Rekomendacja IV Krajowemu Zjazdowi Doradców Podatkowych projektu zmiany Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.

Akty korporacyjne

Podat.2013.12.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 grudnia 2013 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie rekomendacji IV Krajowemu Zjazdowi Doradców Podatkowych projektu zmiany Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych rekomenduje przedłożenie IV Krajowemu Zjazdowi Doradców Podatkowych projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, stanowiącego załącznik do niniejszego stanowiska.

ZAŁĄCZNIK

Uchwała nr .../2014

IV Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych

z dnia ... stycznia 2014 r.

w sprawie zmiany Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz przyjęcia tekstu jednolitego Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych

Na podstawie art. 51 ust. 2 i art. 51 ust. 2 w związku z art. 51 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym, stosownie do § 17 ust. 3 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych, IV Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych stanowi, co następuje:

§  1.
W Regulaminie działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych wprowadza się następujące zmiany:
1)
Dodaje się § 28 w brzmieniu:

"1. W przypadku zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, zwanego dalej "Nadzwyczajnym Zjazdem" w trybie zwykłym, przepisy § 1 - 27 stosuje się odpowiednio.

2. Jeżeli Nadzwyczajny Zjazd obraduje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zastosowanie mają przepisy § 29 - 35."

2)
Dodaje się § 29 w brzmieniu:

"1. Delegaci pełniący podczas ostatniego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych funkcje, o których mowa w § 4 oraz § 10 ust. 2, pełnią je również w trakcie Nadzwyczajnego Zjazdu obradującego za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli delegaci nie mogą lub nie chcą pełnić rzeczonych funkcji, przeprowadza się wybory według przepisów niniejszego Regulaminu.

2. Projekty dokumentów, mających stanowić podstawę obrad Nadzwyczajnego Zjazdu, w szczególności projekty uchwał wraz z uzasadnieniem, przedkładane są członkom odpowiednich komisji zjazdowych - celem zapoznania się z nimi - najpóźniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad przez Krajową Komisję Rewizyjną, jeżeli Zjazd zwołany został na wniosek tego organu, a w pozostałych przypadkach - przez Krajową Radę Doradców Podatkowych.

3. Obsługę techniczną Nadzwyczajnego Zjazdu oraz prac komisji zjazdowych zapewnia Biuro Krajowej Izby Doradców Podatkowych."

3)
Dodaje się § 30 w brzmieniu:

"1. Komisje zjazdowe obradują za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

2. Projekty, o których mowa w § 30 ust. 1, pod obrady poddaje przewodniczący komisji. W procesie prac nad projektem każdemu członkowi komisji przysługuje prawo zabrania głosu w sprawie przedstawionych materiałów w ciągu 2 dni od poddania ich pod obrady. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący komisji zarządza głosowanie.

3. W przypadku zgłoszenia przez członka komisji poprawki do projektu, nad którym obraduje komisja, poddaje się ją pod głosowanie. Każda poprawka musi być zredagowana w sposób jasny i precyzyjny, umożliwiający bezpośrednie naniesienie jej w projekcie jako konkretnego zapisu. Jeżeli pod głosowanie poddano więcej niż jedną poprawkę, głosuje się je kolejno - począwszy od najdalej idącej.

4. Projekt uzupełniony o przyjęte poprawki poddawany jest pod głosowanie bez możliwości zgłaszania kolejnych propozycji zmian. Przyjęty w głosowaniu projekt komisja przedkłada Przewodniczącemu Zjazdu.

5. Komisje podejmują uchwały w sprawie projektów zwykłą większością głosów pod warunkiem oddania głosu przez co najmniej połowę osób uprawnionych do głosowania."

4)
Dodaje się § 31 w brzmieniu:

"1. Jeżeli przedmiotem obrad Zjazdu są sprawy, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 3 Ustawy o doradztwie podatkowym, delegaci dokonują zgłoszenia kandydatów podczas pierwszego dnia obrad.

