Rządowy projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655).
Prok.2011.1.19
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 62/2011
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 19 stycznia 2011 roku
w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655)
Zdaniem zdecydowanej większości środowiska wprowadzenie ocen pracy prokuratorów, zaproponowanych rządowym projektem, godzi w niezależność prokuratorów i niepotrzebnie zwiększa niemałą już liczbę mechanizmów kontroli efektywności ich pracy.
Na straży niezależności prokuratorów stoi Krajowa Rada Prokuratury. Członkowie Rady uznali, że jest to jej najważniejsze zadanie. Krajowa Rada Prokuratury stwierdza, że projekt zmiany ustawy o prokuraturze nie został przesłany do zaopiniowania Krajowej Radzie Prokuratury, mimo, że zgodnie z art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze, opiniowanie aktów normatywnych dotyczących prokuratury jest jej ustawowym zadaniem.
Krajowa Rada Prokuratury rozpoczęła pracę w dniu 21 września ubiegłego roku i skierowała do organów władzy i administracji państwowej podjętą przez siebie uchwałę programową, w której wskazała kierunki swoich działań oraz zadeklarowała szeroką współpracę w zakresie nałożonych na nią zadań i obowiązków w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania prokuratury. Niestety, Rada Ministrów nie przesłała Krajowej Radzie Prokuratury do zaopiniowania przyjętego przez nią projektu ustawy dotyczącego prokuratury, tym samym uniemożliwiając wykonanie ustawowych obowiązków Rady oraz odniesienie się do proponowanych zmian i przedstawienie szczegółowego stanowiska.
Obowiązujące przepisy dotyczące prokuratury przewidują następujące formy kontroli pracy i oceny prokuratora:
Podkreślić należy, że projekt ustawy wprowadza również konieczność dokonywania ocen dodatkowych pomiędzy okresami uznanymi za podstawowe, co jeszcze bardziej obciążałoby wizytatorów. Nie można zapominać, że wizytatorów nadal obciążałyby prace związane z wizytacjami, lustracjami, dokonywaniem ocen kwalifikacji osób aspirujących na stanowiska prokuratorskie lub wyższe stanowiska prokuratorskie. Te niedogodności można wprawdzie usunąć, lecz jak się wydaje jedynie poprzez zwiększenie liczby wizytatorów, co będzie wiązało się z przesunięciem części kadry prokuratorskiej z prowadzenia postępowań przygotowawczych do prowadzenia czynności kontrolnych.
Już dzisiaj częstotliwość wizytacji, lustracji, badań problemowych, dokonywanych ocen kwalifikacji kandydatów na stanowiska prokuratorskie powoduje, że w czynnościach tych biorą udział nie tylko prokuratorzy powołani do wykonywania tego typu czynności kontrolnych. Do zespołów wizytacyjnych i lustracyjnych często powoływani są prokuratorzy jednostek niższego szczebla.
Dostrzegając pojawienie się problemów kadrowych w związku z proponowanymi rozwiązaniami dotyczącymi ocen okresowych, należy z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, że pewna część prokuratorów zostanie przesunięta z odcinka związanego ze ściganiem przestępstw i prowadzeniem postępowań przygotowawczych, do prowadzenia spraw związanych z ocenianiem, formułowaniem zastrzeżeń do wydanych ocen i rozpoznawaniem tych zastrzeżeń oraz być może zmiany wydanych ocen.
Dodatkowo prokuratorzy bezpośrednio przełożeni obciążeni zostaną obowiązkiem wypełniania formularzy ocen okresowych i sporządzaniem pisemnego uzasadnienia do każdej wystawionych ocen.
Wprowadzenie ocen okresowych będzie więc skutkowało rozrostem aparatu biurokratycznego i podziałem prokuratury na kontrolującą i kontrolowaną.
Bez wątpienia nie pozostanie to bez wpływu na sprawność prowadzonych śledztw i dochodzeń.