Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2016 rok.

Akty korporacyjne

Aptek.2016.3.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 1 marca 2016 r.

UCHWAŁA Nr VII/14/2016
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 1 marca 2016 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2016 rok

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1429, z późn. zm.) oraz § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr VII/24/2016 z dnia 31 stycznia 2016 r. VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy, Naczelna Rada Aptekarska uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwala się plan pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na rok 2016, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały stanowi realizację obowiązku Naczelnej Rady Aptekarskiej, określonego w § 20 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr VII/24/2016 z dnia 31 stycznia 2016 r. VII Krajowego Zjazdu Aptekarzy.

ZAŁĄCZNIK

PLAN PRACY KOMISJI NRA NA 2016 r.

z podziałem na poszczególne komisje

KOMISJAPROPOZYCJEUWAGI
Komisja ds. aptek ogólnodostępnych mgr farm.

Bożena Śliwa

1. Wykonywanie zawodu w aptekach ogólnodostępnych:

- udział w pracach legislacyjnych dotyczących Ustawy o zawodzie farmaceuty,

- przygotowanie jednolitej procedury uzyskiwania rękojmi należytego prowadzenia apteki,

- przygotowanie analizy ilości farmaceutów pracujących w statystycznej

aptece ogólnodostępnej na terenie poszczególnych OIA,

- współpraca z Komisją do spraw OF celem stworzenia modelu

refundowanej opieki farmaceutycznej w aptece ogólnodostępnej,

- wprowadzenie do PF zapisów mających na celu zapewnienie aptekom wynagrodzenia za pełnienie dyżurów nocnych,

- przygotowanie analizy ilości farmaceutów przypadających na aptekę w poszczególnych izbach.

- odbiurokratyzowanie wszelkich możliwych czynności, umów, raportów, które nakłada na nas MZ, NFZ,

- wprowadzenie zasady, że kierownik apteki jest członkiem izby aptekarskiej, na terenie której pełni funkcję kierownika.

2. Analiza sytuacji ekonomicznej aptek:

- analiza strat finansowych aptek związanych ze zmianami na listach leków refundowanych,

- przygotowanie analizy ograniczeń dostępności do leków z uwzględnieniem realizowanych modeli biznesowych i ich mechanizmów,

- przygotowanie propozycji rozwiązań dotyczących zmiany tabeli marż detalicznych i sposobu ich naliczania,

- przygotowanie propozycji rozwiązań dotyczących wdrożenia opłaty ekspedycyjnej,

- przygotowanie opracowania dotyczącego kondycji finansowej aptek indywidualnych,

3. Koordynacja prac ORA pod katem ujednolicenia zasad realizacji recept:

- sporządzenie katalogu dotychczasowych interpretacji zapisów Rozporządzenia w sprawie recept lekarskich będących odpowiedziami na zapytania OIA i NIA kierowane do OWNFZ, Centrali nFz i MZ,

- przygotowanie we współpracy z OIA listy problemów interpretacyjnych i skierowanie wystąpień do Centrali NFZ i MZ,

- bieżąca analiza i informacja o zmianach prawa dotyczących aptek ogólnodostępnych,

4. Współpraca z Głównym Inspektoratem Farmaceutycznym:

- przegląd realizacji działań OIA i WIF w zakresie egzekwowania art.99 PF,

- przedstawienie stanu realizacji porozumienia GIF-NRA w zakresie egzekwowania art.94a PF,

- organizacja konferencji po objęciu stanowiska przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego,

5. Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia

- udział przedstawiciela NRA w posiedzeniach Rady przy Centrali

NFZ,

- organizacja spotkania z przedstawicielami Centrali NFZ dotyczącego egzekwowania kar umownych i możliwości powołania komisji arbitrażowej,

6. Zorganizowanie we współpracy z OIA ogólnopolskiej akcji APTEKARZE- PACJENTOM,

Komisja ds. farmacji szpitalnej mgr farm.

Ewa Steckiewicz - Bartnicka

1. podjęcie działań zmierzających do jednoznacznego określenia miejsca apteki szpitalnej, działu farmacji szpitalnej w strukturze szpitala.