2. Komisja Wyborcza przyjmuje zgłoszenie pod warunkiem wyrażenia przez osobę zgłoszoną zgody na kandydowanie w dniu zgłoszenia lub w dniu następnym i umieszcza go na liście kandydatów. Po upływie ww. terminu Komisja zamyka listę, porządkuje widniejące na niej nazwiska w porządku alfabetycznym i przekazuje ją wraz z krótką prezentacją kandydatów Komisji Skrutacyjnej."

5)
Dodaje się § 32 w brzmieniu:

"1. Obrady plenarne Nadzwyczajnego Zjazdu odbywają się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

2. Projekty, o których mowa w § 30 ust. 4 zdanie drugie, pod obrady poddaje Przewodniczący Zjazdu. W procesie prac nad projektem delegatowi przysługuje prawo zabrania głosu w sprawie przedstawionych materiałów w ciągu 2 dni od poddania ich pod obrady. Po zamknięciu dyskusji, Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie.

3. W przypadku zgłoszenia przez delegata poprawki do projektu, nad którym obraduje Nadzwyczajny Zjazd, poddaje się ją pod głosowanie. Każda poprawka musi być zredagowana w sposób jasny i precyzyjny, umożliwiający bezpośrednie naniesienie jej w projekcie jako konkretnego zapisu. Jeżeli pod głosowanie poddano więcej niż jedną poprawkę, głosuje się je kolejno - począwszy od najdalej idącej.

4. Projekt uzupełniony o uchwalone poprawki poddawany jest pod głosowanie bez możliwości zgłaszania kolejnych propozycji zmian. Uchwały Nadzwyczajnego Zjazdu są podejmowane zwykłą większością głosów pod warunkiem oddania głosu przez co najmniej połowę osób uprawnionych do głosowania."

6)
Dodaje się § 33 w brzmieniu:

"1. Głosowania podczas Nadzwyczajnego Zjazdu obradującego za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej odbywają się przy użyciu narzędzi przyjętych w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych do przeprowadzania głosowań w drodze obiegowej. Głosowanie trwa 3 dni robocze i rozpoczyna się zawsze o godzinie 0.00.

2. Narzędzia, o których mowa w ust. 1, umożliwiają identyfikację głosującego, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W głosowaniach tajnych funkcja identyfikacji zostaje wyłączona, tak aby uniemożliwić identyfikację głosującego delegata.

4. Na dzień przed rozpoczęciem głosowania wyborczego Komisja Skrutacyjna przekazuje delegatom, w sposób wskazany w ust. 1, przygotowaną przez Komisję Wyborczą prezentację kandydatów.

5. W przypadku, gdy zarejestrowany zostanie tylko jeden kandydat na Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych, głosowanie odbywa się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się. Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie do wyborów członków organów Izby w przypadku, gdy liczba kandydatów zgłoszonych do pełnienia funkcji w tych organach Izby jest mniejsza od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby ich członków lub jej równa.

6. W sytuacji, gdy głosowanie dotyczy wyboru na stanowisko Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych i zarejestrowany zostanie więcej niż jeden kandydat na dane stanowisko oraz w sytuacji, gdy liczba zarejestrowanych kandydatów do pełnienia funkcji w organach Izby jest większa od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby członków tych organów, głosowanie nad kandydaturami na dane stanowisko odbywa się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się. W takim przypadku każdy delegat ma możliwość oddania głosów w liczbie równej ilości miejsc pozostających do obsadzenia.

7. Do głosowań, o których mowa ust. 6, zastosowanie mają postanowienia § 18 ust. 3, 4 i 6. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w ustępie 6 niniejszego paragrafu.

8. Zasady określone w ust. 6 i 7 mają odpowiednie zastosowanie do innych głosowań wyborczych, w tym do wyborów zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego.

9. Głosowania inne niż wyborcze odbywają się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się."

7)
Dodaje się § 34 w brzmieniu:

"W zakresie nieuregulowanym w § 29 - 33, do obrad Nadzwyczajnego Zjazdu prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosuje się odpowiednio przepisy: § 3, § 5 - 7, § 9, § 13 - 16 oraz § 25 - 27."

§  2.
Przyjmuje się tekst jednolity Regulaminu działania Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia.

