. Wsparcie Członków PGEU we wzmacnianiu i rozwoju wkładu aptek ogólnodostępnych w odniesieniu do pacjentów, zdrowia publicznego oraz narodowych systemów ochrony zdrowia.

Niezależnie od prac wynikających z harmonogramu działań PGEU, w 2019 r. Komisja koncentruje się na zebraniu danych w dwóch obszarach:

1. Modeli marżowych ze szczególnym uwzględnieniem wynagradzania za prowadzenie serwisów aptecznych.

2. Informacji dotyczących wdrażania serwisów opieki aptecznych wraz z danymi naukowymi.

Ze względu na istotność ww. zagadnień Komisja przewiduje możliwość odbycia 1-2 spotkań studyjnych w państwach realizujących serwisy będące przedmiotem naszego zainteresowania (Wielka Brytania, Portugalia).

Ze względu na wejście w życie 9 lutego 2019 r. obowiązków związanych z serializacją, jednym z kluczowych zdań Komisji będzie monitorowanie postępów wdrożenia w Polsce i UE oraz bezzwłoczne reagowanie i przekazywanie NRA informacji o decyzjach Komisji Europejskiej oraz EMVO a także rekomendacjach PGEU.

Objęcie Prezydencji PGEU wiąże się również z przywilejem organizacji Sympozjum oraz Zgromadzenia Ogólnego (GA) PGEU w Polsce (10-12.06.2019 Kraków). Rozpoczęte w 2018 r. prace organizacyjne będą kontynuowane w ramach działań komisji. Przewiduje się również kontynuację działań Komisji w ramach grupy V4 i możliwe uczestnictwo w spotkaniach organizowanych przez Węgry i Słowację.

Kontynuowana będzie również współpraca Komisji w organizacji Dnia Aptekarza w zakresie wyboru i organizacji pobytu gości zagranicznych.

Komisja zachęca członków NRA do przesyłania zapytań dotyczących praktyki aptecznej i przepisów w innych państwach a także sugestii działań lub wsparcia ze strony komisji ds. kontaktów międzynarodowych.

Komisja ds. odwoławczych - mgr farm. Małgorzata Pietrzak1. Współpraca z okręgowymi izbami aptekarskimi i szkolenie w zakresie stosowania Uchwały nr 18/2017 Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie trybu postępowania przy wydawaniu opinii w sprawach o udzielenie albo cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej oraz przy stwierdzaniu rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kandydata na stanowisko kierownika apteki.

2. Przygotowanie analizy składanych odwołań - identyfikacja najważniejszych problemów oraz trendów, przedstawienie wniosków Naczelnej Izby Aptekarskiej poszczególnym okręgowym izbom aptekarskim.

Komisja ds. młodzieży farmaceutycznej - mgr farm. Paweł Martyniuk1. Objęcie patronatem Naczelnej Izby Aptekarskiej ogólnopolskich wydarzeń organizowanych przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji, takich jak: konferencje, konkursy, Kongres PTSF, Wigilia PTSF, akcja "Skonsultuj

z Farmaceutą".

2. Zakup nagród dla zwycięzców ogólnopolskich konkursów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji, takich jak:

- Ogólnopolski Konkurs Opieki Farmaceutycznej,

- Ogólnopolski Konkurs Umiejętności Klinicznych,

- Ogólnopolski Konkurs Receptury Aptecznej,

- Ogólnopolski Konkurs Prac Naukowych.

3. Obecność przedstawicieli NRA na w/w wydarzeniach.

4. Zaangażowanie się w akcję Skonsultuj z Farmaceutą aby razem ze studentami farmacji promować opiekę farmaceutyczną

w nadciśnieniu tętniczym i cukrzycy.

5. Wygłoszenie wykładów w ramach akcji Przyszłość Farmaceuty mających na celu przybliżanie studentom farmacji spraw dotyczących zawodu.

Komisja ds. szkoleń i edukacji

- dr Paweł Chrzan

1. Przeprowadzenie wśród farmaceutów ankiety dotyczącej

zagadnień, jakich tematów szkoleń brakuje, jakich jest w nadmiarze i sposobów usprawnienia informacji o dostępności szkolenia.

2. Czynny udział wraz z CMKP nad tematyką szkoleń.

3. Nawiązanie ściślejszej współpracy z PTFarm i władzami wydziałów farmaceutycznych przy organizacji kursów i szkoleń dla farmaceutów.

4. Opracowanie i wdrożenie centralnego rejestru kursów, szkoleń i konferencji organizowanych przez poszczególne OIA na stronie internetowej NIA.