2. dążenie do ustalenia norm zatrudnienia farmaceutów pracujących w aptece szpitalnej w stosunku

do liczby łóżek szpitalnych oraz wykonywanych procedur.

3. podjęcie działań mających na celu wprowadzenie zmian w Ustawie Prawo

Farmaceutyczne polegających na:

- określeniu szczegółowych wymogów jakim powinien odpowiadać dział farmacji szpitalnej w szczególności określających jego organizację (w tym czas pracy oraz ilość zatrudnionych farmaceutów) i wyposażenie.

- określeniu szczegółowych wymogów jakim powinno odpowiadać pomieszczenie pracowni do przygotowania leków cytotoksycznych w szczególności określających jego organizację i wyposażenie,

- określeniu szczegółowych wymogów jakim powinno odpowiadać pomieszczenie pracowni do sporządzania leków do żywienia pozajelitowego i dojelitowego w szczególności określających jego organizację i wyposażenie.

- doprecyzowania składu zespołu badaczy tj. zapewnienie obecności kierownika apteki szpitalnej lub farmaceuty szpitalnego wskazanego przez kierownika apteki.

4. Podjęcie działań w celu określenia przez Ministerstwo Zdrowia w drodze rozporządzenia szczegółowego wykazu wyrobów medycznych prowadzonych przez aptekę szpitalną, dział farmacji.

5. Podjęcie ścisłej współpracy z Zespołem roboczym do spraw opieki farmaceutycznej w celu wypracowania projektu opieki farmaceutycznej w szpitalu finansowanej ze środków publicznych.(konieczność wyceny procedur),

6. podjęcie działań o finansowanie procedury żywienia pozajelitowego w warunkach domowych w oparciu o diety dożylne przygotowane przez farmaceutę (przy zachowaniu obowiązującego prawa oraz wymagań stawianych przez producentów),

7. Podjęcie działań prowadzących do nowelizacji przepisów określających prawo wglądu do dokumentacji pacjentów hospitalizowanych w celu świadczenia opieki farmaceutycznej,

8. Podjęcie działań mających na celu rewaloryzację wynagrodzeń dla farmaceutów zatrudnionych w szpitalu ze środków publicznych wyasygnowanych przez Ministerstwo Zdrowia,

9. Podjęcie działań mających na celu ujednolicenie zasad udzielania rękojmi należytego prowadzenia apteki szpitalnej oraz działu farmacji.

10. Zorganizowanie konferencji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, NFZ, dyrektorów szpitali, farmaceutów szpitalnych

11. Przygotowanie informacji o liczbie szpitali oraz innych placówek wymagających posiadania apteki szpitalnej lub działu farmacji szpitalnej,

12. Przygotowanie informacji o liczbie funkcjonujących aptek szpitalnych i działów farmacji szpitalnej wraz z informacją o liczbie zatrudnionych farmaceutów wraz z wymiarem zatrudnienia,

13. Udział w Walnym Zgromadzeniu EAHP, które odbędzie się w Pradze w dniach 9-12 czerwca 2016 r.

Komisja ds. hurtowni

farmaceutycznych mgr farm.

Jakub Dorociak

1. Prace na rzecz zmiany niektórych zapisów w prawie farmaceutycznymi oraz rozporządzeniu dotyczącym DPD (eliminacja lub korekty zapisów przyjętych przez Polski Rząd a nie mających odniesienia w dyrektywie europejskiej).

2. Dostosowanie rozporządzeń dotyczącego WC/WS oraz obrotu produktami

kontrolowanymi (N, P i prekursory) do realiów rynkowych, środków aktualnej komunikacji, możliwości wszystkich dystrybutorów hurtowych.