Załącznik

REGULAMIN DZIAŁANIA KRAJOWEGO ZJAZDU DORADCÓW PODATKOWYCH ORAZ NADZWYCZAJNEGO KRAJOWEGO ZJAZDU DORADCÓW PODATKOWYCH

§  1.
Zasady uczestnictwa w Zjeździe określa § 15 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
§  2.
Delegat na Zjazd (dalej "delegat"), po okazaniu dokumentu stwierdzającego tożsamość i złożeniu podpisu na liście obecności, otrzymuje mandat uprawniający do udziału w głosowaniach.
§  3.
1.
Obrady Zjazdu otwiera Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych (a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub wyznaczony członek ustępującej Rady), który pełni funkcję prowadzącego obrady do czasu wyboru Przewodniczącego Zjazdu.
2.
Do czasu wyłonienia Komisji Skrutacyjnej, jej obowiązki pełnią osoby wskazane przez Krajową Radę Doradców Podatkowych spośród jej członków.
3.
Prowadzący obrady przedstawia Zjazdowi przygotowany przez Krajową Radę Doradców Podatkowych projekt porządku obrad. Po dyskusji i ewentualnie wniesionych poprawkach zarządza głosowanie nad jego przyjęciem.
§  4.
W odrębnych głosowaniach prowadzący obrady zarządza wybór Przewodniczącego Zjazdu, dwóch zastępców Przewodniczącego oraz Sekretarza Zjazdu i dwóch zastępców Sekretarza Zjazdu, stanowiących Prezydium Zjazdu; przepis § 8 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Bierne i czynne prawo wyborcze przysługuje delegatom, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4.
2.
Członkom Komisji Skrutacyjnej nie przysługuje bierne prawo wyborcze.
3.
Rezygnacja z udziału w Komisji Skrutacyjnej po jej powołaniu, nie powoduje przywrócenia biernego prawa wyborczego.
4.
Biernego prawa wyborczego w wyborach do Krajowej Rady Doradców Podatkowych pozbawieni są delegaci, którzy byli członkami Krajowej Rady Doradców Podatkowych dwóch kolejnych kadencji bezpośrednio poprzedzających kadencję, na którą dokonywany jest wybór.
§  6.
1.
Obrady Zjazdu są jawne, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Przewodniczący Zjazdu, może wyłączyć jawność w stosunku do części obrad.
3.
Z obrad Zjazdu sporządza się protokół.
4.
Przebieg obrad może podlegać dźwiękowej lub wizualnej rejestracji.
5.
W głosowaniach dopuszcza się zastosowanie elektronicznej techniki liczenia głosów. Warunki techniczne elektronicznej techniki liczenia głosów powinny uniemożliwiać oddawanie głosów nieważnych.
6.
Głosowania jawne odbywają się z zastosowaniem elektronicznej techniki liczenia głosów, chyba że Zjazd postanowi inaczej. Głosowania tajne odbywają się metodą tradycyjną (przy wykorzystaniu kart do głosowania), chyba że Zjazd postanowi inaczej.
§  7.
1.
Delegaci mają prawo do składania wniosków o charakterze merytorycznym i formalnym.
2.
Za wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski dotyczące sposobu obradowania, a w szczególności:

a) przerwania dyskusji i zamknięcia listy mówców,

b) ograniczenia czasu wystąpień,

c) zarządzania przerw,

d) sprawdzenia quorum,

e) reasumpcji głosowania.