5. Dążenie do zmian legislacyjnych mających na celu ujednolicenie rodzaju punktów edukacyjnych tylko na "miękkie" działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie dowolności w zakresie formy kształcenia

i uzyskiwania punktów edukacyjnych.

6. Współpraca z komisją ds. opieki farmaceutycznej w zakresie opracowywania i organizacji kursów doszkalających farmaceutów w kierunku opieki farmaceutycznej.

7. Inicjowanie wszelkich działań mających na celu podniesienie wiedzy i kompetencji farmaceutów,

8. Przygotowanie propozycji szkoleń z zakresu opieki farmaceutycznej.

9. Nawiązanie relacji z mediami pozwalających na aktywne przekazywanie stanowisk NRA.

10. Przygotowanie propozycji zmian w kształceniu przed-

i podyplomowym farmaceutów przed wdrożeniem systemu opieki farmaceutycznej w aptekach.

11. Działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie dowolności w zakresie formy kształcenia

i uzyskiwania punktów edukacyjnych.

12. Wprowadzenie możliwości organizowania wszystkich form szkoleń przez struktury OIA na równych prawach z ośrodkami kształcenia podyplomowego uczelni medycznych.

Komisja ds. informacji - mgr farm. Marek TomkówDziałania Proaktywne:

1. Wsparcie komunikacyjne dla projektów:

- Nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne,

- Wdrożenia serializacji (dyrektywa fałszywkowa),

- Wdrożenia e-recepty,

- Ustawy o zawodzie farmaceuty i wdrożenia opieki farmaceutycznej (uzależnione od postępu prac zespołu działającego przy MZ),

- Nocnych dyżurów aptecznych (w zależności od stopnia zaawansowania prac po stronie MZ),

- Medycznej marihuany (promocja szkoleń dla farmaceutów, przekazy medialne mówiące o stopniu przygotowania farmaceutów),

- Promocji szczepień obowiązkowych (współpraca z GIS),

- Wsparcie dla polskiej prezydencji w Pharmaceutical Group of the European Union (PGEU) - w zależności od stawianych oczekiwań.

2. Prowadzone i planowane kampanie:

- "Uwaga na leki" (kolejne odsłony kampanii),

- Promocja zawodu farmaceuty - zaplanowanie i realizacja kampanii.

3. Udział w kluczowych wydarzeniach branżowych, m.in.:

- Health Challenges Congress w Katowicach,

- Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju,

- Forum e-Zdrowia w Gdańsku,

- Forum Rynku Zdrowia w Warszawie,

- Wspólnie dla Zdrowia - projekt Ministra Zdrowia,

- Puls Medycyny - Lista Stu najbardziej wpływowych osób w sektorze zdrowia.

4. Dalszy rozwój nowoczesnych narzędzi komunikacji (strona www, Twitter, Facebook, newsletter).

5. Komunikacja wydarzeń organizowanych przez NIA m.in. Dzień Aptekarza, PGEU GA, VIII Krajowy Zjazd Aptekarzy.

Działania Reaktywne:

1. Obrona zrealizowanych/wdrożonych w życie projektów (w debacie publicznej):

- Apteka dla Aptekarza,

- Utrzymanie zakazu reklamy aptek,

2. Komunikacja kryzysowa - w zależności od dynamiki zdarzeń.

Komisja ds. działalności gospodarczej - dr Mikołaj Konstanty1. W ramach pracy zespołu ds. marż aptecznych, kontynuacja zbiórki danych oraz analiza rynkowa poziomu marż produktów refundowanych w aptekach otwartych na terenie kraju.

2. Pozyskiwanie dodatkowych przychodów dla Naczelnej Izby Aptekarskiej.

3. Współpraca z przedstawicielami i firmami farmaceutycznymi w kontekście szkoleń.

4. Wraz z osobą Skarbnika NRA wykonanie analizy potrzeb oraz kalendarium istotnych wydarzeń w NIA.

5. Sprawy bieżące.

Komisja ds. kultury, sportu i rekreacji - mgr farm. Małgorzata Lelito1. Opublikowanie na stronie NIA kalendarza wszystkich imprez kulturalnych i sportowych organizowanych przez Okręgowe Izby Aptekarskie, jak również Naczelną Izbę Aptekarską.

2. Włączenie się Członków Komisji w organizację imprez kulturalnych i sportowych o zasięgu ogólnopolskim.

3. Podliczanie punktów zdobywanych przez Okręgowe Izby Aptekarskie w ramach "Ligi Mistrzów", jak również nagrodzenie najbardziej usportowionej Izby.