3. Zmiana w zakresie obowiązku oraz częstości i rodzaju przekazywania danych, a także przez podmioty biorące udział w dystrybucji produktów leczniczych,

4. Analiza implementacji wytycznych Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej i jej wpływu na funkcjonowanie aptek,

5. Analiza modeli biznesowych realizowanych przez hurtownie farmaceutyczne,

6. podjęcie jednolitych działań w całym kraju mających na celu wyegzekwowanie przez nadzór farmaceutyczny tzw. zapisów antykoncentracyjnych oraz rzeczywistego oddzielenia hurtu od detalu,

7. kontynuowanie działań związanych z wyeliminowaniem tzw. systemu sprzedaży bezpośredniej, w szczególności zamawiania leków danego producenta tylko w konkretnej hurtowni, przez tzw. infolinię podmiotu odpowiedzialnego lub z narzucaniem określonych warunków sprzedaży jako systemu stwarzającego zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta,

8. zmian rozporządzenia dotyczącego uprawnionych podmiotów do zakupu w hurtowni farmaceutycznej,

9. zorganizowanie szkoleń dla farmaceutów pracujących w hurtowniach farmaceutycznych,

10. zorganizowanie pod patronatem NIA szkolenia dla farmaceutów pracujących w hurtowniach z wszystkich okręgowych izb aptekarskich,

11. współpraca z GIF w zakresie realizacji DPD i problemów z tym związanych.

Komisje ds. opieki farmaceutycznej - dr

Piotr Brukiewicz

1. przygotowanie koncepcji opieki farmaceutycznej wraz z zakresem szkoleń dla farmaceutów i lekarzy,

2. przygotowanie cyklu konferencji mających na celu przybliżenie koncepcji opieki farmaceutycznej członkom samorządu,

3. kontynuowanie działań mających na celu wdrożenie systemu opieki farmaceutycznej do aptek, opracowanego przy współudziale aptekarzy- praktyków pracujących w aptekach dostosowanego do polskich realiów pracy w aptece i polskiego systemu opieki zdrowotnej.

Komisja ds. informatyzacji, CSIOZ, CRF mgr farm.

Marian Witkowski

1. usprawnienie przepływu informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami a także przekazywanie jednolitego stanowiska (interpretacji) w sytuacji nowelizacji ustaw i nowych rozporządzeń obwiązującego dla wszystkich OIA.

2. Zacieśnienie współpracy z CSIOZ,

3. Wsparcie prac nad wdrożeniem e-recepty,

4. Nadzór nad rozwojem projektu ZSMOPL,

5. Koordynacja działań oraz przygotowanie projektu serwisów realizowanych

w ramach wdrożenia projektu autentyfikacji, doprowadzenie do minimalizacji kosztów finansowych, które będą musiały ponieść apteki przy wprowadzaniu rozwiązań technicznych powyższego projektu.
Komisja ds. legislacji mgr farm. Michał Byliniak1. usprawnienie przepływu informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami a także przekazywanie jednolitego stanowiska (interpretacji) w sytuacji nowelizacji ustaw i nowych rozporządzeń obwiązującego dla wszystkich OIA.

2. Podjęcie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany struktury własności aptek,

3. Kontynuacja prac legislacyjnych w zakresie geografii i demografii aptek,

4. wprowadzenie instytucji prawnych ograniczających sprzedaż bezpośrednią w sposób zapewniający ciągłość dostępności leków na rynku wewnętrznym

5. kontynuacja działań zmierzających do zmiany obecnie obowiązującej wysokości marży aptecznej,

6. kontynuacja prac legislacyjnych w zakresie uszczelnienia 1%,

7. kontynuacja prac zmierzających do umożliwienia obrotu towaru między aptekami w szczególnych enumeratywnie wskazanych w przepisach przypadkach,

8. podjęcie prac zmierzających do wydania elektronicznej Farmakopei Polskiej

9. przygotowanie przeglądu obowiązujących aktów prawnych, koordynacja procesu przygotowania uwag i propozycji,

10. nadzór nad prowadzonymi pracami legislacyjnymi,

11. przygotowanie projektu ustawy o zawodzie,

12. przygotowanie propozycji rozwiązań marżowych oraz projektu wdrożenia opłaty ekspedycyjnej,

13. koordynacja realizacji projektu wdrożenia zmian struktury właścicielskiej aptek,

14. przygotowanie propozycji nowelizacji przepisów mających na celu:

- ograniczenia strat aptek w przypadku likwidacji działalności,

- ograniczenia reklamy leków i suplementów diety skierowanej do pacjentów,

- umożliwienie wykreślenia z listy członków OIA osób nie wypełniających obowiązku opłacenia składek przez okres dłuższy niż 2 lata,

- rozszerzenie możliwości realizacji recept farmaceutycznych,

- zmniejszenie częstotliwości publikowania obwieszczeń refundacyjnych,

15. podjęcie działań mających na celu wprowadzenie znacznego ograniczenia sprzedaży produktów mających status produktu leczniczego w placówkach obrotu pozaaptecznego.