3.
Przewodniczący Zjazdu rozpatruje wnioski formalne, decydując o tym, które z nich zostaną przyjęte; w przypadku zgłoszenia wniosków przeciwstawnych może zarządzić głosowanie jawne w tej sprawie.
§  8.
1.
Przewodniczący Zjazdu zarządza wybór Komisji Skrutacyjnej.
2.
Komisja Skrutacyjna liczy nie mniej niż dziesięciu członków.
3.
Wybór Komisji Skrutacyjnej następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
4.
Komisja Skrutacyjna wybiera spośród członków Komisji jej Przewodniczącego
§  9.
1.
Komisja Skrutacyjna czuwa nad prawidłowym przebiegiem każdego głosowania, oblicza ich wyniki, a także przygotowuje listy wyborcze w porządku alfabetycznym oraz karty wyborcze.
2.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu głosowania, Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie powiadamia o tym prowadzącego obrady, zgłaszając wniosek w sprawie dalszego postępowania.
3.
Stwierdzając prawidłowy przebieg głosowania, członkowie Komisji Skrutacyjnej podpisują protokół zawierający wyniki głosowania.
§  10.
1.
Zjazd obraduje na posiedzeniu plenarnym oraz na posiedzeniach komisji.
2.
Zjazd zawsze powołuje komisje: skrutacyjną, programową, uchwał i wniosków oraz finansową. W razie potrzeby Zjazd może powołać inne komisje, w szczególności statutową i etyki.
3.
Przewodniczący Zjazdu ustala liczbę członków poszczególnych komisji, jednakże w liczbie nie mniejszej niż 5, oraz zarządza wybór członków komisji zjazdowych spośród delegatów.
4.
Wybór komisji zjazdowych następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
5.
Komisje zjazdowe wybierają spośród członków komisji jej Przewodniczącego.
6.
Delegat może być członkiem nie więcej niż dwóch Komisji.
§  11.
1.
Przewodniczący Zjazdu lub wskazany przez niego zastępca kieruje obradami Zjazdu.
2.
Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności: kierowanie przebiegiem obrad zgodnie z ich porządkiem, udzielanie głosu, przyjmowanie wniosków merytorycznych i projektów dokumentów, poddawanie ich pod dyskusję i kierowanie do prac w Komisjach Zjazdu oraz poddawanie pod głosowanie.
3.
Określone niniejszym regulaminem zadania Przewodniczącego Zjazdu wykonuje również zastępca Przewodniczącego, który aktualnie kieruje obradami.
§  12.
1.
Komisje zjazdowe wyznaczają referentów do przedłożenia projektów dokumentów zjazdowych. Następnie Przewodniczący Zjazdu udziela głosu referentom i otwiera dyskusję nad przedstawionymi projektami.
2.
Głos w dyskusji zabierają delegaci w kolejności zgłoszeń.
3.
Czas wystąpienia w dyskusji nie może przekroczyć każdorazowo trzech minut, a replika referenta jednej minuty, chyba, że Przewodniczący Zjazdu postanowi inaczej.
4.
Przewodniczący Zjazdu udziela głosu poza ustaloną kolejnością jedynie w sprawach formalnych.
5.
Po zamknięciu dyskusji nad projektem uchwały lub wnioskiem, Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie.
§  13.
1.
Podstawą do dyskusji na posiedzeniu plenarnym Zjazdu są projekty dokumentów przedłożone przez komisje zjazdowe.
2.
W przypadku zgłoszenia poprawek, głosowaniu poddaje się kolejno poprawki, począwszy od najdalej idącej, a następnie dokument uzupełniony o uchwalone poprawki.
3.
Uchwały Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.
4.
Przed głosowaniem, Przewodniczący Zjazdu informuje o głosowaniu obradujące komisje, może również sprawdzić quorum.
5.
Wnioski w sprawach objętych porządkiem obrad oraz oświadczenia do protokołu mogą być składane w formie pisemnej. Głosy w dyskusji składane do protokołu mają formę pisemną.
6.
Wyniki głosowań ogłasza Przewodniczący Zjazdu.
§  14.
1.
Po wysłuchaniu sprawozdań organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych Przewodniczący Zjazdu zarządza dyskusję nad sprawozdaniami.
2.
Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie nad zatwierdzeniem sprawozdań przedstawionych przez organy Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
3.
Na wniosek Krajowej Komisji Rewizyjnej Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie nad udzieleniem absolutorium Krajowej Radzie Doradców Podatkowych.
4.
