Regulamin pracy Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.

Akty korporacyjne

KRASPiP.2013.2.21

Akt nieoceniany
Wersja od: 21 lutego 2013 r.

UCHWAŁA Nr 5/III/2013
KRAJOWEJ RADY AKREDYTACYJNEJ SZKÓŁ PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 21 lutego 2013 r.
w sprawie regulaminu pracy Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych

Na podstawie art. 57 Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 174, poz. 10193) oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1441) uchwala się, co następuje:
§  1.
Praca i posiedzenia Krajowej Rady.
1.
Pracami Krajowej Rady kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz.
2.
Posiedzenia Krajowej Rady zwołuje przewodniczący Krajowej Rady, co najmniej raz w miesiącu, po uprzednim zawiadomieniu członków Krajowej Rady.
3.
Posiedzenia Krajowej Rady mogą być zwoływane również na pisemny wniosek, co najmniej 3 członków Krajowej Rady; we wniosku określa się przedmiot posiedzenia Krajowej Rady.
4.
W posiedzeniach Krajowej Rady uczestniczą, z głosem doradczym, przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia i przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
5.
Zawiadomienie o posiedzeniu Krajowej Rady wraz z porządkiem dziennym przekazywane są członkom Krajowej Rady, osobom z głosem doradczym oraz osobom zaproszonym, co najmniej na 7 dni przed jego terminem.
6.
Posiedzenie otwiera i prowadzi Przewodniczący Krajowej Rady lub inna osoba przez niego upoważniona.
7.
Czas trwania posiedzenie nie powinien być dłuższy niż 6 godzin jednego dnia.
§  2.
Zakres działania Krajowej Rady
1.
Opracowywanie strategii akredytacyjnej dla szkół pielęgniarek i położnych.
2.
Opracowywanie procedury postępowania w celu przeprowadzenia akredytacji.
3.
Analiza efektów kształcenia w szkołach na podstawie przeprowadzonych wizytacji szkół, o której mowa w art. 58 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
4.
Współpraca z instytucjami naukowymi w kraju i za granicą.
§  3.
Zadania Krajowej Rady
1.
Ocena czy uczelnia ubiegająca się o akredytację dla kierunków pielęgniarstwo lub położnictwo spełniania standardy kształcenia określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym.
2.
Bieżąca ocena spełniania przez uczelnię standardów kształcenia, w szczególności poprzez wizytację szkół i analizę efektów kształcenia w szkołach. Przedmiotem wizytacji szkół jest badanie przebiegu i warunków realizacji procesu dydaktycznego.
3.
Występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia z wnioskami w sprawie udzielenia akredytacji albo o cofnięcie akredytacji w przypadku niespełniania standardów kształcenia.
4.
Opiniowanie wniosków dotyczących zaliczenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach zawodowych dla pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej - zgodnie z Uchwałą Nr 26/111/12 z dnia 13 grudnia 2012 Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.
§  4.
Obowiązki członków Krajowej Rady
1.
W celu przygotowania opinii i wniosków Krajowa Rada może powoływać komisje składające się z członków Krajowej Rady.
2.
Przewodniczący Krajowej Rady może, w zakresie zadań Krajowej Rady, zlecać członkom Krajowej Rady wykonywanie pisemnych ekspertyz oraz analiz.
3.
Osoba przewodnicząca posiedzeniu może, w zakresie spraw rozpatrywanych na posiedzeniu Krajowej Rady, zlecać członkom Krajowej Rady wykonywanie pisemnych ekspertyz oraz analiz.
4.
Do obowiązków sekretarza należy przygotowanie posiedzeń Krajowej Rady oraz sporządzanie projektów uchwał Krajowej Rady.

Ponadto członkowie krajowej Rady mają następujący zakres obowiązków:

5.
Przygotowanie merytoryczne do posiedzeń Krajowej Rady i czynne w nim uczestnictwo.
6.
Składanie przed Krajową Radą sprawozdań z przydzielonych zadań
7.
Przestrzeganie postanowień i wewnętrznych zarządzeń.
8.
Realizowanie uchwał Krajowej Rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia lub zdanie odrębne.
9.
Współtworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współudziału.
10.
Przestrzeganie kodeksu etycznego członków Krajowej Rady.
11.
Zgłaszanie nieobecności i spóźnień Prezydium Krajowej Rady nie później niż 1 dzień przed planowanym posiedzeniem.
§  5.
Uchwały Krajowej Rady
1.
Krajowa Rada wydaje opinie i przedstawia wnioski w formie uchwał.
2.
Uchwały Krajowej Rady zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Krajowej Rady.
3.
Przewodniczący Krajowej Rady może zarządzić z własnej inicjatywy lub na wniosek, co najmniej 3 członków Krajowej Rady głosowanie tajne.
4.
W głosowaniu nie uczestniczy członek Krajowej Rady, jeżeli uchwała dotyczy szkoły, której jest pracownikiem.
5.
Uchwała Krajowej Rady stanowi odrębny dokument, który powinien zawierać:
-
kolejny numer
-
datę podjęcia
-
podstawę prawną
-
rozstrzygnięcie wraz z uzasadnieniem
-
termin wejścia w życie
-
podpis osoby przewodniczącej posiedzeniu
6.
Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  6.
Dokumentowanie prac Krajowej Rady
1.
Z każdego posiedzenia Krajowej Rady sporządzany jest protokół, który powinien zawierać:
-
kolejny numer
-
datę i miejsce posiedzenia
-
imię i nazwisko osoby przewodniczącej posiedzeniu
-
porządek posiedzenia
-
informację na temat przebiegu posiedzenia
-
wykaz przyjętych uchwał wraz z wynikami posiedzenia
-
zdania odrębne członków Krajowej Rady - w przypadku zgłoszenia
-
lista osób uczestniczących w posiedzeniu
2.
Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Krajowej Rady i sekretarz.
3.
Treść protokołu zatwierdza Krajowa Rada na najbliższym posiedzeniu.
§  7.
Przebieg procesu akredytacji
1.
Proces akredytacji rozpoczyna się od oceny złożonego przez uczelnię wniosku i przebiega zgodnie z Uchwałą Nr 3/III/2013 KRASzPiP z dnia 21 lutego 2013 roku.
2.
Pozytywna ocena wniosku umożliwia rozpoczęcie procedury akredytacyjnej zgodnie z § 12 pkt. 1, 2, 3 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.
3.
Ocenę spełniania standardów kształcenia dokonuje zespół wizytujący uczelnię zgodnie z Uchwałą Nr 4/III/2012 z dnia 12 stycznia 2012 roku KRASzPiP w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia
4.
Zespół wizytujący ponosi odpowiedzialność za stwierdzenie czy ocena spełniania standardów kształcenia znajduje potwierdzenie w faktach.
5.
Uchwała w sprawie wniosku o akredytację zapada zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej VI składu członków KRASzPiP zastrzeżeniem, że w głosowaniu nie uczestniczy członek Krajowej Rady, jeżeli uchwała dotyczy szkoły, której jest pracownikiem oraz jest niezwłocznie przekazywana ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.