Skierowanie wniosku do Ministra Zdrowia w sprawie uruchomienia przez niemedyczne uczelnie publiczne i uczelnie niepubliczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim.

Akty korporacyjne

KAAUM.2015.10.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 października 2015 r.

UCHWALA 64/2015
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 20 października 2015 r.
w przedmiocie skierowania wniosku do Ministra Zdrowia w sprawie uruchomienia przez niemedyczne uczelnie publiczne i uczelnie niepubliczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim

Na podstawie § 2 Statutu Konferencji Rektorów Akademickich Szkól Polskich i § 6 ust. 1 Regulaminu Działania KRAUM na kadencję 2012 - 2016 z dnia 08.10.2012r.. Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych.
wnioskuję:
§  1.
O pilną interwencję Ministra Zdrowia, w związku z planami uruchomienia przez uczelnie niepubliczne i publiczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim.

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych wyraża po raz kolejny jednoznaczny i zdecydowany sprzeciw wobec próby utworzenia kolejnych jednostek mających kształcić lekarzy, przy jednoczesnym nie wykorzystaniu potencjału dotychczas istniejących uczelni medycznych (już wcześniej sygnalizowaliśmy problem w Uchwałach KRAUM Nr 25/2014 z 10 stycznia 2014r., 28/2014 z 19 lutego 2014r., 40/2014 z 10 czerwca 2014r., 47/2015 z 27 marca 2015r.)

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych ostrzega, iż uruchomienie kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego na uczelniach nic posiadających tradycji i doświadczenia może doprowadzić do pauperyzacji dyplomu lekarza, gdyż uczelnie te kształcą w chwili obecnej przede wszystkim humanistów i inżynierów, natomiast nie mają żadnego doświadczenia w kształceniu lekarzy.

Argumentem przedstawianym przez te uczelnie ma być brak lekarzy w Polsce, chociaż żadna instytucja faktycznie nic potrafi oszacować tej liczby. Stan taki ma wynikać z ograniczania kształcenia przez państwowe uczelnie medyczne, znajdującego się pod ścisłą kontrolą Ministerstwa Zdrowia. Rektorzy KRAUM wielokrotnie deklarowali, że uczelnie medyczne posiadają potencjał pozwalający na kształcenie większej liczby lekarzy i lekarzy - dentystów średnio o 30-40% obecnie uczących się studentów w trybie stacjonarnym, o ile wynikające z tego tytułu koszty zostaną pokryte przez budżet Państwa. Niestety nie znajduje to zrozumienia wśród osób podejmujących decyzję finansowe o czym świadczyć może tegoroczna decyzja Ministra Zdrowia dotycząca zgody na zwiększenie limitów przyjęć na kierunek lekarski w roku akademickim 2015-2016 z zastrzeżeniem, że zwiększenie limitu przyjęć nic będzie skutkowało wzrostem dotacji podstawowej na działalność dydaktyczną uczelni. W tym samym czasie przyznane jest finansowanie na nowoutworzonych kierunkach.

Podjęte w chwili obecnej decyzje przyznania uprawnień do kształcenia lekarzy i lekarzy - dentystów w uczelniach niemedycznych będą skutkować w przyszłości, w naszej opinii, obniżeniem jakości kształcenia i przy gotowania do wykonywania zawodu lekarza. Skutki takiej decyzji będą widoczne za kilka lat. a odpowiedzialność za nie spadnie na osoby, które w chwili obecnej je podejmują. Dlatego też KRAL M apeluje do Ministra Zdrowia o przeciwstawienie się tym trendom i nie dopuszczenie dla dobra pacjentów do niekontrolowanego kształcenia w zawodach, które winny znajdować się pod szczególną opieką resortu zdrowia. Kolejnym bardzo istotnym elementem kształcenia medycznego jest posiadanie akredytacji międzynarodowych i amerykańskich na kształcenie studentów medycyny, które skutkują uznawalnością dyplomów ukończenia studiów. Już w tej chwili pojawia sic problem z utrzymaniem akredytacji amerykańskiej dla polskich uczelni medycznych w związku z łamaniem podstawowych warunków jej utrzymania w tym przyjmowania studentów relegowanych z innych uczelni przez kierunek lekarski Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego. Pozyskiwanie studentów za wszelką cenę przez nowo otwarte kierunki może doprowadzić do utraty akredytacji amerykańskiej i dramatycznego zmniejszenia zainteresowania studiami w Polsce przez kandydatów z USA. Kanady, Arabii Saudyjskiej i innych. Spowoduje to zmniejszenie wpływów ze studiów odpłatnych dla uczelni medycznych a tym samym konieczność zwiększenia ich finansowania z budżetu państwa.

Ponadto, uczelnie niepubliczne nie spełniają warunków niezbędnych do prowadzenia studiów na kierunku lekarskim określonych w obowiązujących aktach prawnych tj. w Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Z 2014r. poz. 1370). oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków: lekarskiego i lekarsko dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. Z 2012r. poz. 631). Do dnia dzisiejszego nic powstało rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczące minimum jakie musi spełniać uczelnia ubiegająca się o utworzenie kierunku lekarskiego pomimo przedłożonych przez uczelnie medyczne w Ministerstwie Zdrowia propozycji uregulowania tej sprawy, a opracowanych przez Prof. Leszka Pączka. Dlatego też Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych jeszcze raz apeluje do Ministra Zdrowia i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o ponowne rozpatrzenie naszej uchwały, dokonanie analizy skutków finansowych jakie będą wiązać się z uruchomieniem nowych kierunków oraz skutków wizerunkowych związanych z poziomem kształcenia medycznego jak i kontrolowania jakości tego kształcenia i niedopuszczenie do uruchomienia kształcenia przez jednostki nie posiadające akredytacji Państwowej Komisji Akredytacyjnej i środowiskowej Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych. Wnioskujemy aby w przypadku kierunków których absolwenci w sposób bezpośredni wpływają na zdrowie i życie pacjentów akredytacje odbywały się przed uruchomieniem nowego kierunku o ile są takie bezwzględne potrzeby polityki zdrowotnej państwa.

§  2.
Wykonanie Uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.