Uchwały o zatwierdzeniu sprawozdań i udzieleniu absolutorium Krajowej Radzie Doradców Podatkowych podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.
§  15.
1.
Zjazd w głosowaniu jawnym może podjąć uchwałę o utworzeniu zamiejscowych oddziałów Sądu Dyscyplinarnego wskazując w uchwale siedziby zamiejscowych oddziałów tego sądu oraz ich właściwość miejscową.
2.
Zjazd w głosowaniu jawnym podejmuje uchwały o liczbie członków organów Izby, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 2-5 ustawy o doradztwie podatkowym wybieranych przez Zjazd, a także o liczbie zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego z poszczególnych regionalnych oddziałów Izby oraz ich właściwości miejscowej.
§  16.
1.
Wybory członków organów Izby, i zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego odbywają się w głosowaniu bezpośrednim, równym i tajnym.
2.
Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych wybierany jest przez Zjazd w głosowaniu bezpośrednim, równym i tajnym spośród wybranych członków Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
§  17.
1.
Zgłaszanie kandydatów na członków organów Izby dokonywane jest ustnie.
2.
Zgłaszającym może być jedynie delegat na Zjazd.
3.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia kandydata jest wyrażenie osobistej zgody na kandydowanie.
4.
Każdy z kandydatów uprawniony jest do osobistej prezentacji trwającej nie dłuższej niż 1 minuta.
5.
Przewodniczący Zjazdu zarządza przeprowadzenie wyborów spośród zgłoszonych kandydatów.
§  18.
1.
Wybór członków poszczególnych organów Izby z zastrzeżeniem § 19 i § 20 odbywa się według następującej procedury:
1)
po okazaniu mandatu delegat otrzymuje jedną kartę do głosowania, ostemplowaną pieczęcią Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, na której w porządku alfabetycznym wymienione są nazwiska kandydatów na członków wybieranego organu Izby wraz z numerem wpisu na listę doradców podatkowych oraz region z którego jest delegatem,
2)
przed rozpoczęciem głosowania Komisja Skrutacyjna sprawdza czy urna wyborcza jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych,
3)
oddanie ważnego głosu następuje poprzez postawienie na karcie wyborczej po lewej stronie nazwiska kandydata znaku "X" i wrzucenie karty do urny wyborczej, z tym że liczba znaków "X" zaznaczonych na karcie do głosowania nie może być większa od liczby członków organów Izby określonych uchwałą o której mowa w § 15 ust. 2.
2.
Głos uznaje się za nieważny w przypadku:
1)
oddania głosu na większą liczbę kandydatów niż liczba członków organu Izby określona uchwałą, o której mowa w § 15 ust. 2,
2)
przedarcia karty do głosowania,
3)
umieszczenia na karcie do głosowania zapisów, które w ocenie Komisji Skrutacyjnej czynią ją nieczytelną.
3.
Do organów Izby wybrani zostają kandydaci, którzy kolejno uzyskali największą liczbę głosów, do wyczerpania liczby składu osobowego wybieranego organu.
4.
W przypadku uzyskania przez kilku kandydatów jednakowej liczby głosów, gdy liczba tych kandydatów jest większa niż ilość miejsc pozostających do obsadzenia, Komisja Skrutacyjna ogłasza wybory uzupełniające.
5.
Do wyborów uzupełniających stosuje się ust.1-4.
6.
W wyborach uzupełniających głosuje się wyłącznie na kandydatów, którzy w poprzednim głosowaniu nie uzyskali mandatów z przyczyn określonych w ust. 4.
7.
Do wyborów zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego stosuje się odpowiednio zasady wyboru określone w ust. 1-6, oraz w § 17.
§  19.
Zasady wyborów członków Krajowej Rady Doradców Podatkowych reguluje odrębna uchwała Zjazdu.
§  20.
Do wyboru Rzecznika Dyscyplinarnego stosuje się odpowiednio procedurę wyboru określoną w § 21-23.
§  21.
1.
Zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych dokonywane jest ustnie.
2.
Zgłaszającym może być jedynie delegat na Zjazd.
3.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia kandydata jest wyrażenie osobistej zgody na kandydowanie.
4.
Każdy z kandydatów uprawniony jest do osobistej prezentacji trwającej nie dłuższej niż 5 minut.
5.
Przewodniczący Zjazdu zarządza przeprowadzenie wyborów Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych spośród zgłoszonych kandydatów.
