Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2013 rok.

Akty korporacyjne

Aptek.2013.2.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 lutego 2013 r.

UCHWAŁA Nr VI/32/2013
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 26 lutego 2013 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2013 rok

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856) oraz § 11 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr V/23/2008 z dnia 19 stycznia 2008 r. V Krajowego Zjazdu Aptekarzy, Naczelna Rada Aptekarska uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwala się plan pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na rok 2013, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały stanowi realizację obowiązku Naczelnej Rady Aptekarskiej, określonego w § 11 ust. 1 Regulaminu Naczelnej Rady Aptekarskiej, przyjętego uchwałą Nr V/23/2008 z dnia 19 stycznia 2008 r. V Krajowego Zjazdu Aptekarzy.

ZAŁĄCZNIK

PLAN PRACY NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ NA 2013 ROK

1. Kontynuacja działań związanych z wyjaśnieniem wątpliwości interpretacyjnych dotyczących przepisów obowiązujących i wchodzących w życie, regulujących wykonywanie zawodu farmaceuty w aptece ogólnodostępnej, szpitalnej i hurtowni farmaceutycznej (przede wszystkim - ustawa refundacyjna i związane z nią rozporządzenia, w tym m.in. w sprawie recept, w sprawie OWU na realizację recept na leki refundowane i wzoru umowy na realizację recept na leki refundowane)

- Departament Legislacji i Departament Współpracy z NFZ.

2. Opracowanie założeń ustawy o zawodzie farmaceuty, ewentualnie założeń nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich dotyczącej zawodu farmaceuty i podjęcie działań w sprawie zainicjowania procesu legislacyjnego

- Departament Etyki i Deontologii Zawodu oraz specjalnie powołany Zespół ds. Opracowania Projektu Ustawy o Zawodzie Farmaceuty.

3. Podjęcie działań związanych ze wzmocnieniem roli magistra farmacji w aptece oraz określeniem zadań dla technika farmaceutycznego poprzez:

a) ww. działania jak w pkt. 2

b) dążenie do:

- sukcesywnej likwidacji szkół kształcących techników farmaceutycznych w obecnym kształcie, zakończonej najdalej w przeciągu najbliższych dwóch lat

- tworzenie nowych kierunków nauczania na stanowisku asystenta farmaceutycznego.

4. Podjęcie działań dotyczących zmian w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej i prawnej aptek i hurtowni:

a) dotyczących otwierania i likwidacji lub odsprzedaży aptek -prowadzących do:

- zmiany wzoru zezwolenia na prowadzenie apteki, tak aby wnioskodawca był określany danymi nie ulegającymi zmianie, a dane zmieniające się (np. nazwisko, adres wnioskodawcy itp.) nie miały wpływu na konieczność zmiany zezwolenia lub w jego przypadku pobierana była tylko opłata administracyjna,

- wprowadzenia zmian określających szczegółowe warunki otwierania nowych aptek w zależności od sytuacji demograficznej i liczby aptek na danym terenie.

- wprowadzenia możliwości odsprzedaży zapasu magazynowego w przypadku likwidacji apteki do hurtowni i innych aptek na określonych warunkach

- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.

b) dotyczących wykonywania zawodu w aptekach i hurtowniach prowadzących do:

- podjęcia działań mających na celu wprowadzenie zmian w art. 94 ustawy - Prawo Farmaceutyczne, dotyczących obowiązku pełnienia dyżurów nocnych polegających na zniesieniu takiego obowiązku lub ograniczenia godzinowego dyżuru z możliwością realizacji recept na "cito" tylko w uzasadnionych przypadkach lub wprowadzenia możliwości rekompensaty finansowej przez struktury administracyjne odpowiedzialne za zapewnienie dostępności do leków w porze nocnej,

- powołania wspólnej wraz z Centralą NFZ Komisji Arbitrażowej w celu polubownego rozwiązywania spornych problemów powstałych podczas kontroli aptek,

- podjęcia działań w celu wydania rozporządzenia o innych czynnościach wykonywanych w aptece niż tych, które zawarte są w dotychczas obowiązujących aktach prawnych,

- kontynuowanie działań mających na celu wdrożenie systemu opieki farmaceutycznej do aptek, opracowanego przy współudziale aptekarzy - praktyków pracujących w aptekach dostosowanego do polskich realiów pracy w aptece i polskiego systemu opieki zdrowotnej

- Departament Farmacji Aptecznej, HurtowniFarmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.

c) dotyczących szkoleń i specjalizacji farmaceutów poprzez:

- działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie dowolności w zakresie formy kształcenia i uzyskiwania punktów edukacyjnych.

