Uchwalenie planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2013 rok.
Aptek.2013.2.26
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr VI/32/2013
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 26 lutego 2013 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Naczelnej Rady Aptekarskiej na 2013 rok
Uzasadnienie
Uzasadnienie
ZAŁĄCZNIK
PLAN PRACY NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ NA 2013 ROK
PLAN PRACY NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ NA 2013 ROK
- Departament Legislacji i Departament Współpracy z NFZ.
2. Opracowanie założeń ustawy o zawodzie farmaceuty, ewentualnie założeń nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich dotyczącej zawodu farmaceuty i podjęcie działań w sprawie zainicjowania procesu legislacyjnego
- Departament Etyki i Deontologii Zawodu oraz specjalnie powołany Zespół ds. Opracowania Projektu Ustawy o Zawodzie Farmaceuty.
3. Podjęcie działań związanych ze wzmocnieniem roli magistra farmacji w aptece oraz określeniem zadań dla technika farmaceutycznego poprzez:
a) ww. działania jak w pkt. 2
b) dążenie do:
- sukcesywnej likwidacji szkół kształcących techników farmaceutycznych w obecnym kształcie, zakończonej najdalej w przeciągu najbliższych dwóch lat
- tworzenie nowych kierunków nauczania na stanowisku asystenta farmaceutycznego.
4. Podjęcie działań dotyczących zmian w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej i prawnej aptek i hurtowni:
a) dotyczących otwierania i likwidacji lub odsprzedaży aptek -prowadzących do:
- zmiany wzoru zezwolenia na prowadzenie apteki, tak aby wnioskodawca był określany danymi nie ulegającymi zmianie, a dane zmieniające się (np. nazwisko, adres wnioskodawcy itp.) nie miały wpływu na konieczność zmiany zezwolenia lub w jego przypadku pobierana była tylko opłata administracyjna,
- wprowadzenia zmian określających szczegółowe warunki otwierania nowych aptek w zależności od sytuacji demograficznej i liczby aptek na danym terenie.
- wprowadzenia możliwości odsprzedaży zapasu magazynowego w przypadku likwidacji apteki do hurtowni i innych aptek na określonych warunkach
- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.
b) dotyczących wykonywania zawodu w aptekach i hurtowniach prowadzących do:
- podjęcia działań mających na celu wprowadzenie zmian w art. 94 ustawy - Prawo Farmaceutyczne, dotyczących obowiązku pełnienia dyżurów nocnych polegających na zniesieniu takiego obowiązku lub ograniczenia godzinowego dyżuru z możliwością realizacji recept na "cito" tylko w uzasadnionych przypadkach lub wprowadzenia możliwości rekompensaty finansowej przez struktury administracyjne odpowiedzialne za zapewnienie dostępności do leków w porze nocnej,
- powołania wspólnej wraz z Centralą NFZ Komisji Arbitrażowej w celu polubownego rozwiązywania spornych problemów powstałych podczas kontroli aptek,
- podjęcia działań w celu wydania rozporządzenia o innych czynnościach wykonywanych w aptece niż tych, które zawarte są w dotychczas obowiązujących aktach prawnych,
- kontynuowanie działań mających na celu wdrożenie systemu opieki farmaceutycznej do aptek, opracowanego przy współudziale aptekarzy - praktyków pracujących w aptekach dostosowanego do polskich realiów pracy w aptece i polskiego systemu opieki zdrowotnej
- Departament Farmacji Aptecznej, HurtowniFarmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.
c) dotyczących szkoleń i specjalizacji farmaceutów poprzez:
- działania ukierunkowane w celu zmiany rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego farmaceutów, mającej na celu wprowadzenie dowolności w zakresie formy kształcenia i uzyskiwania punktów edukacyjnych.
- wprowadzenie możliwości organizowania wszystkich form szkoleń przez struktury samorządu aptekarskiego na równych prawach z ośrodkami kształcenia podyplomowego uczelni medycznych
- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji oraz Departament Legislacyjny.
d) dotyczących spraw związanych ze sprawowaniem pieczy nad wykonywaniem zawodu, określonych w ustawie o izbach aptekarskich poprzez:
- wprowadzenie zasady, że kierownik apteki jest członkiem izby aptekarskiej, na terenie której pełni funkcję kierownika,
- uszczegółowienie znaczenia opinii organu samorządu zawodowego, czasu jej wyrażania, skutków prawnych w procedurze uzyskiwania rękojmi należytego prowadzenia apteki oraz ujednolicenie zasad jej uzyskiwania na terenie wszystkich izb,
- usprawnienie przepływu informacji z NRA do OIA oraz pomiędzy poszczególnymi izbami,
- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji, Departament Informacji, Departament Etyki i Deontologii Zawodu oraz Departament Odwoławczy.
e) dotyczących obrotu lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi i suplementami diety poprzez:
- podjęcie działań mających na celu wprowadzenie ograniczenia sprzedaży produktów mających status produktu leczniczego w placówkach obrotu pozaaptecznego,
- zapoczątkowanie procesu wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących zaostrzenia warunków wprowadzania do obrotu, sprawowania nadzoru nad obrotem i wycofywania suplementów diety, głownie pod kątem ich bezpieczeństwa stosowania,
- podjęcie kroków zapewniających odpowiednie vacatio legis przy ogłaszaniu zmian w wykazach leków refundowanych, aby zminimalizować straty finansowe ponoszone przez apteki, ewentualnie podjęcie kroków mających za zadanie wydłużenie okresu pomiędzy kolejnymi zmianami listy refundacyjnej,
- monitorowanie sytuacji ekonomicznej aptek i cykliczną analizę skutków finansowych rozwiązań przyjętych w ustawie refundacyjnej oraz podjęcie działań dotyczących zmiany sposobu liczenia marży detalicznej i jej wysokości,
- kontynuowanie działań związanych z wyeliminowaniem tzw. systemu sprzedaży bezpośredniej, w szczególności zamawiania leków danego producenta tylko w konkretnej hurtowni, przez tzw. infolinię podmiotu odpowiedzialnego lub z narzucaniem określonych warunków sprzedaży jako systemu stwarzającego zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta
- Departament Farmacji Aptecznej, Hurtowni Farmaceutycznych i Edukacji.
f) dotyczących aptek szpitalnych/ działów farmacji poprzez:
- określenie minimalnych norm zatrudnienia farmaceutów w szpitalach,
- obowiązku obecności farmaceuty w zespole badawczym w przypadku prowadzenia badań klinicznych w szpitalu,
- określenia wymogów lokalowych i organizacyjnych, jakie powinien spełniać dział farmacji szpitalnej,
- warunków dla pracowni do sporządzania leków cytostatycznych w dawkach indywidualnych oraz pracowni mieszanin do żywienia pozajelitowego, rodzajów asortymentu wyrobów medycznych przechowywanych w aptekach
- Departament Farmacji Szpitalnej i Departament Legislacyjny.
5. Kontynuowanie dotychczasowych działań dotyczących PR, mających na celu odpowiednią prezentację społeczeństwu problemów i postulatów aptekarzy, należyte dbanie o medialny wizerunek środowiska aptekarskiego oraz przedstawianie społeczeństwu problemów środowiska w sposób zrozumiały dla każdego obywatela, jak również współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wdrażania przepisów UE i analizy rozwiązań prawnych istniejących w innych krajach, dotyczących farmacji.
- Departament Informacji oraz Departament Współpracy z Zagranicą.
6. Kontynuowanie działań mających na celu uruchomienie dostępu do Centralnego Rejestru Farmaceutów.
- Departament Informacji.