§  22.
1.
Wybór Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych odbywa się według następującej procedury:
1)
po okazaniu mandatu delegat otrzymuje jedną kartę do głosowania, ostemplowaną pieczęcią Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, na której w porządku alfabetycznym wymienione są nazwiska kandydatów wraz z numerem wpisu na listę doradców podatkowych,
2)
przed rozpoczęciem głosowania Komisja Skrutacyjna sprawdza czy urna wyborcza jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych,
3)
oddanie ważnego głosu następuje poprzez postawienie na karcie wyborczej po lewej stronie nazwiska kandydata znaku "X" i wrzucenie karty do urny wyborczej.
2.
Głos uznaje się za nieważny w przypadku:
1)
oddania głosu na więcej niż jednego kandydata,
2)
przedarcia karty do głosowania,
3)
umieszczenia na karcie do głosowania zapisów, które w ocenie Komisji Skrutacyjnej czynią ją nieczytelną.
§  23.
1.
Na Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych zostaje wybrany kandydat, który uzyskał najwięcej ważnych głosów. Jeżeli dwaj kandydaci, lub większa liczba kandydatów, uzyskali największą, równą liczbę ważnych głosów, Przewodniczący Zjazdu zarządza drugą turę głosowania.
2.
W drugiej turze głosowania uczestniczą ci kandydaci, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą równą liczbę głosów.
3.
Jeżeli w drugiej turze największą, równą liczbę ważnych głosów uzyskali dwaj kandydaci, lub większa liczba kandydatów, kierujący obradami zarządza kolejną turę głosowania. Ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych zostaje wybrany ten kandydat, który w drugim, bądź kolejnym głosowaniu otrzymał największą liczbę głosów.
§  23a.
1.
Głosowanie przy zastosowaniu elektronicznej techniki liczenia głosów odbywa się przy użyciu pilota do głosowania, w który wyposaża się każdego delegata.
2.
Posługiwanie się pilotem umożliwia identyfikację głosującego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W głosowaniach tajnych funkcja identyfikacji zostaje wyłączona, tak aby uniemożliwić identyfikację głosującego delegata.
4.
Przed rozpoczęciem głosowania wyborczego przedstawia się kandydatów wraz z numerem wpisu na listę doradców podatkowych oraz region, z którego jest delegatem.
5.
W przypadku, gdy zarejestrowany zostanie tylko jeden kandydat na Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych, głosowanie odbywa się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się. Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie do wyborów członków organów Izby w przypadku, gdy liczba kandydatów zgłoszonych do pełnienia funkcji w tych organach Izby jest mniejsza od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby ich członków lub jej równa.
6.
W sytuacji, gdy głosowanie dotyczy wyboru na funkcję Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych i zarejestrowany zostanie więcej niż jeden kandydat na dane stanowisko oraz w sytuacji, gdy liczba zarejestrowanych kandydatów do pełnienia funkcji w organach Izby jest większa od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby członków tych organów, głosowanie nad kandydaturami na dane stanowisko odbywa się poprzez oddanie głosu "za" na kolejno wskazywanych kandydatów. W takim przypadku, w ramach jednego głosowania, każdy delegat ma możliwość oddania głosów w liczbie równej ilości miejsc pozostających do obsadzenia.
7.
Do głosowań przeprowadzanych za pomocą techniki elektronicznej zastosowanie mają postanowienia § 18 ust. 3, 4 i 6. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w ustępie 6 niniejszego paragrafu.
8.
Zasady określone w ust. 5 i 6 mają odpowiednie zastosowanie do innych głosowań wyborczych, w tym do wyborów zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego.
9.
Głosowania inne niż wyborcze odbywają się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się.
§  24.
1.
Po ustaleniu wyniku wyborów Komisja Skrutacyjna przekazuje Przewodniczącemu Zjazdu podpisany przez członków Komisji Skrutacyjnej protokół z wynikami wyborów oraz opieczętowane i spakowane karty wyborcze Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.