- wprowadzenie możliwości organizowania wszystkich form szkoleń przez struktury samorządu aptekarskiego na równych prawach z ośrodkami kształcenia podyplomowego uczelni medycznych

- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.

d) dotyczących spraw związanych ze sprawowaniem pieczy nad wykonywaniem zawodu, określonych w ustawie o izbach aptekarskich poprzez:

- wprowadzenie zasady, że kierownik apteki jest członkiem izby aptekarskiej, na terenie której pełni funkcję kierownika,

- uszczegółowienie znaczenia opinii organu samorządu zawodowego, czasu jej wyrażania, skutków prawnych w procedurze uzyskiwania rękojmi należytego prowadzenia apteki oraz ujednolicenie zasad jej uzyskiwania na terenie wszystkich izb,

- usprawnienie przepływu informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami,

- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji, Departament Informacji, Departament Etyki i Deontologii Zawodu oraz Departament Odwoławczy.

e) dotyczących obrotu lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi i suplementami diety poprzez:

- podjęcie działań mających na celu wprowadzenie ograniczenia sprzedaży produktów mających status produktu leczniczego w placówkach obrotu pozaaptecznego,

- zapoczątkowanie procesu wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących zaostrzenia warunków wprowadzania do obrotu, sprawowania nadzoru nad obrotem i wycofywania suplementów diety, głownie pod kątem ich bezpieczeństwa stosowania,

- podjęcie kroków zapewniających odpowiednie vacatio legis przy ogłaszaniu zmian w wykazach leków refundowanych, aby zminimalizować straty finansowe ponoszone przez apteki, ewentualnie podjęcie kroków mających za zadanie wydłużenie okresu pomiędzy kolejnymi zmianami listy refundacyjnej,

- monitorowanie sytuacji ekonomicznej aptek i cykliczną analizę skutków finansowych rozwiązań przyjętych w ustawie refundacyjnej oraz podjęcie działań dotyczących zmiany sposobu liczenia marży detalicznej i jej wysokości,

- kontynuowanie działań związanych z wyeliminowaniem tzw. systemu sprzedaży bezpośredniej, w szczególności zamawiania leków danego producenta tylko w konkretnej hurtowni, przez tzw. infolinię podmiotu odpowiedzialnego lub z narzucaniem określonych warunków sprzedaży jako systemu stwarzającego zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta

- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji.

f) dotyczących aptek szpitalnych/ działów farmacji poprzez:

- określenie minimalnych norm zatrudnienia farmaceutów w szpitalach,

- obowiązku obecności farmaceuty w zespole badawczym w przypadku prowadzenia badań klinicznych w szpitalu,

- określenia wymogów lokalowych i organizacyjnych, jakie powinien spełniać dział farmacji szpitalnej,

- warunków dla pracowni do sporządzania leków cytostatycznych w dawkach indywidualnych oraz pracowni mieszanin do żywienia pozajelitowego, rodzajów asortymentu wyrobów medycznych przechowywanych w aptekach

- Departament Farmacji Szpitalnej i Departament Legislacyjny.

5. Kontynuowanie dotychczasowych działań dotyczących PR, mających na celu odpowiednią prezentację społeczeństwu problemów i postulatów aptekarzy, należyte dbanie o medialny wizerunek środowiska aptekarskiego oraz przedstawianie społeczeństwu problemów środowiska w sposób zrozumiały dla każdego obywatela, jak również współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wdrażania przepisów UE i analizy rozwiązań prawnych istniejących w innych krajach, dotyczących farmacji.

- Departament Informacji oraz Departament Współpracy z Zagranicą.

6. Kontynuowanie działań mających na celu uruchomienie dostępu do Centralnego Rejestru Farmaceutów.

- Departament Informacji.