16. zapoczątkowanie procesu wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących zaostrzenia warunków wprowadzania do obrotu, sprawowania nadzoru nad obrotem i wycofywania suplementów diety, głownie pod katem ich bezpieczeństwa stosowania.

17. podjęcie kroków w celu nadzoru nad wprowadzaniem zmian w postaci ogłaszania obwieszczenia zawierającego wykaz leków refundowanych w zakresie zmniejszenia częstotliwości wprowadzania zmian, odpowiedniego vacatio legis, możliwości rekompensaty strat przez producentów w celu zminimalizowania negatywnych skutków finansowych ponoszonych przez apteki.

18. cykliczną analizę skutków finansowych dla aptek, z powodu wprowadzenia Ustawy refundacyjnej.

19. doprowadzenie do ogłoszenia przez Ministerstwo Zdrowia rozporządzenia o asortymencie dodatkowym, jaki może być prowadzony w aptece ogólnodostępnej.

Komisja ds. spraw kontaktów zagranicznych mgr farm.

Piotr Migas

1. Utrzymywanie kontaktów z PGEU,

2. Utrzymywanie kontaktów z FIP,

3. Nawiązanie kontaktu z narodowymi organizacjami zrzeszającymi farmaceutów w UE i poza nią,

4. Analiza możliwości reprezentacji NRA w organizacjach europejskich - EMA, HMA, RE, KE, WHO,

5. Organizacja spotkań z reprezentantami organów i izb aptekarskich innych państw UE,

Komisja ds. odwoławczych mgr farm. Małgorzata Pietrzak1. Przygotowanie analizy składanych odwołań - identyfikacja najważniejszych problemów oraz trendów, przedstawienie wniosków NRA oraz poszczególnym ORA,
Komisja ds. młodej

farmacji

mgr farm.

Paweł Martyniuk

KONKURS OPIEKI FARMACEUTYCZNEJ 11-13 marca 2016, Wrocław

KONKURS UMIEJĘTNOŚCI KLINICZNYCH I KONKURS RECEPTURY APTECZNEJ 27-29 maja 2016, Warszawa

EPSA SUMMER UNIVERSITY 2016 2-8 sierpnia 2016, Białystok

KONGRES MŁODEJ FARMACJI 29 września - 2 października 2016, Łódź

WIGILIA MŁODEJ FARMACJI 9-11 grudnia 2016, Sosnowiec

Proponuję aby na wymienionych inicjatywach obecni byli przedstawiciele Naczelnej Rady Aptekarskiej. Na Kongresie Młodej Farmacji, który jest największym wydarzeniem, na nim wybierane są nowe władze, stosowne wydaje się uczestnictwo Pani Prezes bądź wyznaczonego członka Prezydium NRA. Jak najbardziej uzasadnione jest ufundowanie niewielkich nagród np. książkowych czy multimedialnych i wręczenie laureatom konkursów w jakże ważnych dziedzinach takich jak: opieka farmaceutyczna,

farmacja kliniczna czy receptura apteczna. Stąd zwracam się z prośbą o zapewnienie środków w budżecie na ten cel.

Proponuję wygłoszenie wykładu np. na temat możliwości rozwoju kariery zawodowej i samorządowej młodego magistra farmacji czy też wykłady dotyczące samorządu zawodowego. Uważam, że aktywni członkowie Młodej Farmacji po zakończeniu studiów mogą być silnym wsparciem jako członkowie Okręgowych Rad Aptekarskich.

1. nawiązywanie kontaktów Oddziałów Młodej Farmacji z Okręgowymi Izbami Aptekarskimi, w celu wygłoszenia przez Prezesów ORA wykładów na temat pracy samorządowej.