2.
W protokole dotyczącym głosowania przeprowadzonego bez użycia techniki elektronicznej podaje się co najmniej:
1)
dane liczbowe dotyczące:
a)
osób uprawnionych do głosowania,
b)
wydrukowanych kart do głosowania,
c)
ilości delegatów, którym wydano karty do głosowania,
d)
oddanych kart do głosowania,
e)
głosów nieważnych,
f)
głosów ważnych,
g)
uzyskanych głosów przez poszczególnych kandydatów w kolejności alfabetycznej.
2)
imię (imiona) i nazwisko oraz numer wpisu na listę doradców podatkowych wybranego kandydata.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a oraz lit. f-g stosuje się odpowiednio do głosowania przeprowadzonego przy zastosowaniu techniki elektronicznej.
4.
Przewodniczący Zjazdu ogłasza niezwłocznie wyniki wyborów.
§  25.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Zjazdu ogłasza zamknięcie Zjazdu.
§  26.
1.
Z obrad Zjazdu Sekretarz Zjazdu sporządza protokół.
2.
Protokół podpisuje Przewodniczący Zjazdu oraz Sekretarz Zjazdu.
3.
Integralną częścią protokołu są protokoły Komisji Skrutacyjnej oraz komisji zjazdowych.
4.
Protokół obrad Zjazdu oraz zapis dźwiękowy z obrad Zjazdu przechowuje się w Biurze Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
5.
Członek Izby ma prawo do przeglądania protokołu z obrad Zjazdu.
§  27.
Po zakończeniu Zjazdu przewodniczący Zjazdu zgodnie z art. 62 i 63 ustawy o doradztwie podatkowym, przekazuje ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych statut oraz uchwały zjazdowe.
§  28.
1.
W przypadku zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, zwanego dalej "Nadzwyczajnym Zjazdem" w trybie zwykłym, przepisy § 1 - 27 stosuje się odpowiednio.
2.
Jeżeli Nadzwyczajny Zjazd obraduje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zastosowanie mają przepisy § 29 - 35.
§  29.
1.
Delegaci pełniący podczas ostatniego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych funkcje, o których mowa w § 4 oraz § 10 ust. 2, pełnią je również w trakcie Nadzwyczajnego Zjazdu obradującego za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli delegaci nie mogą lub nie chcą pełnić rzeczonych funkcji, przeprowadza się wybory według przepisów niniejszego Regulaminu.
2.
Projekty dokumentów, mających stanowić podstawę obrad Nadzwyczajnego Zjazdu, w szczególności projekty uchwał wraz z uzasadnieniem, przedkładane są członkom odpowiednich komisji zjazdowych - celem zapoznania się z nimi - najpóźniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad przez Krajową Komisję Rewizyjną, jeżeli Zjazd zwołany został na wniosek tego organu, a w pozostałych przypadkach - przez Krajową Radę Doradców Podatkowych.
3.
Obsługę techniczną Nadzwyczajnego Zjazdu oraz prac komisji zjazdowych zapewnia Biuro Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
§  30.
1.
Komisje zjazdowe obradują za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
2.
Projekty, o których mowa w § 30 ust. 1, pod obrady poddaje przewodniczący komisji. W procesie prac nad projektem każdemu członkowi komisji przysługuje prawo zabrania głosu w sprawie przedstawionych materiałów w ciągu 2 dni od poddania ich pod obrady. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący komisji zarządza głosowanie.
3.
W przypadku zgłoszenia przez członka komisji poprawki do projektu, nad którym obraduje komisja, poddaje się ją pod głosowanie. Każda poprawka musi być zredagowana w sposób jasny i precyzyjny, umożliwiający bezpośrednie naniesienie jej w projekcie jako konkretnego zapisu. Jeżeli pod głosowanie poddano więcej niż jedną poprawkę, głosuje się je kolejno - począwszy od najdalej idącej.
4.
Projekt uzupełniony o przyjęte poprawki poddawany jest pod głosowanie bez możliwości zgłaszania kolejnych propozycji zmian. Przyjęty w głosowaniu projekt komisja przedkłada Przewodniczącemu Zjazdu.
5.
Komisje podejmują uchwały w sprawie projektów zwykłą większością głosów pod warunkiem oddania głosu przez co najmniej połowę osób uprawnionych do głosowania.
§  31.
1.
Jeżeli przedmiotem obrad Zjazdu są sprawy, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 3 Ustawy o doradztwie podatkowym, delegaci dokonują zgłoszenia kandydatów podczas pierwszego dnia obrad.
