Tryb postępowania w sprawie zgłaszania się kandydatów na stanowiska asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Akty korporacyjne

Sędz.2016.7.29

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 lipca 2016 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z 29 lipca 2016 r.
w przedmiocie trybu postępowania w sprawie zgłaszania się kandydatów na stanowiska asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego

W związku z sygnalizowanymi przez prezesów wojewódzkich sądów administracyjnych wątpliwościami dotyczącymi trybu zgłaszania i rozpatrywania kandydatur na stanowiska asesorów sądowych w wojewódzkich sadach administracyjnych, Krajowa Rada Sądownictwa stwierdza, że w świetle przepisów ustawy z dnia 25 lipca 2002r. - Prawo o ustroju sadów administracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1647 ze zm.), dalej "p.u.s.a", postępowania konkursowe w zakresie oceny kandydatur na stanowisko asesora sądowego wojewódzkiego sądu administracyjnego na etapie poprzedzającym przedstawienie kandydatur Krajowej Radzie Sądownictwa, przebiega w sposób wynikający z przepisów p.u.s.a. z uwzględnieniem art.29 § 1 tej ustawy, z którego wynika, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie do wojewódzkich sądów administracyjnych oraz m.in. asesorów sądowych stosuje się odpowiednio przepisy o ustroju sądów powszechnych.

Zgodnie z art.6a § 3 p.u.s.a., kandydaturę na stanowisko asesora sądowego zgłasza się prezesowi właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Stosownie do art.6a § 4 prezes właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego, po stwierdzeniu spełnienia warunków i wymogów formalnych zgłoszenia na stanowisko asesora sądowego, o których mowa w art.6a § 1 i 2 ustawy, zarządza, w terminie nie dłuższym niż siedem dni od dnia zgłoszenia, dokonanie oceny kwalifikacji kandydata przez wyznaczonego sędziego (art. 57ah. § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. Prawo o ustroju sądów powszechnych; Dz.U. z 2015r. poz. 133 ze zm., dalej "p.u.s.p." w zw. z art. 29 § 1 p.u.s.a.). W razie potrzeby prezes właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego może zlecić dokonanie oceny kwalifikacji więcej niż jednemu sędziemu (art. 57ah § 2 p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 p.u.s.a.). Po sporządzeniu oceny kwalifikacji prezes właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego przedstawia kandydaturę wraz z oceną kwalifikacji oraz ewentualnymi uwagami kandydata do zaopiniowania kolegium tego sądu (art. 57ah § 5 p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 p.u.s.a.), a następnie kolegium właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego przedstawia opinię o kandydacie bądź kandydatach na stanowisko asesora sądowego zgromadzeniu ogólnemu sędziów właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego (art. 25 § 1 pkt 2 p.u.s.a.). Jeżeli na wolne stanowisko asesora sądowego zostanie zgłoszona więcej niż jedna kandydatura, rozpatrzenie wszystkich kandydatur odbywa się na tym samym posiedzeniu zgromadzenia (art. 58. § 1 p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 p.u.s.a.). Zgromadzenie ogólne sędziów właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego opiniuje zgłoszonych kandydatów w drodze głosowania i przekazuje prezesowi tego sądu wszystkie zgłoszone kandydatury, ze wskazaniem liczby uzyskanych głosów (art. 58. § 2 p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 p.u.s.a.). Następnie prezes właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego przekazuje zgłoszenia Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego z oceną kwalifikacji, opinią kolegium właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz oceną zgromadzenia ogólnego sędziów właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z art.6a § 5 przedstawia kandydatury na stanowisko asesora sądowego Krajowej Radzie Sądownictwa wraz z oceną kwalifikacji i opinią właściwego kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz oceną zgromadzenia ogólnego sędziów właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.