Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Akty korporacyjne

Sędz.2012.2.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 lutego 2012 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 9 lutego 2012 r.
w przedmiocie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z treścią przedstawionego projektu opiniuje go pozytywnie.

Przepisy art. 32 ust. 3 - 7 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz.U. z 2007, Nr 63, poz. 424 ze zm.). regulują postępowanie sądowoadministracyjne w przedmiocie skargi na odmowę udostępnienia przez Instytucie Pamięci Narodowej do wglądu dokumentów znajdujących się w zasobach IPN.

Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 października 2010 r. P 37/09 (Dz.U. Nr 201, poz. 1335) art. 32 ust. 4 i 5 został uznany za niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, art. 32 ust. 6 za niezgodny z art. 32 ust. 1, art. 45 ust. 1 i art. 78 Konstytucji RP, a art. 32 ust. 8 za niezgodny z art. 32 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.

Przepisy powyższe miały utracić moc z dniem 29 października 2010 r., jednakże art. 32 został zmieniony przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 18 marca 2010 r. (Dz.U. Nr 79, poz. 522) z dniem 27 maja 2010 r. Treść znowelizowanych przepisów zasadniczo pozostała bez zmian.

Trybunał Konstytucyjny zwrócił uwagę, że ustawa o IPN przewiduje możliwość ograniczenia dostępu do niektórych dokumentów, a dostęp do nich mogą mieć tylko osoby wyznaczone. Trybunał Konstytucyjny nie znalazł uzasadnienia funkcjonowania w porządku prawnym regulacji ograniczającej prawo do rozpoznania sprawy w postępowaniu jawnym, tym bardziej, że ograniczenie takie jest nieproporcjonalne w stosunku do wartości jakie mają być chronione.

Krajowa Rada Sądownictwa zauważa, że negatywnie opiniowała projekty zmian art. 32 ustawy i zwracała uwagę na to, że zawarte w nich regulacje są niezgodne z Konstytucją RP. Opinie te nie zostały jednak uwzględnione w toku prac legislacyjnych.

W związku z tym w pełni zasadne jest uchylenie art. 32 ust. 3-5 oraz 7 z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.