2.
Komisja Wyborcza przyjmuje zgłoszenie pod warunkiem wyrażenia przez osobę zgłoszoną zgody na kandydowanie w dniu zgłoszenia lub w dniu następnym i umieszcza go na liście kandydatów. Po upływie ww. terminu Komisja zamyka listę, porządkuje widniejące na niej nazwiska w porządku alfabetycznym i przekazuje ją wraz z krótką prezentacją kandydatów Komisji Skrutacyjnej.
§  32.
1.
Obrady plenarne Nadzwyczajnego Zjazdu odbywają się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
2.
Projekty, o których mowa w § 30 ust. 4 zdanie drugie, pod obrady poddaje Przewodniczący Zjazdu. W procesie prac nad projektem delegatowi przysługuje prawo zabrania głosu w sprawie przedstawionych materiałów w ciągu 2 dni od poddania ich pod obrady. Po zamknięciu dyskusji, Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie.
3.
W przypadku zgłoszenia przez delegata poprawki do projektu, nad którym obraduje Nadzwyczajny Zjazd, poddaje się ją pod głosowanie. Każda poprawka musi być zredagowana w sposób jasny i precyzyjny, umożliwiający bezpośrednie naniesienie jej w projekcie jako konkretnego zapisu. Jeżeli pod głosowanie poddano więcej niż jedną poprawkę, głosuje się je kolejno - począwszy od najdalej idącej.
4.
Projekt uzupełniony o uchwalone poprawki poddawany jest pod głosowanie bez możliwości zgłaszania kolejnych propozycji zmian. Uchwały Nadzwyczajnego Zjazdu są podejmowane zwykłą większością głosów pod warunkiem oddania głosu przez co najmniej połowę osób uprawnionych do głosowania.
§  33.
1.
Głosowania podczas Nadzwyczajnego Zjazdu obradującego za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej odbywają się przy użyciu narzędzi przyjętych w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych do przeprowadzania głosowań w drodze obiegowej. Głosowanie trwa 3 dni robocze i rozpoczyna się zawsze o godzinie 0.00.
2.
Narzędzia, o których mowa w ust. 1, umożliwiają identyfikację głosującego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W głosowaniach tajnych funkcja identyfikacji zostaje wyłączona, tak aby uniemożliwić identyfikację głosującego delegata.
4.
Na dzień przed rozpoczęciem głosowania wyborczego Komisja Skrutacyjna przekazuje delegatom, w sposób wskazany w ust. 1, przygotowaną przez Komisję Wyborczą prezentację kandydatów.
5.
W przypadku, gdy zarejestrowany zostanie tylko jeden kandydat na Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych, głosowanie odbywa się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się. Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie do wyborów członków organów Izby w przypadku, gdy liczba kandydatów zgłoszonych do pełnienia funkcji w tych organach Izby jest mniejsza od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby ich członków lub jej równa.
6.
W sytuacji, gdy głosowanie dotyczy wyboru na stanowisko Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Rzecznika Dyscyplinarnego Krajowej Izby Doradców Podatkowych i zarejestrowany zostanie więcej niż jeden kandydat na dane stanowisko oraz w sytuacji, gdy liczba zarejestrowanych kandydatów do pełnienia funkcji w organach Izby jest większa od ustalonej uprzednio przez Zjazd liczby członków tych organów, głosowanie nad kandydaturami na dane stanowisko odbywa się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się. W takim przypadku każdy delegat ma możliwość oddania głosów w liczbie równej ilości miejsc pozostających do obsadzenia.
7.
Do głosowań, o których mowa ust. 6, zastosowanie mają postanowienia § 18 ust. 3, 4 i 6. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w ustępie 6 niniejszego paragrafu.
8.
Zasady określone w ust. 6 i 7 mają odpowiednie zastosowanie do innych głosowań wyborczych, w tym do wyborów zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego.
9.
Głosowania inne niż wyborcze odbywają się poprzez oddanie głosu "za", "przeciw" lub głosu wstrzymującego się.
§  34.
W zakresie nieuregulowanym w § 29 - 33, do obrad Nadzwyczajnego Zjazdu prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosuje się odpowiednio przepisy: § 3, § 5 - 7, § 9, § 13 - 16 oraz § 25 - 27.