Uchwała nr 18/2021 naczelnej rady adwokackiej z dnia 26 czerwca 2021 r.

Akty korporacyjne

Adwok.2021.6.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 czerwca 2021 r.

UCHWAŁA Nr 18/2021
NACZELNEJ RADY ADWOKACKIEJ
z dnia 26 czerwca 2021 r.

Naczelna Rada Adwokacka, działając na podstawie art. 1 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 58 pkt 1 i pkt 9 Ustawy z 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1651) uchwala, co następuje:
1.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 26 maja 1982 r. Prawa o adwokaturze (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1651) adwokatura powołana jest między innymi do współdziałania w ochronie praw obywatelskich oraz kształtowaniu i stosowaniu prawa. Taka rola adwokatury jest nie do pogodzenia z udziałem jej przedstawiciela w pracach Krajowej Rady Sądownictwa, której skład ukształtowany w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 3) nie daje wystarczających gwarancji niezależności od organów władzy ustawodawczej i wykonawczej, a sama Krajowa Rada Sądownictwa w obecnym składzie oraz formule nie jest organem bezstronnym i niezawisłym od władzy ustawodawczej i wykonawczej. Udział przedstawiciela NRA w pracach obecnej KRS byłby sui generis legitymizowaniem funkcjonowania tego organu i toczonych przed nim postępowań (bez żadnego wpływu przedstawiciela NRA na wynik tych postępowań).
2.
Oczywistym jest, że choć sposób powoływania sędziów w poszczególnych porządkach prawnych jest uwarunkowany historycznie i wywodzi się z określonych tradycji, to jednak w demokratycznym państwie prawnym respektującym prawo obywatela do sądu powinien być oparty na takich zasadach, które spowodują, że stanowiska sędziowskie obejmować będą prawnicy dający najwyższe gwarancje fachowości, bezstronności, niezależności i niezawisłości, w tym również przedstawiciele innych zawodów prawniczych.
3.
Instytut Legislacji i Prac Parlamentarnych NRA podejmie w porozumieniu z jak najszerszym gronem przedstawicieli innych zawodów prawniczych, stowarzyszeń sędziowskich i przedstawicieli nauki prawa prace zmierzające do przygotowania i zaprezentowania projektów aktów prawnych regulujących tryb wyłaniania kandydatów na sędziów, które będą respektować zasady konstytucyjne, prawo międzynarodowe, w tym prawo obywatela do rozpoznania jego sprawy przez niezależny sąd i niezwisłego sędziego reprezentującego maksymalnie możliwy wysoki poziom wiedzy, doświadczenia życiowego i etyki. Rozwiązania legislacyjne powinny tworzyć realne warunki umożliwiające obejmowanie urzędu sędziowskiego również przez przedstawicieli innych zawodów prawniczych wyróżniających się wiedzą, doświadczeniem zawodowym oraz poziomem etyki. Prace takie powinny być impulsem do szerszej dyskusji w kwestii zasad i kierunku dojścia do zawodu sędziego w Polsce.
4.
W aktualnym otoczeniu prawnym i politycznym należy wskazać, że adwokaci, którzy zgłosili lub zgłoszą wnioski o powołanie ich na stanowisko sędziego jako prawnicy muszą mieć świadomość zasadniczych zastrzeżeń dotyczących kształtu ustrojowego nowej KRS i procedury przed nią obowiązującej, a także konsekwencji z tych zastrzeżeń wynikających - tak w aspekcie spełniania przez osoby w takich konkursach rekomendowanych Prezydentowi RP atrybutu niezawisłości, jak i społecznego odbioru faktu uczestnictwa przez adwokatów, a zatem osób wykonywujących zawód zaufania publicznego, w takim postępowaniu.