Sposób rozliczania kosztów pośrednich w grantach Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w ramach działania 4.4 PO IR.

Akty korporacyjne

KRASP.2017.1.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 stycznia 2017 r.

STANOWISKO
PREZYDIUM KRASP
z dnia 13 stycznia 2017 r.
w sprawie sposobu rozliczania kosztów pośrednich w grantach Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w ramach działania 4.4 PO IR

Zgodnie z przygotowanym przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej wzorem umowy z beneficjentami grantów w ramach działania 4.4 PO IR kierownik projektu jest dysponentem przyznanych środków, a wydatkowanie przez jednostkę środków przeqkazanych przez Fundację na część projektową, w tym na koszty pośrednie, poniesione w związku z realizacją projektu i rozliczane metodą ryczałtową, wymaga akceptacji kierownika projektu.

Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich uważa, że uzyskiwanie zgody kierownika projektu na rozliczenie ryczałtowych kosztów pośrednich jest niezgodne z istotą kosztów pośrednich oraz jest sprzeczne z zasadami gospodarki finansowej, określonymi w ustawie o finansach publicznych.

Przyjęta w rachunkowości finansowej definicja kosztów pośrednich opiera się na założeniu, że obejmują one składniki kosztów, które nie mogą być bezpośrednio odnoszone do produkowanych wyrobów, usług bądź rodzajów działalności, tzn. nie można przyporządkować ich poszczególnym nośnikom na podstawie pomiarów i dowodów źródłowych, albo takie przyporządkowanie jest nieopłacalne. W momencie poniesienia koszty pośrednie grupuje się wspólnie, a następnie rozlicza na rodzaje działalności z wykorzystaniem kluczy rozliczeniowych. Konsekwencją powyższej definicji kosztów pośrednich jest to, że nie można ich przyporządkować na podstawie źródłowych dokumentów księgowych, gdyż wtedy należałyby do kategorii kosztów bezpośrednich. Dlatego nie jest możliwe, by kierownik projektu dokonywał akceptacji poniesionych kosztów pośrednich. Można jedynie przyjąć, że taka akceptacja odbywa się w sposób pośredni, poprzez zaakceptowanie przez kierownika projektu kosztów bezpośrednich, od których metodą ryczałtową naliczane są koszty pośrednie. Jednocześnie należy podkreślić, że koszty jednoznacznie związane z realizacją projektu, jak np. koszty podróży służbowych czy wynagrodzenie kierownika projektu, są klasycznymi kosztami bezpośrednimi, a nie ustalanymi za pomocą klucza rozliczeniowego kosztami pośrednimi i powinny być w ten sposób ujęte we wzorze umowy.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą o rachunkowości za całość gospodarki finansowej uczelni i za jej rachunkowość odpowiedzialny jest rektor. To rektor ustala zasady rachunkowości obowiązujące w uczelni, a tym samym decyduje o sposobie rozliczania kosztów, w tym kosztów niemożliwych do przypisania do konkretnych działań. Ustawodawca nie przewidział w tym systemie żadnej roli dla kierowników projektów. Dlatego uważamy, że rola kierownika projektu powinna być ograniczona wyłącznie do akceptacji kosztów bezpośrednich ponoszonych w ramach projektu.

Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich zwraca się do władz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej o zmianę wzoru umowy zawieranej z podmiotami realizującymi granty w ramach działania 4.4 PO IR i powierzenie kierownikom projektów jedynie obowiązków oraz odpowiedzialności w zakresie akceptowania ponoszonych kosztów bezpośrednich.