2. Organizacja spotkań z Młodą Farmacją,

3. Uczestnictwo w aktywnościach Młodej Farmacji,

4. Przygotowanie projektu staży dla studentów w NIA,

Komisja ds. szkoleń i edukacji dr

Paweł Chrzan

1. przeprowadzenie wśród farmaceutów ankiety dotyczącej zagadnień jakich tematów szkoleń brakuje, jakich jest w nadmiarze i sposobów usprawnienia informacji o dostępności szkolenia,

2. czynny udział wraz z CMKP nad tematyką szkoleń,

3. nawiązanie ściślejszej współpracy z PTFarm i władzami wydziałów farmaceutycznych przy organizacji kursów i szkoleń dla farmaceutów,

4. opracowanie i wdrożenie centralnego rejestru kursów, szkoleń i konferencji organizowanych przez poszczególne OIA na stronie internetowej NIA,

5. dążenie do zmian legislacyjnych mających na celu ujednolicenie rodzaju punktów edukacyjnych tylko na "miękkie", działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie dowolności w zakresie formy kształcenia i uzyskiwania punktów edukacyjnych.

6. współpraca z komisją ds. opieki farmaceutycznej w zakresie opracowywania i organizacji kursów doszkalających farmaceutów w kierunku opieki farmaceutycznej,

7. inicjowanie wszelkich działań mających na celu podniesienie wiedzy i kompetencji farmaceutów.

8. przygotowanie propozycji szkoleń z zakresu opieki farmaceutycznej,

9. nawiązanie relacji z mediami pozwalających na aktywne przekazywanie stanowisk NRA,

10. przygotowanie propozycji zmian w kształceniu przed- i podyplomowym farmaceutów przed wdrożeniem systemu opieki farmaceutycznej w aptekach.

11. działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie

dowolności w zakresie formy kształcenia i uzyskiwania punktów edukacyjnych.

12. wprowadzenie możliwości organizowania wszystkich form szkoleń przez struktury OIA na równych prawach z ośrodkami kształcenia podyplomowego uczelni medycznych.

Komisja ds. informacji mgr farm. Marek Tomków1. usprawnienie przepływu informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami a także przekazywanie jednolitego stanowiska (interpretacji) w sytuacji nowelizacji ustaw i nowych rozporządzeń obwiązującego dla wszystkich OIA.

2. podjęcie intensywnych działań PR mających na celu pokazać determinację NRA do wprowadzenia zmian. Działania we wszelkiego rodzaju środkach masowego przekazu, które odpowiednio pokażą społeczeństwu problemy i postulaty aptekarzy. W działaniach już podjętych (czyli na jakim etapie są prace i jaki jest cel do osiągnięcia) wypracowywanie spójnego stanowiska i przekazu, które będą głosem środowiska aptekarskiego oraz będą wspólnym frontem dla OIA i prezentowania takiego samego stanowiska w mediach lokalnych.

3. przygotowanie planu akcji prospołecznych przybliżających prace farmaceutów,

4. nawiązanie relacji z mediami pozwalających na aktywne przekazywanie stanowisk NRA,

5. dotyczących działań PR mających na celu odpowiednią prezentację społeczeństwu problemów i postulatów aptekarzy, należyte dbanie o medialny wizerunek środowiska aptekarskiego oraz przedstawianie społeczeństwu problemów środowiska w sposób zrozumiały dla każdego obywatela, jak również współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wdrażania przepisów UE i analizy rozwiązań prawnych istniejących w innych krajach, dotyczących farmacji.

Komisja ds. działalności gospodarczej NIA dr

Mikołaj Konstanty

1. Analiza możliwości sprzedaży powierzchni reklamowej,

2. Analiza zakresu uzyskiwania przychodów (wykorzystanie dostępu do CRF),

3. Współorganizacja szkoleń komercyjnych,

Komisja ds. sportu i rekreacji mgr farm. Małgorzata Lelito1. Koordynacja organizacji aktywności kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych w ORA.

2. Organizacja XXV - lecia samorządu aptekarskiego.